AMMATTILEHTI KOEAJAA: RAM 3500 - Jättiläisen askeleet11.11.2019 16.20
USA:ssa yli puolen miljoonan kappaleen vuotuiseen myyntiin viime vuosina yltänyt RAM lava-automallisto uudistui tälle vuodelle. Ensimmäiset autot saatiin Suomeen juhannuksen alla. Koeajoimme heti tuoreeltaan vaativaan ammattikäyttöön parhaiten sopivan RAM 3500 mallin. Sen voimanlähteenä on nyt entistäkin väkevämpi 6,7-litrainen Cummins moottori. (kuva yllä: Uudistunut, räyhäkäs RAM 3500 lava-auto käy tilojen ja toimintojen puolesta vaikka toimistosta ja tarjoaa kiireeseen tottuneelle urakoitsijalle parhaimmillaan mahdollisuuden hetkelliseen irrottautumiseen arjesta...) RAM lava-auto esiintyi Dodgen tuotevalikoimassa ensimmäisen kerran jo 1930 luvulla, ja oli mallistossa reilun parin kymmenen vuoden ajan. Sittemmin unholaan jäänyt malli herätettiin takaisin henkiin 1980-luvun alkupuolella. Silloin markkinoille tuotiin Dodge RAM 1500, 2500 ja 3500 mallit. Myöhemmin mallivalikoimaa laajennettiin raskailla 4500 ja 5500 malleilla. Kymmenkunta vuotta takaperin RAM irrotettiin Dodgesta omaksi hyötyautomerkikseen ja on nykyisin, Dodgen ja Chryslerin kanssa osa italialaista Fiat Chrysler Automobiles (FCA) -konsernia. Lava-autojen ohella Ram tuotemerkin alla tarjotaan Fiatin pakettiautomalleihin pohjautuvia hyötyautoja, pääosin Amerikan mantereilla. Suomessa RAM -merkkiä edustaa Lohjalla toimipaikkaansa pitävä Carvista, joka tarjoaa myynnin ohella merkin huolto- ja takuupalvelut vuosien kokemuksella ja korkealla ammattitaidolla. (kuva: RAM:in uudistuneen ohjamon puolella on jenkkityyliin väljät ja mukavat oltavat. Kaikki tarpeellinen on hyvin käsillä ja käytetyt materiaalit ovat laadukkaita.)
(kuva: Lisähinnasta tarjottavan 12 tuuman kosketusnäytön kautta pääsee käsiksi miltei kaikkiin auton toimintoihin. Kameravarustus näyttää nyt 360 asteen näkymää. Lisäksi sivunäkymää voi nyt säätää mieleisekseen. Uutta on myös lavalle näyttävä kamera.) Jokaiseen makuun Nyt koeajettavaa, vaativaan ammattikäyttöön tarkoitettua RAM 3500 Heavy Duty -lava- autoa tarjotaan yhteensä viitenä eri varustelutasona: Tradesman, Big Horn, Power Wagon, Laramie, Longhorn ja Limited. Ohjaamovaihtoehtoja on kolme: Regular, Crew Cab ja täysin uusi erikoispitkä Mega Cab. Moottorivaihtoehtoina on joko 6,4 litran V8 HEMI (410hv/582 Nm) bensiinimoottori tai 6-sylinterinen ja 6,7-litrainen Cummins I6 -diesel, mistä tarjolla 370 hv/1153 Nm ja 400 hv/1356 Nm vaihtoehdot. Kevyempiin malleihin on tarjolla omat moottorivaihtoehtonsa. Kaikkia vaihtoehtoja tarjotaan sekä taka- että nelivetovaihtoehtoina. - Kaikki tarjolla olevat vaihtoehdot ovat periaatteessa saatavilla Suomessa, mutta päähuomio keskittyy kuitenkin neliovisiin ja nelivetoisiin, kahdella istuinrivillä ja dieselmoottoreilla varustettuihin mallivaihtoehtoihin, kertoo Carvistan toimitusjohtaja Janne Noukkala. (kuva: Tilavuudeltaan 6,7 litran Cummins dieselistä irrotetaan tehoa 370 hv ja vääntöä 1153 Nm. Euro 6 -päästötasolle yltävän koneen käyntiääni on kerrassaan vaikuttavaa kuultavaa!) Pyöreitä lukuja Korkean maavaran omaavan RAM 3500:n konepellin alle sovitettu Cummins I-6 turbodiesel uudistui lähes täydellisesti tälle vuodelle. Uutta on muun muassa valurautaiset lohko ja sylinterinkansi sekä kampiakseli, liukulaakerit ja polttoaineen syöttöpumppu, joka