Nosturikeskustelua neljän Varsinais-Suomalaisen kuljetusyrityksen kanssa

29.12.2019 14.33

arto1.jpg

Itävaltalaiset Palfinger Epsilon puutavaranosturit ovat erittäin korkean laatunsa, kestävyytensä ja hyvien käyttäjäkokemusten ansiosta kirineet myyntitilastojen kärkisijoille sekä Suomessa että koko maailmassa. Varsinais-Suomessa Somerolla Palfinger Epsilonilla on jo 100 prosentin markkinaosuus ja naapurikylä Somerniemen autoistakin jo puolet ovat ”Epsiloitu”. Kävimme paikan päällä tutustumassa alueen puunkuljetusyrittäjiin. 

(kuva yllä: Someron ja Somerniemen puunkuljetusyrittäjät sekä nosturikauppias Arto Moilanen (neljäs vas.) samassa kuvassa: (vas.) Santeri Jääskeläinen, Marko Lehto, Ari Vuorinen, Mikko Helenius, Juhani Helenius, Erpo Helenius sekä Heleniusten kuljettaja Miikka Talikka.)

Harvoin koko Metsäalan Ammattilehden reilusti yli 30 vuotisen historian aikana on avautunut vastaavaa tilaisuutta päästä tutustumaan neljän eri puunkuljetusyrityksen voimahahmoihin sovitusti samassa pihassa ja vieläpä samaan aikaan. Eikä paikan sijaintia voi luonnehtia vähäpätöiseksi, sillä olemmehan Suomen vanhimpiin lukeutuvan maantien eli Turun ja Hämeenlinnan yhdistävän Hämeen Härkätien varrella, mitä pitkin puukuormia on kuljetettu tiettävästi jo varhaiselta keskiajalta alkaen. Kiitoksen sana järjestelyistä kuuluu Suomalaisen puutavaranosturimalliston kehityksen ja kaupan nestorille, MoilAr Oy:n toimitusjohtaja Arto Moilaselle

- Kun tuotteet ovat kunnossa, niin sekä myyjä että asiakkaat sopivat yhtä aikaa samaan pihaan, Arto Moilanen toteaa positiiviseen tapaansa. 

arto7.jpg

(kuva: Puukuljetus Helenius Ky on ollut alalla jo 1950-luvulta lähtien Erpo Heleniuksen (oik.) edustaessa yrityksen toista- ja poikien Juhani ja Mikko Heleniuksen kolmatta sukupolvea.)

Asiakasta kuunnellaan

Paikalla oli vuosien varrella lehtemme sivuilta ja eri tapahtumista tuttuja kasvoja ja nimiä. Puukuljetus Helenius Ky on ollut alalla jo 1950-luvulta lähtien seitsemissä kymmenissä olevan Erpo Heleniuksen edustaessa yrityksen toista- ja poikien Juhani ja Mikko Heleniuksen kolmatta sukupolvea. Entisestä Sisu-historiasta kertoo pari pitkää yhdistelmää sisäänsä ottavan hallin seinien kyltit ja julisteet. Nykyisin Heleniukset kuljettavat puuta yhteensä kolmen Volvo FH puutavarayhdistelmän voimin. Neliakseliset, Palfinger Epsilon M12Z -nosturein varustetut FH:t ovat 750:iä. Kolmiakselinen, kohta kymmenvuotias Volvo FH 540:n toimii siirtoautona eli kiiturina, kuten täällä päin Suomea on tapana sanoa. Juhani Helenius toteaa täysilmajousituksen ja ryömintävaihteiden sekä erinomaisen huoltopalvelun olevan Volvon etuja markkinoilla. 

arto4.jpg

(kuva: Kuljetus M. Lehto Oy:n Marko Lehto ja Volvo Fh 750, mihin asennettiin juuri uusi Palfinger Epsilon M12Z, mikä korvasi saman valmistajan vanhemman pilkin.)

