TRATON Innovation Day, Södertälje: Tuottavuutta keskinäisellä yhteistyöllä

10.01.2020 18.13

traton1.jpg

Volkswagen perusti reilu vuosi takaperin uuden TRATON Groupin, johon kuuluvat saksalaisvalmistajan omistamat raskaat hyötyautomerkit: MAN, Scania ja Etelä-Amerikassa vaikuttava Volkswagen Caminihoes e Onibus (VWCO) sekä oh- jelmistoyhtiö RIO. Tratonilaiset esittelivät osaamistaan ja uusia konseptimallejaan loppusyksystä 2019 Ruotsin Södertäljessä, Scanian Demo Centerissä, sijoittajille ja lehdistölle rakennetun innovaatiopäivän merkeissä. 

Volkswagen AG:n hallituksen jäsen ja TRATON Groupin toimitusjohtaja Andreas Renscher sanoo kolmen suurimman TRATON -valmistajan tekevän parhaillaan kiinteää yhteistyötä sekä perinteisen polttomoottorin että sähköisten voimalinjavaihtoehtojen kehityksessä:

- Tavoitteenamme on tulla johtavaksi e-kuorma- ja e-linja-autojen toimittajaksi maailmassa. 

Traton aikoo käyttää kaikkiaan miljardi euroa seuraavan viiden vuoden kuluessa e-tekniikan ja yhteisten tuotealustojen kehitykseen.

traton8.jpg(kuva: TRATON Groupin toimitusjohtaja Andreas Renschler sanoo EU:n tulevien päästötavoitteiden saavuttamisen olevan täysin mahdotonta ilman uusien tekniikoiden laajamittaista käyttöön ottoa: - Muutos tulee olemaan nopeaa!)

Renschlerin mukaan sähköisten ratkaisujen laajempi markkinoille saattaminen on pitkälti kiinni latausinfrastruktuurin kehityksestä sekä akkukäyttöisten ajoneuvojen hankinta- ja käyttökustannuksista: 

- Kiinnostus sähköiseen liikkuvuuteen on selvässä kasvussa. Keskipitkällä aikavälillä odotamme että jakelupalveluissa ja kaupunkiliikenteen linja-autoliikenteessä käytettävien akkukäyttöisten ajoneuvojen omistamiseen liittyvät kustannukset ovat verrattavissa fossiilisilla polt- toaineilla käyviin ajoneuvoihin.

traton4.jpg

(kuva: Täyssähköinen 11-tonninen Volkswagen e-Delivery oli yksi tapahtuman vetonauloista. Sisältä ohjaamonpuolelta läheisesti Crafteria muistuttavan auton ajotuntuma oli asiallinen. Suomen katukuvassa VW kuorma- autoja tuskin nähdään sillä markkinat ovat Afrikassa ja Etelä-Amerikassa.)

Renschler uskoo että tähän päästään akkuteknologian kehityksen myötä: 

- Akkukennojen määrä vähenee sekä kennojen hinta laskee ja tehokas käyttöikä pitenee. Odotan ryhmämme puolesta että seuraavan kymmenen, viidentoista vuoden kuluessa, jokaisella kolmella kuorma- ja linja-automerkillämme on tarjolla vaihtoehtoisia voimalinjavaihtoehtoja, mistä useimmat sähköisiä. Edellyttäen että vaihtoehtoisten polttoaineiden ja sähkön infrastruktuuri on täysin käytettävissämme, millä saavutetaan hyötyajoneuvoasiakkaille saumaton käytettävyys.

traton2.jpg

(kuva: Scanian ja MANin yhteinen 13-litrainen moottoriperhe tuodaan markkinoille muutaman vuoden sisällä. MAN on jo ehtinyt nimetä uutuuden D30:ksi.)

Kannattavuutta yhteistyöllä

Pitkän linjan Scania-johtaja, nykyisin TRATONin operatiivisena johtajana toimiva Christian Levin kertoo yhtymän kehittävän yhteistä täyssähköistä voimalinjaa, joka otetaan jo ensi vuonna käyttöön MAN ja Scania -kaupunkilinja-autoissa: 

- Järjestelmää ja sen komponentteja voidaan muokata yksilöllisesti valmistajan tai käyttöalueen mukaan. Näin suuri osa ratkaisuista voidaan toteuttaa kustannustehokkaammin ja vähemmin komponentein. 

