Boschin uusi läpimurtoteknologia tarjoaa ratkaisun dieselin typpioksidipäästöihin

25.04.2018 15.27

Boschin kehittämä teknologia voi auttaa autonvalmistajia vähentämään typpioksidien päästöjä (NOx) niin radikaalisti, että ne alittavat vuoden 2020 raja-arvot jo etukäteen.

Jopa todellisissa ajo-olosuhteissa tehdyissä RDE-testauksessa (real driving emissions) Boschin uudella teknologialla varustetut autot alittivat nykyisten päästöjen raja-arvojen lisäksi myös vuonna 2020 voimaan astuvat raja-arvot. ”Haluamme tänään laittaa dieselteknologian alasajokeskustelulle lopullisesti pisteen, koska dieselillä on tulevaisuus”, sanoo Boschin pääjohtaja Volkmar Denner.

Boschin insinöörit saavuttivat tulokset jalostamalla olemassa olevia teknologioita ilman että uusille, kustannuksia nostaville lisäkomponenteille olisi tarvetta. ”Bosch venyttää teknologioiden mahdollisuuksien rajoja yhä pidemmälle. Viimeisimpien Boschin teknologioiden avulla dieselajoneuvot voidaan luokitella vähäpäästöisiksi ilman kustannusvaikutuksia.” Pääjohtaja Denner peräänkuuluttaa myös suurempaa läpinäkyvyyttä tieliikenteen aiheuttamille hiilidioksidipäästöille ja vaatii, että polttoaineen kulutus ja siten hiilidioksidipäästöt tulisi mitata tulevaisuudessa todellisissa ajo-olosuhteissa.

Vain 13 mg typpioksideja kilometriä kohden

Vuodesta 2017 lähtien EU:n lainsäädännössä on määrätty, että uudet henkilöautomallit, jotka on testattu asianmukaisesti kaupunki-, taajama- että moottoritiesykleillä, tuottavat maksimissaan 168 milligrammaa typpioksideja kilometriä kohden. Vuonna 2020 päästörajaa tiukennetaan 120 milligrammaan. Jo tänä päivänä Boschin dieselteknologialla varustetut ajoneuvot voivat saavuttaa jopa 13 milligramman päästöt standardoiduilla asetusten mukaisilla RDE-testaustavoilla.

Päästötaso on vain noin kymmenesosa vuonna 2020 voimaan astuvista raja-arvoista. Jopa haastavissa kaupunkiolosuhteissa Boschin testiajoneuvojen päästöt olivat keskimäärin vain noin 40 milligrammaa kilometriä kohden. Bosch on saavuttanut tämän ratkaisevan läpimurron päästöjen vähentämiseksi muutaman viime kuukauden aikana.

Uusi teknologia on yhdistelmä kehittynyttä polttoaineen ruiskutusteknologiaa yhdessä hiljattain kehitetyn ilmanhallintajärjestelmän sekä älykkään lämpötilan hallinnan kanssa.  Typpipäästöt voidaan nyt pitää lain sallimien rajojen alapuolella kaikissa ajotilanteissa, riippumatta siitä ajetaanko ajoneuvolla hitaasti vai reippaammin, pakkasilla vai kesälämpötiloissa, moottoritiellä vai kaupungin iltapäiväruuhkassa. ”Diesel tulee edelleen olemaan varteenotettava vaihtoehto kaupunkiliikenteessä, niin ammattikuskeille kuin työmatkaa ajavillekin”, Denner sanoo.

Bosch järjesti kansainvälisen lehdistötilaisuuden, jossa toimittajat saattoivat tutustua innovaation toimivuuteen käytännössä. Median edustajat saivat mahdollisuuden ajaa RDE-mittauslaitteilla varustettuja testiajoneuvoja vilkkaassa kaupunkiliikenteessä erittäin haastavissa olosuhteissa.  Toimittajien taltioimat tulokset samoin kuin ajetun reitin löydät täältä. Koska typpioksidien vähentämistoimenpiteet eivät merkittävästi vaikuta polttoaineen kulutukseen, diesel säilyttää suhteellisen etumatkansa sekä polttoainetehokkuudessa, hiilidioksidipäästöissä että ilmastoystävällisyydessä. 

