Mercedes-Benz Trucks kehittää määrätietoisesti uuden sukupolven polttoaineita ja turvallisuusteknologioita

12.07.2018 10.20

Kuorma-auton, sen energialähteiden, turvallisuusteknologioiden ja koko kuljetussektorin tulevaisuus olivat monipuolisesti esillä Saksassa kesäkuun lopulla järjestetyssä FutureLab@Mercedes-Benz Trucks -työpajatapahtumassa.

Daimler kulkee monessa suhteessa kehityksen eturintamassa, mikä takaa selkeät teknologiset hyödyt ja etumatkan kaikille Mercedes-Benzin suomalaisillekin kuorma-autoasiakkaille.

Sähkö, vety ja kaasu: Mercedes-Benzin monikärkinen strategia

Autonvalmistajilla ja poliittisilla päättäjillä on yhteinen tavoite: riippuvuutta fossiilisista polttoaineista on vähennettävä ja kasvihuonekaasujen päästöjä alennettava keskimäärin 30 prosenttia vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Mercedes-Benz Trucks lähestyy tätä tavoitetta monen kärjen strategialla: kehittämällä sähköisiä voimalinjoja, muita vaihtoehtoisia polttoaineratkaisuja sekä myös perinteisen dieselmoottorin suorituskykyä ja taloudellisuutta.

Mercedes-Benz Trucks oli vuonna 2016 ensimmäinen ajoneuvovalmistaja maailmassa, joka esitteli raskaan painoluokan Urban eTruck –kuorma-autokonseptin. Seuraava askel on uusi eActros, josta pian tulee ensimmäinen raskas, asiakkaiden käyttötesteihin yltänyt täyssähköinen kuorma-automalli. Käyttö- ja taloudellisuustestit alkavat tämän vuoden aikana 18:n ja 25 tonnin painoluokkiin sijoittuvilla Actros-malleilla. Pitkän tähtäimen tavoitteena on sähkökuorma-autojen sarjatuotanto ja paikallisesti päästövapaa tavara- ja jakeluliikenne kaupunkiympäristöissä.

Täyssähköteknologiaa kehitetään samaan aikaan niin, että se sopisi myös pitkän matkan reitti- ja jakeluliikenteeseen. Yhdysvalloissa ensimmäiset 30 täyssähköistä Freightliner eCascadia- ja Freightliner eM2 106 –mallin kuorma-autoja luovutetaan asiakkaiden kokeilukäyttöön tämän vuoden aikana. Kevyen FUSO eCanter –sähkökuorma-auton käyttötestit jatkuvat niin ikään Euroopassa ja Yhdysvalloissa.

Sähköistymisen ohella myös muihin energiavaihtoehtoihin kiinnitetään huomiota. Vuodesta 2014 saatavilla on ollut Econic NGT (Natural Gas Technology), joka toimii maa- ja biokaasulla. Toinen kiinnostuksen kohde on polttokennoteknologia eli prosessi, jossa vedyn ja hapen kemiallinen reaktio tuottaa energiaa sähkömoottorille. Näin päästään jopa 55 prosentin tehoon eli korkeammalle kuin ajettaessa polttomoottorilla. Daimler on yhdessä yhteistyökumppaniensa kanssa mukana liittoumassa, jonka päämäärä on toteuttaa Saksaan 400 vetytankkausaseman verkosto vuoteen 2023 mennessä.

Dieselmoottorit kehittyvät jatkossakin: tuntuvat kustannussäästöt mahdollisia

Keskipitkällä aikavälillä pitkän matkan kuljetuskalusto on edelleen riippuvainen polttomoottorista ja sen kehittämisestä. Asiakkaan kannalta katsottuna polttomoottorin kulutuksen vähentäminen on puolestaan nopein ja tehokkain tapa pienentää yrityksen kuluja ja parantaa toiminnan kannattavuutta. Pienilläkin toimilla on tässä vaikutusta.

