AMMATTILEHTI KOEAJAA: RAM 3500 - Jättiläisen askeleet

11.11.2019 16.20

ram02.jpg

USA:ssa yli puolen miljoonan kappaleen vuotuiseen myyntiin viime vuosina yltänyt RAM lava-automallisto uudistui tälle vuodelle. Ensimmäiset autot saatiin Suomeen juhannuksen alla. Koeajoimme heti tuoreeltaan vaativaan ammattikäyttöön parhaiten sopivan RAM 3500 mallin. Sen voimanlähteenä on nyt entistäkin väkevämpi 6,7-litrainen Cummins moottori. 

(kuva yllä: Uudistunut, räyhäkäs RAM 3500 lava-auto käy tilojen ja toimintojen puolesta vaikka toimistosta ja tarjoaa kiireeseen tottuneelle urakoitsijalle parhaimmillaan mahdollisuuden hetkelliseen irrottautumiseen arjesta...) 

RAM lava-auto esiintyi Dodgen tuotevalikoimassa ensimmäisen kerran jo 1930 luvulla, ja oli mallistossa reilun parin kymmenen vuoden ajan. Sittemmin unholaan jäänyt malli herätettiin takaisin henkiin 1980-luvun alkupuolella. Silloin markkinoille tuotiin Dodge RAM 1500, 2500 ja 3500 mallit. Myöhemmin mallivalikoimaa laajennettiin raskailla 4500 ja 5500 malleilla. 

Kymmenkunta vuotta takaperin RAM irrotettiin Dodgesta omaksi hyötyautomerkikseen ja on nykyisin, Dodgen ja Chryslerin kanssa osa italialaista Fiat Chrysler Automobiles (FCA) -konsernia. Lava-autojen ohella Ram tuotemerkin alla tarjotaan Fiatin pakettiautomalleihin pohjautuvia hyötyautoja, pääosin Amerikan mantereilla. 

Suomessa RAM -merkkiä edustaa Lohjalla toimipaikkaansa pitävä Carvista, joka tarjoaa myynnin ohella merkin huolto- ja takuupalvelut vuosien kokemuksella ja korkealla ammattitaidolla. 

ram32.jpg

(kuva: RAM:in uudistuneen ohjamon puolella on jenkkityyliin väljät ja mukavat oltavat. Kaikki tarpeellinen on hyvin käsillä ja käytetyt materiaalit ovat laadukkaita.)

ram52.jpg

(kuva: Lisähinnasta tarjottavan 12 tuuman kosketusnäytön kautta pääsee käsiksi miltei kaikkiin auton toimintoihin. Kameravarustus näyttää nyt 360 asteen näkymää. Lisäksi sivunäkymää voi nyt säätää mieleisekseen. Uutta on myös lavalle näyttävä kamera.)

Jokaiseen makuun

Nyt koeajettavaa, vaativaan ammattikäyttöön tarkoitettua RAM 3500 Heavy Duty -lava- autoa tarjotaan yhteensä viitenä eri varustelutasona:  Tradesman, Big Horn, Power Wagon, Laramie, Longhorn ja Limited. Ohjaamovaihtoehtoja on kolme: Regular, Crew Cab ja täysin uusi erikoispitkä Mega Cab. Moottorivaihtoehtoina on joko 6,4 litran V8 HEMI (410hv/582 Nm) bensiinimoottori tai 6-sylinterinen ja 6,7-litrainen Cummins I6 -diesel, mistä tarjolla 370 hv/1153 Nm ja 400 hv/1356 Nm vaihtoehdot. Kevyempiin malleihin on tarjolla omat moottorivaihtoehtonsa. Kaikkia vaihtoehtoja tarjotaan sekä taka- että nelivetovaihtoehtoina. 

- Kaikki tarjolla olevat vaihtoehdot ovat periaatteessa saatavilla Suomessa, mutta päähuomio keskittyy kuitenkin neliovisiin ja nelivetoisiin, kahdella istuinrivillä ja dieselmoottoreilla varustettuihin mallivaihtoehtoihin, kertoo Carvistan toimitusjohtaja Janne Noukkala

ram22.jpg

(kuva: Tilavuudeltaan 6,7 litran Cummins dieselistä irrotetaan tehoa 370 hv ja vääntöä 1153 Nm. Euro 6 -päästötasolle yltävän koneen käyntiääni on kerrassaan vaikuttavaa kuultavaa!)