yltää nyt parhaimmillaan 2000 barin syöttöpaineeseen. Lisäksi useimmat valurautaisista moottorin apulaitteiden kiinnikkeistä on vaihdettu alumiinisiin vaihtoehtoihin. Huoltoväli on entisellään eli 24 000 km. Ylläpitokustannusten osalta positiivinen uudistus on venttiilinnostimien vaihto mekaanisista hydraulisiksi, mikä puolestaan tarkoittaa ettei venttiilien välyksiä tarvitse enää tarkastaa/säätää. (kuva: Etumaskin alla on nyt takavuosien Sisuista tuttu kaihdin. Se pelaa automaattisesti ulkolämpötilan mukaan ja huolehtii moottorin oikeasta käyntilämpötilasta.) Peruskoneen tehot ovat entisellään 370 hv, mutta vääntömomentti on kasvanut 800:sta 850:een jalkapaunaan eli reiluun 1150 Nm:iin. Tehokkaampi High Output moottori yltää nyt 385 hv/900lb-ft:n (1220 Nm) asemesta 400 hv ja 1000 lb-ft (1356 Nm) suoritusarvoihin mikä nos-taa RAM H.O. -mallin vääntömomentin osalta luokkansa kärkeen. Vääntömomentin kasvun taustalla on entistä kookkampi muuttuvalla siipigeometrialla varustettu Holset-ahdin. Vertailun vuoksi V6 -koneisen Volkswagen Amarokin tehomallin suurin vääntömomentti on 580 Nm ja Ford Rangerin rivikuutosen 470 Nm. Olkoonkin että moottorit ovat tilavuudeltaan yli puolta pienempiä! Moottorin jatkeena on 6-pykäläinen Aisin automaattivaihteisto mistä voima välittyy vahvistetun jakolaatikon kautta vetäville akseleille. Nelivetojärjestelmän ohjaus tapahtuu ratin vieressä olevilla kytkimillä. (kuva: Lava on kauttaaltaan pinnoitettu kitkapinnoitteella. Lisähinnasta on tarjolla vaikka minkämoisia lavakaukaloita ja peitteitä. Takaluukussa on tehokas kevennin/hidastin.) Ammattikäyttöön RAM 3500 mallissa yhdistyvät onnistuneesti ammattikäyttäjien arvostama korkea kantavuus ja vetokyky amerikkalaisen nykyauton korkeaan mukavuuteen ja runsaisiin varusteisiin. Uuden erikoisteräksestä valmistetun ja koko pituudeltaan boksatun runkorakenteen ja uudelleen suunniteltujen sekä kevennettyjen välipalkkien ja tukivarsien ansiosta uuden RAMin runko on paitsi kevyempi myös entistä vääntöjäykempi. (kuva: Takajousitus on toteutettu perinteiseen tapaan lehtijousin, mikä on pelkästään plussaa raskaita kuormia kuljetettaessa.) Kokonaispainoa autolla on noin 5350 kg ja omapainoa hieman yli 3500 kg, mikä jättää kantavuudeksi pyöreästi 1850 kg. Positiivisena huomiona on mainittava että RAM on kehittänyt lava-autojättinsä ajo-ominaisuuksia parempaan suuntaan. Ohjaus on parantunut sekä vasteeltaan että tarkkuudeltaan. Reilun 6,3 metrin pituus ja yli 4 metrin akseliväli huomioonottaen RAM kestää hyvin vertailun Europpalaisiin ja Aasialaisiin pikkuserkkuihinsa. Myös jarrupuolta on kehitetty, mikä on helposti havaittavissa vaikkapa entistä täsmallisempänä poljintuntumana. Päivittäin raskaita kuormia tai perävaunua kuljettavan iloksi RAM 3500:n takajousitus on toteutettu perinteiseen tapaan hyvin kuormausta kestävin lehtijousin, kun pienemmissä 1500 ja 2500 malleissa takapäätä kannattelee kierrejouset. Lehtijousien varjopuolena on tietysti hieman töksähtelevä takajousitus, mikä tulee esiin etenkin kuormatta ajettaessa. Tosin eteen päin tälläkin saralla ollaan menty, kun vertauspohjana on edeltävä mallisukupolvi. Koeajettavan auton lavalla on mittaa pyöreästi 195 cm ja leveyttä miltei saman verran. Perusmallin rinnalla 3500:sta tarjotaan pitkällä 243 cm lavalla varustettuna