Esimerkki: dieselkäyttöisen kuorma-auton kulutusta onnistutaan pienentämään aerodynamiikkaa parantamalla ja voimanlähteen toimintaa kehittämällä 3 prosenttia. Jos kuorma-autolla ajetaan 120 000 kilometriä vuodessa, dieselin hinta on 1,20 euroa/litra ja keskikulutus 30 litraa/100 km, 3 prosentin ”kulukuri” merkitsee 1290 euron säästöä autoa kohti vuodessa. Polttoaineen hinnan noustessa myös säästöön jäävä summa kohoaa. Jos autoja on yrityksen käytössä kymmeniä, yhteenlasketut säästöt ilmoitetaan 5- tai jopa 6-numeroisin luvuin. Samalla kaluston aiheuttama ympäristökuormitus ja päästöt vähenevät.

Yrityksen apuna kaluston kulutuksen ja toiminnan tehokkuuden arvioimisessa ovat Daimlerin tuottamat kulutussimulaatiot ja taloudellisuuslaskelmat. Ne on 30 vuoden aikana kehitetty entistä yksilöllisemmiksi ja realistisemmiksi vastaamaan paremmin sitä todellisuutta ja niitä olosuhteita, joissa kutakin autoa käytetään. Raskaan kaluston osalta tämä on erityisen haasteellista, koska moottori-, vaihteisto- ja akselivaihtoehtoja on runsaasti, kori- ja perävaunumallit vaihtelevat ja kalustoa käyttää joukko ajotavoiltaan erilaisia kuljettajia.

”Teemme tätä työtä siksi, että voimme tarjota Mercedes-Benz Trucksin asiakkaille taloudellisia ajoneuvoja, joilla he voivat tienata rahaa ja parantaa kannattavuuttaan. Samalla kun polttoaineen kulutus vähenee, autot myös täyttävät tiukimmatkin päästö- ja ympäristönormit”, Daimlerin laskentatiimiä johtava Wolfgang Sülzer painottaa.

Simulaatioiden ja testipenkkien lisäksi kulutusta mitataan vaativilla maantietesteillä erilaisilla alustoilla ja vaihtelevissa olosuhteissa. Erityyppiset testit täydentävät toisensa niin, että ne tarjoavat kattavan ja oikean kuvan ajoneuvon käytöksestä ja kulutustasosta. Yksin nykyinen Actros-mallisto on läpikäynyt 20 miljoonan testikilometrin mittaisen kehitysohjelman todellisissa ajo-olosuhteissa, ja sitä on edelleen täydennetty laboratorio- ja ajodynamometritesteillä.

Turvallisuus keskiössä: Mercedes-Benz Trucks on turvateknologian pioneeri

EU:n liikenneturvallisuustavoite on kunnianhimoinen: vuonna 2050 käytännössä kenenkään ei enää pitäisi kuolla maantieliikenteessä. Mercedes-Benz Trucks pyrkii tätä tavoitetta kohti täysillä ja haluaa muuttaa vision onnettomuusvapaasta ajamisesta täydeksi todeksi jo lähivuosikymmenien aikana. Tällä toiminnalla on pitkä historia, sillä turvallisuusvisio on oleellinen osa Daimlerin DNA:ta. Lähes kaikki kuorma-autoihin saatavilla olevat turvallisuusjärjestelmät on ensiesitelty Mercedes-Benzin kuorma-autoissa. Yhtenä esimerkkinä tästä on ABA eli aktiivinen jarruavustin, jonka esittely tapahtui jo 10 vuotta sitten. Monet näistä turvajärjestelmistä kuten omalla ajokaistalla pysymistä tukeva kaista-avustin ovat nykyisin myös pakollisia EU:n alueella rekisteröitävissä ajoneuvoissa.

