AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Trucksin sähköautostrategia tarkentuu lähikuljetuksiin

06.01.2020 13.00

ranskis0.jpg

Renault Trucks tuo nyt markkinoille sähköisten hyöty- ajoneuvojen toisen sukupolven johon kuuluvat Renault Trucks D Z.E. ja D Wide Z.E sekä täysin uutena mallina Renault Master Z.E. Tarjolla on kokonaispainovaihtoehdot 3,5 tonnista aina 26 tonniin asti, ja ne kattavat kaikki urbaanit käyttötarkoitukset tavaran jakelusta ja toimituksista aina jätekuljetuksiin saakka. Tuntumaa sähköautomallistosta otettiin Ranskassa, Renault Trucks Alternative Energies Events  -tapahtuman yhteydessä. 

(kuva yllä: Renault Trucks esitteli lokakuussa Rankassa Lyonissa vaihtoehtoisten voimalinjojen tarjontaansa kansainväliselle lehdistölle.)

Renault Trucks toi puristetun maa- ja biokaasun voimin toimivan voimalinjavaihtoehdon mallistoonsa jo vuonna 2004. Ensimmäiset sähköautot: Renault Trucks Maxity Z.E.:t toimitettiin Ranskan postin käyttöön  vuonna 2010. Tuona aikana valmistaja on noussut sähköautojen edelläkävijästä alan asiantuntijaksi. 

Toimintavarmuudesta, äänettömyydestä ja matalista ylläpitokustannuksista huolimatta Maxicity Z.E.:n myyntimäärä jäi vain noin 40 autoon. Valmistajan mukaan hyötyautoasiakkaat eivät vielä tuolloin olleet valmiita sähkötekniikan mukanaan tuomiin muutoksiin, mutta ajat ovat nyt toiset ja kiinnostusta sanotaan riittävän.

- Myönnämme ettei Maxity Z.E. ollut aivan odotetun kaltainen myyntimenestys. Markkinat eivät yksinkertaisesti olleet vielä silloin valmiita uudelle tekniikalle. Kymmenessä vuodessa olemme keränneet huikean määrän tietoa sekä eristäneet pahimmat kipupisteet sähköisen voimalinjan ympäriltä. Moni asia on muuttunut, mutta yllättävää kyllä teknisiä murheita ei ole liiemmin ilmennyt. Samaan aikaan yleisessä mielipiteessä on tapahtunut selkeä suunnanmuutos ja nyt on oikea aika tuoda markkinoille Z.E. -malliston toinen sukupolvi, sanoo Renault Trucksin vaihtoehtoisien energioiden kehitysjohtaja Francois Savoye.

ranskis3.jpg

(kuva: Renault Trucks D WIDE Z.E. tarjotaan aluksi 3,9 m akselivälilä. Autoa liikuttaa kaksi sähkömoottoria, joiden kokonaisteho on 370 kW (jatkuva nimellisteho 260 kW). Sähkömoottorien enimmäisvääntö on 850 Nm.)

Jalostetua tekniikkaa

Toisen sukupolven D-sarjan autojen sähkömoottorit tulevat Masteria lukuunottamatta konsernin omasta moottoritehtaasta. Master tehdään yhteistyössä Renault henkilöautojen kanssa.

Sähkömoottoreiden tehot alkavat Master Z.E.:n 57 kW:sta jatkuen D Wide Z.E.:n 300 kW:n suoritusarvoon. Vastaavasti Litium-ioni -akkuyksiköiden kapasiteetit ovat 33-300 kWh välillä. Tehokkain akkupaketti mahdollistaa jopa 300 km toimintamatkan. Varmistaakseen akkujen hyvän saatavuuden myös tulevaisuudessa Volvo Group aloitti yhteistyön korealaisen Samsungin kanssa.

ranskis7.jpg

(kuva: D Wide Z.E:n kojelautaa korostaa sininen tehosteraita. Myöhemmin maltillisesti uudistunut kojelauta tuodaan myös polttomoottorimalleihin.)