Tekoälyllä lisäpotkua polttomoottorin suorituskykyyn

Dieselmoottori ei ole saavuttanut kehityspotentiaalinsa huippua edes tällä teknologian edistysaskeleella. Bosch aikoo nyt valjastaa käyttöön myös tekoälyn ja kehittää polttomoottorin, jolla ei ole hiilidioksidipäästöjä lukuun ottamatta juuri mitään vaikutusta ilmanlaatuun.

”Uskomme vahvasti, että dieselmoottorilla on vastaisuudessakin tärkeä rooli  tulevaisuuden liikkumisen vaihtoehtona. Me tarvitsemme tehokkaita polttomoottoreita ennen kuin sähköinen liikenne lyö itsensä läpi massamarkkinoilla”, Denner sanoo. Hänen Boschin insinööreille asettamansa tavoite on sellaisten uuden sukupolven diesel- ja bensamoottoreiden kehittäminen, jotka eivät tuota merkittävästi pienhiukkas- tai typpioksidipäästöjä. Boschin johtaja haluaa tulevaisuuden polttomoottoreiden typpioksidipäästöjen olevan jopa saasteistaan surullisen kuuluisassa Stuttgartin Neckartorissa korkeintaan yksi mikrogramma per kuutiometri ilmaa. Se vastaa noin yhtä neljäskymmenesosaa tällä hetkellä voimassa olevasta raja-arvosta, joka on 40 mikrogrammaa kuutiometriä kohden.

Läpinäkyvyyttä ja todellista testausta kulutukselle ja hiilidioksidipäästöille

Denner vaati myös fokuksen siirtämistä hiilidioksidipäästöihin, jotka liittyvät suoraan polttoaineen kulutukseen. Kulutustestejä ei Dennerin mukaan tulisi enää suorittaa laboratorioissa vaan todellisissa ajotilanteissa. Näin luotaisiin järjestelmä, joka on verrattavissa päästöjen mittaukseen. ”Läpinäkyvyys auttaisi kuluttajaa ja toisi ilmastotoimenpiteille selkeän fokuksen”, hän sanoo. Lisäksi hiilidioksidipäästöjen arviointi tulisi laajentaa huomattavasti bensatankkia tai sähköautojen akkua pidemmälle. ”Tarvitsemme läpinäkyvän tavan arvioida tieliikenteen tuottamia hiilidioksidipäästöjä kokonaisuudessaan. Niissä tulisi ottaa huomioon ajossa syntyvien päästöjen lisäksi myös päästöt, jotka syntyvät kun tuotetaan sekä polttoainetta että sähköä sähköautojen tarpeisiin”, Denner sanoo. Laajempi hiilidioksidipäästöjen huomioiminen auttaisi sähköautojen kuljettajiakin saamaan realistisemman kuvan kyseisen ajotavan ilmastovaikutuksista. Samanaikaisesti uusiutuvien energioiden käyttö voisi keventää polttomoottoreiden hiilidioksidijalanjälkeä entisestään.

Tuotekehityskoodi ja eettinen teknologiadesign

Boschilla tutkimuksen ja insinöörityön yritysvastuullisuudesta huolehditaan tarkasti.  Denner esitteli yhtiön lehdistötilaisuudessa yhtiön tuotesuunnitteluun liittyvän koodiston. Testaustilanteen tunnistavan laitteen asentaminen on kiellettyä, eikä Boschin tuotteita saa optimoida testitilanteisiin. Kolmanneksi, Boschin tuotteiden tulee turvata ihmishenkiä resursseja säästeliäästi käyttäen ja ympäristöä suojellen. ”Lisäksi toimintaamme ohjaavat laillisuuden periaate sekä ”Invented for life” -ajatuksemme. Epäselvissä tilanteissa Boschin arvot menevät asiakkaiden toiveiden edelle”, Denner sanoo. Vuoden 2017 puolivälistä lähtien Bosch ei esimerkiksi ole Euroopassa osallistunut asiakasprojekteihin, joissa bensiinimoottoreista puuttuu hiukkassuodatin. Lähes 70 000 Boschin työntekijää lähinnä tutkimuksesta ja tuotekehityksestä tulevat vuoden 2018 loppuun mennessä osallistumaan uusiin periaatteisiin liittyvään koulutukseen. Koulutusohjelma on yrityksen yli 130-vuotisen historian laajin.

