AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco on maakaasumoottorien NUMERO UNO

29.04.2018 20.00

haviagas1.jpg

Iveco esitteli kaikkiin hyötyautoluokkiin yltävän maakaasuautomalliston tavara-autovalikoimaa kansainväliselle lehdistölle Ruotsin Båstadissa. Haastavissa maaliskuun alkupuolen olosuhteissa läpiviedyn koeajotapahtuman suurin yllättäjä oli odotetusti täysin uudella 13-litraisella Cursor 13 ”kaasumoottorilla” ja uusimmalla Hi-Tronix vaihteistolla varustettu Iveco uutuus Stralis NP 460, joka yltää parhaimmillaan jopa 1600 km toimintamatkaan. 

(kuva yllä: Ivecon kaikkiin hyötyajoneuvoluokkiin yltävää maakaasuautomallistoa koeajettiin Ruotsin Båstadissa maaliskuun alkupäivinä. Keliolosuhteet olivat haastavata ja koeajon aikana taivaalta satoi lunta lähes kaikissa olomuodoissa. Tapahtuman päätähtenä toimi uusi Iveco Stralis 460 NP, joka tuodaan aluksi markkinoille kaksiakselisena rekanvetäjänä. Loppuvuodesta tarjolle tuodaan myös 6x2 vaihtoehto sekä kaksi- ja kolmeakseliset nuppiautot. Hitaan ykkösen avuin 2-akselinen Kaasu-Stralis nytkähti varmaotteisesti liikkeelle liukkaalta pihalta.)

Ruotsissa nähdyn ja koetun perusteella Ivecon määrätietoinen, yli 20 vuoden mittainen maakaasumoottoriperheen kehitystyö on nyt saavuttanut pisteen jossa kaasumoottoria voidaan pitää, useissa valikoiduissa ajotehtävissä, käyttöominaisuuksiltaan yhdenvertaisena perinteisen dieselmoottorin rinnalla. 

Jakeluverkosto kehittyy

EU tukee maakaasun jakeluverkoston nopeaa kehittämistä vuoteen 2025 mennessä. Käynnissä on useita CNG- ja LNG -jakeluverkoston kehityshankkeita, joiden tavoitteena on vähentää CNG-asemien välinen etäisyys 150 kilometriin ja LNG -asemien etäisyys 400 kilometriin. Hankkeiden vaikutukset näkyvät myös Suomessa. Uusia, osittain myös raskasta liikennettä palvelevia kaasuasemia on avattu merkittävien asutuskeskusten läheisyyteen ja pääväylien varsille. Tulevan kesän aikana Gasum avaa uuden maa-/biokaasuaseman Salossa. Myöhemmin asemia avataan myös Turkuun, Ouluun, Lahteen, Raisioon, Tampereelle, Seinäjoelle ja Kuopioon. 

haviagas2.jpg

(kuva: Uudessa Stralis NP 460:ssä voidaan käyttää polttoaineena vain CNG:tä, yhdistelmää CNG:stä ja LNG:stä tai vain LNG:tä. LNG-kaksoistankin versio varmistaa ennätyspitkän toimintamatkan, joka on jopa 1 600 km.)

Kipinäsytytys

Kaikki Ivecon NP-kaasumoottorit ovat kipinäsytytteisiä. Markkinoilla on tarjolla kuorma- autoihin myös puristussytytteisiä vaihtoehtoja. Näissä ns. Dual fuel -moottoreissa kaasun sekaan ruiskutetaan pieni määrä dieseliä palotapahtuman käynnistämiseksi. Ivecon kipinäsytytteisissä moottoreissa pakokaasujen jälkikäsittely hoituu vähän tilaa vievän ja kustannustehokkaan kolmitiekatalysaattorin voimin. Dual fuel -moottoreissa vaaditaan dieselmoottorien monimutkaiset, painavat ja tilaa vievät jälkikäsittelylaitteet, hiukkasloukkuineen sekä EGR- ja AdBlue-järjestelmineen. Toisaalta moottoria voidaan tarvittaessa käyttää pelkällä dieselillä, joka tarjoaa joustavuutta ajotehtäviin.