Sähköautojen korkea hinta nousee nopeasti esiin keskusteluissa. Kehitysjohtaja Savoye sanoo autojen hinnoittelun olevan asiakas- ja toimialakohtaista. Ja lupaa autojen hintojen laskevan tulevaisuudessa:

- Yksittäiselle ja miksei useammallekin autolle saadaan kyllä hinta laskettua, mutta se vaatii asiakkaan kuljetustarpeiden tarkkaa kartoittamista. Akkukapasiteetista ja voimanlähteen suorituskyvystä riippuen täyssähkökuorma-auton hintapyynnit ovat noin kolmin, nelinkertaisia dieseliin verrattuna. Tulee kuitenkin muistaa että auton omistamiseen liittyvät ku- lut ovat monin verroin pienemmät. Oletetaan että D Widen dieselpolttoainekulut olisivat tietyllä ajosuoritteella vaikkapa 30 000 euroa vuodessa. Vastaavasti D Wide Z.E. sähkölasku olisi samassa ajotehtävässä noin 2 000 euron luokkaa. Tarkalla laskennalla sähköauto on saatavissa kustannusneutraaliksi vaihtoehdoksi, mutta on monia ajotehtäviä missä sähköön siirtyminen on perusteltavissa vain ympäristötekona.

ranskis4.jpg

(kuva: - Osana Volvo Gropia, maailman toiseksi suurinta hyötyajoneuvovalmistajaa, voimme hyödyntää sähköistä voimalinjaamme useilla eri alustoilla: bussit, kuorma-autot, pyöräkuormaajat, kaivukoneet ja niin edelleen, Renault Trucksin vaihtoehtoisien energioiden kehitysjohtaja Francois Savoye kertoo.)

Dieselillä imago-ongelma

Renault Trucks on luonut kartan uusiin energioihin siirtymiselle, joka mukailee juostavasti EU:n asettamia ilmastotavoitteita ja suurkaupunkien kaavailemia polttomoottoreiden käyttöä rajoittavia suunnitelmia. 

- Vuonna 2018 kaupungeissa asui jopa 3,5 miljardia ihmistä. Ennusteiden mukaan vuonna 2050 kaupungeissa asuu jo 6,5 miljardia ihmistä, mikä kasvattaa etenkin lähikuljetuksissa tarvittavien ajoneuvojen määrää merkittävästi. Samaan aikaan kaupungit asettavat kasvavassa määrin erilaisia rajoituksia polttomoottoritekniikalle. Ja erityisesti dieselmoottorit ovat kiristyvän sääntelyn kohteina. Dieselin aika alkaa olla ohi. Se ei kuitenkaan tarkoita että dieselmoottorin aika olisi ohi, sillä se on useimmissa käyttötarkoituksissa yhä ylivertainen vaihtoehto. Dieselmoottoria kehittämällä ja sähköisiä komponentteja lisäämällä voimme vähentää haitallisten päästöjen määrää entisestään, Francois Savoye sanoo ja jatkaa, että dieselin ongelmana on sille annettu huono mielikuva: 

- Jos katsotaan ajassa taakse päin aina vuoteen 1994, jolloin toimet raskaan liikenteen aiheuttamien päästöjen vähentämisestä käynnistettiin olemme vähentäneet hiukkaspäästöjä 97 ja NOx eli häkäpäästöjä 98 prosentilla. Kuorma-auton moottorin hiukkaspäästöt eivät ole enää ongelma. Esimerkiksi renkaiden aiheuttamat hiukkaspäästöt menevät jo moottorien edelle raskaan liikenteen osalta. Ja jos asiaa tarkastellaan CO2 eli hiilidioksidipäästöjen osalta, niin raskaiden, yli 16 tonnisten hyötyautojen CO2 -kuorma on vain neljänneksen luokkaa liikenteen aiheuttamasta kokonaiskuormituksesta, Savoye kertoo. 

Renault Trucks antaa tulevaisuuden suunnitelmissaan suuren painoarvon synteettisille ja uusiutuville dieselpolttoaineille sekä maakaasulle.  

- Uusiutuvia diesel-laatuja käyttämällä ajonaikaiset CO2 -päästöt voivat vähentyä 50 - 90 prosentilla, riippuen mistä polttoaine on valmistettu. Lähes saman suuruisia vähennyksiä saadaan myös biodieselistä, mutta sen kuten uusiutuvienkin diesel-laatujen haasteena on sekä saatavuus että varastointi. Lisäksi biodiesel vaatii tiettyjen muutostöiden tekoa polttoaineensyöttöön. Maakaasukin on meille tuttu polttoaine. Siitä on kokemusta jo viidentoista vuoden ajalta. Jatkamme kaikkien tutkimusta ja kehitystä kaikkien eri vaihtoehtojen, myös polttokennotekniikan puolella. Vetyyn liittyy kuitenkin vielä niin monia kysymyksiä ja teknisiä haasteita, että uskomme sen olevan kustannustehokkaasti hyödynnettävissä vasta noin 15 vuoden kuluttua.