Levin sanoo TRATON konsernin merkkien välisen kiinteän yhteistyön kantavan jo nyt hedelmää: 

- Tärkeintä on välttää tuplatyötä; tällä tarkoitan ettei kahden eri merkin kannata kehittää tekniikoitaan eri suuntiin. Olemme standardisoineet monia komponentivalmistuksen toimintoja. Tavoitteena on että voimme käyttää mahdollisimman paljon samoja komponentteja eri malleissamme. Esimerkiksi Etelä-Amerikan markkinoille tarkoitetussa Volkswagen e-delivery kuorma-autossa käytämme japanilaisen Hinon voimalinjaa. Siksi että se sopii täydellisesti käyttötarkoitukseensa. 

Vuoteen 2025 mennessä TRATON tuon MAN ja Scania -kuorma-autoihin yhteisen 13 litran moottorin. Miksi 13-litraisen? 

- Siksi että yli puolet molempien valmistajien moottoreista ovat juuri tässä kokoluokassa, Levin toteaa ja jatkaa, moottorin osuus ajoneuvon valmistuskustannuksista on noin neljännes, joten yhteisiä komponenttea käyttämällä saavutamme merkittäviä kustannushyötyä. Toki molemmat valmistajat tulevat käyttämään moottoreissaan myös omia komponenttejaan. Käytännössä uuden moottorit tulevat olemaan noin 80 prosenttisesti yhteneväisiä keskenään.

TRATON-yhtymän jäsenet antoivat myös muita paljastuksia tapahtumassa. MAN pääjohtaja Joachim Drees kertoi kauan odotetun MAN TG -sarjan ensiesittelyn tapahtuvan ensi vuoden helmikuussa: 

- Uusi malli tulee olemaan todellinen virstanpylväs. Ei vain tuottavuuden mutta myös uusien digitaalisten tekniikoiden ja palveluiden saralla. 

Kaikkiin TRATON yhtymän ajoneuvoihin sopivan ”e-Drive Kit” -voimalinjan kerrotaan olevan noin kahden kolmen vuoden kuluessa valmiina sarjatuotantoon:

- Muutos tulee olemaan nopeaa. EU:n vuodelle 2025 asettama haitallisten pakokaasupäästöjen vähentämistavoite joka on -15 % vuoden 2019 keskimääräisestä tasosta on saavutettavissa nykyisiä polttomoottoreita kehittämällä, mutta seuraavalle, vuodelle 2030 asetetulle -30 % tasolle pääseminen on nykytekniikalla kustannustehokkaasti mahdotonta. Se onnistuu vain sähköisiin tekniikoihin luottamalla ja niitä kehittämällä. Odotamme vastavuoroisesti toimia myös poliittisilta päättäjiltä tässä asiassa. 

Scania esitteli tapahtumassa pääjohtaja Henrik Henrikssonin johdolla uusia autonomisia kuljetusratkaisujaan. Modulaarisen NXL linja-autokonseptin ohella tapahtumassa sai virallisen ensiesittelynsä uusi, autonominen Scania AXL kaivosauto. Sen toimintaa esiteltiin käytännössä.

traton3.jpg

(kuva: Scania AXL oli tapahtuman innovatiivisimpia ajoneuvoja. Kaivoskäyttöön tarkoitetun, 410 hv moottorin voimin kulkevan ajoneuvon omamassa on 15 tonnin luokkaa. Automaattinen ohjaus tapahtuu GPS-signaalia ja kymmeniä eri kameroita ja sensoritekniikkaa hyödyntäen. Scanian mukaan järjestelmä voidaan rakentaa kaikkiin tällä hetkellä tarjolla oleviin voimalinjoihin.)

Mielenkiintoista kalustoa ja tuttuja kasvoja

Vanhan liiton scanialaisille Saksalaisten päätös esitellä konsernin tuoteperheen uutuudet ehkäpä Södertäljen pyhistä pyhimmällä maaperällä eli tehdasalueen viereisessä testikeskuksessa saattoi tuottaa karvat pystyyn nostavia tunteita. Niin tai näin, tapahtumassa Scaniat, Volkswagenit ja MANnit seisoivat sulassa sovussa rinnakkain. Kenties ensimmäistä kertaa tässä laajuudessaan. Mukana olivat kuorma-autojen lisäksi myös pakettiautot ja linja-autot. Enemmän ja vähemmän konseptimalleja kaikki.

traton5.jpg

(kuva: Hans ja Jimmy Ahola esittelivät kehittämäänsä ajoneuvoseurantajärjestelmää tapahtumassa: - Monilla messuilla on käyty, mutta täällä on täysin poikkeava tunnelma ja ihmiset ovat todella kiinnostuneita tekemisestämme, Hans Ahola sanoo.)

