Kuljetus Raimo Laine Oy: Työtehoa ja tuottavuutta järkevillä kalustovalinnoilla27.04.2019 11.00
Längelmäkeläisen Kuljetus Raimo Laine Oy:n päätoimialana ovat metsäteollisuuden raakapuukuljetukset Keski-Suomen alueella. Työtehokkuuden ja tuottavuuden kohentamiseksi yritykseen hankittiin uusi Mercedes-Benz Arocs 3763 puutavara-auto. Yrittäjä Jarmo Laineen mukaan tulokset ovat olleet toivotun suuntaisia. (kuva yllä: Kuljetus R. Laine Oy:n uusi Mercedes-Benz Arocs 3763 8x4 tukkikuormassa Vilppulassa Kinnaskosken sahalla. Perässä kulkee oman kylän tuote: aito Jyki.) Kuljetustoiminta käynnistyi kuitenkin jo paljon tätä aikaisemmin. - Elettiin vuotta 1962 kun isä Raimo aloitti kuljetusyrittäjänä, olin tuolloin kahden viikon ikäinen. Puuta olemme ajaneet velipoika Jorin kanssa koko ikämme. Ensin isä Raimon lukuun ja vuodesta 1992 lähtien yrittäjinä. Tänään työllistämme minut ja veljeni mukaan luettuna yhteensä seitsemän henkilöä. Autoja on kaikkiaan neljä; kolmen Volvon ohella on tämä hiljattain Tampereen Veholta, Kekäläisen Timolta uutena hankittu neliakselinen Mercedes-Benz Arocs 3763 8x4, yrittäjä Jarmo Laine kertoilee. Puukuljetuksissa luotettiin, aina sukupolvenvaihdokseen saakka pääosin kotimaiseen kalustoon. Toistaiseksi viimeisestä Sisusta Laineet luopuivat uuden Arocsin myötä: - Mercedes on meille tuttu valmistaja. Olemme luottaneet merkkiin jo pitkään, lähes koko yrittäjäuran ajan. Väliin sopii vajaan puolentoista vuoden jakso, jolloin olimme Mersutta. Uusi Arocs 3763:n on jo kolmas perättäinen Mercedes-Benz. Ja järjestyksessään ensimmäinen Veholta uutena hankittu. Uuden auton hankinta oli niin merkittävä asia, että laitettiin oikein pyhäpuvut päälle auton luovutustilaisuuteen. (kuva: Yrittäjä Jarmo Laine ja kuljettaja Sebastian Korkeela ajavat kahta vuoroa lumenvalkoisella tähtikeulalla.) Väkevä paketti Uuden neliakselisen (2+2) RIIKO -puuautovarustellun ja Loglift 118S -nosturilla varustetun Mercedes-Benz Arocs 3763:n voimalinjan ytimen muodostaa poltoainetaloudellinen 15,6-litran OM 473 rivikuutonen. Peräti 460 kW (625 hv) huipputehon ja jopa 3000 Nm vääntömomentin tarjoama teho ja vääntö välitetään läpivetävälle telille automatisoidun ja puukuljetustehtäviin optimoidun PowerShift 3 -vaihteiston välityksellä. - Vaihdossa annettiin, Kekäläisen kanssa käydyn kovan väännön jälkeen, 18-litran pillarikoneella varustettu ja 42 000 tuntia työtehtävissä palvellut vuosimallin 2005 Sisu. Arocsia Jarmon vuoroparina kuljettavan Sebastian Korkeelan mukaan uusi Mercedes-Benz Arocs on tarjoaa erinomaisen työmukavuuden ja yltää erinomaiseen polttoainetalouteen. - Kuljettajan vinkkelistä Mercedes on lähes täydellinen työkalu. Moottorissa on reilusti vääntöä, vaihteisto pelaa hienosti ja ajomukavuus sekä varusteet ovat huippuluokkaa. Kerrassaan väkevä paketti, Korkela kehuu. Arocsin perässä kulkee pyytettömästi viisiakselinen Jyki -puutavarakärry. - Jykin tehdas sijaitsee samalla kylällä joten huolto ym. asiat pelaa nätisti. (kuva: Raakapuuta