Ohjausta sääntelyllä

Suomi haluaa puolittaa liikenteen CO2 -päästöt vuoteen 2030 mennessä. Millä se asemoituu haitallisten päästöjen vähennystavoitteiden osalta Euroopan maiden keskikastiin. Renault Trucksin mukaan esimerkiksi Pariisi, Madrid ja Ateena ovat kieltämässä dieselmoottorit jo seuraavan viiden vuoden kuluessa. Lisäksi Pariisiin on kaavailtu kaikkien polttomoottorien kieltoa vuoteen 2030 mennessä, ja vuoteen 2040 mennessä kieltoa on kaavailtu laajennettavan kos- kemaan koko Ranskaa. Tavoitteet ovat korkealentoisia, katsoipa asiaa miltä kantilta tahansa.

Renault Trucksin mukaan valmistajan täyssähköinen Z.E. ‑mallisto on ratkaisu ilmanlaadun turvaamiseksi ja ruuhkien vähentämiseksi, sillä niillä voi kuormat kulkevat äänettömästi ja päästöttömästi kaikkina vuorokauden aikona.

- Liikenne tuottaa yhteensä noin 16 prosenttia kaikista Euroopan hiukkaspäästöistä. Lukema sisältää kaikki eri liikennevaihtoehdot, rautatie- ja lentoliikenne mukaan laskettuna. Suurimmat hiukkastuottajat ovat muualla. Sähköisillä vaihtoehdoillamme kevennämme merkittävästi paikallisesti syntyvistä päästöistä syntyvää kuormitusta, mutta myös melua, Savoye lisää. 

ranskis5.jpg

(kuva: Master Z.E. -mallilla voidaan kuljettaa jopa tonni hyötykuormaa. Ulkoisesti malli ei tee pesäeroa dieselsisareensa.)

Fokus lähijakelussa

Renault Trucksin pitkäkestoinen kenttäkokemus sähköisten voimalinjojen parissa näyttäytyy realistisena ja maltillisena suhtautumisena uusia tekniikoita kohtaan. Sähkö ei sovi sellaisenaan kaikkiin käyttötarkoituksiin, kuten esimerkiksi kaukokuljetusautoihin.   

ranskis6.jpg(kuva: Master Z.E. -mallilla voidaan kuljettaa jopa tonni hyötykuormaa. Ulkoisesti malli ei tee pesäeroa dieselsisareensa.)

- Emme näe sähköä järkevänä vaihtoehtona kaukoliikennekuljetuksissa. Vaadittu 1000 kilometrin toimintamatka tarkoittaisi 40 tonnin kokonaispainoisessa yhdistelmässä, parhaimmilla tällä hetkellä tarjolla olevilla akuilla noin 9 tonnin lisäystä ajoneuvon massaan. Toisaalta erittäin merkittävä osa Keski-Euroopan lähikuljetuksista tehdään raskailla yhdistelmillä, ja siinä on meillä on yksi mahdollisuus tutkittavana. Kaukoliikenteessä uskomme yhä dieseltekniikkaan ja vaihtoehtoisten polttoaineiden kehitykseen. Siihen luotamme että tulevaisuudessa autoissa on nykyistä enemmän eri käyttövoimia yhdistävää teknologiaa, toteaa Savoye.

Kysymykseen aikooko Renault Trucks nostaa Volvoon tarjottavan 13 litran kaasumoottorin T-sarjaan Savoye toteaa Renault Trucksin kulkevan tällä hetkellä omaa tietään, mihin ei juuri nyt sisälly kaasukäyttöiset kaukoliikenneautot:

- Tietenkin tutkimme jatkuvasti kaikkia vaihtoehtoja ja lopulta asia on asiakkaidemme ratkaistavissa.

ranskis8.jpg

(kuva: CNG- ja CBG -kaasuautot ovat kuuluneet Renault Trucksin mallistoon vuodesta 2004 alkaen. Koeajossa 6-portaisella Allison automaatilla varustettu jätepakkari vaikutti pätevältä ja toimivalta kokonaisuudelta.)