Paikalla oli myös runsain määrin TRATON-automerkkien yhteistyökumppaneita. Suomalaisväriä edusti Ahola Transport Oy, joka kehittää yhdessä Scanian kanssa ajoneuvojen seurantajärjestelmää ja tutkii joukkueajoa käytännössä. 

- Tällä hetkellä seurannassa on yhteensä 31 eri puolilla pohjolaa liikkuvaa autoa. Tulokset ovat varsin lupaavia, kertoo vuodesta 1996 lähtien telemaattisia ajoseurantajärjestelmiä mukana kehittämässä ollut Ahola Transportin konsernijohtaja Hans Ahola.

traton6.jpg(kuva: Scania R450 ERS Truck -ajoneuvolla voidaan ajaa dieselmoottorilla tai sähkötrollikkana.)

Kokonaisuutena sekä Tuholman että Frankfurtin pörsseihin listautuneen TRATON Groupin innovation 2019 Day oli mielenkiintoinen tapahatuma, joka kokosi yhteen rahamaailman ja lehdistön edustajat kaikilta mantereilta. Tapahtuman parasta antia oli paitsi uuden Scania AXL:n ensiesittely myös mahdollisuus tutustua TRATON yhtymän ja sen yhteistyökumppaneiden tuotteisiin demojen ja koeajojen myötä. 

traton7.jpg

(kuva: Liekö ensimmäinen kerta kun Södertäljen testikeskuksen rataa kierrettiin Internationalin ohjaksissa. Vaikka pinta kiiltää, niin Jenkkirekan runko ja alustarakenteet vaikuttavat meikäläisittäin kovin takapajuisilta.)

