Euroricambi: Vaihteisto- ja voimansiirtokomponentit 40 vuoden kokemuksella & OEM-laadulla

12.01.2020 14.30

euro2.jpg

Italialainen Euroricambi on maailman johtava raskaan kaluston vaihteisto- ja voimansiirtokomponenttien valmistaja jälkimarkkinoille. Ammattilehti ja joukko korjaamoalan ammattilaisia pääsi Onnin Auton vieraina tutustumaan Euroricambin päätehtaaseen Bolognaan. Alue on tunnettu moottoreistaan ja koneistaan; Bologna on mm. Lamborghinin, Maseratin ja Ducatin koti.

(kuva: Italialainen Euroricambi valmistaa tehtaallaan Bolognassa OEM-laatua olevat vaihteisto- ja voimansiirtokomponentit raskaaseen kalustoon eli kuorma-autoihin, busseihin, trakroteihin ja maansiirtokoneisiin.)

Euroricambin perusti Orazio Taddei vuonna 1979 yhdessä vaimonsa Marisan kanssa eli nyt on meneillään yrityksen 40. juhlavuosi - Onnin Auto on vastannut Suomen maahantuonnista lähes koko historian ajan. Tänä päivänä Euroricambi on edelleen Taddein perheen omistuksessa työllistäen yli 400 henkilöä ja toimien globaalisti yli sadassa maassa. Osatuotannosta yli 90 % menee vientimarkkinoille. 

euro10.jpg

Päätuotantolaitos Bolognassa käsittää yhteensä 17 teollisuushallia, joiden pinta-ala on lähes 60 000 neliötä - kaikki osat valmistetaan sataprosenttisessa omassa tuotannossa. Etelä-Euroopan suotuisat kelit mahdollistavat sen että lähes 40 % tehtaan tarvitsemasta sähköstä tuotetaan ympäristöystävällisesti aurinkopaneeleilla. 

Vuonna 2010 Euroricambi hankki omistukseensa bolognalaisen A.M. Gearsin, joka tunnetaan kevyiden kuorma-autojen, pick-up- ja henkilöautojen voimansiirtokomponenteistaan. A.M. Gears tuotteet valmistetaan omassa tehtaassaan. 

euro12.jpg

(kuva: Euroricambin operatiivinen johtaja Alberto Tinti (oik.) ja Onnin Auton Joni Juvonen tekevät erittäin hyvää yhteistyötä, mikä on jatkunut yritysten välillä jo lähes 40 vuoden ajan.)

Miljoonia osia vuodessa jälkimarkkinoille

Vuodessa Euroricambin tehtaasta valmistuu miljoonia osia kuorma-autojen, bussien, traktoreiden ja maansiirtokoneiden voimansiirtoon. Täysin OEM -laatua olevat osat ovat yhteensopivia useimpien tunnettujen merkkien kanssa kuten mm. Scania, Volvo, Mercedes-Benz, DAF, MAN, Renault Trucks, Iveco, Meritor, Caterpillar ja Volvo CE. Pelkästään Bolognan keskusvarastossa on koko ajan valmiina lähes 2,5 miljoonaa osaa ja noin 10.000 eri nimikettä; pitkälle viedyn automatisoinnin ja toiminnan tehokkuuden ansiosta jopa 96 % tuotteista on mahdollista lähettää varastosta eteenpäin vielä saman päivän aikana. 

euro122.jpg

(kuva: Bolognan pitkälle automatisoidussa keskusvarastossa on koko ajan valmiina noin 2,5 miljoonaa osaa ja yli 11.000 eri nimikettä.)

- Aikanaan Euroricambi toimitti voimansiirron osia laajasti OEM-valmistajille, kunnes 1990 -luvun alkupuolella tehtiin strateginen linjaus keskittyä täysin osien jälkimarkkinaan. Jälkikäteen arvioituna päätös oli oikea ja olemme kasvaneet toimialamme johtavaksi globaaliksi valmistajaksi jolla on erittäin vahva jälleenmyyntiverkosto. Toki laadukas tekemisemme kiinnostaa erilaisia OEM-valmistajia ja kyselyjä yhteistyöstä tulee tasaisesti mutta valittu linja pitää, kertoo Euroricambin operatiivinen johtaja Alberto Tinti.    

euro7.jpg

(kuva: Yhteensä 17 hallissa tapahtuvassa valmistuksessa käytetään uusinta työstökoneteknologiaa. Euroricambin panostukset tuotantoon ovat perinteisesti erittäin mittavia.)