Kysymyksiä ja vastauksia liittyen Boschin uuteen dieselteknologiaan

Mikä on uuden teknologian erottava tekijä?

Tähän asti on ollut kaksi tekijää, jotka ovat haitanneet typpioksidien päästöjen vähentämistä dieselajoneuvoissa. Ensimmäinen on ajotyyli. Boschin kehittämä teknologinen ratkaisu on erittäin herkästi reagoiva, ilmanvirtausta hallitseva järjestelmä moottorissa. Dynaaminen ajotyyli vaatii pakokaasun dynaamista uudelleen kierrättämistä. Tämä voidaan toteuttaa käyttämällä RDE-optimoitua turboahdinta, joka reagoi tavallisia ahtimia nopeammin. Pakokaasuja kierrätetään sekä korkeassa että matalassa paineessa, mikä tekee ilmavirran hallintajärjestelmästä entistä joustavamman. Tämä tarkoittaa esimerkiksi, että kuljettajat voivat lähteä ajamaan saman tien reippaasti ilman piikkiä päästöissä. Myös lämpötila on yhtä tärkeä. Jotta päästään optimaaliseen tilanteeseen, pakokaasujen täytyy olla yli 200 asteessa. Kaupunkiajossa ajoneuvot harvoin saavuttavat tätä lämpötilaa. Bosch on kehittänyt hienostuneen lämpötilan hallintajärjestelmän dieselmoottoreille. Se säätelee aktiivisesti pakokaasujen lämpötilaa ja varmistaa näin, että pakokaasujärjestelmä pysyy riittävän kuumana toimiakseen ja että päästöt pysyvät matalina.

Milloin uusi teknologia on valmis tuotantoon?

Boschin uusi dieseljärjestelmä perustuu komponentteihin, jotka ovat jo markkinoilla. Se on asiakkaiden saatavilla välittömästi ja se voidaan sisällyttää tuotantoprojekteihin.

Miksi kaupunkiajo on vaativampaa kuin taajama- tai moottoritieajo?

Jotta typpioksidien konversio on optimaalinen, pakokaasujen täytyy olla lämpötilaltaan yli 200 astetta. Tätä lämpötilaa ei yleensä saavuteta kaupunkiajossa, kun autot ajavat nykien tai joutuvat pysähtymään liikennesumaan, ja pakokaasujärjestelmä jäähtyy. Boschin uusi lämmönhallintajärjestelmä ratkaisee tämän ongelman säätämällä pakokaasun lämpötilaa aktiivisesti.

Tarvitseeko lämmöntilan säätely avukseen esimerkiksi pakokaasujärjestelmään asennettavaa 48 voltin lämmitintä tai muuta vastaavaa lisäkomponenttia?

Boschin uusi dieseljärjestelmä perustuu komponentteihin, jotka ovat jo markkinoilla eikä se vaadi ylimääräistä 48 voltin sähköjärjestelmää.

Tekeekö Boschin uusi teknologia dieselmoottoreista merkittävästi kalliimpia?

Boschin dieselteknologia perustuu komponentteihin, jotka ovat jo käytössä tuotantoajoneuvoissa. Ratkaiseva etu syntyy olemassa olevien teknologioiden yhdistelemisestä. Se ei vaadi mitään ylimääräisiä laitekomponentteja. Päästöjen vähentäminen ei tee dieselajoneuvoista yhtään hintavampia.

Häviääkö dieselmoottoreiden suhteellinen etumatka polttoainetaloudellisuudessa ja ilmastoystävällisyydessä uuden teknologian myötä?

