Hyundai i30 -perhe täydentyy kahdella uutuudella

15.02.2018 8.34

Vajaassa vuodessa uusi Hyundai i30 -mallisarja on kasvanut täydelliseksi, kun keväällä 2017 Suomeen saapunut i30 Hatchback ja sitä syksyllä seurannut i30 Wagon ovat saaneet seurakseen ensin urheilullisuutta kaikin tavoin viestivän i30 N:n ja viimeisimpänä hienostuneen ja tyylikkään i30 Fastbackin. Uusiin autoihin nyt 7 vuoden takuu.

Kolmannen sukupolven Hyundai i30 -perhe on kehitetty käyttäen hyväksi kaikkea sitä tietoa, minkä Hyundai Motor on kerännyt neljännesvuosisadan aikana toimiessaan Euroopassa. Hyundai i30 on suunniteltu ja kehitetty Euroopassa eurooppalaisille ja se myös valmistetaan Euroopassa. Vuonna 2007 esiteltyä Hyundai i30:tä on myyty Euroopassa jo lähes miljoona kappaletta, joista Suomen osuus on yli kymmenentuhatta.

i30.jpg

Yhteistä kaikille i30-malleille on niiden ajaton muotokieli. Korien mittasuhteet, lyhyet etu- ja takaylitykset sekä pitkä konepelti antavat autolle urheilulliset mittasuhteet, jotka lupaavat hyvää ajettavuutta. Odotuksissa ei tarvitse pettyä, sillä i30:n pitkässä ja monipuolisessa testiohjelmassa painotettiin erinomaisen ajettavuuden ja mukavuuden yhdistelmää. Prototyypeillä ajettiin ympäri Eurooppaa, minkä lisäksi niillä kierrettiin vaativimmilla kilparadoilla aina legendaarista Nürburgringin Nordschleifea myöten.

Ohjaamon selkeät vaakasuorat linjat korostavat runsaita tiloja. Kromilla, pehmeillä pinnoilla ja korkealuokkaisilla materiaaleilla on luotu matkustamoon rauhallinen ja hienostunut ilmapiiri. Kuljettajan ergonomia on tarkkaan suunniteltu ja kokonaisuuden viimeistelee kattava varustelu.

Käytännöllisyys, hyvät tilat ja näkyvyys sekä korkeatasoinen mukavuus ovat merkittäviä Hyundai i30 -mallien ominaisuuksia, minkä lisäksi ne tarjoavat matkustajille erinomaisen viiden tähden turvallisuuden. Kaikissa malleissa ovat vakiovarusteina automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti- ja avustin, törmäysvaroitin, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä sekä kaukovaloassistentti.

i30_fastback.jpg

Hyundai i30 Fastback avaa uuden autoluokan

Hyundain Euroopan muotoilukeskuksen päämuotoilija Thomas Bürkle kuvailee i30-perheen uusinta jäsentä osuvasti: ”Uusi i30 Fastback on todellinen pelinavaaja. Olemme ensimmäinen volyymimerkki alemmassa keskiluokassa, jolla on tyylikäs ja hienostunut viisiovinen coupé. Luodessamme i30 Fastbackia leikimme i30-mallisarjan mittasuhteilla pudottamalla Cascading Grillen korkeutta ja madaltamalla kattolinjaa. Tyylikästä sivulinjaa korostaa edelleen holvimainen takaspoilerin muoto.”

Uuden Hyundai i30 Fastbackin sivulinjassa ovat kaikki dynaamisen urheiluauton piirteet. Kattolinja laskee loivasti kohti perää, konepelti on pitkä ja kori antaa kokonaisuutena voimakkaan vaikutelman. Sisarmalliin i30 Hatchbackiin verrattuna katto on 25 mm matalammalla ja 4 455 mm:n mittaisena i30 Fastback sijoittuu pituudeltaan aivan i30 Hatchbackin ja i30 Wagonin puoleen väliin. Uuden i30 Fastbackin karismaattisen silhuetin viimeistelee kookas takaspoileri, joka on integroitu takaluukkuun ja jatkuu takavaloihin saakka.