Kaupunkijakeluun- ja jätekuljetuksiin

Renault Trucks D Z.E. -mallin 16-tonninen versio on valmistajan mukaan ihanteellinen kaupunkitoimituksiin ja lämpötilasäädeltyihin kuljetuksiin. Raskaampi 26-tonninen Renault Trucks D Wide Z.E. tarjoaa parhaimmillaan jopa 11 tonnin kantavuuden ja sopii siten tehokkaaseen jätteenkeräykseen, mutta päällerakenne voi olla lähes millainen tahansa. Kantavuutta D Wide antaa noin 11 tonnia ja toimintamatka voi olla jopa 300 km. 

Renault Trucks ei tingi hyötykuorman koosta tai kustannustehokkuudesta, joten saataville tulee erilaisia akkuvaihtoehtoja asiakkaiden yksilöllisten tarpeiden mukaan.

Nopean lataamisen ansiosta Renault Trucks D Z.E.- ja Renault Trucks D Wide Z.E. ‑mallien litiumioniakut voidaan ladata jopa jo yhdessä tai kahdessa tunnissa 150 kW Combo CCS -liitännän kautta. Yön yli kestävä AC-lataus täyteen tehoon vie 300 kWh:n akulla 12 tuntia. Tähän riittää teollisuuskäyttöön tarkoitettu 380 V:n ja 32 A:n kolmivaihevirtapistoke.

ranskis2.jpg

(kuva: Tapahtumassa esiteltiin myös Renault Trucksin polttoaineenkulutusta aerodynamiikan (mm. kamerapeilit) ja erilaisten avustavien järjestelmien avuin vähentävää FuelLAB 3 -konseptiyhdistelmää. Renault Trucks Suomen tuore tuotepäällikkö Juha Mattila näkee toisen sukupolven Renault Trucks Z.E. -malliston tulevaisuuden valoisana. - Suomessa uudet tekniikat ovat saaneet pääsääntöisesti hyvän vastaan oton. Sähköä tai kaasua ei nähdä uhkana vaan ansaintamahdollisuutena.)

Mielenkiintoinen koeajo

D Wide Z.E.:n koeajo tehtiin pelkällä alustalla. Sen perusteella ”DZE:tä” voi luonnehtia kilpa-autoksi. Onneksi takana on kokemusta lähes kaikista tarjolla olevista sähkökuorma-autoista. Parin nopean testikierroksen perusteella DZE:ssä on runsaasti potentiaalia Suomalaiselle kuljetusyhtiölle, kunhan vain latausverkosto on kunnossa. Sähköauton ratin taakse voi jopa olla tavallista enemmän tulijoita. 

Katsaus auton rakenteisiin paljastaa mistä sähkökuorma-auton hintalappu muodostuu. Akkukennojen lisäksi alustassa on kaksin kappalein ilmakompressoreja paineilman tuottoon ja sähköinen PTO hydrauliikalle. Invertteri ja latausjärjestelmän sekä sähköisen voimalinjan ohjauslaitteet on sovitettu vaihteiston jättämään tilaan sekä ohjaamon alle. Kahdesta rinnakkain asennetusta sähkömoottorista ja vaihteistosta rakentuva voimapaketti on sovitettu keskelle autoa akkukennojen väliin.

Järkevällä sijoittelulla auton painopiste on saatu paitsi matalalle, myös lähelle auton keskipistettä, mikä on autonvalmistuksessa tavoitetila kaikessa autovalmistuksessa.

Master Z.E.

Renault Trucks malliperheen uusin tulokas: 3,5 tonnin kokonaispainoinen Master Z.E. tarjoaa parhaimmillaan jopa tuhat kiloa kantavuutta ja jopa 120 km toimintamatkan. Kilpailevien valmistajien sähköpakettiautoista poiketen Masterin ajoakut on sijoitettu suoraan ohjaamon alle. Pieneen tilaan menevä voimalinjapaketti on sovitettu etuvetomallin koriin. Sen ansiosta kuormauskorkeus on noin kymmenen senttimetriä kilpailijoita matalampi. 

”Sähkö-Masterin” ajettavuudessa ei ole moitteen sanaa. Moottoritilasta kantautuu ajossa, muista poiketen, hienoista ja rauhoittavaa huminaa. Voimasta ei ole puutetta ja tehokas jarrutusenergian takaisin keruujärjestelmä pitää jarrupalakustannukset matalina.

