Puutavara-autoilija Mauri Tuominen: "Sisu on vuoren huipulla"

04.02.2018 11.33

tuomi12.jpg

Hausjärveläinen Mauri Tuominen ajaa yhdessä poikiensa kanssa raakapuuta Etelä-Suomen aluella. Tuomisen auto on Sisu Polar Timber, jota omistaja pitää kaikkien aikojen parhaana puutavara-autona. 

(kuva: Mauri Tuomisen tyylikäs Sisu Polar Timber 8x4 -puutavara-auto teki tammikuun puolivälissä tukkikuormaa Janakkalan seudulla.)

Mauri Tuomisen tie autoilijaksi sai alkusysäyksen 1960-luvulla. Silloin 15-vuotias Mauri hyppäsi kesän ajaksi maitoauton apumieheksi. 

- Se oli sitten sillä selvä ja uravalinta tehty. Kuorma-auton ratin takana olen ollut vuodesta 1970 lähtien. Vielä pari vuotta niin voin viettää 50-vuotistaiteilijajuhlia, Tuominen sanoo makeasti nauraen. Eikä Tuomisen hymy hyydy kun puheenaihe käännetään tähän hetkeen ja alla olevaan parin kuukauden ikäiseen Sisu Polar Timber 8x4 puutavara-autoon:

- Nyt on kuule Sisu vuoren huipulla. Sisut ovat olleet ennestäänkin hyviä, mutta nyt kun vielä tekniikka ja hytit tulevat Daimlerilta ovat Sisun tuotteet enemmän kuin hyviä. Jos tällä ei saa tukkeja metsästä, niin ei sitten millään. Ja manuaalivaihteistoa en enää ota. 16-pykäläinen PowerShift 3 -vaihteisto on tätä päivää. Jos tulee tiukka paikka niin kaasu pohjaan ja antaa tekniikan hoitaa hommat. Tosin tietyt tienpätkät ja nousut on yhä järkevintä ajaa manuaalipuolella. Fulleria en kaipaa, sitä tuli veivattua neljännesvuosisata, joka on ihan tarpeeksi, sanoo Sisu-uransa vuonna 1985 SM 260 -lava-autolla aloittanut ja siitä eteenpäin useilla eri Sisu-malleilla täyspäiväisesti ajotehtäviä tehnyt Hausjärven Sisu-konkari Mauri Tuominen. 

- Mahtuu tuohon väliin toki muitakin merkkejä. Ja moni tietää mitä olen niistä mieltä, Tuominen lisää.

tuomi2.jpg

(kuva: Mauri Tuominen kehuu tehdasvalmiin Sisu Polar Timber 8x4:n tekniikkaa ja ajo-ominaisuuksia. - Sisu on nyt vuoren huipulla puutavara-autoissa.)

Maurin pojat Mika ja Lasse ajavat myös puuta, mutta eri merkkisillä autoilla. 

- Jokainen ajaa oman yrityksensä lukuun ja lisäksi meillä on yhteisyritys: MMM Kuljetus Oy, jossa on neljäs auto ja siihen osaava kuski. Kaikki autot ajavat puuta Koskitukki Oy:n lukuun laajalla toimialueella, joka ulottuu Janakkalasta aina Tammisaaren ja Lohjan nurkille. Näiltä leimikoilta puut viedään Järvelään, Tuominen kertoo. 

Tuominen kertoo ajaneensa puutavaraa päätoimisesti viimeiset kymmenen vuotta. 

- Sitä ennen ajettiin talvet tukkia ja kesäisin harkkoja rakennuksille. Harkkojen kuljetus oli kovaa työtä. Piti saada vuoden harkot toimitettua puolessa vuodessa, Tuominen muistelee.

tuomi4.jpg

(kuva: Yhteydenpito Koskitukkiin hoituu näppärästi Sisun viihtyisästä ohjaamosta tietoliikenteen avulla: - Eivät ne tällaista jermua tarvitse nurkkiinsa pyörimään ja paikkoja sotkemaan, Tuominen naurahtaa.)

Huippuluokan työkalu

Päätyminen 2+2 akseliseen Sisu Polar Timberiin oli Tuomisen mukaan erittäin hyvä päätös. 

