AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco on maakaasumoottorien NUMERO UNO29.04.2018 20.00
Iveco esitteli kaikkiin hyötyautoluokkiin yltävän maakaasuautomalliston tavara-autovalikoimaa kansainväliselle lehdistölle Ruotsin Båstadissa. Haastavissa maaliskuun alkupuolen olosuhteissa läpiviedyn koeajotapahtuman suurin yllättäjä oli odotetusti täysin uudella 13-litraisella Cursor 13 ”kaasumoottorilla” ja uusimmalla Hi-Tronix vaihteistolla varustettu Iveco uutuus Stralis NP 460, joka yltää parhaimmillaan jopa 1600 km toimintamatkaan. (kuva yllä: Ivecon kaikkiin hyötyajoneuvoluokkiin yltävää maakaasuautomallistoa koeajettiin Ruotsin Båstadissa maaliskuun alkupäivinä. Keliolosuhteet olivat haastavata ja koeajon aikana taivaalta satoi lunta lähes kaikissa olomuodoissa. Tapahtuman päätähtenä toimi uusi Iveco Stralis 460 NP, joka tuodaan aluksi markkinoille kaksiakselisena rekanvetäjänä. Loppuvuodesta tarjolle tuodaan myös 6x2 vaihtoehto sekä kaksi- ja kolmeakseliset nuppiautot. Hitaan ykkösen avuin 2-akselinen Kaasu-Stralis nytkähti varmaotteisesti liikkeelle liukkaalta pihalta.) Ruotsissa nähdyn ja koetun perusteella Ivecon määrätietoinen, yli 20 vuoden mittainen maakaasumoottoriperheen kehitystyö on nyt saavuttanut pisteen jossa kaasumoottoria voidaan pitää, useissa valikoiduissa ajotehtävissä, käyttöominaisuuksiltaan yhdenvertaisena perinteisen dieselmoottorin rinnalla. Jakeluverkosto kehittyy EU tukee maakaasun jakeluverkoston nopeaa kehittämistä vuoteen 2025 mennessä. Käynnissä on useita CNG- ja LNG -jakeluverkoston kehityshankkeita, joiden tavoitteena on vähentää CNG-asemien välinen etäisyys 150 kilometriin ja LNG -asemien etäisyys 400 kilometriin. Hankkeiden vaikutukset näkyvät myös Suomessa. Uusia, osittain myös raskasta liikennettä palvelevia kaasuasemia on avattu merkittävien asutuskeskusten läheisyyteen ja pääväylien varsille. Tulevan kesän aikana Gasum avaa uuden maa-/biokaasuaseman Salossa. Myöhemmin asemia avataan myös Turkuun, Ouluun, Lahteen, Raisioon, Tampereelle, Seinäjoelle ja Kuopioon. (kuva: Uudessa Stralis NP 460:ssä voidaan käyttää polttoaineena vain CNG:tä, yhdistelmää CNG:stä ja LNG:stä tai vain LNG:tä. LNG-kaksoistankin versio varmistaa ennätyspitkän toimintamatkan, joka on jopa 1 600 km.) Kipinäsytytys Kaikki Ivecon NP-kaasumoottorit ovat kipinäsytytteisiä. Markkinoilla on tarjolla kuorma- autoihin myös puristussytytteisiä vaihtoehtoja. Näissä ns. Dual fuel -moottoreissa kaasun sekaan ruiskutetaan pieni määrä dieseliä palotapahtuman käynnistämiseksi. Ivecon kipinäsytytteisissä moottoreissa pakokaasujen jälkikäsittely hoituu vähän tilaa vievän ja kustannustehokkaan kolmitiekatalysaattorin voimin. Dual fuel -moottoreissa vaaditaan dieselmoottorien monimutkaiset, painavat ja tilaa vievät jälkikäsittelylaitteet, hiukkasloukkuineen sekä EGR- ja AdBlue-järjestelmineen. Toisaalta moottoria voidaan tarvittaessa käyttää pelkällä dieselillä, joka tarjoaa joustavuutta ajotehtäviin. Iveco Nordic & Baltic A/S:n kuorma-autojohtaja Henning Nielsenin mukaan Ivecon nykyinen kaasumoottoristrategia perustuu reilun kahdenkymmenen vuoden aikana yli 30 000 toimitetun moottorin pohjalta saatuun kokemukseen: - Järjestelmämme on kevyt ja sopii pieneen tilaan. 