AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mercedes-Benz Actros & Arocs - Tähtikeula näyttää kehityksen suuntaviivat

28.12.2019 14.00

mese12.jpg

Mercedes-Benz päivitti uuden Actrosin kuljettajaa avustavat järjestelmät tähän päivään, ja osin vähän huomisenkin puolelle. Näkyvin ja eniten keskustelua herättänyt uudistus tehtiin peilivarustukseen, mutta Actros tarjoaa joukoittain muitakin uusia ja koko kuorma-autoalaa pysyvästi muuttavia uudistuksia. 

(kuva yllä: Mercedes-Benz päivitti Actros ja Arocs mallit uusimmalla tarjolla olevalla tekniikalla. Uudet mallit tunnistaa mm. kamerapeilien sarvista. Kuvassa Arocs 3263 K/8x4 /4 puutavarayhdistelmä.)

Tärkeä, joskaan ei niin näkyvä uudistus tehtiin ennakoivaan PPC -vakionopeusavustimeen. Se reagoi nyt entistäkin tarkemmin ja vähentää tilanteen mukaan automaattisesti ajonopeutta. Uusien tekniikoiden kerrotaan paitsi lisäävän turvallisuutta myös kohentavan polttoainetaloutta jopa viidellä prosentilla. Edellä mainittujen lisäksi merkittävä uudistus Actrosissa on perinteisen mittariston korvaaminen mukautettavalla näytöllä, joka on nyt vakiovaruste. Lisäksi Actrosiin saa nyt mukautettavan aktiivisen ajoavustimen joka tuo valmistajan henkilöautoissa käyttämän puoliautomaattisen ajon ensimmäistä kertaa kuorma- autojen raskaimpaan sarjaan. 

mese5.jpg

(kuva: Peräti 15-tuumaiset pilaripeilinäytöt ovat vakiona Actrosissa - perinteiset peilit on saatavilla lisähinnasta. Myös vakiovarusteisiin lukeutuva 12-tuumainen näyttö korvaa onnistuneesti perinteisen mittariston. Navigaattorin sekä useimpien sovellusten käyttö sujuu kojelaudan keskelle viedystä näytöstä. Auton tärkeimmille toiminnoille kuten valoille, lämmitykselle, ilmastoinnille ja puhelimelle on yhä omat pikakytkimet. Myös sähköisesti kytkeytyvä seisontajarru lukeutuu Mersu-uutuuksiin.)

Hyvästi analogia

Päivitetyssä Multimedia Cockpit -ohjaamossa on nyt vakiovarusteena kaksi interaktiivista näyttöä, joista suurempi 12-tuumainen sijaitsee ohjauspyörän takana ja korvaa perinteisen mittariston. Näytöllä visualisoidaan esimerkiksi avustinjärjestelmien ja liikennemerkkitunnistimen toiminnot. Valittavana ovat Classic- ja Advanced-näyttötyylit. Perinteisten peilien tapaan myös analoginen mittaristo on yhä saatavilla.

Navigaattoria sekä auton käyttöä helpottavia sovelluksia ja matkapuhelimen applikaatioita käytellään kojelaudan keskelle viedystä näytöstä. Auton tärkeimmille toiminnoille kuten valoille, lämmitykselle, ilmastoinnille ja puhelimelle löytyvät yhä omat pikakytkimet. 

Näyttöjen toimintoja voidaan helposti käyttää monitoimiohjauspyörän kosketusnäppäimillä. Esimerkiksi navin näytön saa nyt suoraan mittaritauluun, mikä lisää merkittävästi ajoturvallisuutta. 

Kuljettajan operointia auton kanssa helpottaa uusi vakiovarusteena tarjottava kaukosäädin- avain, jonka toimintaetäisyys on jopa 50 metriä. Ohjaamosta löytyvät niin ikään älypuhelimen langaton latausmahdollisuus sekä uusi valaistusjärjestelmä, jonka huipulla on valinnaisvarusteena saatava led-tunnelmavalaistus. 

