Toyota oli vuoden 2019 suosituin henkilöautomerkki ja kolmanneksi suosituin pakettiautomerkki02.01.2020 9.13
Toyota oli vuoden 2019 suosituin henkilöautomerkki ja pakettiautojen kolmanneksi suosituin kokonaisrekisteröintien yltäessä Toyotan osalta noin 17 000 kappaleeseen. Toyotan markkinaosuudeksi henkilöautoissa tuli 13,8 % sekä pakettiautoissa 15,2 %. Saavutus oli hieno osoitus kasvun mahdollisuudesta murroksessa olevassa kokonaismarkkinassa, joka jäi noin 7 000 kappaletta ( n. 5 %) vuoden 2018 kokonaisrekisteröinneistä. Toyotan markkinaosuuden kasvua laskevalla markkinalla on siivittänyt huikea uutuusmallien kattaus vuonna 2019. Uusi Toyota Corolla, Toyota RAV4 sekä Toyota Camry saapuivat odotettuina uutuuksina markkinoille yltäen välittömästi suureen asiakassuosioon. Ehkä huomionarvoisinta on Toyotan ylivoimaisuus sähköistetyissä voimalinjoissa. Toyotan itselataavat hybridit muodostavat tärkeimmän osan kaikkien niiden Toyotan mallien myynnissä, joissa se on tarjolla. Malleittain hybridien osuus on ollut mm. Toyota Corollassa 94 %, Toyota RAV4 -mallissa lähes 80 % ja Toyota C-HR -mallissa lähes 90 %. Sähköistettyjä voimalinjoja ensirekisteröitiin vuonna 2019 yhteensä noin 23 500 kappaletta. Näistä noin 2 000 oli täyssähköautoja, noin 6 000 pistokehybridejä ja noin 15 500 hybridejä. Toyotan myydessä vuonna 2019 yhteensä noin 10 700 itselataavaa hybridiä voidaankin todeta, että merkin hallussa on lähes puolet Suomen sähköistettyjen ajoneuvojen markkinasta ja Toyota on siten Suomen ehdoton hybridijohtaja. |