Kuorma-autoilla kuljetettiin tavaroita vuonna 2017 hieman edellisvuotta enemmän, ajoneuvoyhdistelmien kokonaispainot kasvussa

01.05.2018 11.11

Puutavara-auto_maantiella__rautio

Vuonna 2017 kuorma-autoilla kuljetettiin tavaroita koti- ja ulkomaan liikenteessä yhteensä prosentin verran enemmän kuin edeltävänä vuonna tonneilla mitattuna.

Tonnikilometrit lisääntyivät seitsemän prosenttia. Tiedot ilmenevät Tilastokeskuksen laatimasta Tieliikenteen tavarankuljetukset -tilastosta.

Kotimaan liikenne

Kuorma-autoilla kuljetettiin tavaroita vuonna 2017 kotimaan liikenteessä yhteensä 278 miljoonaa tonnia, mikä oli prosentin enemmän kuin edeltävänä vuonna. Kuljetusmatkoja ajettiin yhteensä 2,0 miljardia kilometriä, mikä oli 4 prosenttia enemmän kuin edeltävänä vuonna. Tonnikilometrejä kertyi yhteensä 26 miljardia, mikä oli 7 prosenttia enemmän kuin edeltävänä vuonna. Tonnikilometri kuvaa kuljetustyön määrää ja se lasketaan matkoittain tonneina ilmoitetun tavaran painon ja kilometreinä ilmoitetun kuljetusmatkan tulona.

Ammattimaisen eli luvanvaraisen liikenteen osuus kaikista kuljetettujen tavaroiden tonneista oli vuoden 2016 tapaan 85 prosenttia. Luvanvaraisen liikenteen osuus kaikista tonnikilometreistä oli 94 prosenttia, mikä oli yhden prosenttiyksikön enemmän kuin edeltävänä vuonna.

Kuorma-autotyypeittäin tarkasteltuna vuonna 2017 kuorma-autoilla ilman perävaunua ja puoliperävaunuyhdistelmillä kuljetettiin 8 ja 9 prosenttia enemmän tavaraa kuin edeltävänä vuonna. Täysperävaunuyhdistelmillä kuljetettu tavaramäärä puolestaan laski kolmella prosentilla edellisvuodesta. Kuljetussuorite kasvoi vuonna 2017 sekä kuorma-autoilla ilman perävaunua että täysperävaunuyhdistelmillä kuusi prosenttia ja puoliperävaunuyhdistelmillä 16 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Täysperävaunuyhdistelmien käyttö tavarankuljetuksessa on ollut viimeiset vuodet tasaisessa kasvussa. Vuonna 2017 kasvu tasaantui ja tavaramäärän kohdalla jopa hieman laski. Vuonna 2016 62 prosenttia tavarasta ja 78 prosenttia tonnikilometreistä kuljetettiin täysperävaunuyhdistelmillä, kun taas vuonna 2017 vastaavat osuudet olivat tonneissa 60 ja tonnikilometreissä 77 prosenttia. Kuorma-autojen ilman perävaunua suhteellinen osuus tonneissa mitattuna on taas ollut laskusuunnassa, mutta vuonna 2017 tavaramäärän osuus kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna kaksi prosenttiyksikköä 28 prosenttiin ja tonnikilometrien osuus pysyi 8 prosentissa. Puoliperävaunuyhdistelmien käyttö suhteessa muihin ajoneuvotyyppeihin on pysynyt vuodesta 2011 lähtien suunnilleen samana.

Täysperävaunuyhdistelmistä kuljetettiin eniten tavaraa yhdistelmällä, jossa vetoautona varustetussa kuorma-autossa on neljä akselia ja kuorma-auton vetokytkimeen on liitettynä varsinainen perävaunu, jossa on viisi akselia. Näillä kuljetettiin vuonna 2017 tonneissa mitattuna 40 miljoonaa tonnia tavaraa ja niiden kuljetussuorite oli 5,5 miljardia tonnikilometriä. Kuljetussuorite oli kuitenkin suurin 3-akselisen vetoauton ja 5-akselisen varsinaisen perävaunun yhdistelmillä, 6,9 miljardia tonnikilometriä. Puoliperävaunuyhdistelmissä yleisin kombinaatio oli 3-akselinen vetoauto, jonka vetopöydän päälle oli kytkettynä 3-akselinen puoliperävaunu. Näillä kuljetettiin vuonna 2017 tonneissa mitattuna 20 miljoonaa tonnia tavaraa ja niiden kuljetussuorite oli 2,4 miljardia tonnikilometriä.

