Ajankohtaista Uudeltamaalta: Suomalaiset autoteollisuuden digitaalisen murroksen arkkitehteina

04.02.2016 6.45

Tekes tiedottaaHelsinkiläisen pk-yrityksen Rightwaren taustalla on kokemusta peleistä, mobiilista ja varsinkin grafiikasta.

Idea digitaalisista käyttöliittymistä syntyi vuonna 2008 perustajien työskennellessä PC-suorituskykyohjelmistoja valmistavalla suomalaisella Futuremarkilla. Mukaan keskusteluihin tuli myös Audi, jolla oli halukkuutta uudistaa autojensa käyttöliittymä ja saada käsiinsä työkalut demojen luomiseksi tätä varten.

Vuoden 2009 lopussa sarjayrittäjä Tero Sarkkinen perusti Rightwaren ostamalla käyttöliittymäaihion ja mobiililaitteiden suorituskyvyn mittausohjelmiston Futuremarkilta. Mobiilipuoli irtautui myöhemmin omaksi yrityksekseen Basemarkiksi. Yritysostossa oli mukana kaksi suomalaista pääomasijoitusyhtiötä Inventure ja Nexit. Sijoittajia houkutti aasialaisille kännykkävalmistajille suunnattu helppo käyttöliittymätyökalu, jolla tehdä puhelimista oman näköisiä.

”Emme kovasta yrityksestä huolimatta onnistuneet rakentamaan kestävää liiketoimintaa kulutuselektroniikkavalmistajien suuntaan ja kesällä 2013 teimme päätöksen keskittyä kokonaan autoteollisuuteen. Jos Audi oli niin kiinnostunut digitaalisista käyttöliittymistä, muut tulisivat ennemmin tai myöhemmin perässä. Meidän teknologiamme suuria saavutuksia oli ja on edelleen on se, että 2D- ja 3D-grafiikka pyörii hyvin edullisillakin suorittimilla. 2014 alussa suurilla kuluttajaelektroniikkamessuilla Audi julkisti uuden sporttimallinsa TT:n, jossa oli meidän softamme päällä pyörivä täysin digitaalinen mittaristo. Sen jälkeen alkoivat puhelimet soida”, sanoo toimitusjohtaja Jonas Geust.

Luksusmalleista kohti keskiluokkaa

Rightwarella on yhteistyötä 15 autovalmistajan kanssa, joista Geust ei sopimusteknisistä syistä voi yllämainitun lisäksi mainita kuin Nissanin. Toimistot löytyvät Euroopasta, Yhdysvalloista ja Aasiasta. Lähivuosien aikana 25 miljoonaa autoa varustetaan Rightwaren teknologialla.

”Premium-autoista siirrytään enemmän volyymimalleihin. Me tarjoamme valmistajille alustan, jonka he muokkaavat haluamakseen. Lisäksi meiltä saa konsultointia ja teknistä apua, kuten softapäivityksiä ja käyttöönottotukea. Ohjelmistomyynti on meille kevyesti tärkein juttu, emme esimerkiksi tarjoa design-apua kuin poikkeustapauksissa. Myös suuret komponenttivalmistajat, kuten Continental ja Bosch käyttävät suunnittelutyökaluamme.”

Viime vuonna Rightware kasvoi 100 prosenttia liikevaihdon ollessa neljä miljoonaa euroa. Tänä vuonna tavoitellaan sen tuplaamista. Työntekijöitä on yhteensä 55. Tuotekehitys on vankasti Suomessa, vaikka bisnes on globaali.

”Kasvuodotukset perustuvat nopeasti kasvaviin autojen tuotantomääriin. Haluamme tuoda autovalmistajille maksimaalisen lisäarvon halvan yksikköhinnan sijaan”, Geust kertoo.

Teollisuudenala muutoksessa

Autoteollisuutta pidetään hyvin vanhoillisena ja hitaana. Jonas Geustilla on toinenkin näkökulma.

”Ohjelmistoyrityksenä olemme tietenkin tottuneet nopeisiin liikkeisiin. Autovalmistajiin on kuitenkin sisäänrakennettu äärimmäinen huolellisuus, sillä liikkuvat metallilaatikot on tehtävä mahdollisimman turvalliseksi. Samaan aikaan teollisuus on muutoksen kourissa erityisesti sähköautojen, kuten Tesla ja Faraday Future, kanssa. Meidän on päästävä käsiksi näiden lisäksi perinteisempiin valmistajiin. Toimimme osaltamme suuren muutoksen mahdollistajana, ja autoteollisuudella on ihan oikeasti tahtotila muuttua – suht nopeastikin.”