Hyundai halusi luoda i30 Fastbackiin muihin malleihin verrattuna yksilölliset ajo-ominaisuudet, minkä takia koria on laskettu. Se pudottaa auton painopistettä, millä on positiivinen vaikutus auton hallittavuuteen. Kun vielä jousituksen jäykkyyttä on lisätty 15 prosentilla, on i30 Fastbackin käytös sisarmalleja dynaamisempaa ja herkempää, mutta korkealuokkaisesta mukavuudesta ei ole tingitty.

Perusmoottorina i30 Fastbackissa on kolmesylinterinen ahdettu 88 kW (120 hv) -tehoinen 1,0 T-GDI, jonka bensiinivaihtoehtona on nelisylinterinen ahdettu 1,4 T-GDI, joka kehittää tehoa 103 kW (140 hv). Lisäksi valittavana ovat uudistuneet 1,6-litraiset turbodieselit. Hyundai i30 Fastbackin varustetasot ovat Comfort ja Style. Jo Comfort-mallista alkaen vakiovarustelistalla ovat 17-tuumaiset kevytmetallivanteet ja älyavain.

Hyundai i30 Fastbackin hinnat alkavat 1,0 T-GDI Comfortin 23 790 eurosta ja eroa vastaavaan i30 Hatchbackiin on tuhat euroa. 

i30n.png

Hyundai i30 N on aktiivisen ajajan unelma

Kun Hyundai lähti kehittämään ensimmäistä N-malliaan, perustana oli yksinkertainen ajatus: kuljettajan sydämen syke on tärkeämpi kuin moottorin käyntinopeus. Tuosta lähtökohdasta suunniteltiin auto, joka nostaa niin ulkonäöllään kuin ominaisuuksillaan ajajan sydämen sykkeen korkealle.

N-kirjain viittaa Hyundai Motor Companyn globaaliin kehityskeskukseen NamYangiin Etelä-Koreassa. Se kertoo myös Nürburgringistä Saksassa, missä sijaitsee Hyundai Motor Europen tekninen keskus. Hyundai i30 N:n viimeistelyyn kuului neljä viikkoa kestänyt 10 000 kilometrin mittainen kestotesti radalla, mikä vastaa lähes 180 000 kilometrin ajoa arkiliikenteessä. N-kirjain muistuttaa myös shikaania, mikä kuvaa auton ketteryyttä ja sitä ajonautintoa, minkä kuljettaja saavuttaa ohjauspyörän takana.

Muotoilussa noudatettiin ”muoto seuraa toimivuutta” -periaatetta, jonka mukaisesti aggressiivisilta näyttävät etu- ja takapuskurit ja kookas takaspoileri sovitettiin i30-mallisarjan ajattomiin linjoihin. Tuulitunnelissa käytettiin paljon aikaa siihen, että löydettiin oikea suhde autoa tiehen painavan voiman ja ilmanvastuksen välillä. N-mallia on levitetty niin, että niiden sisään mahtuvat leveillä renkailla varustetut 18-tuumaiset vanteet.

Sydämenä Hyundai i30 N:ssä on kaksilitrainen bensiiniturbo, joka kehittää tehoa vakiomallissa 184 kW (250 hv) käyntinopeudella 6 000 r/min. Suurin 353 Nm vääntömomentti on käytettävissä laajalla 1 450 - 4 000 r/min käyntinopeusalueella. Laaja suurimman vääntömomentin alue kertoo Hyundain filosofiasta, jonka mukaan moottorin käyttöominaisuudet ovat korkeaa nimellistehoa tärkeämmät. Kiihdytysaika 0-100 km/h on 6,4 sekuntia ja huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 250 km/h.

Vaihtoehtona on vielä tehokkaampi i30 N Performance, jonka moottori kehittää samalla käyntinopeudella tehoa 202 kW (275 hv). Suurin vääntömomentti on sama 353 Nm, mutta se on käytettävissä vielä laajemmalla käyntinopeusalueella 1 450 - 4 700 r/min. Kiihtyvyys on kaksi sekunnin kymmenesosaa nopeampi (6,2 s) ja huippunopeus on sama 250 km/h.