Mercedes-Benzin henkilö- ja paketiautoista tuttu MBUX-tyylinen mittaristo on odotettu ja tervetullut uudistus raskaan puolen ajoneuvoihin. 

mese22.jpg

(kuva: Ammattilehden koeajamaa näyttävää uusien pituusmittasäädösten mukaista esittelyautokalustoa pääsi testaamaan myös Mercedes-Benz Trucks Innovation Tour 2019 -kiertueella.)

Kiertuekalustolla

Ammattilehden osallistuma koeajorupeama tehtiin Vantaa- Oulu välillä. Ajoneuvoina olivat parin päivän päästä Rovaniemellä käynnistyvälle Mercedes-Benz Truck Innovation Tour 2019 -kiertueelle suomalaisten mittasäännösten antamissa rajoissa päällerakennetut Actros ja Arocs -ajoneuvoyhdistelmät joita vaihdeltiin pitkin matkaa Konepörssi ja Raskas Kalusto -lehtien toimittajakollegoiden kanssa.

Peilit pois ja hyvä niin

Ensimmäisen etapin ajoneuvoksi valikoitui Actros L 2653 LS/6x4 -rekanvetän tähdittämä ja 63 tonnin kokonaispainoon kuormattu B-linkki -yhdistelmä, joka oli samalla ainoa auto ryhmästä missä oli lähes kaikki tällä hetkellä saatavilla olevat herkut, kuten esimerkiksi puoliautomaattinen Active Drive Assist ajoavustin ja uusin viidennen sukupolven ABA5 hätäjarruavustin sekä tietenkin uudet kamerapeilit ja ”digimittaristo”.

Apumiehen paikalla istui, Mercedeksen uusimman tekniikan ominaisuudet ja toiminnallisuuden perin pohjin omaksunut Vehon kuljettajakouluttaja Ari Fehrmann

Peräti 15-tuumaiset pilaripeilinäytöt ovat vakiona Actrosissa. Perinteiset peilit saa lisähinnasta - niin se maailma muuttuu. Pilaripeilit saa myös Arocsiin; sellaiset olivat myös kiertueelle valjastetussa Arocs 3263 K/8x4 /4 puutavarayhdistelmässä. 

mese42.jpg

(kuva: Vehon kuljettajakouluttaja Ari Fehrmannin mukaan uusien tekniikoiden vastaanotto on ollut asiakkaiden puolelta kaikin puolin positiivista.)

Pilaripeilien nakymä on jaettu tuttuun tapaan kahteen osioon, laajaan ja tavalliseen. Täysin uutena ominaisuutena peileihin on lisätty neljä pientä poikkipalkkia, joiden tehtävänä on helpottaa auton takana olevien etäisyyksien havainnointia. Poikkipalkiryhmän etäisyys on säädettävissä ja auto pyytääkin esimerkiksi perävaunun kytkennän jälkeen kuljettajaa säätämään palkkien etäisyydet kohdalleen. 

- Alin palkki on tarkoitus säätää auton tai kärryn takakulman kohdalle. Kolme ylempää palkkia kertovat viitteellisesti takana kulkevan auton etäisyyden noin 30 metrin portain, Ari Fehrmann opastaa.

Tien päällä, ensimmäisten kilometrien aikana katse hakee automaattisesti ohjaamon ulkopuolisia peilejä. Tavallista lähempänä kuljettajaa ja siten paremman näkevän antaviin korkearesoluutioisiin näyttöihin kuitenkin tottuu nopeasti ja siirryttäessä perinteisellä peilivarustuksella varustetun säiliöyhdistelmän puikkoihin aukeaa hyvin nopeasti miten suuren pinta-alan kuljettajan näkemästä raskaan hyötyauton taustapeilit todellisuudessa peittävät.

mese32.jpg(kuva: Mercedes-Benzin uusi kamerapeilijärjestelmä koostuu kahdesta auton ulkopuolelle asennetusta kamerasta ja kahdesta 15-tuumaisesta näytöstä (res.720 x 1920 px). Näyttöjen kirkkautta ja kuvakulmaa voidaan säätää. Näytön oikealla sivulla näkyvät palkit indikoivat etäisyyksistä. Alin palkki säädetään yhdistelmän takakulman kohdalle.)