Pyöreitä lukuja

Korkean maavaran omaavan RAM 3500:n konepellin alle sovitettu Cummins I-6 turbodiesel uudistui lähes täydellisesti tälle vuodelle. Uutta on muun muassa valurautaiset lohko ja sylinterinkansi sekä kampiakseli, liukulaakerit ja polttoaineen syöttöpumppu, joka yltää nyt parhaimmillaan 2000 barin syöttöpaineeseen. Lisäksi useimmat valurautaisista moottorin apulaitteiden kiinnikkeistä on vaihdettu alumiinisiin vaihtoehtoihin.

Huoltoväli on entisellään eli 24 000 km. Ylläpitokustannusten osalta positiivinen uudistus on venttiilinnostimien vaihto mekaanisista hydraulisiksi, mikä puolestaan tarkoittaa ettei venttiilien välyksiä tarvitse enää tarkastaa/säätää. 

ram10.jpg

(kuva: Etumaskin alla on nyt takavuosien Sisuista tuttu kaihdin. Se pelaa automaattisesti ulkolämpötilan mukaan ja huolehtii moottorin oikeasta käyntilämpötilasta.)

Peruskoneen tehot ovat entisellään 370 hv, mutta vääntömomentti on kasvanut 800:sta 850:een jalkapaunaan eli reiluun 1150 Nm:iin. Tehokkaampi High Output moottori yltää nyt 385 hv/900lb-ft:n (1220 Nm) asemesta 400 hv ja 1000 lb-ft (1356 Nm) suoritusarvoihin mikä nos-taa RAM H.O. -mallin vääntömomentin osalta luokkansa kärkeen. Vääntömomentin kasvun taustalla on entistä kookkampi muuttuvalla siipigeometrialla varustettu Holset-ahdin.

Vertailun vuoksi V6 -koneisen Volkswagen Amarokin tehomallin suurin vääntömomentti on 580 Nm ja Ford Rangerin rivikuutosen 470 Nm. Olkoonkin että moottorit ovat tilavuudeltaan yli puolta pienempiä!

Moottorin jatkeena on 6-pykäläinen Aisin automaattivaihteisto mistä voima välittyy vahvistetun jakolaatikon kautta vetäville akseleille. Nelivetojärjestelmän ohjaus tapahtuu ratin vieressä olevilla kytkimillä. 

ram62.jpg

(kuva: Lava on kauttaaltaan pinnoitettu kitkapinnoitteella. Lisähinnasta on tarjolla vaikka minkämoisia lavakaukaloita ja peitteitä. Takaluukussa on tehokas kevennin/hidastin.)

Ammattikäyttöön

RAM 3500 mallissa yhdistyvät onnistuneesti ammattikäyttäjien arvostama korkea kantavuus ja vetokyky amerikkalaisen nykyauton korkeaan mukavuuteen ja runsaisiin varusteisiin. 

Uuden erikoisteräksestä valmistetun ja koko pituudeltaan boksatun runkorakenteen ja uudelleen suunniteltujen sekä kevennettyjen välipalkkien ja tukivarsien ansiosta uuden RAMin runko on paitsi kevyempi myös entistä vääntöjäykempi. 

ram72.jpg(kuva: Takajousitus on toteutettu perinteiseen tapaan lehtijousin, mikä on pelkästään plussaa raskaita kuormia kuljetettaessa.)

Kokonaispainoa autolla on noin 5350 kg ja omapainoa hieman yli 3500 kg, mikä jättää kantavuudeksi pyöreästi 1850 kg. 

Positiivisena huomiona on mainittava että RAM on kehittänyt lava-autojättinsä ajo-ominaisuuksia parempaan suuntaan. Ohjaus on parantunut sekä vasteeltaan että tarkkuudeltaan. Reilun 6,3 metrin pituus ja yli 4 metrin akseliväli huomioonottaen RAM kestää hyvin vertailun Europpalaisiin ja Aasialaisiin pikkuserkkuihinsa. Myös jarrupuolta on kehitetty, mikä on helposti havaittavissa vaikkapa entistä täsmallisempänä poljintuntumana.

Päivittäin raskaita kuormia tai perävaunua kuljettavan iloksi RAM 3500:n takajousitus on toteutettu perinteiseen tapaan hyvin kuormausta kestävin lehtijousin, kun pienemmissä 1500 ja 2500 malleissa takapäätä kannattelee kierrejouset. Lehtijousien varjopuolena on tietysti hieman töksähtelevä takajousitus, mikä tulee esiin etenkin kuormatta ajettaessa. Tosin eteen päin tälläkin saralla ollaan menty, kun vertauspohjana on edeltävä mallisukupolvi. 