Hyundai i30 N:ssä on kuusivaihteinen käsivaihteisto, joka antaa kuljettajalle mahdollisuuden tarkkaan auton hallintaan.

Tehokkaamman moottorin lisäksi Hyundai i30 N Performancessa ovat tätä automallia varten suunnitellut 19-tuumaiset Pirelli P-Zero -renkaat, punaiset jarrusatulat ja suuremmat jarrulevyt (18 tuumaa edessä ja 17 tuumaa takana). Elektroninen tasauspyörästön luistonrajoitin (E-LSD) ja säädettävä pakoputkiston venttiilijärjestelmä ovat muita Performance-paketin varusteita, joilla taataan myös optimaalinen rata-ajonautinto.

Molemmissa i30 N -malleissa on vakiovarusteena muun muassa mäkilähtöavustin, jonka avulla jokainen voi lähteä paikaltaan liikkeelle sähäkästi kuin ammattimainen kilpa-ajaja. Jousituksessa ohjataan sähköisesti vaimennustehoa ja sen toimintaa voi säätää sen mukaan, ollaanko arkipäivänä matkalla töihin vai viikonloppuna ratapäivillä harjoittelemassa nopeaa ajoa. Valittavana on viisi erilaista ajotilaa, joita säädetään ohjauspyörän N-painikkeen lisäksi kojelaudan kosketusnäytöstä.

Hyundai i30 N maksaa 34 990 euroa ja i30 N Performance 39 990 euroa.

Hyundai i30 Wagon ratkaisee monet kuljetustarpeet

Hyundai i30:n kokoluokassa arvostetaan suuria ja monikäyttöisiä tiloja, sillä yli puolet ostajista päätyy Suomessa farmariin. Hyundai keskittyi i30 Wagonia kehittäessään sen tavaratilan muotoon, tilojen maksimointiin ja niiden helppoon muunteluun.

Tuloksena on tavaratila, johon mahtuu takaistuimen ollessa käytössä yli kuusisataa litraa kuljetettavaa. Kun takaistuin käännetään alas, kasvaa tila 1 650 litran kokoiseksi. Monikäyttöisyyttä parantaa moneen osaan jaettu lisätila säädettävän tavaratilan lattian alla. Vakiovarusteisiin kuuluvat kattokiskot, joiden avulla kuljetuskapasiteetti lisääntyy entisestään. Perusvarustetasoa (Classic) lukuun ottamatta i30 Wagonissa on myös turvallisuutta lisäävä tavaratilan ja matkustamon väliverkko.

Vaikka Hyundai i30 Wagonin 4 585 mm:n pituisessa korissa on sisarmalleja enemmän tilaa matkustajille ja heidän tavaroilleen, ei auton ulkonäöstä tai sisätilojen tyylikkyydestä ole tingitty. Lisäksi farmarimallin ajo-ominaisuudet ja mukavuus ovat samalla korkealla tasolla kuin vertailutestivoittoihin yltäneessä viisiovisessa i30 Hatchbackissä.

Hyundai i30 Wagonin lisähinta viisioviseen sisarmalliin verrattuna on noin 1 400 euroa ja hinnat alkavat i30 Wagon 1,4 MPI Classicin 20 690,87 eurosta.

Hyundai i30 5d on mallisarjan miellyttävä perusta

Hyundai aloitti i30-mallin vyöryttämisen markkinoille vuonna 2007 tyylikkäällä viisiovisella mallilla, joka sai vuotta myöhemmin rinnalleen farmarimallin. Historiaa toistettiin nyt kolmannen sukupolven kohdalla, josta ensimmäisenä esiteltiin viisiovisen i30 5d Hatchback. Sen linjoissa on annos urheilullisuutta, minkä ansiosta Hatchback soveltui mainiosti urheilullisen i30 N -mallin perustaksi. Hyundai i30 Wagonin tapaan valikoima on monipuolinen, sillä saatavana on kolme varustetasoa, kolme bensiini- ja dieselmoottoria sekä käsivalintainen tai automaattivaihteisto. Hyundai i30 Hatchbackin hinnat lähtevät 19 253,96 eurosta.