Pilaripeilien kuvakulman säätö sujuu entiseen tapaan oven konsolista, joskin kameratekniikka mahdollistaa merkittävästi suuremmat säätövarat. 

Matkan taittuessa esille nousee kysymys kameroiden toimintavarmuudesta. Miten uutuus sopii Suomen vaativaan ilmastoon? Fehrmannin mukaan huoli on turha: 

- Kameroissa on automaattinen lämmitys, joka kytkeytyy päälle kun ilman lämpötila alittaa +15 asteen rajan. Lisäksi lämmityksen voi kytkeä päälle aina tarvittaessa. 

Koeajorupeamalle osui myös reipasta sadetta, mikä ei millään tavoin häirinnyt tai vaikuttanut pilaripeilien antamaan kirkkaaseen, joskin vallitsevan valon mukaan säätyvään ja selkeään näkymään. Fehrmannin mukaan järjestelmää on testattu myös Suomessa ja kokemukset ovat olleet pelkästään positiivisia. 

Kamerat reagoivat reaaliaikaisesti vallitsevan valon muutoksiin. Kokemustemme mukaan järjestelmä pelaa hienosti esimerkiksi kirkkaasta päivän valosta vaikkapa halliin tai tunneliin peruutettaessa. Myös kameroiden tehokas lämmitys on saanut hyvän palautteen. Sumu ja huuru häviää kameran linssistä sekunneissa. Ja on niissä vie- lä kuljettajan turvallisuuttakin lisäävä ominaisuus: jos ollaan yöpymässä, vaikkapa rekkaparkissa, niin kuljettaja voi halutessaan napin painalluksella tarkistaa pilarinäytöistä mitä ulkona tapahtuu, ilman että tarvitsee availla verhoja.

Automatiikka hoitaa

Edistyksellinen PPC-vakionopeudensäädin napsaistiin päälle heti Ylästön Veholta Kehä III:lle noustua. Tuntumaa puoliautomaattisesta ADA ajoavustimesta otettiin 4-tiellä. Järjestelmä pitää pitkän B-linkkiyhdistelmän hienosti omalla kaistallaan, joskin hieman kiemurrellen. Fehrman opastaa järjestelmän sallivan kuljettajan muuttaa auton asemaa joko keski- tai reunaviivasta. Asetimme auton kulkemaan lähempänä tien piennarta, mikä rauhoittaa välittömästi kaiken kiemurtelun ja vähentää automatiikan tekemät ohjauksen korjausliikkeet lähes olemattomiksi. Säätö käy näppärästi ajotietokoneen kautta. 

Puoliautomaattineen ajotila periaatteessa mahdollistaa kuljettajan irrottaa kädet hetkellisesti ohjauspyörästä, joskin järjestelmä huomauttaa asiasta jo 15 sekunnin kuluttua. Mikäli kuljettaja ei tietyn ajan ja useamman huomautuksen jälkeen ota autoa hallintaansa, järjestelmä menee pois päältä automaattisesti ja auton hallinta siirtyy täysin kuljettajalle.

ADA toimi kokeiltaessa hienosti, joskin tälle etapille osuneista tietöistä johtuen osalla matkaa ei ollut kunnollisia reunaviivoja. Näillä osuuksilla järjestelmä kytkeytyy automaattisesti pois päältä. Järjestelmän tilaa mittaritaulussa kuvaava ohjauspyörä-ikoni vaihtuu tällöin sinisestä vihreäksi. 

