Perusjuhta on varteenotettava veturi nyt ja sitä se on myös siirtymäkauden jälkeen. puu76
14.03.2015 18.55
Suomalaisen puutavarankuljetuksen perusjuhtana on toiminut jo vuosikymmeniä kolmiakselinen vetoauto. Sitä se on nyt ja sellaisena se tulee säilymään vielä pitkälle tulevaisuuteen. Kolmiakselisen veturin 6x4 versio on autokannasta yleisin ja napavetoiset mallit ovat nyt vielä suosionsa huipulla.
64 tonnisen kilpailukyky huippuluokkaa.
Investointeja rauhoittamaan jakilpailukyvyn tasoittamiseksi tehty 4 tonnin ja viidenvuoden "bonus" on onnistunut ratkaisu ja se antaa kaivatun mahdollisuuden jatkaa nykykalustolla täysin kilpailukykyisesti vielä nelisen vuotta. Sitten onkin tehtävä ratkaisu, kun seitsemänakselisen kaluston kokonaispaino laskee takaisin 60 tonniin.
68 tonnisiin kahta,- oikeastaan kolmea kautta.
Siirtyminen 68 tonnin kokonaispainoluokkaan on pääosin tuottavaa ja turvallista. Muutokset ovat perusteltavissa ja kuormatilan puutteesta aiheutuvat tappiot ovat vielä 68 tonnisessa tilavilla pankoilla varustettuna lähes minimaalisia.
Edullisin tapa on lisäakseli , joko autoon, tai perävaunuun.
Pienimmällä investoinnilla 68 tonnin kokonaispainoluokkaan pääsee asentamalla liäakselin joko autoon, tai perävaunuun. Perävaunujen akselointi on selkeästi yleisintä ja autojen lisäakseliasennus on enempi harvinaista. Lisäakseloinnin kustannukset ovat luokkaa 10.000€ - 25.000€. Lisäakseloinnin yhteydessä kannattaa päivittää kuormatilan kokoluokka uutta kokonaispainoluokkaa vastaavaksi.
Viisiakselinen matala ja kevyt vaunu tuottoisin.
Viisiakselisissa vaunuissa on käyttäjäkunnan valinnat kääntymässä perävaunuihin, jotka ovat runkokorkeuksiltaan matalampia (alle 115 cm) ja nyt myös perävaunun keveys alkaa enenevissä määrin määrittää valinnan (omapaino 6.750 kg - 7.650 kg). Perävaunun keveys ja mataluus sekä maksimaalinen kuormatilakoko kruunaavat osaltaan 68 tonnisen yhdistelmän tulevaisuuden tuotokset. Hyvä uusi vaunuvalinta viisiakseliseksi on painoltaan 1000 kg telitettyjä nykyvaunuja kevyempi ja sen kuormatilan koko on noin 10m3 niitä tilavampi.
Neliakelinen auto 68 tonnisen yhdistelmän veturina.
Neliakselinen auto on suositeltavissa 68 tonnin yhdistelmään silloin, kun kuormaimen käyttö ja mukana kuljetus on jatkuvaa, tai lähes jatkuvaa. Auton omapainoon kannattaa kaikesta huolimatta alkaa kiinnittää huomiota myös neliakselisen vetoauton osalla. Omapaino on järkevä, vasta kun auton paino hydrauliikkavarusteisena ja ajokuntoisena on selkeästi alle 12.000 kg.
Kuuskasi 3+5 yhdistelmänä on toteutettavissa tuottavasti myös 26 tonnisella vetoautolla.
68 tonnisen yhdistelmään , jossa nosturin mukanakuljetus on minimaalista , on 26 tonninen 6x4 vetoauto hyvinkin tuottava. Kuormatila on rakennettavissa kolmelle 5.5 m nipulle 130 m3 tilavuuteen ja yhdistelmän omapainossa päästään oikeilla valinnoilla jopa alle 17.000 kg omapainon ja kantavuudessa yli 51.000 kilon. Puutavaran maantiekuljetuksiemme perusjuhta jopa vielä 26 tonnisenakin saattaa säilyttää vahvan asemansa myös tulevinakin vuosikymmeninä.
|