Heleniusten lisäksi paikalla oli myös yrittäjä Marko Lehto Kuljetus M. Lehto Oy:stä, autona tummanpuhuva Volvo FH 750, missä nosturina pari päivää aikaisemmin asennettu Palfinger Epsilon M12Z, mikä korvasi saman valmistajan vanhemman pilkin. Lehdon nosturin erikoisuutena ovat tavallista leveämmälle ulottuvat tukijalat: 

- Vakioleveys on 3,9 metriä, näissä 4,7 metriä. Parin päivän käyttökokemuksen perusteella en voi kovin syväluotaavaa raporttia antaa, mutta lisäulottuma tekee kuormauksesta merkittävästi vakaampaa paikoissa missä leveyttä voi hyödyntää, Marko Lehto kertoo ja jatkaa: - Tässä on myös somerolaisen tuotekehityksen ja Arton tehdaskontaktien tuloksena markkinoille tuotu paranneltu Epsilon koura. 

arto2.jpg

(kuva: Marko Lehto valitsi uuteen nosturiin Intermercato vaa’an, Kourana Palfinger Epsilon FG53.)

- Niin, Heleniukset havaitsivat noin vuosi takaperin että lisäämällä kouran rungon kainaloihin pienet rautalaput kouran rungon ja leukojen saranakohtiin ei enää jää ääriasennossa tavaraa väliin, mikä joissain tapauksissa on hidastanut kuormausta, Arto Moilanen kertoo.

Tuotantomalliin Heleniusten osoittamat parannukset tuotiin jo tälle syksylle. Arto Moilasen mukaan Palfingerin tuotekehityksessä oltiin aluksi epäileviä kehitysehdotuksen suhteen: 

- Kun eivät muut olleet asiasta maininneet sanottiin. Sanoin siihen, että ei liene kenellekkään haitaksi jos samaan rahaan saa jatkossa tehokkaamman kouran. Viesti meni perille ja tuote on nyt tässä.

- Hyvin ovat kuvalliset ohjeemme ymmärtäneet, ja vieneet muotoilun vähän pidemmällekin, toteaa Erpo Helenius.

arto5.jpg

(kuva: Nuorempaa yrittäjäsukupolvea edusti tapaamisessa niin ikään somerolainen Santeri Jääskeläinen, joka on ajanut puuta kaikkiaan viisi vuotta, josta viimeisen vuoden omiin nimiinsä.)

Yrittäjien arkea

Nuorempaa yrittäjäsukupolvea edusti tapaamisessa niin ikään somerolainen Santeri Jääskeläinen, joka on ajanut puuta kaikkiaan viisi vuotta, josta viimeisen vuoden omiin nimiinsä: 

- Neljä vuotta ehdin ajaa S.Kakko Oy:llä. Sittemmin ostin tämän yhdistelmän Karilta ja tässä ollaan. 

Lehdon tapaan Kuljetus S. Jääskeläinen kuljettaa puuta Westaksen lukuun Etelä-Suomen alueella. Työkaluna vuosimallin 2013 kolmeakselinen Volvo FH 540. Muista poiketen Jääskeläisen Volvossa on avohytillinen Palfinger Epsilon M12L puutavaranosturi, 9,7 metrin ulottuvuudella - hydraulisella esiohjauksella sekin. 

Kysyttäessä millaisen muutoksen kuljettajasta kuljetusyrittäjäksi siirtyminen teki, saatiin Jääskeläiseltä tyhjentävä vastaus: 

- Välillä on ottanut päähän oikein tosissaan! Sekös sai Heleniusten huoltohallin toimistoon kokoontuneet puunkuljetusyrittäjät myötätuntoiseen, mutta poikkeuksellisen kovaääniseen nauruun.  

arto6.jpg

(kuva: Kuljetus Esa Vuorinen Oy ajaa puuta kahdella Mercedes-Benzillä. - Nosturina tässä Arocsissa on Palfinger Epsilon ja velipojan autossa Loglift; sekin taitaa olla Moilasen Arton myymä, sanoo Ari Vuorinen.)

Naapurikunta Somerniemeä edustanut Ari Vuorinen on entuudestaan tuttu, noin neljän vuoden takaa Ammattilehden sivuilla julkaistun artikkelin pohjalta. Kuten silloin myös vuonna 2019 Kuljetus Esa Vuorinen Oy:n molemmat puutavara-yhdistelmät ovat Mercedes-Benz -vetoisia. 

- Velipoika Markun kanssa ajetaan, omat autot molemmilla. Tosin Markulla on tridemi ja nosturina Loglift, siksi Palfingerillä on Somerniemellä vain 50 prosentin markkinaosuus. Jos en väärin muista niin sekin taitaa olla Arton myymä, että sillä tavoin, kertoo Rengon sahalle suuntautuvalta keikaltaan Heleniusten hallille poikennut Ari Vuorinen. 