Vuonna 2016 esitelty Active Brake Assist 4 (ABA 4) –jarruavustin merkitsi uutta tasoa kuorma-autojen turvallisuudessa, sillä järjestelmään on ensi kertaa integroitu jalankulkijan tunnistus. Se on ensimmäinen kuorma-auton aktiivinen turvajärjestelmä, joka kykenee oleellisesti vähentämään kuorma-auton riskiä törmäämisestä jalankulkijaan. Samaan aikaan esitelty Sideguard Assist - sivuvalvonta-avustin puolestaan oli ensimmäinen turvallisuusjärjestelmä, joka vähentää jalankulkijan ja pyöräilijän riskiä jäädä ”kuolleeseen kulmaan” ja siten kääntyvän ajoneuvon alle.

Viimeisimpien tutkimusten mukaan 13 prosenttia kuljettajista tuntee stressioireita joutuessaan ajamaan ruuhkissa. Todellinen luku voi olla vieläkin korkeampi. Tämä on yksi niistä kannustimista, joiden pohjalta Mercedes-Benz Trucks kehittää johdonmukaisesti automaattisen ajamisen teknologioita seuraavan sukupolven kuorma-autoihin. Uudet järjestelmät tulevat mahdollistamaan puoliautomaattisen ajamisen kaikilla nopeusalueilla. Ne ovat loogisia jatkeita mukautuvalle vakionopeussäätimelle ja sen stop-and-go–toiminnolle ja tarkoitettu avustamaan kuljettajaa stressaavissa ja yksitoikkoisissa ajotilanteissa.

Turvallisuusjärjestelmien ja –toimintojen kehittämisessä juuri Daimlerilla on puolellaan eräs kiistaton etu: kuorma-autot, pakettiautot, linja-autot ja viime kädessä myös henkilöautot toimivat läheisessä yhteistyössä keskenään sekä Daimlerin tutkimus- ja kehityskeskuksen kanssa. Näin jokainen yksikkö hyötyy kaikkien muiden tuotekehityksestä ja osaamisesta. Tämä on myös Mercedes-Benz Trucksin tae siitä, että tähtikeulaiset kuorma-autot pysyvät vastaisuudessakin teknologisen kehityksen ehdottomassa kärjessä.

Mercedes-Benz Fleetboard ja Uptime: kaikki digitaalisuuden hyödyt käyttöön

Logistiikka- ja kuljetusalan tulevaisuutta määrittävät energiavaihtoehtojen lisäksi myös maailmantalouden ja teknologian suuret voimat kuten digitalisaatio, lohkoketjujen kehittyminen, Big Data, keinoäly sekä asioiden ja palvelujen internet.

Liitettävyys on integroitu osaksi jokaista Mercedes-Benzin toimittamaa kuorma-autoa jo vuodesta 2013 lähtien. Ajoneuvojen välinen kommunikaatio perustuu Fleetboard-telematiikkapalveluihin. Nykyaikainen kuorma-auto tuottaa jopa 400 sensorillaan ja anturillaan valtavan määrän hyödyntämiskelpoista tietoa. Koodirivejä syntyy jopa 100 miljoonaa, enemmän kuin nykyaikaisessa matkustajalentokoneessa. Tiedon pohjalta voidaan optimoida kuljetus- ja logistiikkaprosesseja entistä tuottavimmiksi ja esimerkiksi kehittää kuljettajan ajotapaa taloudellisemmaksi.

Mercedes-Benz Uptime on puolestaan hyödyllinen ajoneuvojen käytön ja kuljetusten aikataulutuksen kehittämiseen. Palvelu lanseerattiin 1,5 vuotta sitten, ja sitä on sen jälkeen jo kehitetty käyttäjäkokemuksista kerätyn tiedon perusteella. Uptimeen on viimeksi lisätty perävaunun tekniset parametrit, mikä parantaa kaluston käyttöastetta ja auttaa välttämään huolloista aiheutuvia seisokkipäiviä. Mercedes-Benz Uptime myös seuraa jatkuvasti kuorma-auton kuntoa ja toimintaa autoon asennetun Truck Data Center -modeemin avulla. Näin tulevat huollot ja korjaukset voidaan ennakoida ja sovittaa paremmin auton muuhun käyttöaikatauluun.