”Different without difference”

Kaikessa Euroricambin tekemisessä korostuu ensiasennus laatu, mikä käy ilmi myös yrityksen sloganista ”Different without difference”.

euro5.jpg

(kuva: Robotteja hyödynnetään tuotannossa laajasti; kuvassa kahden robotin älykästä yhteistyötä osavalmistuksessa.)

- Laatu lähtee oikeista materiaalivalinnoista: käytämme osissa täysin samoja teräslaatuja kuin alkuperäisosissa ja joskus jopa parempiakin. Vuodessa käsitellään noin 10 000 tonnia raakamateriaalia mikä tarkoittaa enemmän terästä kuin Eiffel tornissa. Suunnitteluosastomme tekee jatkuvaa työtä tuotteiden parissa joten vuosittain uusia nimikkeitä syntyy noin 500 kappaletta. Valmistuksessa käytetään viimeisintä tekniikkaa olevia työstö- ym. koneita joita operoi kokeneet ammattilaiset. Korkeaan laatuun päästään lisäksi työmenetelmillä, joita on totuttu näkemään korkeintaan OEM-osavalmistuksessa, kuten esimerkiksi uuden teknologian automaattiset karkaisukeskukset mitkä toimivat alipaineistettuna ja karkaistavien osien lämpötila pidetään stabiilina myös jäähdytykseen siirron aikana. Ainoana jälkimarkkinaosien valmistajana meillä on käytössä myös ns. shot peening -käsittely, minkä huomaa pinnan laadussa osia kädessä pitäessä. Ja kaiken keskiössä on jatkuva laaduntarkkailu, mitä tehdään jokaisessa työvaiheessa osien valmistuessa - kuukausittain erilaisia laatutestauksia suoritetaankin lähes 2000. Niinpä Euroricambin osat eivät ole jälkimarkkinoiden edullisimpia mutta korkea OEM-laatutaso ja vahva tekninen tuki sekä luotettavat toimitukset tekevät niistä erittäin kilpailukyisiä, ilmoittaa Tinti.

euro8.jpg    

(kuva: Uuden teknologian automaattiset karkaisukeskukset toimivat alipaineistettuna ja karkaistavien osien lämpötila pidetään stabiilina myös jäähdytykseen siirron aikana.)

Perheyhtiöt tekevät hienoa yhteistyötä

Onnin Auton kanssa tehtävä on Euroricambilla arvossaan ja perheyhtiöiden välit ovat olleet aina läheiset. Onnin Auton perustaja Onni Juvonen aloitti yhteistyön Orazio Taddein kanssa lähes 40 vuotta sitten vaikka yhteistä kieltä ei ollutkaan. Se on jatkunut Onnin pojan Timo Juvosen ja hänen poikansa Joni Juvosen kautta nyt jo kolmannessa polvessa.  

euro9.jpg(kuva: Myyntivastaava Anette Rossmeier esitteli Euroricambin suurta tehdasaluetta pienoismallien avulla viihtyisässä koulutustilassa.)

- Onnin Auton voimansiirtokomponenttien osaaminen ja kokemus on todella korkealla tasolla samoin kuin heidän suomalaisten asiakkaidensa. Saamme tehtaalle arvokasta palautetta mitä pystymme hyödyntämään mm. tuotekehityksessä, kehuu Euroricambin myyntivastaava Anette Rossmeier.

Myös Onnin Autolla ollaan yhteistyöhön erittäin tyytyväisiä:

- Euroricambin laatu on todella korkealla tasolla joten asiakkaamme saavat parhaat mahdolliset komponentit, mitkä toimivat luotettavasti ja pitkään. Toimitukset pelaavat tarkasti ja tekninen tuki on tasokasta, mistä saisi moni tavarantoimittaja ottaa mallia, kehuu Joni Juvonen. 

euro4.jpg

(kuva: Matkalla Euroricambin tehtaalle päästiin vaihtamaan kuulumisia Formula ykkösten kaksinkertaisen maailmanmestarin kanssa. Vas. Kone Pistemaan Janne Pistemaa, Savon Raskashuollon Mikko Rautiainen, Ammattilehden Janne Jokela, formulalegenda Mika Häkkinen, Onnin Auton Joni Juvonen ja Kone Pistemaan Timo Kaikkonen.) 

euro6.jpg

(kuva: Savon Raskashuollon Mikko Rautiainen (vas.) on kävelevä tietopankki kuorma-autojen vaihteiston ja voimansiirron osissa. Kuvassa tutkitaan hammastuksen korkeaa laatua teknisen tuen johtajan Leo Violan ja myyntivastaava Anette Rossmeierin kanssa.)

euro11.jpg

(kuva: Kone Pistemaan Janne Pistemaa (oik.) ja Timo Kaikkonen kuuntelivat mielenkiinnolla luentoa Euroricambin tasokkaasta tekemisestä.)

euro3.jpg

(kuva: Laatu lähtee oikeista materiaalivalinnoista: Euroricambi käyttää osissa täysin samoja teräslaatuja kuin alkuperäisosissa ja joskus jopa parempiakin.)