Vuorisen 2+2 akselisen Arocsin perässä on suorapuominen Palfiger Epsilon ja auton jatkeena Briab -puutavaraperävaunu Alucar -pankoin. Arocsin puutavara-autovarustelu ja BF2 -pankot ovat Pankkopörssin mallistosta; BF:t löytyvät Jääskeläisen yhdistelmästä koko matkalta. Lehdon ja Heleniusten puutavaravarustelut automaattikiristimineen ovat Alucarin Exte -mallistosta. 

- Kuormankiinnityksessä käytettävät nostokoukuiksi valittiin Terminaattorit. Ne ovat päteviä, Erpo Helenius lisää.

arto9.jpg

(kuva: Kuljetus M. Lehto Oy:n uudessa Palfinger Epsilon M12Z -nosturissa on 4,7 metrin levyiset tukijalat, joilla saadaan vakautta kuormaamiseen.)

Toimintavarmoja ja huolto pelaa

Kun keskustelua käännetään kohti toimintavarmuutta ja huoltoa alkaa yrittäjien keskellä istuvan, joskin monien taisteluiden karaistaman ja  paatuneen myyntimiehen kasvoille nousta varovaista punaa, joskin vain hetkellisesti, sillä niin on MoilAr Oy:n johtohahmo Arto Moilanen asiat hoitanut, ettei negatiivista palautetta Palfingeristä tästä porukasta tullut oikeastaan ollenkaan. 

- Nosturit ovat olleet mitä on luvattu ja huolto pelaa hienosti, ainakin täällä Varsinais-Suomen alueella, toteaa Ari Vuorinen. 

Marko Lehto muistaa takavuosina olleen häikkää kääntöpöydän kanssa mutta siitäkin on selvitty. 

- Letkujen hyvä kestävyys on ollut positiivinen yllätys. Paljon on auttanut kun ovat pääosin rakenteiden sisällä suojassa, Mikko Helenius lisää ja jatkaa: - Tosin letkujen hyvä kestävyys kertoo myös koko hydrauliikkajärjestelmän korkeasta laadusta. Ei ehkä tule niin paljon letkuja rasittavia tehopiikkejä.

Toimintavarmuudesta keskustelu kääntyy Vuorisen mainitsemaan huoltoon, missä alueen yrittäjät luottavat Salossa toimivan Isera Oy:n palveluun. 

- Iseralla ei ole vielä koskaan sanottu ettei ymmärrys riitä, tai että kalenteri on täynnä. Soitit tai veit sinne sitten minkä tahansa kamppeen, kellon ajoista puhumattakaan. Vastaavaa yrittäjää ymmärtävää, joustavasti toimivaa palvelua ei välttämättä saa ihan joka paikasta, kehuu Juhani Helenius.

Heleniukset huoltavat autonsa mahdollisimman pitkälti omassa huoltohallissaan: 

- Myös rengastyöt tehdään itse. Renkaat ostetaan paikalliselta yrittäjältä. Öljyjen vaihdot tehdään Volvolla Forssassa. 

Myös Lehto luottaa Volvo Truck Center Forssan palvelukykyyn: 

- Saa hyvin aikoja ja henkilökunta on tuttua, mikä helpottaa ja ehkäpä, ja ainakin toivottavasti myös nopeuttaa palvelua.

Vuorinen huollattaa autonsa Halikossa ja kärryn Nummelassa, Trailer Metallilla. 

- Kyllä se on merkistä riippumatta niin, että pienemmät korjaamot voivat palvella suuria joustavammin, asiakkaan ajoaikojen puitteissa, mikä on tällä alalla tärkeää. Olipa kyseessä sitten perävaunu, nosturi tai auto, Ari Vuorinen sanoo.

arto3.jpg

(kuva: Puunajon ammattilaiset vertailevat miten Palfinger Epsilon toteutti kouran rakenteessa Heleniusten parannusehdotuksen. - Hyvältä näyttää, toteaa arvovaltainen raati.)

Kunta kerrallaan 

Vuosikymmenten ajan aitiopaikalta Suomen ja Pohjoismaiden puutavaranosturikauppaa seurannut Arto Moilanen katsoo turvallisin mielin tulevaan. 