17.06.2022 21.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 24/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
17.06.2022 9.00SKAL: Hallitus petti lupauksensa - kuljetusyritysten polttoainetuki jää alle puoleen luvatusta
16.06.2022 16.00Ponssen uusin tytäryhtiö Tsekeissä vietti avoimien ovien päivää
16.06.2022 14.00Volvo Trucks tuo markkinoille uusia toimintoja, jotka tukevat turvallista ja vaativaa ajoa
16.06.2022 9.00Metsävaratiedot jopa yksittäisten puiden tarkkuudella uusilla menetelmillä
16.06.2022 8.33Väyläviraston ratatyöt vaikuttavat junaliikenteeseen kesän aikana
15.06.2022 17.00Itä-Suomen Biomassa aloittaa toimintansa - Savon Voiman polttoaineiden hankinta siirtyy uuteen yritykseen
15.06.2022 15.50Ponsse on päättänyt myydä Venäjän liiketoimintansa
15.06.2022 10.30SYKE: Hakkuiden lisääminen ei edistä Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden saavuttamista
15.06.2022 10.27Traficom: N2000 väylä- ja merikarttauudistus tuo vesillä liikkujille uudet ja tarkemmat merikartat
15.06.2022 10.23Itä-Suomen yliopisto kerää tietoa ihmisten metsämieltymyksistä
15.06.2022 10.18Uusi sopimus parantaa Euroopan ja Kiinan rautatie- ja logistiikkapalveluiden saatavuutta
14.06.2022 17.33MH-Forest Ky, Paimio: Motourakoinnin erikoisosaaja
14.06.2022 14.11Kemin biotuotetehtaan liikennejärjestelyt uudistuvat - kulkuliikenne uudelle reitille
14.06.2022 9.33Metsähallituksen puuta kuljetetaan nyt biokaasuautolla
14.06.2022 9.00Nordic Lights suunnittelee listautumisantia ja listautumista Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle
13.06.2022 17.00UPM investoinut Suomen sellutehtaidensa ympäristösuorituskyvyn parantamiseen 22 miljoonaa
13.06.2022 11.00Energiapuu ja harvennus -teeman metsäpäivä Oulussa huomenna tiistaina 14.6.
13.06.2022 10.30Syöttörullat ratkaisevassa roolissa harvesterin tehokkuudessa
13.06.2022 8.33Pohjois-Karjalan metsäosaaminen huomioitiin Japanin pääuutisissa
12.06.2022 15.00Helpotusta helteisiin: Jäkiasennettava taukoilmastointilaite hyötyajoneuvoihin ja työkoneisiin
12.06.2022 12.00HS Tekniikka lisäsi HS RENT vuokrakone palveluunsa suurteho puumurskaimet
11.06.2022 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Isuzu D-Max - nyt myös kevytkuorma-autona
11.06.2022 11.40VBG toi markkinoille uuden sukupolven vetokytkimet
11.06.2022 9.00FinnHarvest ja Kuopion Energia puunhankintayhteistyöhön
10.06.2022 21.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 23/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
10.06.2022 12.22Scanian akkukäyttöinen kaukoliikenneauto tuotantoon 2023
10.06.2022 9.30Vaasan LNG-välivarasto käyttöön
10.06.2022 9.00Kirjanpainajan parveilu käynnissä - tarkkaile puustotuhoja
09.06.2022 17.00Inkoon satama kelluvan LNG-terminaalin sijoituspaikaksi
09.06.2022 16.32Kronokselle innovaatiopalkinto Elmia Wood 2022 -näyttelystä
09.06.2022 11.55Metsäteollisuus tyytyväinen komission esitykseen vuoden 2030 nielutavoitteista
09.06.2022 11.45Työkyvyttömyyseläkettä saaneiden nuorten määrä kääntyi laskuun ensimmäistä kertaa kahteenkymmeneen vuoteen
09.06.2022 10.40Uutta tietoa sähkökuorma-autoilun kustannuksista
08.06.2022 9.20Tukesin uusi verkkosivusto paljastaa käyttäjälle vaaralliset tuotteet
07.06.2022 18.00CAT 980 XE -pyöräkuormaaja - tukkikentän tehokone
07.06.2022 16.00Laadukkaat puutavara-autojen varustelut Joensuusta
07.06.2022 11.00Uusi satamanosturi käyttöön Kaskisten satamassa
07.06.2022 8.00Stora Enso arvioi tuotantosuunnan muutosta Langerbruggessa mahdollistaakseen kasvua kierrätyspohjaisissa pakkausmateriaaleissa
06.06.2022 17.00Ponsse Elk - Sopivan kokoinen ajokone täydentämään Puistometsäpalvelun kalustoa
06.06.2022 16.33Polttoainetuki valtioneuvostosta - eduskunnalle jäi korjattavaa
06.06.2022 14.00Ponsse Studio esittää: Maailman ensi-illassa uusi harvesteri, uusi kuormatraktori sekä uusia tuottavuutta parantavia ominaisuuksia!
06.06.2022 10.00Nosturin käytön mestaruuskilpailut vauhtiin - vielä ehdit mukaan
05.06.2022 14.40Metsäkoneiden teräketjut iskuun huippukoneilla ja vankalla osaamisella
05.06.2022 12.44Mika "Rockisland" Kalliosaari: Puutavara-autoilijoiden palveluksessa
03.06.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 22/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
03.06.2022 13.53Suurtehoakusto lisähinnasta tulevaan G-sarjaan
03.06.2022 13.00Valvonta paljasti vakavia rikkeitä autokoulujen toiminnassa
02.06.2022 14.44Autoalan tilastot antavat synkän kuvan autokaupan nykytilasta