Ei. Insinööreillemme asetettu tavoite oli selkeä: vähentää typpioksidipäästöjä siten, että dieselin suhteellinen etumatka hiilidioksidipäästöjen osalta säilyy. Diesel tulee näin ollen pysymään ilmastoystävällisenä vaihtoehtona.

14.06.2022 9.00Nordic Lights suunnittelee listautumisantia ja listautumista Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle
13.06.2022 17.00UPM investoinut Suomen sellutehtaidensa ympäristösuorituskyvyn parantamiseen 22 miljoonaa
13.06.2022 11.00Energiapuu ja harvennus -teeman metsäpäivä Oulussa huomenna tiistaina 14.6.
13.06.2022 10.30Syöttörullat ratkaisevassa roolissa harvesterin tehokkuudessa
13.06.2022 8.33Pohjois-Karjalan metsäosaaminen huomioitiin Japanin pääuutisissa
12.06.2022 15.00Helpotusta helteisiin: Jäkiasennettava taukoilmastointilaite hyötyajoneuvoihin ja työkoneisiin
12.06.2022 12.00HS Tekniikka lisäsi HS RENT vuokrakone palveluunsa suurteho puumurskaimet
11.06.2022 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Isuzu D-Max - nyt myös kevytkuorma-autona
11.06.2022 11.40VBG toi markkinoille uuden sukupolven vetokytkimet
11.06.2022 9.00FinnHarvest ja Kuopion Energia puunhankintayhteistyöhön
10.06.2022 21.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 23/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
10.06.2022 12.22Scanian akkukäyttöinen kaukoliikenneauto tuotantoon 2023
10.06.2022 9.30Vaasan LNG-välivarasto käyttöön
10.06.2022 9.00Kirjanpainajan parveilu käynnissä - tarkkaile puustotuhoja
09.06.2022 17.00Inkoon satama kelluvan LNG-terminaalin sijoituspaikaksi
09.06.2022 16.32Kronokselle innovaatiopalkinto Elmia Wood 2022 -näyttelystä
09.06.2022 11.55Metsäteollisuus tyytyväinen komission esitykseen vuoden 2030 nielutavoitteista
09.06.2022 11.45Työkyvyttömyyseläkettä saaneiden nuorten määrä kääntyi laskuun ensimmäistä kertaa kahteenkymmeneen vuoteen
09.06.2022 10.40Uutta tietoa sähkökuorma-autoilun kustannuksista
08.06.2022 9.20Tukesin uusi verkkosivusto paljastaa käyttäjälle vaaralliset tuotteet
07.06.2022 18.00CAT 980 XE -pyöräkuormaaja - tukkikentän tehokone
07.06.2022 16.00Laadukkaat puutavara-autojen varustelut Joensuusta
07.06.2022 11.00Uusi satamanosturi käyttöön Kaskisten satamassa
07.06.2022 8.00Stora Enso arvioi tuotantosuunnan muutosta Langerbruggessa mahdollistaakseen kasvua kierrätyspohjaisissa pakkausmateriaaleissa
06.06.2022 17.00Ponsse Elk - Sopivan kokoinen ajokone täydentämään Puistometsäpalvelun kalustoa
06.06.2022 16.33Polttoainetuki valtioneuvostosta - eduskunnalle jäi korjattavaa
06.06.2022 14.00Ponsse Studio esittää: Maailman ensi-illassa uusi harvesteri, uusi kuormatraktori sekä uusia tuottavuutta parantavia ominaisuuksia!
06.06.2022 10.00Nosturin käytön mestaruuskilpailut vauhtiin - vielä ehdit mukaan
05.06.2022 14.40Metsäkoneiden teräketjut iskuun huippukoneilla ja vankalla osaamisella
05.06.2022 12.44Mika "Rockisland" Kalliosaari: Puutavara-autoilijoiden palveluksessa
03.06.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 22/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
