Puhtaiden ajoneuvojen ja kuljetuspalvelujen hankintalainsäädännön valmistelu käynnistyy10.11.2019 9.00
Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin on asettanut työryhmän valmistelemaan EU:n puhtaita julkisia ajoneuvohankintoja koskevan direktiivin täytäntöönpanoa Suomessa. (Paikallisbussi lumisateessa. Kuva: LVM / Juha Tuomi) Työryhmän tehtävänä on käsitellä direktiivin edellyttämät muutokset Suomen lainsäädäntöön. Työryhmä arvioi eri vaihtoehtoja kansallisen lainsäädännön toteuttamisesta ottaen huomioon maantieteelliset eroavaisuudet sekä kustannustehokkuuden. Työryhmän toimikausi on 8.11.2019 – 31.8.2020. Direktiivin tarkoituksena on edistää puhtaiden ja energiatehokkaiden ajoneuvojen osuutta julkisen sektorin hankkimissa ajoneuvoissa ja kuljetuspalveluissa. Tällä kasvatettaisiin nolla- ja vähäpäästöisten ajoneuvojen sekä vaihtoehtoisten polttoaineiden kysyntää. Direktiiviin soveltamisalaan kuuluvat tieliikenteen moottoriajoneuvojen ostaminen ja vuokraaminen, maanteiden henkilöliikennettä koskevat julkiset palveluhankinnat sekä tietyt liikenne- ja kuljetuspalvelut (esimerkiksi jätteiden keruu ja postikuljetukset). Vaatimuksia sovelletaan ainoastaan uusiin hankinta- ja palvelusopimuksiin, jotka ylittävät hankintalainsäädännön kynnysarvot. Direktiivi ei koske kaukoliikenteessä ja tilausliikenteessä käytettäviä linja-autoja, eikä esimerkiksi maa- ja metsätaloudessa käytettäviä ajoneuvoja sekä kaksi- ja kolmipyöräisiä ajoneuvoja. Lisäksi jäsenvaltio voi vapauttaa eräät ajoneuvot direktiivissä säädetyistä vaatimuksista. Näihin kuuluvat esimerkiksi hälytysajoneuvot, asevoimien käytössä olevat ajoneuvot sekä rakennustyömaiden ajoneuvot. Työryhmässä laaja edustus Työryhmässä ovat mukana seuraavat tahot: Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT ry, Autoalan keskusliitto sekä Autotuojat ja –teollisuus ry, Bioenergia ry, Energiateollisuus ry, Hansel Oy, HSL, Jätehuoltoyhdistys ry, Kansaneläkelaitos, Kuntaliitto, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Liikennevirta Oy, Neot Oy, Neste Oyj, Parkkisähkö, Posti Group Oyj, SKAL ry, St 1 Oy, sosiaali- ja terveysministeriö, Suomen Biokierto ja Biokaasu ry, Suomen Huolinta ja Logistiikkaliitto ry, Suomen kaasuyhdistys ry, Suomen Paikallisliikenneliitto ry, Suomen yrittäjät, Taksiliitto, Teknologiateollisuus ry (Sähköinen liikenne –toimialaryhmä), työ- ja elinkeinoministeriö, UPM Biorefining, valtiovarainministeriö ja ympäristöministeriö. Työryhmään pyydettiin edustajaa myös Fortum Oyj:ltä, Gasum Oyj:ltä, Invalidiliitolta, Linja-autoliitolta, Luonnonsuojeluliitolta ja Plugit Finland Oy:ltä. Työryhmää voidaan tarvittaessa täydentää toimikauden aikana. |