Koeajettavan auton lavalla on mittaa pyöreästi 195 cm ja leveyttä miltei saman verran.

Perusmallin rinnalla 3500:sta tarjotaan pitkällä 243 cm lavalla varustettuna sekä paripyörillä varustettuna ”Dualie” -mallina, joka on Amerikassa suosittu muun muassa leveiden puoliperäasuntovaunujen vetokäytössä. 

- Taka-akselille saa halutessaan lisäilmajouset ja runkoon tehdasasenteisena tukevan vetopöytävarustuksen. Ja sopivia rekkojakin saadaan kyllä toimitettua. Jos kiinnostusta löytyy, niin autamme mielellämme, Noukkala ilmoittaa. 

ram82.jpg

(kuva: Uudessa mallissa myös laajakulmapeilit säätyvät sähköllä.)

Rajoitettua todellisuutta

Ram ohjauspyörän takana, mukavalla ja ilmastoidulla nahka-alcantaraverhoillulla istuimella istuvaa kuljettajaa hemmotellaan koko rahan edestä. Varustelutasovaihtoehtojen puoliväliin sijoittuvassa Laramie Sport -varustelutasossa yhdistyy onnistuneesti sekä alempien että ylempien varustelutasojen järkevimmät varusteet. Kaikkea on, muttei liian kanssa. 

- Suurin osa Suomeen tilatuista autoista on juurikin Laramie -varustelutasolla. Tähän autoon otettiin vielä suuri 12 tuuman kosketusnäyttö ja kattavampi kojelautavarustus ynnä muuta mukavaa, millä auton varustelutaso nousee lähemmäksi Limited tasoa, Noukkala kertoo. 

ram42.jpg(kuva: Takamatkustajilla on vähintään yhtä väljät oltavat kuin edessä.)

Vaihdevipu on Chevrolet Silveradon tapaan rattipylväässä. Sen liikeradat ovat tyylikkään liioiteltuja. Malliuudistus toi tärkeimmät ja uusimmat kuljettajaa avustavat ajoavustimet RAM mallistoon. Tarjolla on lähes kaikki mahdollinen. 

Vaikka RAM:in ohjaamo on eristetty lähes täydellisesti rengasäänistä ja muista alustasta nousevista äänistä on Cummins koneen käyntiääni tarkoituksella jätetty mukavaksi jytinäksi taustalle. 

Voimaa ja vääntöä Cumminsista löytyy siinä määrin että RAM:in ratin takana istuvalle ei jää epäselväksi miksi etuistuimissa on tavallista tukevammat selkänojat. 

80 km/h nopeudessa kierroslukumittarin neula osoittaa kaukoliikenneautojen tapaan 1100 r/min. kohtaa. Punainen alue alkaa 3200 r/min kohdalta, joten pulssia Cumminsissa tosiaan riittää. Paluu todellisuuteen on kuitenkin karu, mistä pitää huolen 89 km/h nopeuteen säädetty elektroninen nopeudenrajoitin. Kevyt kuorma-autollahan tässä mennään!

Vääntävän Cumminsin jatkeeksi kytketty 6-portainen Aisin-automaattivaihteisto pelaa sujuvasti sekä maantiellä että pöllitiellä. 

Sähköisesti kytkettävää nelivetojärjestelmää ohjataan kojelaudan nappuloista. Vetotavan vaihto sujuu nykytyylin liikkeellä ollessa. Noin 30 cm maavaran ja yli 1,7 metrin raidevälin ansiosta suurikokoisen lava-auton voi viedä suuremmitta huolitta koneurille. Joskin lisähinnasta tarjottavien pohjapanssarien asennus on tällöin suotavaa.

Osa jenkki-pickupien viehästysvoimasta piileekin siinä ominaisuudessa että auto on samaan aikaan sekä edustus- että työ- ja maastoauto. Vastaten ja toimien erinomaisesti kaikissa edellämainituissa.   

Mitä maksaa?

Suomivarusteisen RAM 1500 kevyt kuorma-auton arvonlisäverolliset pyyntihinnat RAM 1500 Classic -mallista 54 900 eur. Ero vastaavilla varusteilla pakattuun Euro-serkkuun on kaventunut vuosien varrella. Nyt koeajettavan huippuvarustellun RAM 3500 4X4 Heavy Duty Crew Cab Laramie Sport -mallin hintapyynti on noin 108 000 euroa, mikä tuntuu ylelliset varusteet ja monipuoliset ominaisuudet huomioon ottaen jopa kohtuulliselta. 

ram9.jpg

(kuva: Ajovalot ovat nyt LED-tekniikalla. Huippumalleihin saa tien mutkien mukaan kääntyvät adaptiiviset ajovalot.)