24.05.2022 8.33Volvo Trucks on ensimmäinen maailmassa, joka käyttää fossiilivapaata terästä kuorma-autoissaan
23.05.2022 15.45Janne Sarasmäki aloittaa Turussa Renault Trucks myyjänä
23.05.2022 14.00Scania toimittaa Einridelle 110 täyssähköistä Scania kuorma-autoa
23.05.2022 8.00Metsäpäivä pohjoiskarjalaisin voimin Hokkaidon Suomi-viikolla
23.05.2022 7.33Käyttövoiman merkitys työsuhdeauton valinnassa on noussut entisestään
22.05.2022 11.33Ministeri Harakka: Hallitus tukee joukkoliikennettä ja panostaa kyberturvallisuuteen
21.05.2022 14.22SKAL: Kuljetusalan polttoainetuessa vielä parannettavaa
21.05.2022 12.00Stora Enson yli 800 kesätyöntekijää työskentelee 70 eri tehtävässä
20.05.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 20/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
20.05.2022 16.11Myöhäinen kevät viivästyttää istutustöitä - istutuskauden jatkaminen loppupäästä mahdollista
20.05.2022 13.00Ajovarma jatkaa tieliikenteen lupa- ja tutkintotehtävien palveluntuottajana
20.05.2022 9.00Järeitä säästöpuita jätetään aiempaa enemmän hakkuissa ? vesiensuojelussa yhä parannettavaa
19.05.2022 10.52Metsäkeskus uudistaa Metsään.fi-palvelun
19.05.2022 10.32Maakaasun tulo Venäjältä saattaa loppua jo tällä viikolla - Gasum uusien haasteiden edessä
19.05.2022 10.14Nokian Renkailta joka sään ja akselipaikan linja-autorengas päätiekäyttöön
18.05.2022 11.00Volvon FM sähkökuorma-auto ensiesittelyssä Suomessa
18.05.2022 8.00Vieremällä valmistui 18 000. metsäkone
17.05.2022 13.01Gasum vie Gazprom Exportin kanssa tehdyn maakaasun hankintasopimuksen välimiesmenettelyyn
17.05.2022 12.44Volvo Trucks avaa akkutehtaan Belgiassa
17.05.2022 8.02Ponsselle arvostettu muotoilupalkinto
17.05.2022 7.54Liikenteen sähköistäjä Enerqolta kova liikevaihto
16.05.2022 12.22TIMBERSPORTS® esittelee vuoden kilpailut - Göteborgin MM-kisat vuoden kohokohta
16.05.2022 9.22Arboristit ottavat mittaa toisistaan puukiipeilyn SM-kisoissa
16.05.2022 8.00Emma Mäkinen avausvoittoon ratakuorma-autojen SM-sarjassa Kemoralla
14.05.2022 14.00Tienpito sujuvoituu - Routa Metsähallitus -tienpidon toiminnanohjausjärjestelmä otettiin käyttöön
14.05.2022 12.00Ajokorttilaki uudistumassa - ikäpoikkeuslupaa ehdotetaan poistettavaksi
13.05.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 19/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
13.05.2022 9.00Nuoren metsän hoidon tukitasoa nostetaan ja ehtoja lievennetään 1. kesäkuuta alkaen
12.05.2022 11.20Walkin mittava painokoneinvestointi Pietarsaaressa vastaa kuitupohjaisten pakkausten kasvavaan kysyntään
12.05.2022 11.01DHL ja Volvo Trucks aloittavat uuden päästöttömän yhteistyön jopa 44 sähkökuorma-auton tilauksella
12.05.2022 9.00Ansiomitalit moottoriliikenteen ammattilaisille
12.05.2022 9.00Stora Enso rekrytoi 14 metsäasiantuntijaa ja perustaa kaksi uutta toimipistettä
12.05.2022 9.00SKAL: Kuljetusalan tilanteeseen odotetaan helpotusta - jakeluvelvoitteen alentaminen etenee, lakiesitys lausuntokierroksella
11.05.2022 13.00Kuorma- ja linja-auton renkaiden ostajat uudenlaisen tilanteen edessä - kuinka valmistautua syksyyn?