Ohjaamon puolelta Master on mittaripaneelia lukuun ottamatta samanlainen kuin juuri markkinoille saatettu uudistunut Master. 

Tilauksia otetaan vastaan

Molempia kuorma-automallien valmistus on parhaillaan käynnistymässä Renault Trucksin Blainville-sur-Orne-tehtaalla Ranskan Normandiassa. Suomen tuontiohjelmaan Renault Trucksin toisen sukupolven sähköautot saadaan vielä tämän vuoden kuluessa.

- Meillä on kaikki valmiudet mallien myyntiin Suomessa. Lähtökohtaisesti auton voi tilata vaikka tänään. Hinnatkin saadaan pian liitettyä järjestelmään. Kehoitankin kaikkia päästöttömistä kuljetusratkaisuista kiinnostuneita ottamaan pikaisesti yhteyttä lähimpään Renault Trucks -myyjään, sanoo tapahtumassa suomalaisia lehtimiehiä isännöinyt Renault Trucks Suomen tuotepäällikkö Juha Mattila.

14.06.2022 9.00Nordic Lights suunnittelee listautumisantia ja listautumista Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle
13.06.2022 17.00UPM investoinut Suomen sellutehtaidensa ympäristösuorituskyvyn parantamiseen 22 miljoonaa
13.06.2022 11.00Energiapuu ja harvennus -teeman metsäpäivä Oulussa huomenna tiistaina 14.6.
13.06.2022 10.30Syöttörullat ratkaisevassa roolissa harvesterin tehokkuudessa
13.06.2022 8.33Pohjois-Karjalan metsäosaaminen huomioitiin Japanin pääuutisissa
12.06.2022 15.00Helpotusta helteisiin: Jäkiasennettava taukoilmastointilaite hyötyajoneuvoihin ja työkoneisiin
12.06.2022 12.00HS Tekniikka lisäsi HS RENT vuokrakone palveluunsa suurteho puumurskaimet
11.06.2022 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Isuzu D-Max - nyt myös kevytkuorma-autona
11.06.2022 11.40VBG toi markkinoille uuden sukupolven vetokytkimet
11.06.2022 9.00FinnHarvest ja Kuopion Energia puunhankintayhteistyöhön
10.06.2022 21.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 23/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
10.06.2022 12.22Scanian akkukäyttöinen kaukoliikenneauto tuotantoon 2023
10.06.2022 9.30Vaasan LNG-välivarasto käyttöön
10.06.2022 9.00Kirjanpainajan parveilu käynnissä - tarkkaile puustotuhoja
09.06.2022 17.00Inkoon satama kelluvan LNG-terminaalin sijoituspaikaksi
09.06.2022 16.32Kronokselle innovaatiopalkinto Elmia Wood 2022 -näyttelystä
09.06.2022 11.55Metsäteollisuus tyytyväinen komission esitykseen vuoden 2030 nielutavoitteista
09.06.2022 11.45Työkyvyttömyyseläkettä saaneiden nuorten määrä kääntyi laskuun ensimmäistä kertaa kahteenkymmeneen vuoteen
09.06.2022 10.40Uutta tietoa sähkökuorma-autoilun kustannuksista
08.06.2022 9.20Tukesin uusi verkkosivusto paljastaa käyttäjälle vaaralliset tuotteet
07.06.2022 18.00CAT 980 XE -pyöräkuormaaja - tukkikentän tehokone
07.06.2022 16.00Laadukkaat puutavara-autojen varustelut Joensuusta
07.06.2022 11.00Uusi satamanosturi käyttöön Kaskisten satamassa
07.06.2022 8.00Stora Enso arvioi tuotantosuunnan muutosta Langerbruggessa mahdollistaakseen kasvua kierrätyspohjaisissa pakkausmateriaaleissa
06.06.2022 17.00Ponsse Elk - Sopivan kokoinen ajokone täydentämään Puistometsäpalvelun kalustoa
06.06.2022 16.33Polttoainetuki valtioneuvostosta - eduskunnalle jäi korjattavaa
06.06.2022 14.00Ponsse Studio esittää: Maailman ensi-illassa uusi harvesteri, uusi kuormatraktori sekä uusia tuottavuutta parantavia ominaisuuksia!