Iveco Nordic & Baltic A/S:n kuorma-autojohtaja Henning Nielsenin mukaan Ivecon nykyinen kaasumoottoristrategia perustuu reilun kahdenkymmenen vuoden aikana yli 30 000 toimitetun moottorin pohjalta saatuun kokemukseen: 

- Järjestelmämme on kevyt ja sopii pieneen tilaan. 100 prosenttisesti maakaasun voimin käyvä moottori on myös muita tarjolla olevia vaihtoehtoja vähäpäästöisempi.

haviagas4.jpg

(kuva: Allison vaihteistolla varustettu Iveco Eurocargo on ajoltaan yksi helpoimmista. Malli on erittäin suosittu jakeluautona ja huoltoautoalustana.)

Markkinoiden parhaat vaihtoehdot

Daily pakettiautoihin ja busseihin tarjotaan valmistajan nelisylinteriseen, iskutilavuudeltaan 3 litran dieselmoottoriin pohjautuvaa pitkäiskuista F1C 3.0 NP -moottoria. Sen huipputehoksi ilmoitetaan 136 hv ja vääntömomentiksi 350 Nm kierrosalueella 1500 - 2750. Tarkkasilmäinen huomaa suoritusarvot samoiksi kuin dieselmoottorivaihtoehdossa. Poikkeuksena Ivecon kuorma-autoihin Daily pakettiauton kaasumoottori käy myös bensiinillä, jolle on oma 14 litran säiliö auton rakenteissa. Dailyssä kuljettaja ei voi valita käytettävää polttoainetta. Bensiini on tarkoitettu vain tilapäiseen käyttöön. Lisäksi moottorin tehoa alennetaan 82 hevosvoimaan ja vääntömomenttia 230 Newtonmetriin. 

Koeajoautot olivat Hi-Matic automaattivaihteistolla varustettuja 12 kuutiometrin umpipakettiautoja. Kuormaamattoman vaihtoehdon lisäksi tarjolla oli 500 ja 850 kg kuormaan lastattu- ja autoja. Kaasu-Dailyjen verrokkeina oli vastaavin kuormin lastattuja, tulevan RDE-ajosyklin mukaisesti polttoainetaloudellisiksi ohjelmoituja diesel-Dailyja. Tosin autojen voimanlähteet olivat teholtaan 156 hevosvoimaisia. 

Kaasupakettiautojen ajettavuudessa ei ilmennyt moitteen sanaa. Vain matalaksi jäävä maa- vara ja kaasumoottorien erilainen äänimaailma herätti kysymyksiä.

haviagas5.jpg

(kuva: Uusimman sukupolven Iveco Daily Natural Power -linjan pakettiautot tunnistaa liikenteessä helpoiten sinisävyisestä etusäleiköstä ja samansävyisistä ajovaloumpioista.)

Dailyjen lisäksi koeajettavana oli 12- ja 16 -tonnin Eurocargo NP-mallit. Molempien voimanlähteenä 7-litrainen, teholtaan 210 hevosvoimainen ja vääntömomentiltaan 750 Nm, Tector 7 kaasukone. Pienemmän 12 tonnisen vaihteistona on Allison 2500 -sarjan automaattivaihteisto. 16-tonnisessa pykälien siirrosta huolehti saman valmistajan 3000 -sarjan laatikko. Koeajossa uudemmalla 2500 -sarjan vaihteistolla varustetun 12-tonnisen ajaminen tuntui, toki monta tonnia kevyemmin kuormattuna, kaikin puolin sujuvammalta. 

haviagas3.jpg

(kuva: Haastavassa kelissä usean eri kuljettajan ajamana kaasu-Straliksen kulutusmittari näytti moottoritienopeuksilla parhaimmillaan 3,6 km/kg kulutuslukemaa. Haastavalla reitillä pitkän ajan keskikulutus nousi 2,7 km/kg lukemaan. Valmistajan mukaan nyrkkisääntönä raskaissa autoissa 1 kg LNG:tä vastaa yhtä diesellitraa.)

Kehityksen kärjessä

Tapahtuman päätähtenä toimi uusi Iveco Stralis 460 NP, joka tuodaan aluksi markkinoille  kaksiakselisena rekanvetäjänä. Loppuvuodesta tarjolle tuodaan myös 6x2 vaihtoehto sekä kaksi- ja kolmeakseliset nuppiautot. Myöhemmin 460 NP -moottori sovitetaan myös valmistajan muihin mallivaihtoehtoihin, kuten esimerkiksi raskaisiin työtehtäviin tarkoitettuun X-Way mallistoon. 