21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle
14.03.2024 13.13Renault Trucksilla vahva vuosi takana - uusien autojen toimitukset kasvoivat liki viidenneksellä
14.03.2024 13.13Ruotsalaisvalmistajan raskaiden perävaunujen Trako-vetoaisoissa havaittu merkittäviä puutteita
14.03.2024 9.00MAN jatkaa itsenäisesti kulkevien kuorma-autojen kehittämistä
13.03.2024 17.00Nordic Traction Group ilmoittaa strategisesta aikeestaan siirtää telatuotanto Skotlannista Suomeen
12.03.2024 18.00Puutavaterminaalissa operoitaessa luotettavuus ja tehokkuus ratkaisee
12.03.2024 14.45MEP Elsi Katainen: Jättirekkojen rajat ylittävä liikenne sinetöitiin parlamentin kantaan
12.03.2024 13.20Kartonkitehtaan sivuvirrat viljelijöille hyötykäyttöön
12.03.2024 10.00Uusien autojen verkkokaupan pioneeri vaihtaa nimeä
12.03.2024 8.00Ennallistamisasiantuntijat: Ennallistamisasetus tavoittelee elinympäristöjen tilan parantamista laajasti
11.03.2024 18.00T. ja J. Kivioja Oy: Energia-alan kokonaispalvelua
11.03.2024 11.27Keski-Suomen maanteiden päällysteitä korjataan vuonna 2024 yhteensä 200 km tieosuudella
11.03.2024 11.11Scanian myynti ja tulos kasvoivat merkittävästi vuonna 2023 - Sähköautojen kysyntä vaimeaa
11.03.2024 10.30NDI laajentaa edullisten maatalousrenkaiden valikoimaa
11.03.2024 8.22Metsä Group palkkaa 16-17-vuotiaita kesätöihin
10.03.2024 17.00Katso video kaivukoneiden lumenveiston SM-kisoista Juupajoelta
08.03.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 200. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.03.2024 11.00Toimitusketjujen viiveet ja tilauskannan oheneminen söivät Keslan tulosta
07.03.2024 13.33Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Mönsteråsin sellutehtaalle Ruotsiin
07.03.2024 10.14MacGregorille suuri nosturitilaus VARD-laivanrakennusyhtiöltä kaapelinlaskualusprojektiin
07.03.2024 10.00Valkohäntäpeuroja ja metsäkauriita saaliiksi aiempaa vähemmän
06.03.2024 16.00Allison Transmissionilta uusi täyssähköisen 8,5-tonnin akseli
06.03.2024 9.06Suomessa lähes neljä miljoonaa ajokortillista
06.03.2024 9.00Siltojen korjaustyöt vaikuttavat liikenteeseen tulevana kesänä Vantaalla Kehä III:n ja Lahdenväylän liittymässä
06.03.2024 8.50Vianor uusiin tiloihin Seinäjoella
05.03.2024 10.10Valmet Automotiven vuosikatsaus 2023: Positiivinen liiketulos haastavassa markkinassa
05.03.2024 10.00Nauvo-Korppoon ja Vartsalan lauttaliikenteeseen luvassa parannuksia kesäkuusta alkaen
05.03.2024 9.00EU:n ennallistamisasetus on hyväksytty Euroopan parlamentissa - ajankohtaiswebinaari pureutuu asetuksen toteutukseen ja etenemiseen
04.03.2024 17.00Magni-kurottajat tekevät uuden maahantuojan voimin paluun Suomen markkinoille
04.03.2024 12.00AVS-Yhtiöt Oy siirtyy Beijer Tech:n omistukseen
04.03.2024 8.30Kaivinkoneiden lumenveiston SM-tittelit 2024 ratkaistaan ensi lauantaina 9.3. Juupajoella - lähde mukaan hienoon koko perheen tapahtumaan
04.03.2024 7.50Tilasto: Ennätysmäärä uusia yhteismetsiä perustettiin viime vuonna
03.03.2024 15.00Optimaalisella kuljetuskalustolla päästään parhaaseen tulokseen puunajossa
03.03.2024 10.00Suomen ajoneuvokanta kasvoi vuonna 2023
02.03.2024 12.10Uusi ympäristöystävällinen teräketjun voiteluaine vakuuttaa ominaisuuksillaan
01.03.2024 19.00KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.03.2024 8.49Metsähallitus avaa tontinluovutuskilpailun Kilpisjärvellä matkailuliiketoiminnan edistämiseksi