Active Drive Assist toimii Actrosissa kaikilla nopeusalueilla, ei vain tietyissä nopeuksissa, ja on tässä suhteessa ensimmäinen vastaava järjestelmä sarjatuotantomallisessa kuorma-autossa.

- Lopullinen vastuu auton turvallisesta ohjaamisesta on kuitenkin edelleen kuljettajalla, Fehrmann täsmentää.

Puoliautomaattisen ajon mahdollistaa Mercedes-Benzin viidennen sukupolven hätäjarrutusavustin, joka reagoi nyt myös jalankulkijoihin. 

Tuottavuutta ajatellen tärkein Actros-uutuus on päivitetty ja entistä tehokkaammin toimiva älykäs PPC-vakionopeusavustin (Predictive Powertrain Control). Merkittävästi entistä laajemman ja tarkemman karttamateriaalin ansiosta järjestelmää voi nyt käyttää laajemmalla tieverkolla. 

Valmistajan mukaan digitaaliset kartat tunnistavat esimerkiksi maaston ja reittien topografian, risteysten ja liikenneympyröiden geometriat sekä liikennemerkit. 

Koeajossa järjestelmää pyrittiin käyttämään mahdollisimman runsaasti. Järjestelmä tosiaan vähentää ajonopeutta paitsi nopeusmerkkien myös tien mutkien jyrkkyyden ja alamäkien jyrkkyyden mukaan. Ja ajettiinpa sen avuin läpi myös pari reitin varrelle osunutta liikenneympyrää. Hyvin toimii!

Vieläkin pihimpi

Uusi Actros kuluttaa moottoritieajoissa jopa 3 ja maantieajossa jopa 5 prosenttia aikaisempaa vähemmän polttoainetta. 

- Samaa tavoitetta tukee parantunut aerodynamiikka jonka taustalta löytyvät taustapeilit korvaava MirrorCam -kameraratkaisu sekä uudet sivutuuliohjaimet, Fehrman kertoo ja jatkaa: 

- Tiettyihin kokoonpanoihin on tuotu uusi taka-akselin välitys mikä pienentää polttoaineenkulutusta vielä entisestään.

Arocsilla puupinolle

Kiertueen mukana, ilman nos- turia kulkenut puutavara-Arocs oli lastattu 72 tonnin kokonaispainoon. Konekorjaamo Riikonen Oy:n Riiko puutavara-varustuksella, Terminator XXL pankoilla ja Kilafors perävaunulla varustetun auton erikoisuutena oli hydraulinen nosturikiinnitys, joka on nyt uutena tuotteena tarjolla myös Riiko puutavara-varusteluun. Maininnan arvoinen yksityiskohta on vetoautoon, niin ikään Konekorjaamo Riikosella asennettu liikkelähtöapu. Käytännössä puhutaan eräänlaisesta toisen akselin keventimestä. 

Actroseista poiketen peilitöntä Arocsia saa yhä perinteisellä mittaristolla, mikä löytyy myös nyt koeajetusta autosta. 

Kehityksen tahdit

Mercedes-Benzin nyt tekemät uudistukset toimivat suunnan näyttäjinä nykyaikaisten kuorma-autojen kehityksessä. On vain ajan kysymys milloin toiset valmistajat seuraavat saksalaisvalmistajan esimerkkiä, sillä paluuta entiseen ei enää ole. - niin merkittäviä nyt markkinoille tuodut uudistukset ovat. Koeajossa etenkin uudet ja monipuoliset MirrorCam -taustapeilit tekivät lähtemättömän vaikutuksen: Mercedes-Benz on edelläkävijä myös taakse päin katsottaessa.

mese6.jpg

(kuva: Päivitetyssä Multimedia Cockpit -ohjaamossa on nyt vakiovarusteena kaksi interaktiivista näyttöä, joista suurempi 12-tuumainen sijaitsee ohjauspyörän takana ja korvaa perinteisen mittariston.)