- Myyntialueellani on aktiivista puunkuljetustoimintaa, mistä on hyvä hankkia lisää uusia Palfinger Epsilon asiakkaita ja nostaa markkinaosuuksia.Tietysti palvellaan tuttuun tyyliin myös nykyiset asiakkaat. Henkilökohtaisena tavoitteena on hankkia puutavara-autoilijat MoilAr Oy:n asiakkaiksi, hyvällä palvelulla ja hallitusti, Arto Moilanen suunnittelee.

arto8.jpg

(kuva: Puuta Someron alueen kuljetusyrittäjät ajavat Metsä Groupin ja Westaksen lukuun. Pääosa kuormista viedään Renkoon, Kyröön ja Kirkniemeen sekä Lohjalle. Paluukuormien nouto- ja vientipaikoissa voi olla runsaastikin vaihtelua, yrittäjät toteavat. kuvassa Ari Vuorisen ohjaama Arocs suuntaa Renkoon, mihin on Somerolta reilun 60 kilometrin matka.)

24.05.2022 8.33Volvo Trucks on ensimmäinen maailmassa, joka käyttää fossiilivapaata terästä kuorma-autoissaan
23.05.2022 15.45Janne Sarasmäki aloittaa Turussa Renault Trucks myyjänä
23.05.2022 14.00Scania toimittaa Einridelle 110 täyssähköistä Scania kuorma-autoa
23.05.2022 8.00Metsäpäivä pohjoiskarjalaisin voimin Hokkaidon Suomi-viikolla
23.05.2022 7.33Käyttövoiman merkitys työsuhdeauton valinnassa on noussut entisestään
22.05.2022 11.33Ministeri Harakka: Hallitus tukee joukkoliikennettä ja panostaa kyberturvallisuuteen
21.05.2022 14.22SKAL: Kuljetusalan polttoainetuessa vielä parannettavaa
21.05.2022 12.00Stora Enson yli 800 kesätyöntekijää työskentelee 70 eri tehtävässä
20.05.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 20/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
20.05.2022 16.11Myöhäinen kevät viivästyttää istutustöitä - istutuskauden jatkaminen loppupäästä mahdollista
20.05.2022 13.00Ajovarma jatkaa tieliikenteen lupa- ja tutkintotehtävien palveluntuottajana
20.05.2022 9.00Järeitä säästöpuita jätetään aiempaa enemmän hakkuissa ? vesiensuojelussa yhä parannettavaa
19.05.2022 10.52Metsäkeskus uudistaa Metsään.fi-palvelun
19.05.2022 10.32Maakaasun tulo Venäjältä saattaa loppua jo tällä viikolla - Gasum uusien haasteiden edessä
19.05.2022 10.14Nokian Renkailta joka sään ja akselipaikan linja-autorengas päätiekäyttöön
18.05.2022 11.00Volvon FM sähkökuorma-auto ensiesittelyssä Suomessa
18.05.2022 8.00Vieremällä valmistui 18 000. metsäkone
17.05.2022 13.01Gasum vie Gazprom Exportin kanssa tehdyn maakaasun hankintasopimuksen välimiesmenettelyyn
17.05.2022 12.44Volvo Trucks avaa akkutehtaan Belgiassa
17.05.2022 8.02Ponsselle arvostettu muotoilupalkinto
17.05.2022 7.54Liikenteen sähköistäjä Enerqolta kova liikevaihto
16.05.2022 12.22TIMBERSPORTS® esittelee vuoden kilpailut - Göteborgin MM-kisat vuoden kohokohta
16.05.2022 9.22Arboristit ottavat mittaa toisistaan puukiipeilyn SM-kisoissa
16.05.2022 8.00Emma Mäkinen avausvoittoon ratakuorma-autojen SM-sarjassa Kemoralla
14.05.2022 14.00Tienpito sujuvoituu - Routa Metsähallitus -tienpidon toiminnanohjausjärjestelmä otettiin käyttöön
14.05.2022 12.00Ajokorttilaki uudistumassa - ikäpoikkeuslupaa ehdotetaan poistettavaksi
13.05.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 19/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
13.05.2022 9.00Nuoren metsän hoidon tukitasoa nostetaan ja ehtoja lievennetään 1. kesäkuuta alkaen
12.05.2022 11.20Walkin mittava painokoneinvestointi Pietarsaaressa vastaa kuitupohjaisten pakkausten kasvavaan kysyntään