01.03.2024 8.30Keslan tilinpäätöstiedote: liikevaihto kasvoi, tulos parani
29.02.2024 9.30Kuumat ja kuivat kasvuolosuhteet sekä työvoiman heikko saatavuus puutarhaviljelyn haasteina
29.02.2024 9.20Ratatyöt hidastavat lentoaseman junayhteyksiä pk-seudulla
29.02.2024 9.11Biokaasulaitoksen maanrakennustyöt käynnistyvät Kiuruvedellä
28.02.2024 18.20Korpipojat Oy: Korpimetsien korjuuta luontoa kunnioittaen
28.02.2024 16.09Merikarvian sahan toiminta lakkaa kesäkuussa
28.02.2024 16.00AUTO 2025 palaa maaliskuussa Messukeskuksen ohjelmaan
28.02.2024 8.45MAN valmistautuu raskaan liikenteen sähköistymiseen avaamalla akkukorjaamoiden verkoston Eurooppaan
28.02.2024 8.33Suomen metsäkeskuksen sähköinen asiointipalvelu Metsään.fi uudistuu
27.02.2024 17.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
27.02.2024 13.00Metsätalouden Metka-tukien haku avautuu maaliskuun alussa
27.02.2024 9.17Metsä Group luopuu puunhankintaliiketoiminnoistaan Virossa
26.02.2024 16.44Huippumodernin sahalaitoksen tehokasta tukkien käsittelyä
26.02.2024 16.00Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan vastuullinen logistiikka takaa toimitusvarmuuden asiakkaille
26.02.2024 12.22Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
26.02.2024 12.00Muodostelmaluistelu: Suomenmestaruudet ratkaistu - Junioreissa yllätysvoittaja
26.02.2024 12.00Kansainvälinen nesteiden kuljetusyritys HOYER tilaa 165 DAF XG -vetoautoa
26.02.2024 10.15Renault jo seitsemännen kerran The Car of the Year voittaja
26.02.2024 9.12Täydellisesti uudistunut Dacia Duster ehtii kesäksi Suomeen
25.02.2024 12.00Lämmöksi Oy: Lämpöä metsästä kokonaispalveluna
24.02.2024 13.13Tavaraa määränpäähän kuljetettaessa tulisi välttää takaisinpäin kuljetusta
24.02.2024 12.00Metsäkoneilla riittää töitä - kalusto siirtyy tyylikkäästi
23.02.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 23.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.02.2024 17.12Kuopion Savilahden robottibussin nimeksi Välkky
23.02.2024 15.00Kainuuseen lähes 1000 hehtaaria uusia luonnonsuojelualueita
23.02.2024 9.00Metsänomistajat ja teollisuus voivat saada enemmän arvoa puumassan sisältämistä arvokkaista piilevistä ainesosista
22.02.2024 12.30Ammattilehti koeajaa: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
22.02.2024 9.03Kuitu- ja energiapuun hinnat nousivat ennätyskorkeiksi vuonna 2023
22.02.2024 8.44THL ja Valvira alkoholin kotiinkuljetuksesta: Lainsäädäntö ja valvonta on suunniteltava vastuullisesti
22.02.2024 8.29IVECO Finland Oy on valinnut vuoden 2023 parhaat suorittajat verkostossaan
21.02.2024 17.40Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI M+S -traktorirenkaasta kaksi uutta kokoa
21.02.2024 17.00Tutkimus valaisee kuorma- ja linja-autonkuljettajien saatavuuden haasteita Suomessa
21.02.2024 14.00Seuraa Äänekoskelle rakentuvan kertopuutehtaan rakennustöiden etenemistä reaaliaikaisesti verkossa
21.02.2024 12.10Koeajettua: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
21.02.2024 11.00Volvo Truck Center Forssa uudistui
21.02.2024 8.11HydraSpecman Oulun uuden myymälän avajaiset nyt perjantaina 23.2. - tervetuloa!
21.02.2024 8.00SSAB ottaa VR:n kanssa käyttöön sähkörekat lähitoimituksissa
20.02.2024 16.33Suoelinympäristöjä ennallistettiin Tornatorin mailla ennätysmäärä vuonna 2023
20.02.2024 10.00Ponssen tilinpäätös 1.1.-31.12.2023 - liikevaihto kasvoi 821,8 miljoonaan euroon

Näytä lisää »