14.06.2022 9.00Nordic Lights suunnittelee listautumisantia ja listautumista Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle
13.06.2022 17.00UPM investoinut Suomen sellutehtaidensa ympäristösuorituskyvyn parantamiseen 22 miljoonaa
13.06.2022 11.00Energiapuu ja harvennus -teeman metsäpäivä Oulussa huomenna tiistaina 14.6.
13.06.2022 10.30Syöttörullat ratkaisevassa roolissa harvesterin tehokkuudessa
13.06.2022 8.33Pohjois-Karjalan metsäosaaminen huomioitiin Japanin pääuutisissa
12.06.2022 15.00Helpotusta helteisiin: Jäkiasennettava taukoilmastointilaite hyötyajoneuvoihin ja työkoneisiin
12.06.2022 12.00HS Tekniikka lisäsi HS RENT vuokrakone palveluunsa suurteho puumurskaimet
11.06.2022 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Isuzu D-Max - nyt myös kevytkuorma-autona
11.06.2022 11.40VBG toi markkinoille uuden sukupolven vetokytkimet
11.06.2022 9.00FinnHarvest ja Kuopion Energia puunhankintayhteistyöhön
10.06.2022 21.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 23/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
10.06.2022 12.22Scanian akkukäyttöinen kaukoliikenneauto tuotantoon 2023
10.06.2022 9.30Vaasan LNG-välivarasto käyttöön
10.06.2022 9.00Kirjanpainajan parveilu käynnissä - tarkkaile puustotuhoja
09.06.2022 17.00Inkoon satama kelluvan LNG-terminaalin sijoituspaikaksi
09.06.2022 16.32Kronokselle innovaatiopalkinto Elmia Wood 2022 -näyttelystä
09.06.2022 11.55Metsäteollisuus tyytyväinen komission esitykseen vuoden 2030 nielutavoitteista
09.06.2022 11.45Työkyvyttömyyseläkettä saaneiden nuorten määrä kääntyi laskuun ensimmäistä kertaa kahteenkymmeneen vuoteen
09.06.2022 10.40Uutta tietoa sähkökuorma-autoilun kustannuksista
08.06.2022 9.20Tukesin uusi verkkosivusto paljastaa käyttäjälle vaaralliset tuotteet
07.06.2022 18.00CAT 980 XE -pyöräkuormaaja - tukkikentän tehokone
07.06.2022 16.00Laadukkaat puutavara-autojen varustelut Joensuusta
07.06.2022 11.00Uusi satamanosturi käyttöön Kaskisten satamassa
07.06.2022 8.00Stora Enso arvioi tuotantosuunnan muutosta Langerbruggessa mahdollistaakseen kasvua kierrätyspohjaisissa pakkausmateriaaleissa
06.06.2022 17.00Ponsse Elk - Sopivan kokoinen ajokone täydentämään Puistometsäpalvelun kalustoa
06.06.2022 16.33Polttoainetuki valtioneuvostosta - eduskunnalle jäi korjattavaa
06.06.2022 14.00Ponsse Studio esittää: Maailman ensi-illassa uusi harvesteri, uusi kuormatraktori sekä uusia tuottavuutta parantavia ominaisuuksia!
06.06.2022 10.00Nosturin käytön mestaruuskilpailut vauhtiin - vielä ehdit mukaan
05.06.2022 14.40Metsäkoneiden teräketjut iskuun huippukoneilla ja vankalla osaamisella
05.06.2022 12.44Mika "Rockisland" Kalliosaari: Puutavara-autoilijoiden palveluksessa
03.06.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 22/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
03.06.2022 13.53Suurtehoakusto lisähinnasta tulevaan G-sarjaan
03.06.2022 13.00Valvonta paljasti vakavia rikkeitä autokoulujen toiminnassa
02.06.2022 14.44Autoalan tilastot antavat synkän kuvan autokaupan nykytilasta
