AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volkswagen Transporter 6.1 - Täydellisyyden lähteillä24.12.2019 12.00
Volkswagen Transporter, Multivan ja Caravelle mallit päivittyvät loppuvuodesta. Näkyvimmät uudistukset on tehty auton keulaan ja ohjaamoon. Mielenkiintoista uutta on tarjolla konehuoneeseen sekä ajoavustimien että digitaalisten palveluiden puolelle. Päivityksillä Transporterin asema Suomen markkinoiden kärjessä vahvistuu entisestään. (kuva yllä: Volkswagen Transporterin kuudes sukupolvi T6 päivittyi. Uutuus on nyt T6.1 Uutuutta voi hyvällä omatunnolla luonnehtia kaikkien aikojen parhaaksi pakettiautoksi kokoluokassaan.) Vuodesta 1950 alkaen valmistettua Volkswagen Transporteria on myyty maailmanlaajuisesti yhteensä jo reilut 12 miljoonaa kappaletta. Tuorein, järjestyksessään jo kuudes mallisukupolvi esiteltiin vuonna 2015. Transporter sopii hyvin suomalaisille. Merkkiä maahantuovan K Auto Oy:n mukaan noin joka kuudes Suomessa uutena rekisteröitävä pakettiauto on Volkswagen Transporter. - Volkswagen on selkeä markkinajohtaja Suomen pakettiautomyynnissä ja on ollut sitä jo usean vuoden ajan. Transporter on meille erittäin tärkeä malli. Sen myynti kattaa yksistään noin puolet Volkswagenin pakettiautomyynnistä. Toinen puolisko jakautuu Crafterin, Caddyn ja Amarokin kesken, kertoo Volkswagen Hyötyautoista vastaava johtaja Juha-Pekka Sihvonen. (kuva: Parhaimmillaan Transporter-kuljettajan eteen aukeaa tämän näköinen kojelauta. Täysin mukautettava mittarinäyttö on tarjolla lisähinnasta useimpiin varustelutasoihin. Myös ohjauspyörä on uusi.) Positiivista muutosta Uuden Transporter sukupolven keulailme on vaihtunut totisesta viirusuusta maireaan hymyyn. Jo perustason malleissa konepellistä syvälle etupuskuriin yltävään etusäleikköön on lisätty kromia koristeeksi. Huippuvarustelluissa malleissa säleikön yläosa on kokonaan kromattu. Myös ajovalot, joita saa sekä H7- että LED -variantteina ja etupuskuriin upotetut sumuvalot ovat uusia. Uutta ovat myös LED-takavalot. Autoon sisään astuttaessa kuljettajan eteen avautuu valmistajan henkilöautoista, tarkemmin Passat -mallista tuttu kojelautanäkymä. Tosin Transporteriin on lisätty runsaasti erilaisia tasoja ja lokeroita pientavaroille. Paperien paikka on oikeaoppisesti kojelaudan päällä, missä ne ovat helposti käsillä. Täysiin uutena, asiakaslähtöisenä oivalluksena, Transporterin apumiehen istuimien alla olevan säilytystilan saa nyt myös lukituksella varustettuna. Kuten aikaisemminkin myös uuden Transporterin istuinmukavuus yltää huippuluokkaan. (kuva: Suomessa uuden Transporterin myynti käynnistyi syksyn 2019 aikana.) Runsaat säätövarat omaava ohjauspyörä on täysin uusi ja varustelutasosta riippuen joko täysin pyöreä tai alaosastaan tasaiseksi muotoiltu. Ohjauspyörän tapaan varustelutaso määrää myös mittariston. Perusmittaristo on kopioitu lähes sellaisenaan nykyisestä mallista. Prameampiin varustelutasoihin sisältyy, tai on lisähinnasta tarjolla täysin digitaalinen, kuljettajan mukautettavissa oleva laajakulmanäyttö. Perustason radion lisäksi valikoimassa on yhteensä kolme erilaista multimediakeskusta. Kokeilimme näistä kattavinta 9,2 tuuman näytöllä varustettua ja puheohjausta tottelevaa vaihtoehtoa. Viihdetoimintojen lisäksi laitteen kautta voi säätää myös ajoneuvon asetuksia, kuten esimerkiksi täysin uuden ja erinomaisen ohjaustuntuman tarjoavan sähkötoimisen ohjaustehostimen ohjausvastetta. Kuljettaja voi valita mieleisensä joko valmistajan asettamista esiasetuksista tai räätälöidä omiin tarpeisiinsa