Puutavara-autoilija Mauri Tuominen: "Sisu on vuoren huipulla"04.02.2018 11.33
Hausjärveläinen Mauri Tuominen ajaa yhdessä poikiensa kanssa raakapuuta Etelä-Suomen aluella. Tuomisen auto on Sisu Polar Timber, jota omistaja pitää kaikkien aikojen parhaana puutavara-autona. (kuva: Mauri Tuomisen tyylikäs Sisu Polar Timber 8x4 -puutavara-auto teki tammikuun puolivälissä tukkikuormaa Janakkalan seudulla.) Mauri Tuomisen tie autoilijaksi sai alkusysäyksen 1960-luvulla. Silloin 15-vuotias Mauri hyppäsi kesän ajaksi maitoauton apumieheksi. - Se oli sitten sillä selvä ja uravalinta tehty. Kuorma-auton ratin takana olen ollut vuodesta 1970 lähtien. Vielä pari vuotta niin voin viettää 50-vuotistaiteilijajuhlia, Tuominen sanoo makeasti nauraen. Eikä Tuomisen hymy hyydy kun puheenaihe käännetään tähän hetkeen ja alla olevaan parin kuukauden ikäiseen Sisu Polar Timber 8x4 puutavara-autoon: - Nyt on kuule Sisu vuoren huipulla. Sisut ovat olleet ennestäänkin hyviä, mutta nyt kun vielä tekniikka ja hytit tulevat Daimlerilta ovat Sisun tuotteet enemmän kuin hyviä. Jos tällä ei saa tukkeja metsästä, niin ei sitten millään. Ja manuaalivaihteistoa en enää ota. 16-pykäläinen PowerShift 3 -vaihteisto on tätä päivää. Jos tulee tiukka paikka niin kaasu pohjaan ja antaa tekniikan hoitaa hommat. Tosin tietyt tienpätkät ja nousut on yhä järkevintä ajaa manuaalipuolella. Fulleria en kaipaa, sitä tuli veivattua neljännesvuosisata, joka on ihan tarpeeksi, sanoo Sisu-uransa vuonna 1985 SM 260 -lava-autolla aloittanut ja siitä eteenpäin useilla eri Sisu-malleilla täyspäiväisesti ajotehtäviä tehnyt Hausjärven Sisu-konkari Mauri Tuominen. - Mahtuu tuohon väliin toki muitakin merkkejä. Ja moni tietää mitä olen niistä mieltä, Tuominen lisää. (kuva: Mauri Tuominen kehuu tehdasvalmiin Sisu Polar Timber 8x4:n tekniikkaa ja ajo-ominaisuuksia. - Sisu on nyt vuoren huipulla puutavara-autoissa.) Maurin pojat Mika ja Lasse ajavat myös puuta, mutta eri merkkisillä autoilla. - Jokainen ajaa oman yrityksensä lukuun ja lisäksi meillä on yhteisyritys: MMM Kuljetus Oy, jossa on neljäs auto ja siihen osaava kuski. Kaikki autot ajavat puuta Koskitukki Oy:n lukuun laajalla toimialueella, joka ulottuu Janakkalasta aina Tammisaaren ja Lohjan nurkille. Näiltä leimikoilta puut viedään Järvelään, Tuominen kertoo. Tuominen kertoo ajaneensa puutavaraa päätoimisesti viimeiset kymmenen vuotta. - Sitä ennen ajettiin talvet tukkia ja kesäisin harkkoja rakennuksille. Harkkojen kuljetus oli kovaa työtä. Piti saada vuoden harkot toimitettua puolessa vuodessa, Tuominen muistelee. (kuva: Yhteydenpito Koskitukkiin hoituu näppärästi Sisun viihtyisästä ohjaamosta tietoliikenteen avulla: - Eivät ne tällaista jermua tarvitse nurkkiinsa pyörimään ja paikkoja sotkemaan, Tuominen naurahtaa.) Huippuluokan työkalu Päätyminen 2+2 akseliseen Sisu Polar Timberiin oli Tuomisen mukaan erittäin hyvä päätös. - Ajettavuus on huippuluokkaa ja auto kääntyy tosi pienessä tilassa. Sanoisin että tässä on autossa on hinta-laatusuhde kohdillaan. Toki pyysin tarjoukset myös muilta merkeiltä. Hintaerot eri valmistajien tuotteiden välillä ovat nykyisin todella kapeita. Ero edullisimman ja kalleimman tarjouksen välillä oli noin 10 000 euroa. Auton päädyin ostamaan Sisu Auton Kanasen Petriltä. Siinä on kuule myyjä, jolla on tuoteosaaminen kunnossa ja joka osaa ottaa asiakkaan tarpeet kunnolla huomioon, kehuu Tuominen.