Vuonna 2017 kokonaispainoluokaltaan yli 53 tonnia painavat kuorma-autot kuljettivat 165 miljoonaa tonnia tavaraa, mikä oli 60 prosenttia koko kuljetetusta tavaramäärästä. Osuus laski kahdella prosenttiyksiköllä edeltävästä vuodesta. Kokonaispainoluokaltaan yli 53 tonnia painavien kuorma-autojen vuoden 2017 kuljetussuorite oli 20,1 miljardia tonnikilometriä, mikä oli 76 prosenttia koko kuljetussuoritteesta. Osuus oli yhden prosenttiyksikön pienempi kuin vuonna 2016.

Kun kuorma-autot ryhmitellään kokonaispainoluokassa mitattuna enintään 53, yli 53–60, yli 60–68 ja vähintään 68 tonnia painaviin kuorma-autoihin niin kunkin ryhmän kuorma-autojen kuljetussuoritteen suhteellinen osuus oli vielä vuonna 2015 koko kuljetussuoritteesta noin neljänneksen eli 27, 25, 25 ja 23 prosenttia. Vuonna 2017 vastaavat luvut olivat 24, 14, 19 ja 43 prosenttia eli ajoneuvoyhdistelmien kokonaispainojen kasvu on ollut parina viime vuonna varsin merkittävää.

Tonneilla mitaten 68 prosenttia kaikista tavaroista kuljetettiin korkeintaan 100 kilometrin pituisilla matkoilla vuonna 2017. Osuus väheni 2 prosenttiyksikköä edeltävään vuoteen verrattuna. Kun matkojen pituudet ryhmitellään 1–100, 101–200, 201–400 ja yli 400 kilometriä pitkiin matkoihin, niin kunkin ryhmän kuorma-autojen kuljetussuoritteen suhteellinen osuus oli vuonna 2017 koko kuljetussuoritteesta 20, 20, 28 ja 31 prosenttia. Alle 200 kilometrin matkojen osuus kuljetussuoritteesta laski ja yli 200 kilometrin matkojen osuus vastaavasti nousi muutamalla prosenttiyksiköllä.

Tavaralajeista soraa ja muita maa-aineksia kuljetettiin teillä eniten vuonna 2017 eli 98 miljoonaa tonnia, mikä oli reilun kolmanneksen kaikista tonneista. Kuljetussuoritetta kertyi eniten tukki-ja kuitupuuhun liittyvistä kuljetuksista eli 3,1 miljardia tonnikilometriä, 12 prosenttia kaikista tonnikilometreistä. Kilometreinä mitattuna eniten ajettiin tyhjänä, 21 prosenttia kaikista kilometreistä.

Keskimääräinen kuljetusmatka vuonna 2017 oli 75 kilometriä, mikä oli kaksi kilometriä enemmän kuin edeltävänä vuonna. Maa-aineskuljetusten keskimääräinen kuljetusmatka oli 19 kilometriä ja tukki- ja kuitupuukuljetusten 121 kilometriä. Tyhjien matkojen keskimääräinen kuljetusmatka oli 44 kilometriä, mikä oli samaa tasoa kuin edeltävänä vuonna.

Ulkomaan liikenne

Kuorma-autoilla kuljetettiin tavaroita vuonna 2017 ulkomaan liikenteessä yhteensä 2,9 miljoonaa tonnia, mikä oli noin kolmanneksen vähemmän kuin edeltävänä vuonna. Kuljetussuorite oli yhteensä 1,7 miljardia tonnikilometriä, mikä oli 27 prosenttia vähemmän kuin edeltävänä vuonna.