Uudessa Stralis NP 460:ssä voidaan käyttää polttoaineena CNG- ja LNG -kaasuja. 4x2 ak- seliratkaisuna, LNG-kaksoistankilla varustettuna 460 NP:llä voidaan saavuttaa jopa 1 600 km:n ja 6x2 ratkaisuna 750 km:n toimintamatka. CNG:llä toimintamatka on noin 500 kilometriä.

12,9-litraisen Cursor 13 moottorin paranneltu polttoprosessi takaa parhaan polttoainetehokkuuden pitkän matkan tehtävillä. Kaasuinjektorit, polttoainekisko, männät ja turbo on suunniteltu niin, että ne tuottavat parhaimman tehon ja vääntömomentin. 

Ivecon mukaan maakaasulla on mahdollista saavuttaa jopa 15 % pienempi polttoaineenkulutus ja jopa 9 % pienemmät omistuksen elinkaarikustannukset kuin dieselkuorma-autoissa. Uuden mallin määräaikaishuoltoväli on kasvatettu 75 000:sta 90 000 kilometriin ja lamba-sensorin vaihtoikä 150 000:sta 180 000 :een kilometriin. NP 460 alittaa Euro 6 -päästörajat pienhiukkaspäätöissä jopa 99 %:lla ja NOx -päästöissä 60 %:lla. Biometaanilla voidaan saavuttaa jopa 95 %:n vähennys CO2 -päästöissä. 

Kaasumoottorin puristussuhde on 12:1 (Diesel 17:1) ja on siksi huomattavan hiljainen, vain 71 db sekä lähes värinätön. 

Merkittävä NP 460 malliin tuotu uudistus on automatisoitu 12-nopeuksinen Hi-Tronix-vaihteisto, joka vähentää vaihteen vaihtoaikaa 10 %:lla edelliseen malliin verrattuna. Sujuvatoiminen laatikko tarjoaa myös uusia toimintoja, kuten heijaustoiminnon, neljä peruutusvaihdetta ja uusia mahdollisuuksia voimanulosottojen asennukseen. 

Kaasumoottorilla varustettujen autojen yhteydessä Hi-Tronixissa on hydraulinen hidastin ja mäkilähtöavustin vakiovarusteina. Kevyemmissä Eurocargoissa hidastin on joko hydraulinen tai sähköinen.

Taipaleelle

Koeajolenkille lähdettiin kahden Eurocargo NP:n ja kahden Straliksen, joista toinen kaasu- ja toinen dieselkoneinen - molemmat kuormattuina 40 tonnin kantavuuskuormaan. Moottoritiellä tasanopeutta ajettaessa sekä kuorma-autojen että yhdistelmien eteneminen on sujuvaa. Pienemmille tieosuuksille siirryttäessä ja etenkin liikenneympyröissä, joita Ruotsissa piisaa, kaasuautojen moottorijarruvipua sai venkslata riittoisasti. 

Raskaalla maantieosuudella avautui mahdollisuus ottaa mittaa dieselin ja kaasukoneen voi- mavaroista. Liikkeelle lähdettiin 460 hv / 2000 Nm suoritusarvoihin yltävän kaasu-Straliksen johdolla, jonossa seuraavana verrokin virkaa hoitava samoihin 460 hv / 2000 Nm suoritusarvoihin yltävä, mutta iskutilavuudeltaan pari litraa pienemmällä Cursor 11 -dieselkoneella varustettu puoliperävaunuyhdistelmä. Loivaa vastamäkeä noustessa, allekirjoittaneen ajamana, dieselkoneinen saavutti verkkaisesti kaasukoneista. Marssivauhtiin päästyämme yhdistelmät etenivät tasavertaisesti pitkin Etelä- Ruotsin maanteitä. 