02.06.2022 13.55Pysähdy, katso ja vilkuta - Eskarit tutustuivat kuorma-autoihin Vantaalla
02.06.2022 10.30ANDRITZ toimittaa Veolialle biometanolin puhdistuslaitoksen Äänekoskelle
02.06.2022 9.00Metsäkoneen tuottama data helposti asiakkaan hyödynnettävissä
02.06.2022 8.55Hakkuut nousivat 76 miljoonaan kuutiometriin vuonna 2021
02.06.2022 8.54Toyota Corolla uudistuu
02.06.2022 8.02BMW X1-sarja uudistuu
01.06.2022 21.57Mercedes-Benz GLC uudistuu
01.06.2022 16.0050 vuotta suomalaisia metsäkoneita Joensuusta
01.06.2022 15.00Pekant Lieto Oy ostaa Salon Rekkahuoltona tunnetun Onnin Auto Oy:n korjaamoliiketoiminnan
01.06.2022 10.11Einari Vidgrén Säätiö palkitsi metsäalan osaajia
31.05.2022 20.00Bruttokansantuote kasvoi 0,2 % tammi-maaliskuussa
31.05.2022 12.00Ford Ranger Raptorin V6-mallin Suomen hinnat alkavat 129 000 eurosta
31.05.2022 11.00Mersulta akkukäyttöinen kaukoliikenneauto 2024 - toimintamatkaa liki 500 kilometriä
31.05.2022 10.00FinnHarvest Oy laajentaa toimintaansa osakekaupalla - Puunkorjuu Kyllönen Oy vahvistaa yhtiö palveluntarjontaa Itä-Suomessa
31.05.2022 9.00Metsien inventoinnit käynnistyvät 21 alueella eri puolilla Suomea
30.05.2022 11.10Toyota tuo markkinoille suurikokoisen pakettiauton 2024
30.05.2022 8.22Teollisuuden liikevaihto kasvoi huhtikuussa 2022
29.05.2022 16.14Tämän viikon osakilpailut 31.5. Raisio, 1.6. Helsinki ja 2.6. Tampere - HIAB ja Renault Trucks hakevat vuoden 2022 nosturimestaria
29.05.2022 12.01HUOMIO! Komatsu metsäkoneiden työnäytös Alavudella ensi viikon torstaina 2.6.2022
29.05.2022 9.00Helsinki Citycopter ottaa ensimmäisenä Pohjois-Euroopan helikopteritoimijana Nesteen uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöön
29.05.2022 8.03Maankäyttösektori ensimmäisen kerran päästölähde vuonna 2021 - Suomen kokonaispäästöt pysyivät edellisvuoden tasolla
28.05.2022 13.44Metsä Groupin ja Valmetin 3D-kuitutuotteen koetehdas on käynnistetty
28.05.2022 10.00Metsätehon automaattinen ajouraverkoston laskentamenetelmä on julkaistu
27.05.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 21/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
27.05.2022 8.23Ponsselta järeät uutuudet puunkorjuuseen
26.05.2022 8.00Markkinoille uusi taka-alleajosuoja TAV750
25.05.2022 13.12Renault Trucks tuo puuauton Finnmetkoon
25.05.2022 8.12Kasvihuonekaasuinventaarion pikaennakkotiedot vuodelle 2021: maankäyttösektori on muuttunut hiilinielusta päästölähteeksi
24.05.2022 10.00Raakapuun käyttö kasvoi ennätyslukemiin vuonna 2021
24.05.2022 9.00Tampereen seudun neljäs tankkausasema avautuu Pirkkalaan - suunniteltu erityisesti raskaan liikenteen tarpeisiin
24.05.2022 8.33Volvo Trucks on ensimmäinen maailmassa, joka käyttää fossiilivapaata terästä kuorma-autoissaan
23.05.2022 15.45Janne Sarasmäki aloittaa Turussa Renault Trucks myyjänä
23.05.2022 14.00Scania toimittaa Einridelle 110 täyssähköistä Scania kuorma-autoa
23.05.2022 8.00Metsäpäivä pohjoiskarjalaisin voimin Hokkaidon Suomi-viikolla
23.05.2022 7.33Käyttövoiman merkitys työsuhdeauton valinnassa on noussut entisestään
22.05.2022 11.33Ministeri Harakka: Hallitus tukee joukkoliikennettä ja panostaa kyberturvallisuuteen
21.05.2022 14.22SKAL: Kuljetusalan polttoainetuessa vielä parannettavaa
21.05.2022 12.00Stora Enson yli 800 kesätyöntekijää työskentelee 70 eri tehtävässä
20.05.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 20/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
20.05.2022 16.11Myöhäinen kevät viivästyttää istutustöitä - istutuskauden jatkaminen loppupäästä mahdollista
20.05.2022 13.00Ajovarma jatkaa tieliikenteen lupa- ja tutkintotehtävien palveluntuottajana
20.05.2022 9.00Järeitä säästöpuita jätetään aiempaa enemmän hakkuissa ? vesiensuojelussa yhä parannettavaa
19.05.2022 10.52Metsäkeskus uudistaa Metsään.fi-palvelun
19.05.2022 10.32Maakaasun tulo Venäjältä saattaa loppua jo tällä viikolla - Gasum uusien haasteiden edessä
19.05.2022 10.14Nokian Renkailta joka sään ja akselipaikan linja-autorengas päätiekäyttöön
18.05.2022 11.00Volvon FM sähkökuorma-auto ensiesittelyssä Suomessa
18.05.2022 8.00Vieremällä valmistui 18 000. metsäkone
17.05.2022 13.01Gasum vie Gazprom Exportin kanssa tehdyn maakaasun hankintasopimuksen välimiesmenettelyyn
17.05.2022 12.44Volvo Trucks avaa akkutehtaan Belgiassa
17.05.2022 8.02Ponsselle arvostettu muotoilupalkinto
17.05.2022 7.54Liikenteen sähköistäjä Enerqolta kova liikevaihto

Näytä lisää »