- Ajettavuus on huippuluokkaa ja auto kääntyy tosi pienessä tilassa. Sanoisin että tässä on autossa on hinta-laatusuhde kohdillaan. Toki pyysin tarjoukset myös muilta merkeiltä. Hintaerot eri valmistajien tuotteiden välillä ovat nykyisin todella kapeita. Ero edullisimman ja kalleimman tarjouksen välillä oli noin 10 000 euroa. Auton päädyin ostamaan Sisu Auton Kanasen Petriltä. Siinä on kuule myyjä, jolla on tuoteosaaminen kunnossa ja joka osaa ottaa asiakkaan tarpeet kunnolla huomioon, kehuu Tuominen. 

tuomi5.jpg

(kuva: Tuomisen uuden Sisun perässä kulkee Närkon 5-akselinen puutavarakärry mikä on ostettu Kongan Konepajalta. Puutavarapankkovarustus on Alucarin Alu75 -mallistoa.)

Tuomisen Sisu on malliltaan Polar Timber 8x4 (2+2). Moottori on tilavuudeltaan 16-litrainen ja teholtaan 625 hevosvoimainen. 16-pykäläiseltä PowerShift 3 -vaihteistolta voima siirtyy vedonkatkaisulla ja hydraulisella telinnostolla varustetulle telille. Koska ketjuttaminen on puutavarakuljetuksessa arkipäivää ovat vetävien pyörien akselit varustettu nousevilla lokasuojilla. 

2-piiristä hydrauliikkajärjestelmää ruokkii jykevä kaksoishydrauliikkapumppu kooltaan 80/80 cm3 mikä antaa riittävästi voimaa nosturinkäyttöön. 

- Tehdasvalmis auto on hyvä juttu. Ei tarvitse juosta eri paikoissa ja kysellä auton perään. Tämä auto oli valmiina viikkoa ennen sovittua ja heti pääsi työn tekoon, niin se pitää asioiden hoitua, sanoo Sisu Polar Timberiinsä ilmeisen tyytyväinen Tuominen.

tuomi3.jpg

(kuva: Tarkkaliikkeinen KESLA 2110T nosturi vaihtui pian haastattelun teon jälkeen saman valmistajan Z-nosturiin. Tuomisen Sisu Polarin sisäpuolisen nosturituppisatulan ja hydraulisen kiristyksen ansiosta nosturin vaihto sujuu vaivattomasti.)

Nosturi vaihtui Z:aan

Kun ruoto on saatu ajettua pinolle, on aika lapata tukkipuut kyytiin. Tuomiselle ei tee tiukkaa KESLA 2110T -puutavaranosturin koppiin nousu vaikka takana on jo vuosikymmenten työura ja useampi miljoona kilometriä auton ratissa. 

- Tämä nosturi on jo muutaman vuoden ikäinen, mutta yhä täydessä iskussa. Ajat ja tarpeet kuitenkin muuttuvat, joten ylihuomenna tämän tilalle vaihdetaan Kongan Konepajalla saman valmistajan vastaava Z-nosturi malliltaan KESLA 2112ZT. Se on tätä nykyistä vahvempi mutta oleellisin ero on siinä että minä pääsen vähemmällä, kun ei tarvitse tehdä koloa puomille tai siirrellä nosturia purkupaikoilla kurottajan edestä, Tuominen sanoo ja jatkaa: 

- Meillä on Kongan Konepajalle varsin lämpimät suhteet. Sieltä on ostettu monet nosturit ja kärryt kuten tämä Närkokin. Palvelu pelaa ja työn laatu on huippuluokkaa. 

Kilometrejä uuden Sisun matkamittariin on ehtinyt kertyä jo reilun parikymmentätuhatta. 

- Se on vähän, mutta minkäs teet kun metsät ja tukkitiet ovat niin märkiä ettei puun korjuu tahdo luonnistua. Silloin eivät myöskään autot liiku ja monet metsäautotiet ovat ajokelvottomia. Nyt näyttää onneksi jo hieman talvisemmalta, tuumaa Tuominen.

tuomi62.jpg

(kuva: Kongan Konepajalla Mäntyharjulla Tuomisen Sisun perään vaihdettiin Z-mallin KESLA 2112ZT, mikä lisää kuormatilaa ja nopeuttaa toimintaa kun puomille ei tarvi tehdä koloa eikä siirrellä nosturia purkupaikoilla.)