7 vuoden takuu

Hyundain takuu on markkinoiden kattavin – viisi vuotta ilman kilometrirajoitusta. Hyundai myöntää nyt i30-mallistolleen peräti seitsemän vuoden takuun, edelleen ilman kilometrirajoitusta. Pidennetty jatkotakuu on voimassa toistaiseksi 15.2.2018 jälkeen rekisteröityihin tai käyttöönotettuihin i30-mallisarjan autoihin.

 
13.06.2022 8.33Pohjois-Karjalan metsäosaaminen huomioitiin Japanin pääuutisissa
12.06.2022 15.00Helpotusta helteisiin: Jäkiasennettava taukoilmastointilaite hyötyajoneuvoihin ja työkoneisiin
12.06.2022 12.00HS Tekniikka lisäsi HS RENT vuokrakone palveluunsa suurteho puumurskaimet
11.06.2022 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Isuzu D-Max - nyt myös kevytkuorma-autona
11.06.2022 11.40VBG toi markkinoille uuden sukupolven vetokytkimet
11.06.2022 9.00FinnHarvest ja Kuopion Energia puunhankintayhteistyöhön
10.06.2022 21.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 23/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
10.06.2022 12.22Scanian akkukäyttöinen kaukoliikenneauto tuotantoon 2023
10.06.2022 9.30Vaasan LNG-välivarasto käyttöön
10.06.2022 9.00Kirjanpainajan parveilu käynnissä - tarkkaile puustotuhoja
09.06.2022 17.00Inkoon satama kelluvan LNG-terminaalin sijoituspaikaksi
09.06.2022 16.32Kronokselle innovaatiopalkinto Elmia Wood 2022 -näyttelystä
09.06.2022 11.55Metsäteollisuus tyytyväinen komission esitykseen vuoden 2030 nielutavoitteista
09.06.2022 11.45Työkyvyttömyyseläkettä saaneiden nuorten määrä kääntyi laskuun ensimmäistä kertaa kahteenkymmeneen vuoteen
09.06.2022 10.40Uutta tietoa sähkökuorma-autoilun kustannuksista
08.06.2022 9.20Tukesin uusi verkkosivusto paljastaa käyttäjälle vaaralliset tuotteet
07.06.2022 18.00CAT 980 XE -pyöräkuormaaja - tukkikentän tehokone
07.06.2022 16.00Laadukkaat puutavara-autojen varustelut Joensuusta
07.06.2022 11.00Uusi satamanosturi käyttöön Kaskisten satamassa
07.06.2022 8.00Stora Enso arvioi tuotantosuunnan muutosta Langerbruggessa mahdollistaakseen kasvua kierrätyspohjaisissa pakkausmateriaaleissa
06.06.2022 17.00Ponsse Elk - Sopivan kokoinen ajokone täydentämään Puistometsäpalvelun kalustoa
06.06.2022 16.33Polttoainetuki valtioneuvostosta - eduskunnalle jäi korjattavaa
06.06.2022 14.00Ponsse Studio esittää: Maailman ensi-illassa uusi harvesteri, uusi kuormatraktori sekä uusia tuottavuutta parantavia ominaisuuksia!
06.06.2022 10.00Nosturin käytön mestaruuskilpailut vauhtiin - vielä ehdit mukaan
05.06.2022 14.40Metsäkoneiden teräketjut iskuun huippukoneilla ja vankalla osaamisella
05.06.2022 12.44Mika "Rockisland" Kalliosaari: Puutavara-autoilijoiden palveluksessa
03.06.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 22/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
03.06.2022 13.53Suurtehoakusto lisähinnasta tulevaan G-sarjaan
03.06.2022 13.00Valvonta paljasti vakavia rikkeitä autokoulujen toiminnassa
02.06.2022 14.44Autoalan tilastot antavat synkän kuvan autokaupan nykytilasta
02.06.2022 13.55Pysähdy, katso ja vilkuta - Eskarit tutustuivat kuorma-autoihin Vantaalla