03.06.2022 13.53Suurtehoakusto lisähinnasta tulevaan G-sarjaan
03.06.2022 13.00Valvonta paljasti vakavia rikkeitä autokoulujen toiminnassa
02.06.2022 14.44Autoalan tilastot antavat synkän kuvan autokaupan nykytilasta
02.06.2022 13.55Pysähdy, katso ja vilkuta - Eskarit tutustuivat kuorma-autoihin Vantaalla
02.06.2022 10.30ANDRITZ toimittaa Veolialle biometanolin puhdistuslaitoksen Äänekoskelle
02.06.2022 9.00Metsäkoneen tuottama data helposti asiakkaan hyödynnettävissä
02.06.2022 8.55Hakkuut nousivat 76 miljoonaan kuutiometriin vuonna 2021
02.06.2022 8.54Toyota Corolla uudistuu
02.06.2022 8.02BMW X1-sarja uudistuu
01.06.2022 21.57Mercedes-Benz GLC uudistuu
01.06.2022 16.0050 vuotta suomalaisia metsäkoneita Joensuusta
01.06.2022 15.00Pekant Lieto Oy ostaa Salon Rekkahuoltona tunnetun Onnin Auto Oy:n korjaamoliiketoiminnan
01.06.2022 10.11Einari Vidgrén Säätiö palkitsi metsäalan osaajia
31.05.2022 20.00Bruttokansantuote kasvoi 0,2 % tammi-maaliskuussa
31.05.2022 12.00Ford Ranger Raptorin V6-mallin Suomen hinnat alkavat 129 000 eurosta
31.05.2022 11.00Mersulta akkukäyttöinen kaukoliikenneauto 2024 - toimintamatkaa liki 500 kilometriä
31.05.2022 10.00FinnHarvest Oy laajentaa toimintaansa osakekaupalla - Puunkorjuu Kyllönen Oy vahvistaa yhtiö palveluntarjontaa Itä-Suomessa
31.05.2022 9.00Metsien inventoinnit käynnistyvät 21 alueella eri puolilla Suomea
30.05.2022 11.10Toyota tuo markkinoille suurikokoisen pakettiauton 2024
30.05.2022 8.22Teollisuuden liikevaihto kasvoi huhtikuussa 2022
29.05.2022 16.14Tämän viikon osakilpailut 31.5. Raisio, 1.6. Helsinki ja 2.6. Tampere - HIAB ja Renault Trucks hakevat vuoden 2022 nosturimestaria
29.05.2022 12.01HUOMIO! Komatsu metsäkoneiden työnäytös Alavudella ensi viikon torstaina 2.6.2022
29.05.2022 9.00Helsinki Citycopter ottaa ensimmäisenä Pohjois-Euroopan helikopteritoimijana Nesteen uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöön
29.05.2022 8.03Maankäyttösektori ensimmäisen kerran päästölähde vuonna 2021 - Suomen kokonaispäästöt pysyivät edellisvuoden tasolla
28.05.2022 13.44Metsä Groupin ja Valmetin 3D-kuitutuotteen koetehdas on käynnistetty
28.05.2022 10.00Metsätehon automaattinen ajouraverkoston laskentamenetelmä on julkaistu
27.05.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 21/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
27.05.2022 8.23Ponsselta järeät uutuudet puunkorjuuseen
26.05.2022 8.00Markkinoille uusi taka-alleajosuoja TAV750
25.05.2022 13.12Renault Trucks tuo puuauton Finnmetkoon
25.05.2022 8.12Kasvihuonekaasuinventaarion pikaennakkotiedot vuodelle 2021: maankäyttösektori on muuttunut hiilinielusta päästölähteeksi
24.05.2022 10.00Raakapuun käyttö kasvoi ennätyslukemiin vuonna 2021
24.05.2022 9.00Tampereen seudun neljäs tankkausasema avautuu Pirkkalaan - suunniteltu erityisesti raskaan liikenteen tarpeisiin
24.05.2022 8.33Volvo Trucks on ensimmäinen maailmassa, joka käyttää fossiilivapaata terästä kuorma-autoissaan
23.05.2022 15.45Janne Sarasmäki aloittaa Turussa Renault Trucks myyjänä
23.05.2022 14.00Scania toimittaa Einridelle 110 täyssähköistä Scania kuorma-autoa