11.05.2022 9.00Stora Enson uudessa palvelussa metsänomistajalle maksetaan monimuotoisuuslisää
10.05.2022 16.44Metsä-Multia Oy:n työntekijöille "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendejä
10.05.2022 13.11Nurminen Logisticsin uusi eteläinen Trans-Kaspian reitti vastaa kovaan markkinakysyntään
10.05.2022 12.11PONSSE Managerilla jo yli tuhat asiakkuutta
10.05.2022 12.00Metsäalan oppilaitosten yhteistyöllä tuotettiin ajantasaisia työturvallisuuden koulutusmateriaaleja
10.05.2022 10.00SKAL:n lausunto valtion väyläverkon investointiohjelmasta vuosille 2023-2030
10.05.2022 8.00Huippuasiantuntijat varoittavat: Suomi ei saa vajota innovaatiokriisiin
09.05.2022 15.33Kivirock -jättilehti työn alla - lähde mukaan ilmoituksella!
09.05.2022 14.00Yli 500 yrityksen viesti komissiolle: bioenergialle isompi rooli
09.05.2022 11.20Täysin uusi Ford E-Transit Custom Suomeen 2023
09.05.2022 8.22Scania Super voittaa Green Truck-palkinnon jo kuudennen kerran peräkkäin
09.05.2022 8.00Neste ja DB Schenker yhteistyöhön raskaan kaluston sähköistämisessä
08.05.2022 13.00Stora Enso investoi 10 miljoonaa euroa Imatran tehtaiden energiatehokkuuden parantamiseen ja hiilijalanjäljen pienentämiseen
08.05.2022 12.00Tavarankuljetusrobotit noudattavat jalankulkijan liikennesääntöjä, vaikka eivät ole jalankulkijoita
08.05.2022 9.00Verla, Tervasaari, Kymi, Seikku - UPM:n vanhimmat tehtaat juhlivat monin tavoin 150-vuotisjuhliaan
07.05.2022 10.00Metsien ensimmäiset harvennushakkuut ovat usein liian voimakkaita
06.05.2022 16.00KATSO TÄSTÄ! Ammattilehden ja Kivirockin MAXPO 2022 erikoislähetys - jättikooste osastoista & tunnelmista
05.05.2022 13.00Volvo Trucks lisää I-Shift-vaihteiston vaihtamisnopeutta jopa 30 %
05.05.2022 10.00Pekant Oy ostaa JS-Automoto Oy:n korjaamoliiketoiminnan
04.05.2022 9.00Ponsse Scorpionin Future Cabin -ohjaamolle Fennia Prize Winner -muotoilupalkinto
04.05.2022 7.33ANDRITZ uudistaa valkaisulaitoksen Stora Enson Skutskärin tehtaalla Ruotsissa
03.05.2022 15.55Metsänviljely monipuolistuu vähitellen
03.05.2022 9.19Ruskeasuon raitiotievaunuvarikon työmaa sulkee kaasutankkausaseman noin kuukaudeksi
03.05.2022 8.32Tulli: Kiellettyjä hyttyskarkotteita on taas alkanut tulla Suomeen
02.05.2022 20.33HUOMIO! Ammattilehden Mediamobiili ja Kivirock mukana MAXPO 2022 -näyttelyssä osastolla A170 - tervetuloa käymään!
02.05.2022 16.42Renault Trucks D-, D Wide ja C 2.3 mallit päivittyvät entistäkin polttoainataloudellisemmiksi
02.05.2022 12.00Toimitusvaikeudet patoaa uusien autojen rekisteröintejä
02.05.2022 11.52Ajoneuvoteknologian kehittyminen näkyy polttonesteiden myynnissä
02.05.2022 10.02Volvo aloittaa raskaiden sähkökuorma-autojen myynnin
02.05.2022 9.00LUE TÄSTÄ! Fluid Finland 1/2022 lehti on ilmestynyt - todella mielenkiintoista hydrauliikan, pneumatiikan ja automaation asiaa
01.05.2022 16.00Avoimien ovien päivä perjantain 6.5. John Deere Forestryn uudessa Rovaniemen toimipisteessä
01.05.2022 11.00Ota kantaa valmisteilla olevaan Kansalliseen metsästrategiaan
01.05.2022 9.22Kuljetuskuutio-palkinto 2021 liikenneasemaketju Jari-Pekka Oy:lle