 
24.05.2022 8.33Volvo Trucks on ensimmäinen maailmassa, joka käyttää fossiilivapaata terästä kuorma-autoissaan
23.05.2022 15.45Janne Sarasmäki aloittaa Turussa Renault Trucks myyjänä
23.05.2022 14.00Scania toimittaa Einridelle 110 täyssähköistä Scania kuorma-autoa
23.05.2022 8.00Metsäpäivä pohjoiskarjalaisin voimin Hokkaidon Suomi-viikolla
23.05.2022 7.33Käyttövoiman merkitys työsuhdeauton valinnassa on noussut entisestään
22.05.2022 11.33Ministeri Harakka: Hallitus tukee joukkoliikennettä ja panostaa kyberturvallisuuteen
21.05.2022 14.22SKAL: Kuljetusalan polttoainetuessa vielä parannettavaa
21.05.2022 12.00Stora Enson yli 800 kesätyöntekijää työskentelee 70 eri tehtävässä
20.05.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 20/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
20.05.2022 16.11Myöhäinen kevät viivästyttää istutustöitä - istutuskauden jatkaminen loppupäästä mahdollista
20.05.2022 13.00Ajovarma jatkaa tieliikenteen lupa- ja tutkintotehtävien palveluntuottajana
20.05.2022 9.00Järeitä säästöpuita jätetään aiempaa enemmän hakkuissa ? vesiensuojelussa yhä parannettavaa
19.05.2022 10.52Metsäkeskus uudistaa Metsään.fi-palvelun
19.05.2022 10.32Maakaasun tulo Venäjältä saattaa loppua jo tällä viikolla - Gasum uusien haasteiden edessä
19.05.2022 10.14Nokian Renkailta joka sään ja akselipaikan linja-autorengas päätiekäyttöön
18.05.2022 11.00Volvon FM sähkökuorma-auto ensiesittelyssä Suomessa
18.05.2022 8.00Vieremällä valmistui 18 000. metsäkone
17.05.2022 13.01Gasum vie Gazprom Exportin kanssa tehdyn maakaasun hankintasopimuksen välimiesmenettelyyn
17.05.2022 12.44Volvo Trucks avaa akkutehtaan Belgiassa
17.05.2022 8.02Ponsselle arvostettu muotoilupalkinto
17.05.2022 7.54Liikenteen sähköistäjä Enerqolta kova liikevaihto
16.05.2022 12.22TIMBERSPORTS® esittelee vuoden kilpailut - Göteborgin MM-kisat vuoden kohokohta
16.05.2022 9.22Arboristit ottavat mittaa toisistaan puukiipeilyn SM-kisoissa
16.05.2022 8.00Emma Mäkinen avausvoittoon ratakuorma-autojen SM-sarjassa Kemoralla
14.05.2022 14.00Tienpito sujuvoituu - Routa Metsähallitus -tienpidon toiminnanohjausjärjestelmä otettiin käyttöön
14.05.2022 12.00Ajokorttilaki uudistumassa - ikäpoikkeuslupaa ehdotetaan poistettavaksi
13.05.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 19/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
13.05.2022 9.00Nuoren metsän hoidon tukitasoa nostetaan ja ehtoja lievennetään 1. kesäkuuta alkaen
12.05.2022 11.20Walkin mittava painokoneinvestointi Pietarsaaressa vastaa kuitupohjaisten pakkausten kasvavaan kysyntään
12.05.2022 11.01DHL ja Volvo Trucks aloittavat uuden päästöttömän yhteistyön jopa 44 sähkökuorma-auton tilauksella
12.05.2022 9.00Ansiomitalit moottoriliikenteen ammattilaisille
12.05.2022 9.00Stora Enso rekrytoi 14 metsäasiantuntijaa ja perustaa kaksi uutta toimipistettä
12.05.2022 9.00SKAL: Kuljetusalan tilanteeseen odotetaan helpotusta - jakeluvelvoitteen alentaminen etenee, lakiesitys lausuntokierroksella
11.05.2022 13.00Kuorma- ja linja-auton renkaiden ostajat uudenlaisen tilanteen edessä - kuinka valmistautua syksyyn?