23.05.2022 8.00Metsäpäivä pohjoiskarjalaisin voimin Hokkaidon Suomi-viikolla
23.05.2022 7.33Käyttövoiman merkitys työsuhdeauton valinnassa on noussut entisestään
22.05.2022 11.33Ministeri Harakka: Hallitus tukee joukkoliikennettä ja panostaa kyberturvallisuuteen
21.05.2022 14.22SKAL: Kuljetusalan polttoainetuessa vielä parannettavaa
21.05.2022 12.00Stora Enson yli 800 kesätyöntekijää työskentelee 70 eri tehtävässä
20.05.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 20/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
20.05.2022 16.11Myöhäinen kevät viivästyttää istutustöitä - istutuskauden jatkaminen loppupäästä mahdollista
20.05.2022 13.00Ajovarma jatkaa tieliikenteen lupa- ja tutkintotehtävien palveluntuottajana
20.05.2022 9.00Järeitä säästöpuita jätetään aiempaa enemmän hakkuissa ? vesiensuojelussa yhä parannettavaa
19.05.2022 10.52Metsäkeskus uudistaa Metsään.fi-palvelun
19.05.2022 10.32Maakaasun tulo Venäjältä saattaa loppua jo tällä viikolla - Gasum uusien haasteiden edessä
19.05.2022 10.14Nokian Renkailta joka sään ja akselipaikan linja-autorengas päätiekäyttöön
18.05.2022 11.00Volvon FM sähkökuorma-auto ensiesittelyssä Suomessa
18.05.2022 8.00Vieremällä valmistui 18 000. metsäkone
17.05.2022 13.01Gasum vie Gazprom Exportin kanssa tehdyn maakaasun hankintasopimuksen välimiesmenettelyyn
17.05.2022 12.44Volvo Trucks avaa akkutehtaan Belgiassa
17.05.2022 8.02Ponsselle arvostettu muotoilupalkinto
17.05.2022 7.54Liikenteen sähköistäjä Enerqolta kova liikevaihto
16.05.2022 12.22TIMBERSPORTS® esittelee vuoden kilpailut - Göteborgin MM-kisat vuoden kohokohta
16.05.2022 9.22Arboristit ottavat mittaa toisistaan puukiipeilyn SM-kisoissa
16.05.2022 8.00Emma Mäkinen avausvoittoon ratakuorma-autojen SM-sarjassa Kemoralla
14.05.2022 14.00Tienpito sujuvoituu - Routa Metsähallitus -tienpidon toiminnanohjausjärjestelmä otettiin käyttöön
14.05.2022 12.00Ajokorttilaki uudistumassa - ikäpoikkeuslupaa ehdotetaan poistettavaksi
13.05.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 19/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
13.05.2022 9.00Nuoren metsän hoidon tukitasoa nostetaan ja ehtoja lievennetään 1. kesäkuuta alkaen
12.05.2022 11.20Walkin mittava painokoneinvestointi Pietarsaaressa vastaa kuitupohjaisten pakkausten kasvavaan kysyntään
12.05.2022 11.01DHL ja Volvo Trucks aloittavat uuden päästöttömän yhteistyön jopa 44 sähkökuorma-auton tilauksella
12.05.2022 9.00Ansiomitalit moottoriliikenteen ammattilaisille
12.05.2022 9.00Stora Enso rekrytoi 14 metsäasiantuntijaa ja perustaa kaksi uutta toimipistettä
12.05.2022 9.00SKAL: Kuljetusalan tilanteeseen odotetaan helpotusta - jakeluvelvoitteen alentaminen etenee, lakiesitys lausuntokierroksella
11.05.2022 13.00Kuorma- ja linja-auton renkaiden ostajat uudenlaisen tilanteen edessä - kuinka valmistautua syksyyn?
11.05.2022 9.00Stora Enson uudessa palvelussa metsänomistajalle maksetaan monimuotoisuuslisää
10.05.2022 16.44Metsä-Multia Oy:n työntekijöille "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendejä

Näytä lisää »