Ero kaasu- ja dieselvaihtoehtojen ajettavuudessa osoittautui odotettua pienemmäksi. Merkittävin ero on moottorijarrutuksessa, joka on kaasukoneessa varsin ohut. Apu löytyy hydraulihidastimesta. Uusiin toimintoihin lukeutuva GPS-pohjainen ennakoiva vakionopeudensäädin Hi-Cruise toimi sekin kilpailijoiden tapaan. 

Moottoritekniikat lähellä toisiaan

Ehkäpä merkittävin koko koeajotapahtumaa koskeva huomio on se miten lähellä eri tekniikat tänä päivänä ovat toisiaan. Ivecon mukaan uusi Stralis NP 460 on yhtä hyvä kuin dieselvastineensa niin suorituskyvyn, hyötykuorman kuin monipuolisuudenkin suhteen ja sen elinkaari- eli TCO-kustannukset ovat samat tai jopa matalammat. Pitkän matkan kuljetuksissa (polttoaineen hinnoista riippuen) se voi olla kannattava vaihtoehto kun kilometrimäärä ylittää 120 000 km vuodessa.

18.06.2022 8.00Vauhdikas viikonloppu! Ammattilehti mukana Mid Finland Trucmeetingissä ja Pölligolfissa
17.06.2022 21.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 24/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
17.06.2022 9.00SKAL: Hallitus petti lupauksensa - kuljetusyritysten polttoainetuki jää alle puoleen luvatusta
16.06.2022 16.00Ponssen uusin tytäryhtiö Tsekeissä vietti avoimien ovien päivää
16.06.2022 14.00Volvo Trucks tuo markkinoille uusia toimintoja, jotka tukevat turvallista ja vaativaa ajoa
16.06.2022 9.00Metsävaratiedot jopa yksittäisten puiden tarkkuudella uusilla menetelmillä
16.06.2022 8.33Väyläviraston ratatyöt vaikuttavat junaliikenteeseen kesän aikana
15.06.2022 17.00Itä-Suomen Biomassa aloittaa toimintansa - Savon Voiman polttoaineiden hankinta siirtyy uuteen yritykseen
15.06.2022 15.50Ponsse on päättänyt myydä Venäjän liiketoimintansa
15.06.2022 10.30SYKE: Hakkuiden lisääminen ei edistä Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden saavuttamista
15.06.2022 10.27Traficom: N2000 väylä- ja merikarttauudistus tuo vesillä liikkujille uudet ja tarkemmat merikartat
15.06.2022 10.23Itä-Suomen yliopisto kerää tietoa ihmisten metsämieltymyksistä
15.06.2022 10.18Uusi sopimus parantaa Euroopan ja Kiinan rautatie- ja logistiikkapalveluiden saatavuutta
14.06.2022 17.33MH-Forest Ky, Paimio: Motourakoinnin erikoisosaaja
14.06.2022 14.11Kemin biotuotetehtaan liikennejärjestelyt uudistuvat - kulkuliikenne uudelle reitille
14.06.2022 9.33Metsähallituksen puuta kuljetetaan nyt biokaasuautolla
14.06.2022 9.00Nordic Lights suunnittelee listautumisantia ja listautumista Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle
13.06.2022 17.00UPM investoinut Suomen sellutehtaidensa ympäristösuorituskyvyn parantamiseen 22 miljoonaa
13.06.2022 11.00Energiapuu ja harvennus -teeman metsäpäivä Oulussa huomenna tiistaina 14.6.
13.06.2022 10.30Syöttörullat ratkaisevassa roolissa harvesterin tehokkuudessa
13.06.2022 8.33Pohjois-Karjalan metsäosaaminen huomioitiin Japanin pääuutisissa
12.06.2022 15.00Helpotusta helteisiin: Jäkiasennettava taukoilmastointilaite hyötyajoneuvoihin ja työkoneisiin
12.06.2022 12.00HS Tekniikka lisäsi HS RENT vuokrakone palveluunsa suurteho puumurskaimet
11.06.2022 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Isuzu D-Max - nyt myös kevytkuorma-autona
11.06.2022 11.40VBG toi markkinoille uuden sukupolven vetokytkimet