18.06.2022 8.00Vauhdikas viikonloppu! Ammattilehti mukana Mid Finland Trucmeetingissä ja Pölligolfissa
17.06.2022 21.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 24/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
17.06.2022 9.00SKAL: Hallitus petti lupauksensa - kuljetusyritysten polttoainetuki jää alle puoleen luvatusta
16.06.2022 16.00Ponssen uusin tytäryhtiö Tsekeissä vietti avoimien ovien päivää
16.06.2022 14.00Volvo Trucks tuo markkinoille uusia toimintoja, jotka tukevat turvallista ja vaativaa ajoa
16.06.2022 9.00Metsävaratiedot jopa yksittäisten puiden tarkkuudella uusilla menetelmillä
16.06.2022 8.33Väyläviraston ratatyöt vaikuttavat junaliikenteeseen kesän aikana
15.06.2022 17.00Itä-Suomen Biomassa aloittaa toimintansa - Savon Voiman polttoaineiden hankinta siirtyy uuteen yritykseen
15.06.2022 15.50Ponsse on päättänyt myydä Venäjän liiketoimintansa
15.06.2022 10.30SYKE: Hakkuiden lisääminen ei edistä Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden saavuttamista
15.06.2022 10.27Traficom: N2000 väylä- ja merikarttauudistus tuo vesillä liikkujille uudet ja tarkemmat merikartat
15.06.2022 10.23Itä-Suomen yliopisto kerää tietoa ihmisten metsämieltymyksistä
15.06.2022 10.18Uusi sopimus parantaa Euroopan ja Kiinan rautatie- ja logistiikkapalveluiden saatavuutta
14.06.2022 17.33MH-Forest Ky, Paimio: Motourakoinnin erikoisosaaja
14.06.2022 14.11Kemin biotuotetehtaan liikennejärjestelyt uudistuvat - kulkuliikenne uudelle reitille
14.06.2022 9.33Metsähallituksen puuta kuljetetaan nyt biokaasuautolla
14.06.2022 9.00Nordic Lights suunnittelee listautumisantia ja listautumista Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle
13.06.2022 17.00UPM investoinut Suomen sellutehtaidensa ympäristösuorituskyvyn parantamiseen 22 miljoonaa
13.06.2022 11.00Energiapuu ja harvennus -teeman metsäpäivä Oulussa huomenna tiistaina 14.6.
13.06.2022 10.30Syöttörullat ratkaisevassa roolissa harvesterin tehokkuudessa
13.06.2022 8.33Pohjois-Karjalan metsäosaaminen huomioitiin Japanin pääuutisissa
12.06.2022 15.00Helpotusta helteisiin: Jäkiasennettava taukoilmastointilaite hyötyajoneuvoihin ja työkoneisiin
12.06.2022 12.00HS Tekniikka lisäsi HS RENT vuokrakone palveluunsa suurteho puumurskaimet
11.06.2022 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Isuzu D-Max - nyt myös kevytkuorma-autona
11.06.2022 11.40VBG toi markkinoille uuden sukupolven vetokytkimet
11.06.2022 9.00FinnHarvest ja Kuopion Energia puunhankintayhteistyöhön
10.06.2022 21.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 23/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
10.06.2022 12.22Scanian akkukäyttöinen kaukoliikenneauto tuotantoon 2023
10.06.2022 9.30Vaasan LNG-välivarasto käyttöön
10.06.2022 9.00Kirjanpainajan parveilu käynnissä - tarkkaile puustotuhoja
09.06.2022 17.00Inkoon satama kelluvan LNG-terminaalin sijoituspaikaksi
09.06.2022 16.32Kronokselle innovaatiopalkinto Elmia Wood 2022 -näyttelystä