Kuljetus Raimo Laine Oy kuljettaa UPM:n lukuun Keski-Suomen alueen laitoksiin. Tasainen kuorma syntyy vaivattomasti ja nopeasti toimintavarman Loglift 118S -puutavaranosturin voimin.) Positiiviseen suuntaan Raakapuuta Kuljetus Raimo Laine Oy kuljettaa UPM:n lukuun Keski-Suomen alueen laitoksiin. - Ollaan aina UPM:lle ajettu ja yhteistyö on molemmin puolin erittäin sujuvaa, Laine lisää. Puun korkea kysyntä on pitänyt myös R. Laine Oy:n ajoneuvojen kuljetussuoritteet korkeina. Kuljetuspiiri ulottuu akselille: Juupajoki - Mänttä - Vilppula - Keuruu - Petäjävesi - Jämsä. - Tällä alueella kuljetusmatkat ovat järkeviä. Kolmella autolla ajetaan kahta vuoroa ja velipoika paikkaa tarvittaessa neljännellä. Kilometrejä kertyy sellaiset 130 000 - 150 000 vuodessa. Laineen mukaan uudella Mercedes-Benz Arocsilla haetaan paitsi työmukavuutta ja tehokkuutta myös entistä korkeampaa tuottavuutta. - Mercedeksen hyväksi kehuttu polttoainetalous ei ole aivan tuulesta temmattu. Se näkyy jo nyt positiivisena kehityksenä polttoainelaskussa. (kuva: - Arocsin korkealle viety ja tasalattiainen ohjaamo on avara ja viihtyisä. Lisäksi täältä on erittäin hyvä hyvä näkyvyys, sanoo Jarmo Laine.) Huollot ostopalveluna Kaluston huolto tehdään enimmäkseen ostopalveluna. - Nykykaluston kanssa huoltosopimus on oikeastaan ainoa vaihtoehto. Itse tehdään vain päivittäisiä huolto- ja tarkistustoimenpiteitä, Laine toteaa. Uuden Arocsin mittariin on ehtinyt muutamassa kuukaudessa kertyä jo reilut 54 000 huoletonta kilometriä. - Auto huolletaan joko Tampereen tai Jyväskylän Veholla. Molemmissa on hyvä ja asiantunteva palvelu sekä tutut ihmiset vastassa. Asiat on hoituneet, oli sitten Sisun tai Mersun kanssa asialla. Toimintavarmat nosturit Puutavaranostureissa Laineet luottavat Jonseredin ja Logliftin korkeaan laatuun ja tehokkuuteen. Nosturikaupat tehdään Hannu Iivanaisen kanssa. - Hannun kanssa homma pelaa tosi hyvin, kuten nosturitkin. Yksi on ohjaamolla, loput avonaisia ja kaikki kaksivipuisia, Laine summaa. Nosturihuollot hoituu joko Pieksämäen tai Raision toimipisteissä: - Välimatkaa on, mutta vähäinen korjaustarve korjaa sen seikan. Pienemmissä huolloissa ja varaosatarpeissa turvaudumme Koneosapalvelun Vilppulan pisteen ammatitaitoon ja palveluihin. Vipuvoimaa verkostoitumisella Pitkään alalla toiminut Jarmo Laine painottaa yhteistyön ja verkostoitumisen merkitystä alan toimijoiden keskuudessa: - Oman kaluston ohella meillä on ajossa kaksi vakituista sopimuskuljettajaa. Tilapäistä apua saamme tarvittaessa ja tilanteen salliessa autamme myös muita. Vastavuoroisuudella ja tiiviillä yhteispelillä asiakkaat pysyvät tyytyväisinä ja kaikille riittää työtä. Yhteistyö antaa vipuvoimaa myös tilapäiseen kuljettajapulaan. - Meillä on ollut hyvä onni kuljettajien suhteen. Nuorimmat, vuoropari Sebastian mukaan lukien, ovat tulleet suoraan koulunpenkiltä. Ensin harjoitteluun ja armeijan jälkeen vakituisiksi. Kaikki ovat motivoituneita ja raudan lujia ammattilaisia, sanoo Laine. |