Käyttäjäkokemus on tärkein

Autonvalmistajat ovat brändinluomisen mestareita ja löytyvät aina arvokkaimpien tuotemerkkien listoilta. Autot herättävät valtavasti tunteita ja digitaalisen käyttöliittymän avulla kuluttajan pitää pystyä jatkamaan matkapuhelinten ja tablettien tuomaa digielämäänsä autoon istuessa.

”Ei kukaan kiinnostu enää pelkästä moottorin tai tavaratilan katselusta. Kuluttajan pitää saada grafiikasta wau-efekti ja päästä helposti käsiksi omiin soittolistoihin ja muuhun henkilökohtaiseen dataan. Myöhemmin voimme tuoda näytölle palveluja, kuten vapaaseen parkkipaikkaan opastaminen tai tarjoukset läheisissä kaupoissa. Eri kohderyhmien mieltymyksetkin pitää ottaa huomioon. Brittiaristokraatti haluaa ehkä jatkaa jalopuupaneeliaan digitaalisesti ja nuori kiinalainen miljonääri käyttöliittymän täyteen bling-blingiä. Itseajavat autot ovat sitten suuri askel eteenpäin. Kun kädet irrotetaan ratista, kuljettaja haluaa tietää pikkutarkasti mitä tapahtuu. Siihen graafiset käyttöliittymät ovat omiaan tulkatessaan ihmisille mitä kone meinaa seuraavaksi tehdä ja antaessaan kuljettajalle vielä mahdollisuuden vaikuttaa ohjaukseen.”

Rightware osallistui vuonna 2013 Tekesin ja UCLA-yliopiston Global Access -ohjelmaan, josta saa ammattilaisten apua Yhdysvaltain markkinoille menoon. Tulokset puhuvat puolestaan, sillä USA on yritykselle Euroopan jälkeen tärkein kasvumarkkina. Henkilöstöä on paikan päällä yhteensä neljä. Länsirannikolla keskitytään uudenlaisiin autohankkeisiin. Perinteiseen moottorikaupunkiin Detroitiin yritys on sijoittanut kaksi suomalaista teknistä kaveria.

”Ehkä poikkeuksellista, mutta emme ole tarvinneet paikallisia henkilöitä, sillä teknisen henkilöstön pitää tuntea alustamme läpikotaisin ja luotamme omaan osaamiseen. Paikan päällä oleminen on ehdoton edellytys, sillä voimme mennä tunnin sisällä esittelemään tehdyt muutokset. Detroitissa on läsnä kuusi maailman suurinta valmistajaa, jotka tekevät puolet maailman autoista. Ei heidän kansaan pääse eteenpäin toisesta maasta käsin. Ensimmäiset Rightwaren teknologialla varustetut jenkkiautot ovatkin menossa tuotantoon tämän vuoden aikana.”

Epäsuoraa kilpailua on jonkin verran yksinkertaisissa ajotietokoneissa sekä suoraan graafisissa käyttöliittymissä. Rightwarella menee hyvin, sillä yritys hätyyttelee jo 50 prosentin markkinaosuutta digitaalisissa käyttöliittymissä.

Autojen tulevaisuus

”Osa autovalmistajista vielä pohtii pitäisikö digitalisoida ja toiset miettivät jo siitä seuraavaa askelta. Varmaa on, että näyttöjen määrä ja heijastusnäytöt lisääntyvät ja digilaitteiden pitää toimia yhteen saumattomasti autoon istuessa. Keski-Euroopan ja Yhdysvaltojen ruuhkissa istutaan tunteja autossa päivittäin, joten kuljettajaa pitää sekä viihdyttää että huolehtia hänen vireystilastaan.”

Tekesin lainarahoituksella Rightware on kehittänyt ohjelmistoaan. Nuorten innovatiivisten yritysten rahoitus auttoi aikanaan päätöksen teossa, kun yritys keskittyi autoihin kulutuselektroniikan sijaan. Se myös auttoi tulevaisuuden suuntien hahmottamisessa. Vaikka yritys on edelleen keskittynyt autoihin, sen alustaa voi käyttää melkein missä vain – lentokoneissa, lääketieteellisissä laitteissa ja teollisuus- ja kiinteistöautomaatiossa. Myös Teollisuussijoitus on sijoittanut yhtiöön.