09.06.2022 11.55Metsäteollisuus tyytyväinen komission esitykseen vuoden 2030 nielutavoitteista
09.06.2022 11.45Työkyvyttömyyseläkettä saaneiden nuorten määrä kääntyi laskuun ensimmäistä kertaa kahteenkymmeneen vuoteen
09.06.2022 10.40Uutta tietoa sähkökuorma-autoilun kustannuksista
08.06.2022 9.20Tukesin uusi verkkosivusto paljastaa käyttäjälle vaaralliset tuotteet
07.06.2022 18.00CAT 980 XE -pyöräkuormaaja - tukkikentän tehokone
07.06.2022 16.00Laadukkaat puutavara-autojen varustelut Joensuusta
07.06.2022 11.00Uusi satamanosturi käyttöön Kaskisten satamassa
07.06.2022 8.00Stora Enso arvioi tuotantosuunnan muutosta Langerbruggessa mahdollistaakseen kasvua kierrätyspohjaisissa pakkausmateriaaleissa
06.06.2022 17.00Ponsse Elk - Sopivan kokoinen ajokone täydentämään Puistometsäpalvelun kalustoa
06.06.2022 16.33Polttoainetuki valtioneuvostosta - eduskunnalle jäi korjattavaa
06.06.2022 14.00Ponsse Studio esittää: Maailman ensi-illassa uusi harvesteri, uusi kuormatraktori sekä uusia tuottavuutta parantavia ominaisuuksia!
06.06.2022 10.00Nosturin käytön mestaruuskilpailut vauhtiin - vielä ehdit mukaan
05.06.2022 14.40Metsäkoneiden teräketjut iskuun huippukoneilla ja vankalla osaamisella
05.06.2022 12.44Mika "Rockisland" Kalliosaari: Puutavara-autoilijoiden palveluksessa
03.06.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 22/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
03.06.2022 13.53Suurtehoakusto lisähinnasta tulevaan G-sarjaan
03.06.2022 13.00Valvonta paljasti vakavia rikkeitä autokoulujen toiminnassa
02.06.2022 14.44Autoalan tilastot antavat synkän kuvan autokaupan nykytilasta
02.06.2022 13.55Pysähdy, katso ja vilkuta - Eskarit tutustuivat kuorma-autoihin Vantaalla
02.06.2022 10.30ANDRITZ toimittaa Veolialle biometanolin puhdistuslaitoksen Äänekoskelle
02.06.2022 9.00Metsäkoneen tuottama data helposti asiakkaan hyödynnettävissä
02.06.2022 8.55Hakkuut nousivat 76 miljoonaan kuutiometriin vuonna 2021
02.06.2022 8.54Toyota Corolla uudistuu
02.06.2022 8.02BMW X1-sarja uudistuu
01.06.2022 21.57Mercedes-Benz GLC uudistuu
01.06.2022 16.0050 vuotta suomalaisia metsäkoneita Joensuusta
01.06.2022 15.00Pekant Lieto Oy ostaa Salon Rekkahuoltona tunnetun Onnin Auto Oy:n korjaamoliiketoiminnan
01.06.2022 10.11Einari Vidgrén Säätiö palkitsi metsäalan osaajia
31.05.2022 20.00Bruttokansantuote kasvoi 0,2 % tammi-maaliskuussa
31.05.2022 12.00Ford Ranger Raptorin V6-mallin Suomen hinnat alkavat 129 000 eurosta
31.05.2022 11.00Mersulta akkukäyttöinen kaukoliikenneauto 2024 - toimintamatkaa liki 500 kilometriä
31.05.2022 10.00FinnHarvest Oy laajentaa toimintaansa osakekaupalla - Puunkorjuu Kyllönen Oy vahvistaa yhtiö palveluntarjontaa Itä-Suomessa
31.05.2022 9.00Metsien inventoinnit käynnistyvät 21 alueella eri puolilla Suomea
30.05.2022 11.10Toyota tuo markkinoille suurikokoisen pakettiauton 2024
30.05.2022 8.22Teollisuuden liikevaihto kasvoi huhtikuussa 2022
29.05.2022 16.14Tämän viikon osakilpailut 31.5. Raisio, 1.6. Helsinki ja 2.6. Tampere - HIAB ja Renault Trucks hakevat vuoden 2022 nosturimestaria