parhaiten sopivan vasteen Individual -valikosta. Suomeen maahantuotavassa mallistossa on vakiona Compostition Color -radio, johon sisältyy mm. AppConnect, WeConnect-palvelut ja 6,5” kosketusnäyttö. Digitaalipalveluita tarjotaan erilaisissa paketeissa. Tarjolla on ajopäiväkirjaa ja erilaisia sijaintipalveluita sekä auton tietoja mobiilisovellukseen lähettäviä palveluita. Näistä tarkemmin myöhemmin, kotimaassa tehtävä koeajon yhteydessä. Täysin uudistuneen kojelaudan lisäksi ohjaamon verhoilumateriaalit ovat uudistuneet sekä materiaalien että värien suhteen. Positiivisena voidaan pitää sisävalojen vaihtamista täysin LED -valoihin, millä on merkittävä painoarvo etenkin pohjolan markkinoilla. (kuva: Koripituudet ja akselivälit sekä ovet, luukut ja tavaratilan tilavuudet säilyvät entisellään. Uutta on tavaratilan ja ohjaamon välisenään lisähinnasta tarjottava pitkän tavaran luukku. Sen myötä kuormatila pitenee lattiatasosta apumiehen istuimen kohdalta noin 40 senttimetrillä.) Uutta myös rahtiosastolle Hyötyajoneuvojen perusratkaisuissa ei ole paljoa uudistettavaa. Volkswagen Transporterin rahtitila on säilynyt likipitäen samanlaisena lähes koko 2000 -luvun. Nykyinen toimivaksi havaittu kuormatila pohjautuu vuonna 2003 markkinoille tuotuun viidennen sukupolven Transporteriin. Koripituudet ja akselivälit sekä ovet, luukut ja tavaratilan tilavuudet säilyvät entisellään. Uutta on tavaratilan ja ohjaamon välisenään lisähinnasta tarjottava pitkän tavaran luukku. Sen myötä kuormatila pitenee lattiatasosta apumiehen istuimen kohdalta noin 40 senttimetrillä. (kuva: Uudet ajovaloumpiot ovat entistä matalammat. Mallimerkintä on sijoitettu umpion jatkeena olevaan ”viiruun”.) Tutulla mallistolla Täysin umpinaisella kuormatilalla varustetut autot ovat joko EcoProfi tai Transporter -mallinimellä, varustelusta riippuen. Ikkunapaku on Transporter Kombi ja tehdaslavalla varustetut Transporter Pick-Up:eja. Ilman päällerakennetta myytävät autot ovat, entiseen tapaan, Transporter Chassis -malleja. Niiden myynti lähtee vauhtiin vuoden 2020 alkupuoliskolla. Varustelutasot: Trendline, Comfortline ja Highline, ovat entisellään, Transporter ja Caravelle malleissa. Suomen tuonti- ohjelmassa on umpi- ja alustapakettiautojen sekä Transporter Kombin lisäksi Caravelle Trendline ja Comfortline sekä Multivan Comfortline ja Highline. Amsterdamissa järjestetyssä koeajotapahtumassa esitelty Transporter EcoProfi sekä Multivan Family ja Cruise -mallit eivät sisälly Suomen maahantuontiohjelmaan. Uutta puhtia konehuoneeseen Moottorivalikoima rakentuu Volkswagenin 2-litraisen TDI -hyötyautomoottorin ympärille. Bensiinivaihtoehtoa ei ole enää lainkaan ohjelmassa. Sen kysyntä on ollut vain 5 prosentin luok- kaa, mistä reilut puolet on myyty Kiinaan. Bensiinivaihtoehdolle ei löydy maailmalta kannattavia markkinoita, Volkswagenilta sanotaan. Siinä keskustelun aihetta ilmassa vellovaan dieselvastaiseen keskusteluun! Euro 6 Temp d -päästötasolle yltävässä moottoriperheessä on nyt yhteensä neljä tehovaihtoehtoa. Matalatehoisin on nyt 90 hevosvoimainen. Suomessa koh- tuullisesti myyneet 102 ja 115 heppaiset variantit korvataan uudella 110 hv vaihtoehdolla. Suosittu 150 hevosvoimainen pysyy mallistossa. Tehonälkäisiä ruokkinut 204 hevosvoimainen poistuu. Sen tilalle tuodaan uusi 199 hv tuplaturbokone, joka tuntuu koeajossa, madaltuneesta tehosta huolimatta, havaittavasti entistä väkevämmälle. Vaihteistovalikoimassa on tuttujen 5- ja 6 -portaisten manuaalien rinnala 7-vaihteinen DSG automaatti. Kaikki paitsi 5-portainen manuaali