100 prosenttisesti maakaasun voimin käyvä moottori on myös muita tarjolla olevia vaihtoehtoja vähäpäästöisempi. (kuva: Allison vaihteistolla varustettu Iveco Eurocargo on ajoltaan yksi helpoimmista. Malli on erittäin suosittu jakeluautona ja huoltoautoalustana.) Markkinoiden parhaat vaihtoehdot Daily pakettiautoihin ja busseihin tarjotaan valmistajan nelisylinteriseen, iskutilavuudeltaan 3 litran dieselmoottoriin pohjautuvaa pitkäiskuista F1C 3.0 NP -moottoria. Sen huipputehoksi ilmoitetaan 136 hv ja vääntömomentiksi 350 Nm kierrosalueella 1500 - 2750. Tarkkasilmäinen huomaa suoritusarvot samoiksi kuin dieselmoottorivaihtoehdossa. Poikkeuksena Ivecon kuorma-autoihin Daily pakettiauton kaasumoottori käy myös bensiinillä, jolle on oma 14 litran säiliö auton rakenteissa. Dailyssä kuljettaja ei voi valita käytettävää polttoainetta. Bensiini on tarkoitettu vain tilapäiseen käyttöön. Lisäksi moottorin tehoa alennetaan 82 hevosvoimaan ja vääntömomenttia 230 Newtonmetriin. Koeajoautot olivat Hi-Matic automaattivaihteistolla varustettuja 12 kuutiometrin umpipakettiautoja. Kuormaamattoman vaihtoehdon lisäksi tarjolla oli 500 ja 850 kg kuormaan lastattu- ja autoja. Kaasu-Dailyjen verrokkeina oli vastaavin kuormin lastattuja, tulevan RDE-ajosyklin mukaisesti polttoainetaloudellisiksi ohjelmoituja diesel-Dailyja. Tosin autojen voimanlähteet olivat teholtaan 156 hevosvoimaisia. Kaasupakettiautojen ajettavuudessa ei ilmennyt moitteen sanaa. Vain matalaksi jäävä maa- vara ja kaasumoottorien erilainen äänimaailma herätti kysymyksiä. (kuva: Uusimman sukupolven Iveco Daily Natural Power -linjan pakettiautot tunnistaa liikenteessä helpoiten sinisävyisestä etusäleiköstä ja samansävyisistä ajovaloumpioista.) Dailyjen lisäksi koeajettavana oli 12- ja 16 -tonnin Eurocargo NP-mallit. Molempien voimanlähteenä 7-litrainen, teholtaan 210 hevosvoimainen ja vääntömomentiltaan 750 Nm, Tector 7 kaasukone. Pienemmän 12 tonnisen vaihteistona on Allison 2500 -sarjan automaattivaihteisto. 16-tonnisessa pykälien siirrosta huolehti saman valmistajan 3000 -sarjan laatikko. Koeajossa uudemmalla 2500 -sarjan vaihteistolla varustetun 12-tonnisen ajaminen tuntui, toki monta tonnia kevyemmin kuormattuna, kaikin puolin sujuvammalta. (kuva: Haastavassa kelissä usean eri kuljettajan ajamana kaasu-Straliksen kulutusmittari näytti moottoritienopeuksilla parhaimmillaan 3,6 km/kg kulutuslukemaa. Haastavalla reitillä pitkän ajan keskikulutus nousi 2,7 km/kg lukemaan. Valmistajan mukaan nyrkkisääntönä raskaissa autoissa 1 kg LNG:tä vastaa yhtä diesellitraa.) Kehityksen kärjessä Tapahtuman päätähtenä toimi uusi Iveco Stralis 460 NP, joka tuodaan aluksi markkinoille kaksiakselisena rekanvetäjänä. Loppuvuodesta tarjolle tuodaan myös 6x2 vaihtoehto sekä kaksi- ja kolmeakseliset nuppiautot. Myöhemmin 460 NP -moottori sovitetaan myös valmistajan muihin mallivaihtoehtoihin, kuten esimerkiksi raskaisiin työtehtäviin tarkoitettuun X-Way mallistoon. Uudessa Stralis NP 460:ssä voidaan käyttää polttoaineena CNG- ja LNG -kaasuja. 4x2 ak- seliratkaisuna, LNG-kaksoistankilla varustettuna 460 NP:llä voidaan saavuttaa jopa 1 600 km:n ja 6x2 ratkaisuna 750 km:n toimintamatka. CNG:llä toimintamatka on noin 500 kilometriä. 