On huomattava, että tieliikenteen tavarankuljetukset tilastossa seurataan aina tutkimukseen valitun vetoauton suorittamia kuljetuksia tutkimusjaksolla. Otokseen valitulla vetoautolla voi olla tutkimusjakson aikana useampia eri perävaunuja. Jos perävaunuja vedetään esimerkiksi satamaan, mistä ne jatkavat merikuljetuksena ilman vetoautoa, päättyy kuljetuksen seuranta tilastossa tähän.

Lähde: Tieliikenteen tavarankuljetukset 2017, Tilastokeskus

17.06.2022 21.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 24/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
17.06.2022 9.00SKAL: Hallitus petti lupauksensa - kuljetusyritysten polttoainetuki jää alle puoleen luvatusta
16.06.2022 16.00Ponssen uusin tytäryhtiö Tsekeissä vietti avoimien ovien päivää
16.06.2022 14.00Volvo Trucks tuo markkinoille uusia toimintoja, jotka tukevat turvallista ja vaativaa ajoa
16.06.2022 9.00Metsävaratiedot jopa yksittäisten puiden tarkkuudella uusilla menetelmillä
16.06.2022 8.33Väyläviraston ratatyöt vaikuttavat junaliikenteeseen kesän aikana
15.06.2022 17.00Itä-Suomen Biomassa aloittaa toimintansa - Savon Voiman polttoaineiden hankinta siirtyy uuteen yritykseen
15.06.2022 15.50Ponsse on päättänyt myydä Venäjän liiketoimintansa
15.06.2022 10.30SYKE: Hakkuiden lisääminen ei edistä Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden saavuttamista
15.06.2022 10.27Traficom: N2000 väylä- ja merikarttauudistus tuo vesillä liikkujille uudet ja tarkemmat merikartat
15.06.2022 10.23Itä-Suomen yliopisto kerää tietoa ihmisten metsämieltymyksistä
15.06.2022 10.18Uusi sopimus parantaa Euroopan ja Kiinan rautatie- ja logistiikkapalveluiden saatavuutta
14.06.2022 17.33MH-Forest Ky, Paimio: Motourakoinnin erikoisosaaja
14.06.2022 14.11Kemin biotuotetehtaan liikennejärjestelyt uudistuvat - kulkuliikenne uudelle reitille
14.06.2022 9.33Metsähallituksen puuta kuljetetaan nyt biokaasuautolla
14.06.2022 9.00Nordic Lights suunnittelee listautumisantia ja listautumista Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle
13.06.2022 17.00UPM investoinut Suomen sellutehtaidensa ympäristösuorituskyvyn parantamiseen 22 miljoonaa
13.06.2022 11.00Energiapuu ja harvennus -teeman metsäpäivä Oulussa huomenna tiistaina 14.6.
13.06.2022 10.30Syöttörullat ratkaisevassa roolissa harvesterin tehokkuudessa
13.06.2022 8.33Pohjois-Karjalan metsäosaaminen huomioitiin Japanin pääuutisissa
12.06.2022 15.00Helpotusta helteisiin: Jäkiasennettava taukoilmastointilaite hyötyajoneuvoihin ja työkoneisiin
12.06.2022 12.00HS Tekniikka lisäsi HS RENT vuokrakone palveluunsa suurteho puumurskaimet
11.06.2022 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Isuzu D-Max - nyt myös kevytkuorma-autona
11.06.2022 11.40VBG toi markkinoille uuden sukupolven vetokytkimet
11.06.2022 9.00FinnHarvest ja Kuopion Energia puunhankintayhteistyöhön
10.06.2022 21.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 23/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
10.06.2022 12.22Scanian akkukäyttöinen kaukoliikenneauto tuotantoon 2023
10.06.2022 9.30Vaasan LNG-välivarasto käyttöön