11.05.2022 9.00Stora Enson uudessa palvelussa metsänomistajalle maksetaan monimuotoisuuslisää
10.05.2022 16.44Metsä-Multia Oy:n työntekijöille "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendejä
10.05.2022 13.11Nurminen Logisticsin uusi eteläinen Trans-Kaspian reitti vastaa kovaan markkinakysyntään
10.05.2022 12.11PONSSE Managerilla jo yli tuhat asiakkuutta
10.05.2022 12.00Metsäalan oppilaitosten yhteistyöllä tuotettiin ajantasaisia työturvallisuuden koulutusmateriaaleja
10.05.2022 10.00SKAL:n lausunto valtion väyläverkon investointiohjelmasta vuosille 2023-2030
10.05.2022 8.00Huippuasiantuntijat varoittavat: Suomi ei saa vajota innovaatiokriisiin
09.05.2022 15.33Kivirock -jättilehti työn alla - lähde mukaan ilmoituksella!
09.05.2022 14.00Yli 500 yrityksen viesti komissiolle: bioenergialle isompi rooli
09.05.2022 11.20Täysin uusi Ford E-Transit Custom Suomeen 2023
09.05.2022 8.22Scania Super voittaa Green Truck-palkinnon jo kuudennen kerran peräkkäin
09.05.2022 8.00Neste ja DB Schenker yhteistyöhön raskaan kaluston sähköistämisessä
08.05.2022 13.00Stora Enso investoi 10 miljoonaa euroa Imatran tehtaiden energiatehokkuuden parantamiseen ja hiilijalanjäljen pienentämiseen
08.05.2022 12.00Tavarankuljetusrobotit noudattavat jalankulkijan liikennesääntöjä, vaikka eivät ole jalankulkijoita
08.05.2022 9.00Verla, Tervasaari, Kymi, Seikku - UPM:n vanhimmat tehtaat juhlivat monin tavoin 150-vuotisjuhliaan
07.05.2022 10.00Metsien ensimmäiset harvennushakkuut ovat usein liian voimakkaita
06.05.2022 16.00KATSO TÄSTÄ! Ammattilehden ja Kivirockin MAXPO 2022 erikoislähetys - jättikooste osastoista & tunnelmista
05.05.2022 13.00Volvo Trucks lisää I-Shift-vaihteiston vaihtamisnopeutta jopa 30 %
05.05.2022 10.00Pekant Oy ostaa JS-Automoto Oy:n korjaamoliiketoiminnan
04.05.2022 9.00Ponsse Scorpionin Future Cabin -ohjaamolle Fennia Prize Winner -muotoilupalkinto
04.05.2022 7.33ANDRITZ uudistaa valkaisulaitoksen Stora Enson Skutskärin tehtaalla Ruotsissa
03.05.2022 15.55Metsänviljely monipuolistuu vähitellen
03.05.2022 9.19Ruskeasuon raitiotievaunuvarikon työmaa sulkee kaasutankkausaseman noin kuukaudeksi
03.05.2022 8.32Tulli: Kiellettyjä hyttyskarkotteita on taas alkanut tulla Suomeen
02.05.2022 20.33HUOMIO! Ammattilehden Mediamobiili ja Kivirock mukana MAXPO 2022 -näyttelyssä osastolla A170 - tervetuloa käymään!
02.05.2022 16.42Renault Trucks D-, D Wide ja C 2.3 mallit päivittyvät entistäkin polttoainataloudellisemmiksi
02.05.2022 12.00Toimitusvaikeudet patoaa uusien autojen rekisteröintejä
02.05.2022 11.52Ajoneuvoteknologian kehittyminen näkyy polttonesteiden myynnissä
02.05.2022 10.02Volvo aloittaa raskaiden sähkökuorma-autojen myynnin
02.05.2022 9.00LUE TÄSTÄ! Fluid Finland 1/2022 lehti on ilmestynyt - todella mielenkiintoista hydrauliikan, pneumatiikan ja automaation asiaa
01.05.2022 16.00Avoimien ovien päivä perjantain 6.5. John Deere Forestryn uudessa Rovaniemen toimipisteessä
01.05.2022 11.00Ota kantaa valmisteilla olevaan Kansalliseen metsästrategiaan
01.05.2022 9.22Kuljetuskuutio-palkinto 2021 liikenneasemaketju Jari-Pekka Oy:lle