on tarjolla Volkswagenin edistyksellisen 4MOTION nelivetomallin kanssa. - 4MOTION mallit kattavat jo 55 prosenttia Volkswagenin ja jopa 60 prosenttia Transporterin myynnistä Suomessa. Se onkin eniten myyty neliveto Suomessa, ilmoittaa Juha-Pekka Sihvonen. (kuva: Lähtötason varustelussa mittaristo on entiseen tapaan analoginen. Koeajotilaisuutta varten kaikissa autoissa oli paras 9,2 tuuman näytöllä varustettu multimediakeskus.) Turvaa ajoavustimista Uudistunutta Transporteria kokeiltiin Amsterdamissa ja sen ympäristössä. Onhan ensimmäisen Transporter -mallin aikoinaan paperille luonnostellut hollantilainen Ben Pon, joten yhteys Alankomaihin on perusteltua. Kansainväliselle lehdistölle rakennetussa koeajotilaisuudessa oli ajettavana lähes kaikki ajateltavissa olevat mallivaihtoehdot, mistä sai vapaasti valita mieleisensä. Ammattilehden koeajorupeama käynnistettiin ns. kunta-autolla eli miehistöohjaamolla ja alumiinilavalla varustetulla alustamallilla. Teholtaan 150 hv moottorin ja 6-pykäläisen manuaalivaihteiston yhdistelmä toimi hienosti Amsterdamin kapeilla kaduilla, missä pyöräilijöitä riittää monin verroin kotimaan liikenteeseen verrattuna. Volkswagenille ominainen pitkähkö kytkinpolkimen liike on nyt historiaa, mikä helpottaa merkkiin tottumattoman elämää. Lähtötason varustelu on, ainakin Suomessa, pitkälti sama kuin aikaisemmin. Transporterin ohjausta ei ole suotta kehuttu luokkansa parhaaksi jo pidemmän aikaa. Päivitetyn mallin ohjaustuntuma on vieläkin parempi ja nostaa mallin miltei omalle tasolleen tavara-autojen vertailussa. Lava-auton ”norsunkorva” sivupeilit ovat saaneet sähköiset säädöt ja antavat asiallisen näkemän. Umpipakussa peilit ovat ennallaan. Ja hyvä niin! Toiselle kiepille valittiin valmistajan mallistossa täysin toista ääripäätä edustava Multivan Cruise. Liki 200 heppaisen uutuusmoottorin voimin kulkeva 1+6 paikkainen tila-auto sisälsi kaikki uusimmat ajoavustimet ja mukavuusvarusteet, nettiyhteyksineen päivineen. Käytännössä Multivan Cruise on Highline-malli, mutta paremmin varusteltuna. Molemmissa vaihtoehdoissa huomio kiinnittyi matalaan ohjaamomeluun. Keskustelu takapenkkiläisten kanssa sujuu reippailla maantienopeuksilla normaalilla puheäänellä. Transporteriin saa nyt kaikkiaan 20 kuljettajaa avustavaa järjestelmää, näistä 9 on täysin uusia ja useimmat ovat peräisin isoveli Crafterista. Uutta on esimerkiksi sivutuuliavustin ja peräkärryn peruutusavustin. Näistä ensin mainittu on liitetty osaksi ajonvakautusjärjestelmää ja tarttuu toimeen auton kohdatessa kovaa sivutuulta. Peruutusavustin auttaa puolestaan peräkärryn kanssa takaperin sompailtaessa. Mui- ta uusia avustimia ovat mm. liikennemerkkien näyttö, kaista-avustin sekä sivusta- ja takaa tulevan liikenteen havainnointi, mistä hyötyä esimerkiksi pysäköintialueilla. Mallisto täydentyy sähkömalilla Suomessa myynti on käynnistynyt syksyn aikana ja ensimmäisten uusien Transporterien pitäisi ehtiä katukuvaan vielä tämän vuoden puolella. Ensi keväänä Transporter mallisto täydentyy eABT täyssähkömallilla. Yhteistyössä saksalaisen autoalan teknolgiajätti ABT:n kanssa valmistettavan sähköauton moottorina toimii teholtaan 112 hv sähkömoottori. Ajoakuston tehoksi ilmoitetaan tässä vaiheessa 37,4 kWh, mikä on sama kuin eGolfissa. Huippunopeudeksi luvataan jopa 120 km/h. Varmaa tietoa eABT:n saatavuudesta Suomessa ei toistaiseksi ole tarjolla. (kuva: Volkswagen Transporteria saa myös miehistöohjaamolla ja tehdaslavalla. Ns. kunta-automalli soveltuu vaikkapa huoltotehtäviin kenttäolosuhteissa.) |