11.06.2022 9.00FinnHarvest ja Kuopion Energia puunhankintayhteistyöhön
10.06.2022 21.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 23/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
10.06.2022 12.22Scanian akkukäyttöinen kaukoliikenneauto tuotantoon 2023
10.06.2022 9.30Vaasan LNG-välivarasto käyttöön
10.06.2022 9.00Kirjanpainajan parveilu käynnissä - tarkkaile puustotuhoja
09.06.2022 17.00Inkoon satama kelluvan LNG-terminaalin sijoituspaikaksi
09.06.2022 16.32Kronokselle innovaatiopalkinto Elmia Wood 2022 -näyttelystä
09.06.2022 11.55Metsäteollisuus tyytyväinen komission esitykseen vuoden 2030 nielutavoitteista
09.06.2022 11.45Työkyvyttömyyseläkettä saaneiden nuorten määrä kääntyi laskuun ensimmäistä kertaa kahteenkymmeneen vuoteen
09.06.2022 10.40Uutta tietoa sähkökuorma-autoilun kustannuksista
08.06.2022 9.20Tukesin uusi verkkosivusto paljastaa käyttäjälle vaaralliset tuotteet
07.06.2022 18.00CAT 980 XE -pyöräkuormaaja - tukkikentän tehokone
07.06.2022 16.00Laadukkaat puutavara-autojen varustelut Joensuusta
07.06.2022 11.00Uusi satamanosturi käyttöön Kaskisten satamassa
07.06.2022 8.00Stora Enso arvioi tuotantosuunnan muutosta Langerbruggessa mahdollistaakseen kasvua kierrätyspohjaisissa pakkausmateriaaleissa
06.06.2022 17.00Ponsse Elk - Sopivan kokoinen ajokone täydentämään Puistometsäpalvelun kalustoa
06.06.2022 16.33Polttoainetuki valtioneuvostosta - eduskunnalle jäi korjattavaa
06.06.2022 14.00Ponsse Studio esittää: Maailman ensi-illassa uusi harvesteri, uusi kuormatraktori sekä uusia tuottavuutta parantavia ominaisuuksia!
06.06.2022 10.00Nosturin käytön mestaruuskilpailut vauhtiin - vielä ehdit mukaan
05.06.2022 14.40Metsäkoneiden teräketjut iskuun huippukoneilla ja vankalla osaamisella
05.06.2022 12.44Mika "Rockisland" Kalliosaari: Puutavara-autoilijoiden palveluksessa
03.06.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 22/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
03.06.2022 13.53Suurtehoakusto lisähinnasta tulevaan G-sarjaan
03.06.2022 13.00Valvonta paljasti vakavia rikkeitä autokoulujen toiminnassa
02.06.2022 14.44Autoalan tilastot antavat synkän kuvan autokaupan nykytilasta
02.06.2022 13.55Pysähdy, katso ja vilkuta - Eskarit tutustuivat kuorma-autoihin Vantaalla
02.06.2022 10.30ANDRITZ toimittaa Veolialle biometanolin puhdistuslaitoksen Äänekoskelle
02.06.2022 9.00Metsäkoneen tuottama data helposti asiakkaan hyödynnettävissä
02.06.2022 8.55Hakkuut nousivat 76 miljoonaan kuutiometriin vuonna 2021
02.06.2022 8.54Toyota Corolla uudistuu
02.06.2022 8.02BMW X1-sarja uudistuu
01.06.2022 21.57Mercedes-Benz GLC uudistuu
01.06.2022 16.0050 vuotta suomalaisia metsäkoneita Joensuusta
01.06.2022 15.00Pekant Lieto Oy ostaa Salon Rekkahuoltona tunnetun Onnin Auto Oy:n korjaamoliiketoiminnan
01.06.2022 10.11Einari Vidgrén Säätiö palkitsi metsäalan osaajia
31.05.2022 20.00Bruttokansantuote kasvoi 0,2 % tammi-maaliskuussa
31.05.2022 12.00Ford Ranger Raptorin V6-mallin Suomen hinnat alkavat 129 000 eurosta
31.05.2022 11.00Mersulta akkukäyttöinen kaukoliikenneauto 2024 - toimintamatkaa liki 500 kilometriä
31.05.2022 10.00FinnHarvest Oy laajentaa toimintaansa osakekaupalla - Puunkorjuu Kyllönen Oy vahvistaa yhtiö palveluntarjontaa Itä-Suomessa