10.06.2022 9.00Kirjanpainajan parveilu käynnissä - tarkkaile puustotuhoja
09.06.2022 17.00Inkoon satama kelluvan LNG-terminaalin sijoituspaikaksi
09.06.2022 16.32Kronokselle innovaatiopalkinto Elmia Wood 2022 -näyttelystä
09.06.2022 11.55Metsäteollisuus tyytyväinen komission esitykseen vuoden 2030 nielutavoitteista
09.06.2022 11.45Työkyvyttömyyseläkettä saaneiden nuorten määrä kääntyi laskuun ensimmäistä kertaa kahteenkymmeneen vuoteen
09.06.2022 10.40Uutta tietoa sähkökuorma-autoilun kustannuksista
08.06.2022 9.20Tukesin uusi verkkosivusto paljastaa käyttäjälle vaaralliset tuotteet
07.06.2022 18.00CAT 980 XE -pyöräkuormaaja - tukkikentän tehokone
07.06.2022 16.00Laadukkaat puutavara-autojen varustelut Joensuusta
07.06.2022 11.00Uusi satamanosturi käyttöön Kaskisten satamassa
07.06.2022 8.00Stora Enso arvioi tuotantosuunnan muutosta Langerbruggessa mahdollistaakseen kasvua kierrätyspohjaisissa pakkausmateriaaleissa
06.06.2022 17.00Ponsse Elk - Sopivan kokoinen ajokone täydentämään Puistometsäpalvelun kalustoa
06.06.2022 16.33Polttoainetuki valtioneuvostosta - eduskunnalle jäi korjattavaa
06.06.2022 14.00Ponsse Studio esittää: Maailman ensi-illassa uusi harvesteri, uusi kuormatraktori sekä uusia tuottavuutta parantavia ominaisuuksia!
06.06.2022 10.00Nosturin käytön mestaruuskilpailut vauhtiin - vielä ehdit mukaan
05.06.2022 14.40Metsäkoneiden teräketjut iskuun huippukoneilla ja vankalla osaamisella
05.06.2022 12.44Mika "Rockisland" Kalliosaari: Puutavara-autoilijoiden palveluksessa
03.06.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 22/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
03.06.2022 13.53Suurtehoakusto lisähinnasta tulevaan G-sarjaan
03.06.2022 13.00Valvonta paljasti vakavia rikkeitä autokoulujen toiminnassa
02.06.2022 14.44Autoalan tilastot antavat synkän kuvan autokaupan nykytilasta
02.06.2022 13.55Pysähdy, katso ja vilkuta - Eskarit tutustuivat kuorma-autoihin Vantaalla
02.06.2022 10.30ANDRITZ toimittaa Veolialle biometanolin puhdistuslaitoksen Äänekoskelle
02.06.2022 9.00Metsäkoneen tuottama data helposti asiakkaan hyödynnettävissä
02.06.2022 8.55Hakkuut nousivat 76 miljoonaan kuutiometriin vuonna 2021
02.06.2022 8.54Toyota Corolla uudistuu
02.06.2022 8.02BMW X1-sarja uudistuu
01.06.2022 21.57Mercedes-Benz GLC uudistuu
01.06.2022 16.0050 vuotta suomalaisia metsäkoneita Joensuusta
01.06.2022 15.00Pekant Lieto Oy ostaa Salon Rekkahuoltona tunnetun Onnin Auto Oy:n korjaamoliiketoiminnan
01.06.2022 10.11Einari Vidgrén Säätiö palkitsi metsäalan osaajia
31.05.2022 20.00Bruttokansantuote kasvoi 0,2 % tammi-maaliskuussa
31.05.2022 12.00Ford Ranger Raptorin V6-mallin Suomen hinnat alkavat 129 000 eurosta
31.05.2022 11.00Mersulta akkukäyttöinen kaukoliikenneauto 2024 - toimintamatkaa liki 500 kilometriä
31.05.2022 10.00FinnHarvest Oy laajentaa toimintaansa osakekaupalla - Puunkorjuu Kyllönen Oy vahvistaa yhtiö palveluntarjontaa Itä-Suomessa
31.05.2022 9.00Metsien inventoinnit käynnistyvät 21 alueella eri puolilla Suomea
30.05.2022 11.10Toyota tuo markkinoille suurikokoisen pakettiauton 2024
30.05.2022 8.22Teollisuuden liikevaihto kasvoi huhtikuussa 2022