12.05.2022 11.01DHL ja Volvo Trucks aloittavat uuden päästöttömän yhteistyön jopa 44 sähkökuorma-auton tilauksella
12.05.2022 9.00Ansiomitalit moottoriliikenteen ammattilaisille
12.05.2022 9.00Stora Enso rekrytoi 14 metsäasiantuntijaa ja perustaa kaksi uutta toimipistettä
12.05.2022 9.00SKAL: Kuljetusalan tilanteeseen odotetaan helpotusta - jakeluvelvoitteen alentaminen etenee, lakiesitys lausuntokierroksella
11.05.2022 13.00Kuorma- ja linja-auton renkaiden ostajat uudenlaisen tilanteen edessä - kuinka valmistautua syksyyn?
11.05.2022 9.00Stora Enson uudessa palvelussa metsänomistajalle maksetaan monimuotoisuuslisää
10.05.2022 16.44Metsä-Multia Oy:n työntekijöille "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendejä
10.05.2022 13.11Nurminen Logisticsin uusi eteläinen Trans-Kaspian reitti vastaa kovaan markkinakysyntään
10.05.2022 12.11PONSSE Managerilla jo yli tuhat asiakkuutta
10.05.2022 12.00Metsäalan oppilaitosten yhteistyöllä tuotettiin ajantasaisia työturvallisuuden koulutusmateriaaleja
10.05.2022 10.00SKAL:n lausunto valtion väyläverkon investointiohjelmasta vuosille 2023-2030
10.05.2022 8.00Huippuasiantuntijat varoittavat: Suomi ei saa vajota innovaatiokriisiin
09.05.2022 15.33Kivirock -jättilehti työn alla - lähde mukaan ilmoituksella!
09.05.2022 14.00Yli 500 yrityksen viesti komissiolle: bioenergialle isompi rooli
09.05.2022 11.20Täysin uusi Ford E-Transit Custom Suomeen 2023
09.05.2022 8.22Scania Super voittaa Green Truck-palkinnon jo kuudennen kerran peräkkäin
09.05.2022 8.00Neste ja DB Schenker yhteistyöhön raskaan kaluston sähköistämisessä
08.05.2022 13.00Stora Enso investoi 10 miljoonaa euroa Imatran tehtaiden energiatehokkuuden parantamiseen ja hiilijalanjäljen pienentämiseen
08.05.2022 12.00Tavarankuljetusrobotit noudattavat jalankulkijan liikennesääntöjä, vaikka eivät ole jalankulkijoita
08.05.2022 9.00Verla, Tervasaari, Kymi, Seikku - UPM:n vanhimmat tehtaat juhlivat monin tavoin 150-vuotisjuhliaan
07.05.2022 10.00Metsien ensimmäiset harvennushakkuut ovat usein liian voimakkaita
06.05.2022 16.00KATSO TÄSTÄ! Ammattilehden ja Kivirockin MAXPO 2022 erikoislähetys - jättikooste osastoista & tunnelmista
05.05.2022 13.00Volvo Trucks lisää I-Shift-vaihteiston vaihtamisnopeutta jopa 30 %
05.05.2022 10.00Pekant Oy ostaa JS-Automoto Oy:n korjaamoliiketoiminnan
04.05.2022 9.00Ponsse Scorpionin Future Cabin -ohjaamolle Fennia Prize Winner -muotoilupalkinto
04.05.2022 7.33ANDRITZ uudistaa valkaisulaitoksen Stora Enson Skutskärin tehtaalla Ruotsissa
03.05.2022 15.55Metsänviljely monipuolistuu vähitellen
03.05.2022 9.19Ruskeasuon raitiotievaunuvarikon työmaa sulkee kaasutankkausaseman noin kuukaudeksi
03.05.2022 8.32Tulli: Kiellettyjä hyttyskarkotteita on taas alkanut tulla Suomeen
02.05.2022 20.33HUOMIO! Ammattilehden Mediamobiili ja Kivirock mukana MAXPO 2022 -näyttelyssä osastolla A170 - tervetuloa käymään!
02.05.2022 16.42Renault Trucks D-, D Wide ja C 2.3 mallit päivittyvät entistäkin polttoainataloudellisemmiksi
02.05.2022 12.00Toimitusvaikeudet patoaa uusien autojen rekisteröintejä
02.05.2022 11.52Ajoneuvoteknologian kehittyminen näkyy polttonesteiden myynnissä
02.05.2022 10.02Volvo aloittaa raskaiden sähkökuorma-autojen myynnin
02.05.2022 9.00LUE TÄSTÄ! Fluid Finland 1/2022 lehti on ilmestynyt - todella mielenkiintoista hydrauliikan, pneumatiikan ja automaation asiaa