02.06.2022 10.30ANDRITZ toimittaa Veolialle biometanolin puhdistuslaitoksen Äänekoskelle
02.06.2022 9.00Metsäkoneen tuottama data helposti asiakkaan hyödynnettävissä
02.06.2022 8.55Hakkuut nousivat 76 miljoonaan kuutiometriin vuonna 2021
02.06.2022 8.54Toyota Corolla uudistuu
02.06.2022 8.02BMW X1-sarja uudistuu
01.06.2022 21.57Mercedes-Benz GLC uudistuu
01.06.2022 16.0050 vuotta suomalaisia metsäkoneita Joensuusta
01.06.2022 15.00Pekant Lieto Oy ostaa Salon Rekkahuoltona tunnetun Onnin Auto Oy:n korjaamoliiketoiminnan
01.06.2022 10.11Einari Vidgrén Säätiö palkitsi metsäalan osaajia
31.05.2022 20.00Bruttokansantuote kasvoi 0,2 % tammi-maaliskuussa
31.05.2022 12.00Ford Ranger Raptorin V6-mallin Suomen hinnat alkavat 129 000 eurosta
31.05.2022 11.00Mersulta akkukäyttöinen kaukoliikenneauto 2024 - toimintamatkaa liki 500 kilometriä
31.05.2022 10.00FinnHarvest Oy laajentaa toimintaansa osakekaupalla - Puunkorjuu Kyllönen Oy vahvistaa yhtiö palveluntarjontaa Itä-Suomessa
31.05.2022 9.00Metsien inventoinnit käynnistyvät 21 alueella eri puolilla Suomea
30.05.2022 11.10Toyota tuo markkinoille suurikokoisen pakettiauton 2024
30.05.2022 8.22Teollisuuden liikevaihto kasvoi huhtikuussa 2022
29.05.2022 16.14Tämän viikon osakilpailut 31.5. Raisio, 1.6. Helsinki ja 2.6. Tampere - HIAB ja Renault Trucks hakevat vuoden 2022 nosturimestaria
29.05.2022 12.01HUOMIO! Komatsu metsäkoneiden työnäytös Alavudella ensi viikon torstaina 2.6.2022
29.05.2022 9.00Helsinki Citycopter ottaa ensimmäisenä Pohjois-Euroopan helikopteritoimijana Nesteen uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöön
29.05.2022 8.03Maankäyttösektori ensimmäisen kerran päästölähde vuonna 2021 - Suomen kokonaispäästöt pysyivät edellisvuoden tasolla
28.05.2022 13.44Metsä Groupin ja Valmetin 3D-kuitutuotteen koetehdas on käynnistetty
28.05.2022 10.00Metsätehon automaattinen ajouraverkoston laskentamenetelmä on julkaistu
27.05.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 21/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
27.05.2022 8.23Ponsselta järeät uutuudet puunkorjuuseen
26.05.2022 8.00Markkinoille uusi taka-alleajosuoja TAV750
25.05.2022 13.12Renault Trucks tuo puuauton Finnmetkoon
25.05.2022 8.12Kasvihuonekaasuinventaarion pikaennakkotiedot vuodelle 2021: maankäyttösektori on muuttunut hiilinielusta päästölähteeksi
24.05.2022 10.00Raakapuun käyttö kasvoi ennätyslukemiin vuonna 2021
24.05.2022 9.00Tampereen seudun neljäs tankkausasema avautuu Pirkkalaan - suunniteltu erityisesti raskaan liikenteen tarpeisiin
24.05.2022 8.33Volvo Trucks on ensimmäinen maailmassa, joka käyttää fossiilivapaata terästä kuorma-autoissaan
23.05.2022 15.45Janne Sarasmäki aloittaa Turussa Renault Trucks myyjänä
23.05.2022 14.00Scania toimittaa Einridelle 110 täyssähköistä Scania kuorma-autoa
23.05.2022 8.00Metsäpäivä pohjoiskarjalaisin voimin Hokkaidon Suomi-viikolla
23.05.2022 7.33Käyttövoiman merkitys työsuhdeauton valinnassa on noussut entisestään
22.05.2022 11.33Ministeri Harakka: Hallitus tukee joukkoliikennettä ja panostaa kyberturvallisuuteen
21.05.2022 14.22SKAL: Kuljetusalan polttoainetuessa vielä parannettavaa