(kuva: Tuomisen uuden Sisun perässä kulkee Närkon 5-akselinen puutavarakärry mikä on ostettu Kongan Konepajalta. Puutavarapankkovarustus on Alucarin Alu75 -mallistoa.) Tuomisen Sisu on malliltaan Polar Timber 8x4 (2+2). Moottori on tilavuudeltaan 16-litrainen ja teholtaan 625 hevosvoimainen. 16-pykäläiseltä PowerShift 3 -vaihteistolta voima siirtyy vedonkatkaisulla ja hydraulisella telinnostolla varustetulle telille. Koska ketjuttaminen on puutavarakuljetuksessa arkipäivää ovat vetävien pyörien akselit varustettu nousevilla lokasuojilla. 2-piiristä hydrauliikkajärjestelmää ruokkii jykevä kaksoishydrauliikkapumppu kooltaan 80/80 cm3 mikä antaa riittävästi voimaa nosturinkäyttöön. - Tehdasvalmis auto on hyvä juttu. Ei tarvitse juosta eri paikoissa ja kysellä auton perään. Tämä auto oli valmiina viikkoa ennen sovittua ja heti pääsi työn tekoon, niin se pitää asioiden hoitua, sanoo Sisu Polar Timberiinsä ilmeisen tyytyväinen Tuominen.
(kuva: Tarkkaliikkeinen KESLA 2110T nosturi vaihtui pian haastattelun teon jälkeen saman valmistajan Z-nosturiin. Tuomisen Sisu Polarin sisäpuolisen nosturituppisatulan ja hydraulisen kiristyksen ansiosta nosturin vaihto sujuu vaivattomasti.) Nosturi vaihtui Z:aan Kun ruoto on saatu ajettua pinolle, on aika lapata tukkipuut kyytiin. Tuomiselle ei tee tiukkaa KESLA 2110T -puutavaranosturin koppiin nousu vaikka takana on jo vuosikymmenten työura ja useampi miljoona kilometriä auton ratissa. - Tämä nosturi on jo muutaman vuoden ikäinen, mutta yhä täydessä iskussa. Ajat ja tarpeet kuitenkin muuttuvat, joten ylihuomenna tämän tilalle vaihdetaan Kongan Konepajalla saman valmistajan vastaava Z-nosturi malliltaan KESLA 2112ZT. Se on tätä nykyistä vahvempi mutta oleellisin ero on siinä että minä pääsen vähemmällä, kun ei tarvitse tehdä koloa puomille tai siirrellä nosturia purkupaikoilla kurottajan edestä, Tuominen sanoo ja jatkaa: - Meillä on Kongan Konepajalle varsin lämpimät suhteet. Sieltä on ostettu monet nosturit ja kärryt kuten tämä Närkokin. Palvelu pelaa ja työn laatu on huippuluokkaa. Kilometrejä uuden Sisun matkamittariin on ehtinyt kertyä jo reilun parikymmentätuhatta. - Se on vähän, mutta minkäs teet kun metsät ja tukkitiet ovat niin märkiä ettei puun korjuu tahdo luonnistua. Silloin eivät myöskään autot liiku ja monet metsäautotiet ovat ajokelvottomia. Nyt näyttää onneksi jo hieman talvisemmalta, tuumaa Tuominen. (kuva: Kongan Konepajalla Mäntyharjulla Tuomisen Sisun perään vaihdettiin Z-mallin KESLA 2112ZT, mikä lisää kuormatilaa ja nopeuttaa toimintaa kun puomille ei tarvi tehdä koloa eikä siirrellä nosturia purkupaikoilla.) |