30.04.2022 11.00UPM osavuosikatsaus Q1 2022: Tiukat markkinat tukivat vahvaa tulosta
29.04.2022 20.10KATSO TÄSTÄ VIIKON 17/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
29.04.2022 11.00Raskaan Volvo-sähkökuorma-auton Suomen ensiesittely ja koeajokiertue 17.-23.5.2022
29.04.2022 10.42Valkoposkihanhien muutto alkanut
28.04.2022 9.00Ponsse toimitti 200. metsäkonesimulaattorin Ruotsiin
27.04.2022 15.00Ratakuorma-autot: Emma Mäkinen testasi Ivecoa T?ekissä, ajaa SM-sarjaa Sisulla
27.04.2022 9.02Logsetin kasvunäkymät Ruotsissa saavat lisävoimaa - uusi varaosajakelu
27.04.2022 8.55Tietopaketti kokoaa yhteen sen, mitä jatkuvasta metsänkasvatuksesta tiedetään
27.04.2022 8.41Aluehallintovirasto: Ammattikuljettajien ajo- ja lepoaikoja laiminlyödään huomattavan paljon
26.04.2022 13.12Qauntron - Uusi peluri sähkökuorma-autojen markkinaan
26.04.2022 12.07Ponssen osavuosikatsaus Q1 2022
26.04.2022 12.00Katso tästä ensimmäiset kuvat uudesta Amarokista
26.04.2022 10.50Paras mahdollinen suoja on kypärän tärkein ominaisuus
25.04.2022 17.33Ford hyötyautot oheispalveluineen Ford Pro tuotenimen alle
25.04.2022 16.13Ponssen Juha Vidgrénille Suomen Yrittäjien yrittäjäristin suurristi
25.04.2022 13.22Ponsse arvioi kuluvan vuoden liikevoiton jäävän merkittävästi edellisvuotta pienemmäksi
25.04.2022 10.03Junnikkala Oy etsii puunkorjuu- ja kuljetusurakoitsijoita
25.04.2022 9.02Stora Enso myy sahansa ja puunhankintansa Venäjällä
24.04.2022 15.00Kevät saapuu ja vesilintujen laskentakausi on jälleen alkamassa
24.04.2022 11.00Hallitukselta tärkeä esitys kotimaan puunkuljetusten turvaamiseksi
23.04.2022 11.00Metsäteollisuuden tuoteinnovaatiot ja tuotteiden ilmastohyödyt vielä tuntemattomia kuluttajille
22.04.2022 23.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 16/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! erikoislähetys John Deere Forestryn Laukaan avoimien ovien päivästä ja Oulun Oikiat Konepäivät tapahtumasta
22.04.2022 10.32Hiab on saanut Yhdysvalloista yli 24 miljoonan euron ajoneuvotrukkitilauksen
22.04.2022 9.30Ford Pro esittelee seuraavan täyssähköisen hyötyajoneuvomallinsa toukokuussa
21.04.2022 9.57MTK kannustaa metsänomistajia puukauppojen kilpailuttamiseen
21.04.2022 9.29Ponsse palkitsi teräslevytoimittajansa vuoden toimittaja 2021 -palkinnolla
20.04.2022 17.00LUE TÄSTÄ! Kevään 2022 jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - paljon mielenkiintoista kuljetus- ja konealan asiaa...
20.04.2022 16.22Täysin uusi Scudo vahvistaa Fiatin asemaa hyötyajoneuvomarkkinoilla
20.04.2022 15.37TTS Työtehoseura ja Vehon solmivat jättikaupan hyötyajoneuvoista
20.04.2022 12.00Einari Vidgén Säätiö jakaa tunnustuksia nyt jo 17. kerran - haku aukeaa 22.4.
19.04.2022 16.20Citroen Berlingosta alennetun autoveron vaihtoehto - pyyntihintaan luvassa huomattava huojennus
19.04.2022 15.00Harvinainen koeajokiertue 27.4.-19.5. Vuoden kuorma-autoksi palkittu DAF edustaa uutta sukupolvea
19.04.2022 11.00Afryn selvitys: Politiikkatoimet nostamassa vientiteollisuuden logistiikkakustannuksia jopa 500-900 miljoonaa vuonna 2030

Näytä lisää »