21.05.2022 12.00Stora Enson yli 800 kesätyöntekijää työskentelee 70 eri tehtävässä
20.05.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 20/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
20.05.2022 16.11Myöhäinen kevät viivästyttää istutustöitä - istutuskauden jatkaminen loppupäästä mahdollista
20.05.2022 13.00Ajovarma jatkaa tieliikenteen lupa- ja tutkintotehtävien palveluntuottajana
20.05.2022 9.00Järeitä säästöpuita jätetään aiempaa enemmän hakkuissa ? vesiensuojelussa yhä parannettavaa
19.05.2022 10.52Metsäkeskus uudistaa Metsään.fi-palvelun
19.05.2022 10.32Maakaasun tulo Venäjältä saattaa loppua jo tällä viikolla - Gasum uusien haasteiden edessä
19.05.2022 10.14Nokian Renkailta joka sään ja akselipaikan linja-autorengas päätiekäyttöön
18.05.2022 11.00Volvon FM sähkökuorma-auto ensiesittelyssä Suomessa
18.05.2022 8.00Vieremällä valmistui 18 000. metsäkone
17.05.2022 13.01Gasum vie Gazprom Exportin kanssa tehdyn maakaasun hankintasopimuksen välimiesmenettelyyn
17.05.2022 12.44Volvo Trucks avaa akkutehtaan Belgiassa
17.05.2022 8.02Ponsselle arvostettu muotoilupalkinto
17.05.2022 7.54Liikenteen sähköistäjä Enerqolta kova liikevaihto
16.05.2022 12.22TIMBERSPORTS® esittelee vuoden kilpailut - Göteborgin MM-kisat vuoden kohokohta
16.05.2022 9.22Arboristit ottavat mittaa toisistaan puukiipeilyn SM-kisoissa
16.05.2022 8.00Emma Mäkinen avausvoittoon ratakuorma-autojen SM-sarjassa Kemoralla
14.05.2022 14.00Tienpito sujuvoituu - Routa Metsähallitus -tienpidon toiminnanohjausjärjestelmä otettiin käyttöön
14.05.2022 12.00Ajokorttilaki uudistumassa - ikäpoikkeuslupaa ehdotetaan poistettavaksi
13.05.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 19/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
13.05.2022 9.00Nuoren metsän hoidon tukitasoa nostetaan ja ehtoja lievennetään 1. kesäkuuta alkaen
12.05.2022 11.20Walkin mittava painokoneinvestointi Pietarsaaressa vastaa kuitupohjaisten pakkausten kasvavaan kysyntään
12.05.2022 11.01DHL ja Volvo Trucks aloittavat uuden päästöttömän yhteistyön jopa 44 sähkökuorma-auton tilauksella
12.05.2022 9.00Ansiomitalit moottoriliikenteen ammattilaisille
12.05.2022 9.00Stora Enso rekrytoi 14 metsäasiantuntijaa ja perustaa kaksi uutta toimipistettä
12.05.2022 9.00SKAL: Kuljetusalan tilanteeseen odotetaan helpotusta - jakeluvelvoitteen alentaminen etenee, lakiesitys lausuntokierroksella
11.05.2022 13.00Kuorma- ja linja-auton renkaiden ostajat uudenlaisen tilanteen edessä - kuinka valmistautua syksyyn?
11.05.2022 9.00Stora Enson uudessa palvelussa metsänomistajalle maksetaan monimuotoisuuslisää
10.05.2022 16.44Metsä-Multia Oy:n työntekijöille "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendejä
10.05.2022 13.11Nurminen Logisticsin uusi eteläinen Trans-Kaspian reitti vastaa kovaan markkinakysyntään
10.05.2022 12.11PONSSE Managerilla jo yli tuhat asiakkuutta
10.05.2022 12.00Metsäalan oppilaitosten yhteistyöllä tuotettiin ajantasaisia työturvallisuuden koulutusmateriaaleja
10.05.2022 10.00SKAL:n lausunto valtion väyläverkon investointiohjelmasta vuosille 2023-2030

Näytä lisää »