31.05.2022 9.00Metsien inventoinnit käynnistyvät 21 alueella eri puolilla Suomea
30.05.2022 11.10Toyota tuo markkinoille suurikokoisen pakettiauton 2024
30.05.2022 8.22Teollisuuden liikevaihto kasvoi huhtikuussa 2022
29.05.2022 16.14Tämän viikon osakilpailut 31.5. Raisio, 1.6. Helsinki ja 2.6. Tampere - HIAB ja Renault Trucks hakevat vuoden 2022 nosturimestaria
29.05.2022 12.01HUOMIO! Komatsu metsäkoneiden työnäytös Alavudella ensi viikon torstaina 2.6.2022
29.05.2022 9.00Helsinki Citycopter ottaa ensimmäisenä Pohjois-Euroopan helikopteritoimijana Nesteen uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöön
29.05.2022 8.03Maankäyttösektori ensimmäisen kerran päästölähde vuonna 2021 - Suomen kokonaispäästöt pysyivät edellisvuoden tasolla
28.05.2022 13.44Metsä Groupin ja Valmetin 3D-kuitutuotteen koetehdas on käynnistetty
28.05.2022 10.00Metsätehon automaattinen ajouraverkoston laskentamenetelmä on julkaistu
27.05.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 21/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
27.05.2022 8.23Ponsselta järeät uutuudet puunkorjuuseen
26.05.2022 8.00Markkinoille uusi taka-alleajosuoja TAV750
25.05.2022 13.12Renault Trucks tuo puuauton Finnmetkoon
25.05.2022 8.12Kasvihuonekaasuinventaarion pikaennakkotiedot vuodelle 2021: maankäyttösektori on muuttunut hiilinielusta päästölähteeksi
24.05.2022 10.00Raakapuun käyttö kasvoi ennätyslukemiin vuonna 2021
24.05.2022 9.00Tampereen seudun neljäs tankkausasema avautuu Pirkkalaan - suunniteltu erityisesti raskaan liikenteen tarpeisiin
24.05.2022 8.33Volvo Trucks on ensimmäinen maailmassa, joka käyttää fossiilivapaata terästä kuorma-autoissaan
23.05.2022 15.45Janne Sarasmäki aloittaa Turussa Renault Trucks myyjänä
23.05.2022 14.00Scania toimittaa Einridelle 110 täyssähköistä Scania kuorma-autoa
23.05.2022 8.00Metsäpäivä pohjoiskarjalaisin voimin Hokkaidon Suomi-viikolla
23.05.2022 7.33Käyttövoiman merkitys työsuhdeauton valinnassa on noussut entisestään
22.05.2022 11.33Ministeri Harakka: Hallitus tukee joukkoliikennettä ja panostaa kyberturvallisuuteen
21.05.2022 14.22SKAL: Kuljetusalan polttoainetuessa vielä parannettavaa
21.05.2022 12.00Stora Enson yli 800 kesätyöntekijää työskentelee 70 eri tehtävässä
20.05.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 20/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
20.05.2022 16.11Myöhäinen kevät viivästyttää istutustöitä - istutuskauden jatkaminen loppupäästä mahdollista
20.05.2022 13.00Ajovarma jatkaa tieliikenteen lupa- ja tutkintotehtävien palveluntuottajana
20.05.2022 9.00Järeitä säästöpuita jätetään aiempaa enemmän hakkuissa ? vesiensuojelussa yhä parannettavaa
19.05.2022 10.52Metsäkeskus uudistaa Metsään.fi-palvelun
19.05.2022 10.32Maakaasun tulo Venäjältä saattaa loppua jo tällä viikolla - Gasum uusien haasteiden edessä
19.05.2022 10.14Nokian Renkailta joka sään ja akselipaikan linja-autorengas päätiekäyttöön
18.05.2022 11.00Volvon FM sähkökuorma-auto ensiesittelyssä Suomessa
18.05.2022 8.00Vieremällä valmistui 18 000. metsäkone
17.05.2022 13.01Gasum vie Gazprom Exportin kanssa tehdyn maakaasun hankintasopimuksen välimiesmenettelyyn
17.05.2022 12.44Volvo Trucks avaa akkutehtaan Belgiassa
17.05.2022 8.02Ponsselle arvostettu muotoilupalkinto

Näytä lisää »