29.05.2022 16.14Tämän viikon osakilpailut 31.5. Raisio, 1.6. Helsinki ja 2.6. Tampere - HIAB ja Renault Trucks hakevat vuoden 2022 nosturimestaria
29.05.2022 12.01HUOMIO! Komatsu metsäkoneiden työnäytös Alavudella ensi viikon torstaina 2.6.2022
29.05.2022 9.00Helsinki Citycopter ottaa ensimmäisenä Pohjois-Euroopan helikopteritoimijana Nesteen uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöön
29.05.2022 8.03Maankäyttösektori ensimmäisen kerran päästölähde vuonna 2021 - Suomen kokonaispäästöt pysyivät edellisvuoden tasolla
28.05.2022 13.44Metsä Groupin ja Valmetin 3D-kuitutuotteen koetehdas on käynnistetty
28.05.2022 10.00Metsätehon automaattinen ajouraverkoston laskentamenetelmä on julkaistu
27.05.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 21/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
27.05.2022 8.23Ponsselta järeät uutuudet puunkorjuuseen
26.05.2022 8.00Markkinoille uusi taka-alleajosuoja TAV750
25.05.2022 13.12Renault Trucks tuo puuauton Finnmetkoon
25.05.2022 8.12Kasvihuonekaasuinventaarion pikaennakkotiedot vuodelle 2021: maankäyttösektori on muuttunut hiilinielusta päästölähteeksi
24.05.2022 10.00Raakapuun käyttö kasvoi ennätyslukemiin vuonna 2021
24.05.2022 9.00Tampereen seudun neljäs tankkausasema avautuu Pirkkalaan - suunniteltu erityisesti raskaan liikenteen tarpeisiin
24.05.2022 8.33Volvo Trucks on ensimmäinen maailmassa, joka käyttää fossiilivapaata terästä kuorma-autoissaan
23.05.2022 15.45Janne Sarasmäki aloittaa Turussa Renault Trucks myyjänä
23.05.2022 14.00Scania toimittaa Einridelle 110 täyssähköistä Scania kuorma-autoa
23.05.2022 8.00Metsäpäivä pohjoiskarjalaisin voimin Hokkaidon Suomi-viikolla
23.05.2022 7.33Käyttövoiman merkitys työsuhdeauton valinnassa on noussut entisestään
22.05.2022 11.33Ministeri Harakka: Hallitus tukee joukkoliikennettä ja panostaa kyberturvallisuuteen
21.05.2022 14.22SKAL: Kuljetusalan polttoainetuessa vielä parannettavaa
21.05.2022 12.00Stora Enson yli 800 kesätyöntekijää työskentelee 70 eri tehtävässä
20.05.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 20/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
20.05.2022 16.11Myöhäinen kevät viivästyttää istutustöitä - istutuskauden jatkaminen loppupäästä mahdollista
20.05.2022 13.00Ajovarma jatkaa tieliikenteen lupa- ja tutkintotehtävien palveluntuottajana
20.05.2022 9.00Järeitä säästöpuita jätetään aiempaa enemmän hakkuissa ? vesiensuojelussa yhä parannettavaa
19.05.2022 10.52Metsäkeskus uudistaa Metsään.fi-palvelun
19.05.2022 10.32Maakaasun tulo Venäjältä saattaa loppua jo tällä viikolla - Gasum uusien haasteiden edessä
19.05.2022 10.14Nokian Renkailta joka sään ja akselipaikan linja-autorengas päätiekäyttöön
18.05.2022 11.00Volvon FM sähkökuorma-auto ensiesittelyssä Suomessa
18.05.2022 8.00Vieremällä valmistui 18 000. metsäkone
17.05.2022 13.01Gasum vie Gazprom Exportin kanssa tehdyn maakaasun hankintasopimuksen välimiesmenettelyyn
17.05.2022 12.44Volvo Trucks avaa akkutehtaan Belgiassa
17.05.2022 8.02Ponsselle arvostettu muotoilupalkinto
17.05.2022 7.54Liikenteen sähköistäjä Enerqolta kova liikevaihto

Näytä lisää »