02.06.2022 13.55Pysähdy, katso ja vilkuta - Eskarit tutustuivat kuorma-autoihin Vantaalla
02.06.2022 10.30ANDRITZ toimittaa Veolialle biometanolin puhdistuslaitoksen Äänekoskelle
02.06.2022 9.00Metsäkoneen tuottama data helposti asiakkaan hyödynnettävissä
02.06.2022 8.55Hakkuut nousivat 76 miljoonaan kuutiometriin vuonna 2021
02.06.2022 8.54Toyota Corolla uudistuu
02.06.2022 8.02BMW X1-sarja uudistuu
01.06.2022 21.57Mercedes-Benz GLC uudistuu
01.06.2022 16.0050 vuotta suomalaisia metsäkoneita Joensuusta
01.06.2022 15.00Pekant Lieto Oy ostaa Salon Rekkahuoltona tunnetun Onnin Auto Oy:n korjaamoliiketoiminnan
01.06.2022 10.11Einari Vidgrén Säätiö palkitsi metsäalan osaajia
31.05.2022 20.00Bruttokansantuote kasvoi 0,2 % tammi-maaliskuussa
31.05.2022 12.00Ford Ranger Raptorin V6-mallin Suomen hinnat alkavat 129 000 eurosta
31.05.2022 11.00Mersulta akkukäyttöinen kaukoliikenneauto 2024 - toimintamatkaa liki 500 kilometriä
31.05.2022 10.00FinnHarvest Oy laajentaa toimintaansa osakekaupalla - Puunkorjuu Kyllönen Oy vahvistaa yhtiö palveluntarjontaa Itä-Suomessa
31.05.2022 9.00Metsien inventoinnit käynnistyvät 21 alueella eri puolilla Suomea
30.05.2022 11.10Toyota tuo markkinoille suurikokoisen pakettiauton 2024
30.05.2022 8.22Teollisuuden liikevaihto kasvoi huhtikuussa 2022
29.05.2022 16.14Tämän viikon osakilpailut 31.5. Raisio, 1.6. Helsinki ja 2.6. Tampere - HIAB ja Renault Trucks hakevat vuoden 2022 nosturimestaria
29.05.2022 12.01HUOMIO! Komatsu metsäkoneiden työnäytös Alavudella ensi viikon torstaina 2.6.2022
29.05.2022 9.00Helsinki Citycopter ottaa ensimmäisenä Pohjois-Euroopan helikopteritoimijana Nesteen uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöön
29.05.2022 8.03Maankäyttösektori ensimmäisen kerran päästölähde vuonna 2021 - Suomen kokonaispäästöt pysyivät edellisvuoden tasolla
28.05.2022 13.44Metsä Groupin ja Valmetin 3D-kuitutuotteen koetehdas on käynnistetty
28.05.2022 10.00Metsätehon automaattinen ajouraverkoston laskentamenetelmä on julkaistu
27.05.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 21/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
27.05.2022 8.23Ponsselta järeät uutuudet puunkorjuuseen
26.05.2022 8.00Markkinoille uusi taka-alleajosuoja TAV750
25.05.2022 13.12Renault Trucks tuo puuauton Finnmetkoon
25.05.2022 8.12Kasvihuonekaasuinventaarion pikaennakkotiedot vuodelle 2021: maankäyttösektori on muuttunut hiilinielusta päästölähteeksi
24.05.2022 10.00Raakapuun käyttö kasvoi ennätyslukemiin vuonna 2021
24.05.2022 9.00Tampereen seudun neljäs tankkausasema avautuu Pirkkalaan - suunniteltu erityisesti raskaan liikenteen tarpeisiin
24.05.2022 8.33Volvo Trucks on ensimmäinen maailmassa, joka käyttää fossiilivapaata terästä kuorma-autoissaan
23.05.2022 15.45Janne Sarasmäki aloittaa Turussa Renault Trucks myyjänä
23.05.2022 14.00Scania toimittaa Einridelle 110 täyssähköistä Scania kuorma-autoa
23.05.2022 8.00Metsäpäivä pohjoiskarjalaisin voimin Hokkaidon Suomi-viikolla