30.04.2022 11.00UPM osavuosikatsaus Q1 2022: Tiukat markkinat tukivat vahvaa tulosta
29.04.2022 20.10KATSO TÄSTÄ VIIKON 17/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
29.04.2022 11.00Raskaan Volvo-sähkökuorma-auton Suomen ensiesittely ja koeajokiertue 17.-23.5.2022
29.04.2022 10.42Valkoposkihanhien muutto alkanut
28.04.2022 9.00Ponsse toimitti 200. metsäkonesimulaattorin Ruotsiin
27.04.2022 15.00Ratakuorma-autot: Emma Mäkinen testasi Ivecoa T?ekissä, ajaa SM-sarjaa Sisulla
27.04.2022 9.02Logsetin kasvunäkymät Ruotsissa saavat lisävoimaa - uusi varaosajakelu
27.04.2022 8.55Tietopaketti kokoaa yhteen sen, mitä jatkuvasta metsänkasvatuksesta tiedetään
27.04.2022 8.41Aluehallintovirasto: Ammattikuljettajien ajo- ja lepoaikoja laiminlyödään huomattavan paljon
26.04.2022 13.12Qauntron - Uusi peluri sähkökuorma-autojen markkinaan
26.04.2022 12.07Ponssen osavuosikatsaus Q1 2022
26.04.2022 12.00Katso tästä ensimmäiset kuvat uudesta Amarokista
26.04.2022 10.50Paras mahdollinen suoja on kypärän tärkein ominaisuus
25.04.2022 17.33Ford hyötyautot oheispalveluineen Ford Pro tuotenimen alle
25.04.2022 16.13Ponssen Juha Vidgrénille Suomen Yrittäjien yrittäjäristin suurristi
25.04.2022 13.22Ponsse arvioi kuluvan vuoden liikevoiton jäävän merkittävästi edellisvuotta pienemmäksi
25.04.2022 10.03Junnikkala Oy etsii puunkorjuu- ja kuljetusurakoitsijoita
25.04.2022 9.02Stora Enso myy sahansa ja puunhankintansa Venäjällä
24.04.2022 15.00Kevät saapuu ja vesilintujen laskentakausi on jälleen alkamassa
24.04.2022 11.00Hallitukselta tärkeä esitys kotimaan puunkuljetusten turvaamiseksi
23.04.2022 11.00Metsäteollisuuden tuoteinnovaatiot ja tuotteiden ilmastohyödyt vielä tuntemattomia kuluttajille
22.04.2022 23.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 16/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! erikoislähetys John Deere Forestryn Laukaan avoimien ovien päivästä ja Oulun Oikiat Konepäivät tapahtumasta
22.04.2022 10.32Hiab on saanut Yhdysvalloista yli 24 miljoonan euron ajoneuvotrukkitilauksen
22.04.2022 9.30Ford Pro esittelee seuraavan täyssähköisen hyötyajoneuvomallinsa toukokuussa
21.04.2022 9.57MTK kannustaa metsänomistajia puukauppojen kilpailuttamiseen
21.04.2022 9.29Ponsse palkitsi teräslevytoimittajansa vuoden toimittaja 2021 -palkinnolla
20.04.2022 17.00LUE TÄSTÄ! Kevään 2022 jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - paljon mielenkiintoista kuljetus- ja konealan asiaa...
20.04.2022 16.22Täysin uusi Scudo vahvistaa Fiatin asemaa hyötyajoneuvomarkkinoilla
20.04.2022 15.37TTS Työtehoseura ja Vehon solmivat jättikaupan hyötyajoneuvoista
20.04.2022 12.00Einari Vidgén Säätiö jakaa tunnustuksia nyt jo 17. kerran - haku aukeaa 22.4.
19.04.2022 16.20Citroen Berlingosta alennetun autoveron vaihtoehto - pyyntihintaan luvassa huomattava huojennus
19.04.2022 15.00Harvinainen koeajokiertue 27.4.-19.5. Vuoden kuorma-autoksi palkittu DAF edustaa uutta sukupolvea
19.04.2022 11.00Afryn selvitys: Politiikkatoimet nostamassa vientiteollisuuden logistiikkakustannuksia jopa 500-900 miljoonaa vuonna 2030

Näytä lisää »