06.06.2022 10.00Nosturin käytön mestaruuskilpailut vauhtiin - vielä ehdit mukaan
05.06.2022 14.40Metsäkoneiden teräketjut iskuun huippukoneilla ja vankalla osaamisella
05.06.2022 12.44Mika "Rockisland" Kalliosaari: Puutavara-autoilijoiden palveluksessa
03.06.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 22/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
03.06.2022 13.53Suurtehoakusto lisähinnasta tulevaan G-sarjaan
03.06.2022 13.00Valvonta paljasti vakavia rikkeitä autokoulujen toiminnassa
02.06.2022 14.44Autoalan tilastot antavat synkän kuvan autokaupan nykytilasta
02.06.2022 13.55Pysähdy, katso ja vilkuta - Eskarit tutustuivat kuorma-autoihin Vantaalla
02.06.2022 10.30ANDRITZ toimittaa Veolialle biometanolin puhdistuslaitoksen Äänekoskelle
02.06.2022 9.00Metsäkoneen tuottama data helposti asiakkaan hyödynnettävissä
02.06.2022 8.55Hakkuut nousivat 76 miljoonaan kuutiometriin vuonna 2021
02.06.2022 8.54Toyota Corolla uudistuu
02.06.2022 8.02BMW X1-sarja uudistuu
01.06.2022 21.57Mercedes-Benz GLC uudistuu
01.06.2022 16.0050 vuotta suomalaisia metsäkoneita Joensuusta
01.06.2022 15.00Pekant Lieto Oy ostaa Salon Rekkahuoltona tunnetun Onnin Auto Oy:n korjaamoliiketoiminnan
01.06.2022 10.11Einari Vidgrén Säätiö palkitsi metsäalan osaajia
31.05.2022 20.00Bruttokansantuote kasvoi 0,2 % tammi-maaliskuussa
31.05.2022 12.00Ford Ranger Raptorin V6-mallin Suomen hinnat alkavat 129 000 eurosta
31.05.2022 11.00Mersulta akkukäyttöinen kaukoliikenneauto 2024 - toimintamatkaa liki 500 kilometriä
31.05.2022 10.00FinnHarvest Oy laajentaa toimintaansa osakekaupalla - Puunkorjuu Kyllönen Oy vahvistaa yhtiö palveluntarjontaa Itä-Suomessa
31.05.2022 9.00Metsien inventoinnit käynnistyvät 21 alueella eri puolilla Suomea
30.05.2022 11.10Toyota tuo markkinoille suurikokoisen pakettiauton 2024
30.05.2022 8.22Teollisuuden liikevaihto kasvoi huhtikuussa 2022
29.05.2022 16.14Tämän viikon osakilpailut 31.5. Raisio, 1.6. Helsinki ja 2.6. Tampere - HIAB ja Renault Trucks hakevat vuoden 2022 nosturimestaria
29.05.2022 12.01HUOMIO! Komatsu metsäkoneiden työnäytös Alavudella ensi viikon torstaina 2.6.2022
29.05.2022 9.00Helsinki Citycopter ottaa ensimmäisenä Pohjois-Euroopan helikopteritoimijana Nesteen uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöön
29.05.2022 8.03Maankäyttösektori ensimmäisen kerran päästölähde vuonna 2021 - Suomen kokonaispäästöt pysyivät edellisvuoden tasolla
28.05.2022 13.44Metsä Groupin ja Valmetin 3D-kuitutuotteen koetehdas on käynnistetty
28.05.2022 10.00Metsätehon automaattinen ajouraverkoston laskentamenetelmä on julkaistu
27.05.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 21/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
27.05.2022 8.23Ponsselta järeät uutuudet puunkorjuuseen
26.05.2022 8.00Markkinoille uusi taka-alleajosuoja TAV750
25.05.2022 13.12Renault Trucks tuo puuauton Finnmetkoon
25.05.2022 8.12Kasvihuonekaasuinventaarion pikaennakkotiedot vuodelle 2021: maankäyttösektori on muuttunut hiilinielusta päästölähteeksi
24.05.2022 10.00Raakapuun käyttö kasvoi ennätyslukemiin vuonna 2021
24.05.2022 9.00Tampereen seudun neljäs tankkausasema avautuu Pirkkalaan - suunniteltu erityisesti raskaan liikenteen tarpeisiin
24.05.2022 8.33Volvo Trucks on ensimmäinen maailmassa, joka käyttää fossiilivapaata terästä kuorma-autoissaan