01.05.2022 16.00Avoimien ovien päivä perjantain 6.5. John Deere Forestryn uudessa Rovaniemen toimipisteessä
01.05.2022 11.00Ota kantaa valmisteilla olevaan Kansalliseen metsästrategiaan
01.05.2022 9.22Kuljetuskuutio-palkinto 2021 liikenneasemaketju Jari-Pekka Oy:lle
30.04.2022 11.00UPM osavuosikatsaus Q1 2022: Tiukat markkinat tukivat vahvaa tulosta
29.04.2022 20.10KATSO TÄSTÄ VIIKON 17/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
29.04.2022 11.00Raskaan Volvo-sähkökuorma-auton Suomen ensiesittely ja koeajokiertue 17.-23.5.2022
29.04.2022 10.42Valkoposkihanhien muutto alkanut
28.04.2022 9.00Ponsse toimitti 200. metsäkonesimulaattorin Ruotsiin
27.04.2022 15.00Ratakuorma-autot: Emma Mäkinen testasi Ivecoa T?ekissä, ajaa SM-sarjaa Sisulla
27.04.2022 9.02Logsetin kasvunäkymät Ruotsissa saavat lisävoimaa - uusi varaosajakelu
27.04.2022 8.55Tietopaketti kokoaa yhteen sen, mitä jatkuvasta metsänkasvatuksesta tiedetään
27.04.2022 8.41Aluehallintovirasto: Ammattikuljettajien ajo- ja lepoaikoja laiminlyödään huomattavan paljon
26.04.2022 13.12Qauntron - Uusi peluri sähkökuorma-autojen markkinaan
26.04.2022 12.07Ponssen osavuosikatsaus Q1 2022
26.04.2022 12.00Katso tästä ensimmäiset kuvat uudesta Amarokista
26.04.2022 10.50Paras mahdollinen suoja on kypärän tärkein ominaisuus
25.04.2022 17.33Ford hyötyautot oheispalveluineen Ford Pro tuotenimen alle
25.04.2022 16.13Ponssen Juha Vidgrénille Suomen Yrittäjien yrittäjäristin suurristi
25.04.2022 13.22Ponsse arvioi kuluvan vuoden liikevoiton jäävän merkittävästi edellisvuotta pienemmäksi
25.04.2022 10.03Junnikkala Oy etsii puunkorjuu- ja kuljetusurakoitsijoita
25.04.2022 9.02Stora Enso myy sahansa ja puunhankintansa Venäjällä
24.04.2022 15.00Kevät saapuu ja vesilintujen laskentakausi on jälleen alkamassa
24.04.2022 11.00Hallitukselta tärkeä esitys kotimaan puunkuljetusten turvaamiseksi
23.04.2022 11.00Metsäteollisuuden tuoteinnovaatiot ja tuotteiden ilmastohyödyt vielä tuntemattomia kuluttajille
22.04.2022 23.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 16/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! erikoislähetys John Deere Forestryn Laukaan avoimien ovien päivästä ja Oulun Oikiat Konepäivät tapahtumasta
22.04.2022 10.32Hiab on saanut Yhdysvalloista yli 24 miljoonan euron ajoneuvotrukkitilauksen
22.04.2022 9.30Ford Pro esittelee seuraavan täyssähköisen hyötyajoneuvomallinsa toukokuussa
21.04.2022 9.57MTK kannustaa metsänomistajia puukauppojen kilpailuttamiseen
21.04.2022 9.29Ponsse palkitsi teräslevytoimittajansa vuoden toimittaja 2021 -palkinnolla
20.04.2022 17.00LUE TÄSTÄ! Kevään 2022 jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - paljon mielenkiintoista kuljetus- ja konealan asiaa...
20.04.2022 16.22Täysin uusi Scudo vahvistaa Fiatin asemaa hyötyajoneuvomarkkinoilla
20.04.2022 15.37TTS Työtehoseura ja Vehon solmivat jättikaupan hyötyajoneuvoista
20.04.2022 12.00Einari Vidgén Säätiö jakaa tunnustuksia nyt jo 17. kerran - haku aukeaa 22.4.
19.04.2022 16.20Citroen Berlingosta alennetun autoveron vaihtoehto - pyyntihintaan luvassa huomattava huojennus
19.04.2022 15.00Harvinainen koeajokiertue 27.4.-19.5. Vuoden kuorma-autoksi palkittu DAF edustaa uutta sukupolvea
19.04.2022 11.00Afryn selvitys: Politiikkatoimet nostamassa vientiteollisuuden logistiikkakustannuksia jopa 500-900 miljoonaa vuonna 2030

Näytä lisää »