12,9-litraisen Cursor 13 moottorin paranneltu polttoprosessi takaa parhaan polttoainetehokkuuden pitkän matkan tehtävillä. Kaasuinjektorit, polttoainekisko, männät ja turbo on suunniteltu niin, että ne tuottavat parhaimman tehon ja vääntömomentin. Ivecon mukaan maakaasulla on mahdollista saavuttaa jopa 15 % pienempi polttoaineenkulutus ja jopa 9 % pienemmät omistuksen elinkaarikustannukset kuin dieselkuorma-autoissa. Uuden mallin määräaikaishuoltoväli on kasvatettu 75 000:sta 90 000 kilometriin ja lamba-sensorin vaihtoikä 150 000:sta 180 000 :een kilometriin. NP 460 alittaa Euro 6 -päästörajat pienhiukkaspäätöissä jopa 99 %:lla ja NOx -päästöissä 60 %:lla. Biometaanilla voidaan saavuttaa jopa 95 %:n vähennys CO2 -päästöissä. Kaasumoottorin puristussuhde on 12:1 (Diesel 17:1) ja on siksi huomattavan hiljainen, vain 71 db sekä lähes värinätön. Merkittävä NP 460 malliin tuotu uudistus on automatisoitu 12-nopeuksinen Hi-Tronix-vaihteisto, joka vähentää vaihteen vaihtoaikaa 10 %:lla edelliseen malliin verrattuna. Sujuvatoiminen laatikko tarjoaa myös uusia toimintoja, kuten heijaustoiminnon, neljä peruutusvaihdetta ja uusia mahdollisuuksia voimanulosottojen asennukseen. Kaasumoottorilla varustettujen autojen yhteydessä Hi-Tronixissa on hydraulinen hidastin ja mäkilähtöavustin vakiovarusteina. Kevyemmissä Eurocargoissa hidastin on joko hydraulinen tai sähköinen. Taipaleelle Koeajolenkille lähdettiin kahden Eurocargo NP:n ja kahden Straliksen, joista toinen kaasu- ja toinen dieselkoneinen - molemmat kuormattuina 40 tonnin kantavuuskuormaan. Moottoritiellä tasanopeutta ajettaessa sekä kuorma-autojen että yhdistelmien eteneminen on sujuvaa. Pienemmille tieosuuksille siirryttäessä ja etenkin liikenneympyröissä, joita Ruotsissa piisaa, kaasuautojen moottorijarruvipua sai venkslata riittoisasti. Raskaalla maantieosuudella avautui mahdollisuus ottaa mittaa dieselin ja kaasukoneen voi- mavaroista. Liikkeelle lähdettiin 460 hv / 2000 Nm suoritusarvoihin yltävän kaasu-Straliksen johdolla, jonossa seuraavana verrokin virkaa hoitava samoihin 460 hv / 2000 Nm suoritusarvoihin yltävä, mutta iskutilavuudeltaan pari litraa pienemmällä Cursor 11 -dieselkoneella varustettu puoliperävaunuyhdistelmä. Loivaa vastamäkeä noustessa, allekirjoittaneen ajamana, dieselkoneinen saavutti verkkaisesti kaasukoneista. Marssivauhtiin päästyämme yhdistelmät etenivät tasavertaisesti pitkin Etelä- Ruotsin maanteitä. Ero kaasu- ja dieselvaihtoehtojen ajettavuudessa osoittautui odotettua pienemmäksi. Merkittävin ero on moottorijarrutuksessa, joka on kaasukoneessa varsin ohut. Apu löytyy hydraulihidastimesta. Uusiin toimintoihin lukeutuva GPS-pohjainen ennakoiva vakionopeudensäädin Hi-Cruise toimi sekin kilpailijoiden tapaan. Moottoritekniikat lähellä toisiaan Ehkäpä merkittävin koko koeajotapahtumaa koskeva huomio on se miten lähellä eri tekniikat tänä päivänä ovat toisiaan. Ivecon mukaan uusi Stralis NP 460 on yhtä hyvä kuin dieselvastineensa niin suorituskyvyn, hyötykuorman kuin monipuolisuudenkin suhteen ja sen elinkaari- eli TCO-kustannukset ovat samat tai jopa matalammat. Pitkän matkan kuljetuksissa (polttoaineen hinnoista riippuen) se voi olla kannattava vaihtoehto kun kilometrimäärä ylittää 120 000 km vuodessa. |