23.05.2022 15.45Janne Sarasmäki aloittaa Turussa Renault Trucks myyjänä
23.05.2022 14.00Scania toimittaa Einridelle 110 täyssähköistä Scania kuorma-autoa
23.05.2022 8.00Metsäpäivä pohjoiskarjalaisin voimin Hokkaidon Suomi-viikolla
23.05.2022 7.33Käyttövoiman merkitys työsuhdeauton valinnassa on noussut entisestään
22.05.2022 11.33Ministeri Harakka: Hallitus tukee joukkoliikennettä ja panostaa kyberturvallisuuteen
21.05.2022 14.22SKAL: Kuljetusalan polttoainetuessa vielä parannettavaa
21.05.2022 12.00Stora Enson yli 800 kesätyöntekijää työskentelee 70 eri tehtävässä
20.05.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 20/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
20.05.2022 16.11Myöhäinen kevät viivästyttää istutustöitä - istutuskauden jatkaminen loppupäästä mahdollista
20.05.2022 13.00Ajovarma jatkaa tieliikenteen lupa- ja tutkintotehtävien palveluntuottajana
20.05.2022 9.00Järeitä säästöpuita jätetään aiempaa enemmän hakkuissa ? vesiensuojelussa yhä parannettavaa
19.05.2022 10.52Metsäkeskus uudistaa Metsään.fi-palvelun
19.05.2022 10.32Maakaasun tulo Venäjältä saattaa loppua jo tällä viikolla - Gasum uusien haasteiden edessä
19.05.2022 10.14Nokian Renkailta joka sään ja akselipaikan linja-autorengas päätiekäyttöön
18.05.2022 11.00Volvon FM sähkökuorma-auto ensiesittelyssä Suomessa
18.05.2022 8.00Vieremällä valmistui 18 000. metsäkone
17.05.2022 13.01Gasum vie Gazprom Exportin kanssa tehdyn maakaasun hankintasopimuksen välimiesmenettelyyn
17.05.2022 12.44Volvo Trucks avaa akkutehtaan Belgiassa
17.05.2022 8.02Ponsselle arvostettu muotoilupalkinto
17.05.2022 7.54Liikenteen sähköistäjä Enerqolta kova liikevaihto
16.05.2022 12.22TIMBERSPORTS® esittelee vuoden kilpailut - Göteborgin MM-kisat vuoden kohokohta
16.05.2022 9.22Arboristit ottavat mittaa toisistaan puukiipeilyn SM-kisoissa
16.05.2022 8.00Emma Mäkinen avausvoittoon ratakuorma-autojen SM-sarjassa Kemoralla
14.05.2022 14.00Tienpito sujuvoituu - Routa Metsähallitus -tienpidon toiminnanohjausjärjestelmä otettiin käyttöön
14.05.2022 12.00Ajokorttilaki uudistumassa - ikäpoikkeuslupaa ehdotetaan poistettavaksi
13.05.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 19/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
13.05.2022 9.00Nuoren metsän hoidon tukitasoa nostetaan ja ehtoja lievennetään 1. kesäkuuta alkaen
12.05.2022 11.20Walkin mittava painokoneinvestointi Pietarsaaressa vastaa kuitupohjaisten pakkausten kasvavaan kysyntään
12.05.2022 11.01DHL ja Volvo Trucks aloittavat uuden päästöttömän yhteistyön jopa 44 sähkökuorma-auton tilauksella
12.05.2022 9.00Ansiomitalit moottoriliikenteen ammattilaisille
12.05.2022 9.00Stora Enso rekrytoi 14 metsäasiantuntijaa ja perustaa kaksi uutta toimipistettä
12.05.2022 9.00SKAL: Kuljetusalan tilanteeseen odotetaan helpotusta - jakeluvelvoitteen alentaminen etenee, lakiesitys lausuntokierroksella
11.05.2022 13.00Kuorma- ja linja-auton renkaiden ostajat uudenlaisen tilanteen edessä - kuinka valmistautua syksyyn?
11.05.2022 9.00Stora Enson uudessa palvelussa metsänomistajalle maksetaan monimuotoisuuslisää
10.05.2022 16.44Metsä-Multia Oy:n työntekijöille "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendejä

Näytä lisää »