sekä paripyörillä varustettuna ”Dualie” -mallina, joka on Amerikassa suosittu muun muassa leveiden puoliperäasuntovaunujen vetokäytössä. - Taka-akselille saa halutessaan lisäilmajouset ja runkoon tehdasasenteisena tukevan vetopöytävarustuksen. Ja sopivia rekkojakin saadaan kyllä toimitettua. Jos kiinnostusta löytyy, niin autamme mielellämme, Noukkala ilmoittaa. (kuva: Uudessa mallissa myös laajakulmapeilit säätyvät sähköllä.) Rajoitettua todellisuutta Ram ohjauspyörän takana, mukavalla ja ilmastoidulla nahka-alcantaraverhoillulla istuimella istuvaa kuljettajaa hemmotellaan koko rahan edestä. Varustelutasovaihtoehtojen puoliväliin sijoittuvassa Laramie Sport -varustelutasossa yhdistyy onnistuneesti sekä alempien että ylempien varustelutasojen järkevimmät varusteet. Kaikkea on, muttei liian kanssa. - Suurin osa Suomeen tilatuista autoista on juurikin Laramie -varustelutasolla. Tähän autoon otettiin vielä suuri 12 tuuman kosketusnäyttö ja kattavampi kojelautavarustus ynnä muuta mukavaa, millä auton varustelutaso nousee lähemmäksi Limited tasoa, Noukkala kertoo. (kuva: Takamatkustajilla on vähintään yhtä väljät oltavat kuin edessä.) Vaihdevipu on Chevrolet Silveradon tapaan rattipylväässä. Sen liikeradat ovat tyylikkään liioiteltuja. Malliuudistus toi tärkeimmät ja uusimmat kuljettajaa avustavat ajoavustimet RAM mallistoon. Tarjolla on lähes kaikki mahdollinen. Vaikka RAM:in ohjaamo on eristetty lähes täydellisesti rengasäänistä ja muista alustasta nousevista äänistä on Cummins koneen käyntiääni tarkoituksella jätetty mukavaksi jytinäksi taustalle. Voimaa ja vääntöä Cumminsista löytyy siinä määrin että RAM:in ratin takana istuvalle ei jää epäselväksi miksi etuistuimissa on tavallista tukevammat selkänojat. 80 km/h nopeudessa kierroslukumittarin neula osoittaa kaukoliikenneautojen tapaan 1100 r/min. kohtaa. Punainen alue alkaa 3200 r/min kohdalta, joten pulssia Cumminsissa tosiaan riittää. Paluu todellisuuteen on kuitenkin karu, mistä pitää huolen 89 km/h nopeuteen säädetty elektroninen nopeudenrajoitin. Kevyt kuorma-autollahan tässä mennään! Vääntävän Cumminsin jatkeeksi kytketty 6-portainen Aisin-automaattivaihteisto pelaa sujuvasti sekä maantiellä että pöllitiellä. Sähköisesti kytkettävää nelivetojärjestelmää ohjataan kojelaudan nappuloista. Vetotavan vaihto sujuu nykytyylin liikkeellä ollessa. Noin 30 cm maavaran ja yli 1,7 metrin raidevälin ansiosta suurikokoisen lava-auton voi viedä suuremmitta huolitta koneurille. Joskin lisähinnasta tarjottavien pohjapanssarien asennus on tällöin suotavaa. Osa jenkki-pickupien viehästysvoimasta piileekin siinä ominaisuudessa että auto on samaan aikaan sekä edustus- että työ- ja maastoauto. Vastaten ja toimien erinomaisesti kaikissa edellämainituissa. Mitä maksaa? Suomivarusteisen RAM 1500 kevyt kuorma-auton arvonlisäverolliset pyyntihinnat RAM 1500 Classic -mallista 54 900 eur. Ero vastaavilla varusteilla pakattuun Euro-serkkuun on kaventunut vuosien varrella. Nyt koeajettavan huippuvarustellun RAM 3500 4X4 Heavy Duty Crew Cab Laramie Sport -mallin hintapyynti on noin 108 000 euroa, mikä tuntuu ylelliset varusteet ja monipuoliset ominaisuudet huomioon ottaen jopa kohtuulliselta. (kuva: Ajovalot ovat nyt LED-tekniikalla. Huippumalleihin saa tien mutkien mukaan kääntyvät adaptiiviset ajovalot.) |