Tavarakuljetusten siirto kumipyöriltä rautateille taantuu pohjoisessa. VR on joutunut vähentämään palvelua Suomen tonnimääräisesti vilkkaimmalla Oulu-Helsinki -radalla. Viimeisen päivittäisen rekka-junan myöhästely suututtaa asiakkaita. Syynä on Pohjanmaan radan huono kunto.
Pohjanmaan radan heikko kunto on aiheuttanut myöhästelyjä myös tavaraliikenteessä, ja asiakkaat karkaavat takaisin kumipyörille. Myöhästelyt ja kohonneet hinnat suututtavat asiakkaita.
- Ratakapasiteetti on erittäin huonossa kunnossa, aikatauluvarmuutta ei ole minkäänlaista, eikä aikatauluherkkää tavaraa voi kiskoilla enää kuljettaa.
- Tilanne näyttää pahalta. On sääli, jos palvelu ajetaan alas Suomesta. Keski-Euroopassa yhdistelmäkuljetukset ovat suosittuja ja hyvin tuettuja, tiivistää yksi Oulun terminaalin suurimmista asiakkaista, Vähälä Logistics -yhtiön johtaja Ville Vähälä.
Miljoonaterminaali tyhjäkäynnillä
Oulun satamaan rakennettiin ainutlaatuinen yhdistelmäkuljetusterminaali vuonna 2004.
Yli yhdeksän miljoonan euron investointipäätöksen aikaan uskottiin jopa kolmeen rekkajunayhteyteen päivässä Oulun ja Etelä-Suomen suurten kaupunkien välillä.
Jäljellä on enää yksi arkiyhteys, joka vie ja tuo rekkoja sekä -kontteja Oulu - Helsinki -välillä. Viimeksi lakkautettiin Oulu - Tampere -rekkajunat elokuun puolivälissä.
- Tavarakuljetuksia on siirtynyt ihan selkeästi kumipyörille, vahvistaa myyntipäällikkö Hannu Kuoppala VR Rautatielogistiikasta.
Hyvä idea - huono rata
Kaikki osapuolet ihastelevat liikeideaa: VR:n on tarkoitus ajaa raskaat rekkalastit vihreällä sähköllä non-stoppina halki Suomen, 100 km/h nopeudella.
Tavarakuljetusten siirto kumipyöriltä tapahtuu näin: Kiitolinja, Kaukokiito tai vaikkapa Transpoint pysäköivät rekkansa erikoisvaunuihin Oulussa. Oulu - Helsinki -välillä rekkamiestä ei tarvita lainkaan. Toinen kuljettaja Helsingissä, Tampereella tai Turussa ottaa rekan pois junasta ja vie rahdin perille.
Todellisuudessa rekkajunat väistelevät huonokuntoisella Pohjanmaan radalla myöhästeleviä henkilöjunia.
- Meillä on omia asiakaslupauksia rahdin toimitusaikatauluista. Niiden pitämiseksi olemme joutuneet siirtämään kuljetuksia takaisin kumipyörille, perustelee Ville Vähälä.
Kuljetusliikkeet moittivat myös palvelun kallistumista. Vähenevät kuljetukset näyttävät ajaneen rekka-juna-palvelun kustannuskriisiin. Alalla ihmetellään palveluhintojen nousua etenkin sen jälkeen, kun VR Cargo ja Transpoint yhdistyivät pari vuotta sitten.
Kaksoisraide ratkaisuksi
- Suunnitelmiahan meillä toiminnan laajentamiseksi on, mutta radan perusparannustilanne ja Pohjanmaan radan läpäisykyky on erittäin kriittinen, eli mennään äärirajoilla. Kaksoisraide mahdollistaisi tarjonnan nelinkertaistamisen, arvioi Hannu Kuoppala.
Pohjanmaan rata saadaan kuntoon tähän tietoon vasta 2017 ja Helsingin yhdistelmäterminaali on juuttunut suunnittelupöydälle. Hintoja alentavaa, Keski-Euroopan tai Ruotsin kaltaista pitkien kuljetusten tukemista puolestaan saataneen odotella vieläkin pidempään.