23.05.2022 7.33Käyttövoiman merkitys työsuhdeauton valinnassa on noussut entisestään
22.05.2022 11.33Ministeri Harakka: Hallitus tukee joukkoliikennettä ja panostaa kyberturvallisuuteen
21.05.2022 14.22SKAL: Kuljetusalan polttoainetuessa vielä parannettavaa
21.05.2022 12.00Stora Enson yli 800 kesätyöntekijää työskentelee 70 eri tehtävässä
20.05.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 20/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
20.05.2022 16.11Myöhäinen kevät viivästyttää istutustöitä - istutuskauden jatkaminen loppupäästä mahdollista
20.05.2022 13.00Ajovarma jatkaa tieliikenteen lupa- ja tutkintotehtävien palveluntuottajana
20.05.2022 9.00Järeitä säästöpuita jätetään aiempaa enemmän hakkuissa ? vesiensuojelussa yhä parannettavaa
19.05.2022 10.52Metsäkeskus uudistaa Metsään.fi-palvelun
19.05.2022 10.32Maakaasun tulo Venäjältä saattaa loppua jo tällä viikolla - Gasum uusien haasteiden edessä
19.05.2022 10.14Nokian Renkailta joka sään ja akselipaikan linja-autorengas päätiekäyttöön
18.05.2022 11.00Volvon FM sähkökuorma-auto ensiesittelyssä Suomessa
18.05.2022 8.00Vieremällä valmistui 18 000. metsäkone
17.05.2022 13.01Gasum vie Gazprom Exportin kanssa tehdyn maakaasun hankintasopimuksen välimiesmenettelyyn
17.05.2022 12.44Volvo Trucks avaa akkutehtaan Belgiassa
17.05.2022 8.02Ponsselle arvostettu muotoilupalkinto
17.05.2022 7.54Liikenteen sähköistäjä Enerqolta kova liikevaihto
16.05.2022 12.22TIMBERSPORTS® esittelee vuoden kilpailut - Göteborgin MM-kisat vuoden kohokohta
16.05.2022 9.22Arboristit ottavat mittaa toisistaan puukiipeilyn SM-kisoissa
16.05.2022 8.00Emma Mäkinen avausvoittoon ratakuorma-autojen SM-sarjassa Kemoralla
14.05.2022 14.00Tienpito sujuvoituu - Routa Metsähallitus -tienpidon toiminnanohjausjärjestelmä otettiin käyttöön
14.05.2022 12.00Ajokorttilaki uudistumassa - ikäpoikkeuslupaa ehdotetaan poistettavaksi
13.05.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 19/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
13.05.2022 9.00Nuoren metsän hoidon tukitasoa nostetaan ja ehtoja lievennetään 1. kesäkuuta alkaen
12.05.2022 11.20Walkin mittava painokoneinvestointi Pietarsaaressa vastaa kuitupohjaisten pakkausten kasvavaan kysyntään
12.05.2022 11.01DHL ja Volvo Trucks aloittavat uuden päästöttömän yhteistyön jopa 44 sähkökuorma-auton tilauksella
12.05.2022 9.00Ansiomitalit moottoriliikenteen ammattilaisille
12.05.2022 9.00Stora Enso rekrytoi 14 metsäasiantuntijaa ja perustaa kaksi uutta toimipistettä
12.05.2022 9.00SKAL: Kuljetusalan tilanteeseen odotetaan helpotusta - jakeluvelvoitteen alentaminen etenee, lakiesitys lausuntokierroksella
11.05.2022 13.00Kuorma- ja linja-auton renkaiden ostajat uudenlaisen tilanteen edessä - kuinka valmistautua syksyyn?
11.05.2022 9.00Stora Enson uudessa palvelussa metsänomistajalle maksetaan monimuotoisuuslisää
10.05.2022 16.44Metsä-Multia Oy:n työntekijöille "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendejä

Näytä lisää »