29.05.2022 12.01HUOMIO! Komatsu metsäkoneiden työnäytös Alavudella ensi viikon torstaina 2.6.2022
29.05.2022 9.00Helsinki Citycopter ottaa ensimmäisenä Pohjois-Euroopan helikopteritoimijana Nesteen uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöön
29.05.2022 8.03Maankäyttösektori ensimmäisen kerran päästölähde vuonna 2021 - Suomen kokonaispäästöt pysyivät edellisvuoden tasolla
28.05.2022 13.44Metsä Groupin ja Valmetin 3D-kuitutuotteen koetehdas on käynnistetty
28.05.2022 10.00Metsätehon automaattinen ajouraverkoston laskentamenetelmä on julkaistu
27.05.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 21/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
27.05.2022 8.23Ponsselta järeät uutuudet puunkorjuuseen
26.05.2022 8.00Markkinoille uusi taka-alleajosuoja TAV750
25.05.2022 13.12Renault Trucks tuo puuauton Finnmetkoon
25.05.2022 8.12Kasvihuonekaasuinventaarion pikaennakkotiedot vuodelle 2021: maankäyttösektori on muuttunut hiilinielusta päästölähteeksi
24.05.2022 10.00Raakapuun käyttö kasvoi ennätyslukemiin vuonna 2021
24.05.2022 9.00Tampereen seudun neljäs tankkausasema avautuu Pirkkalaan - suunniteltu erityisesti raskaan liikenteen tarpeisiin
24.05.2022 8.33Volvo Trucks on ensimmäinen maailmassa, joka käyttää fossiilivapaata terästä kuorma-autoissaan
23.05.2022 15.45Janne Sarasmäki aloittaa Turussa Renault Trucks myyjänä
23.05.2022 14.00Scania toimittaa Einridelle 110 täyssähköistä Scania kuorma-autoa
23.05.2022 8.00Metsäpäivä pohjoiskarjalaisin voimin Hokkaidon Suomi-viikolla
23.05.2022 7.33Käyttövoiman merkitys työsuhdeauton valinnassa on noussut entisestään
22.05.2022 11.33Ministeri Harakka: Hallitus tukee joukkoliikennettä ja panostaa kyberturvallisuuteen
21.05.2022 14.22SKAL: Kuljetusalan polttoainetuessa vielä parannettavaa
21.05.2022 12.00Stora Enson yli 800 kesätyöntekijää työskentelee 70 eri tehtävässä
20.05.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 20/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
20.05.2022 16.11Myöhäinen kevät viivästyttää istutustöitä - istutuskauden jatkaminen loppupäästä mahdollista
20.05.2022 13.00Ajovarma jatkaa tieliikenteen lupa- ja tutkintotehtävien palveluntuottajana
20.05.2022 9.00Järeitä säästöpuita jätetään aiempaa enemmän hakkuissa ? vesiensuojelussa yhä parannettavaa
19.05.2022 10.52Metsäkeskus uudistaa Metsään.fi-palvelun
19.05.2022 10.32Maakaasun tulo Venäjältä saattaa loppua jo tällä viikolla - Gasum uusien haasteiden edessä
19.05.2022 10.14Nokian Renkailta joka sään ja akselipaikan linja-autorengas päätiekäyttöön
18.05.2022 11.00Volvon FM sähkökuorma-auto ensiesittelyssä Suomessa
18.05.2022 8.00Vieremällä valmistui 18 000. metsäkone
17.05.2022 13.01Gasum vie Gazprom Exportin kanssa tehdyn maakaasun hankintasopimuksen välimiesmenettelyyn
17.05.2022 12.44Volvo Trucks avaa akkutehtaan Belgiassa
17.05.2022 8.02Ponsselle arvostettu muotoilupalkinto

Näytä lisää »