Lisätietoja

Jonas Geust
Toimitusjohtaja
Rightware
p. 040 502 2712
jonas.geust (at) rightware.com

www.rightware.com

27.01.2017 8.35Farmi Forest Oy ja Agritek Oy laajentavat yhteistyötään
27.01.2017 8.21Vene 17 Båt juhlistaa 100-vuotiasta Suomea
26.01.2017 18.10Kivihiilen kulutus kasvoi 31 prosenttia Suomessa vuonna 2016
26.01.2017 12.30Vuoden 2016 Sillanrakentamisen Hyvä idea -tunnustus Ruukki Constructionille, Versowoodille ja Parmalle
26.01.2017 12.00Yaran pelto- ja metsälannoitevalikoimat vuodelle 2017
26.01.2017 12.00Valmet kehittää laadunhallintatuoteperhettään tuomalla markkinoille täysin uudistetun Valmet IQ Web Monitoring System -katkokamerajärjestelmän
26.01.2017 11.45Wärtsilä optimoi Tallinkin uuden M/S Megastarin ylläpidon ja moottoreiden suorituskyvyn
26.01.2017 9.10Järjestöt: Kuntien korjausvelka hukassa - yritysten avulla terveempään talouteen
26.01.2017 8.47Liukas puu ja liukas kuormatila ovat asetuksenmukaisellakin kuormansidonnalla vaarallinen yhdistelmä.
25.01.2017 20.12Valmet toimittaa haihdutuslaitoksen Arkangelin sellu- ja paperitehtaalle Venäjälle
25.01.2017 19.401600 tykkäystä tuli täyteen äsken! Ammattilehden Facebook sivut saaneet suuren suosion lyhyessä ajassa
25.01.2017 18.01Moottoripyörät pärähtävät käyntiin MP-messuilla
25.01.2017 16.45Ovatko dieselautot lähipäästöiltään niin huonoja kuin väitetään?
25.01.2017 15.00Nuori, pidä kiirettä! Maanmittauslaitoksen kesätyöpaikkojen hakuaika päättyy 27.1.
25.01.2017 15.00Lammas- ja lehmipaimenviikoille ennätysmäärä hakemuksia
25.01.2017 15.00Metsä Group tarjoaa kesätöitä 900 nuorelle
25.01.2017 3.36Metsähallitus tarkisti tienkäyttömaksujaan
25.01.2017 0.55Puolustus ei perustu vapaaehtoisuuteen
24.01.2017 18.10KUVAKISA KONEVÄELLE! Missä Ammattilehden Mediamobiili oli isojen koneiden vierellä...?
24.01.2017 13.00Mercedes-Benzin muotoilujohtajalle Gorden WagenerilleYhdysvaltain arvostetuin muotoilupalkinto
24.01.2017 12.00Stora Ensolle tunnustusta maailmanlaajuisesta johtajuudesta ilmastonmuutoksen vastaisessa työssä
24.01.2017 10.30Kinkkurasvoista valmistettiin 10 000 litraa Neste MY uusiutuvaa dieseliä
24.01.2017 9.30Puuinfo järjestää opintomatkan Saksaan 4.-7.5.2017
24.01.2017 9.15Seminaari/webinaari 8.2.2017 Miksi metsien taloudellisia mahdollisuuksia jätetään käyttämättä
24.01.2017 9.00Metsä Groupin karttajärjestelmässä jo 235 000 kilometriä sähkölinjoja merkittävä parannus työturvallisuuteen
24.01.2017 8.55Ministeri Berner: Väylien rahoituksen uudistustarve on ratkaistava
24.01.2017 5.45Vuosaaren tunnelin sulku 25.1.2017 klo 22.00 alkaen
24.01.2017 3.33Liukuestetolpista iso apu kuormansidonnalle - suurtehojarruista yhdistelmän pysähtymiselle.
23.01.2017 18.22Maakunnallinen Yrittäjäpalkinto 2016 myönnettiin Metsä-Multia Oy:lle
23.01.2017 18.20Jyväskylän Yrittäjien vuoden 2016 Yrittäjäpalkinto myönnettiin AFM-Forest Oy:lle
23.01.2017 18.10Puunkuormauksen mullistava HiVision -ohjaus on nyt tilattavissa Loglift ja Jonsered -nostureihin
23.01.2017 17.10Nimityksiä Veho Hyötyajoneuvoissa
23.01.2017 15.30Sammansalmen sillan korjaus aiheuttaa muutoksia liikenteelle Sysmä-Luhanka tiellä
23.01.2017 15.10Estä rengasvahinko ennalta - Aramid-vahvistetut sivupinnat suojaavat tehokkaasti vaurioilta
23.01.2017 14.35SONAX tuo markkinoille täysin uudenaikaisen lasinkovan, mutta joustavan keraamisen pinnoitteen
23.01.2017 14.22Vastuullinen pintakäsittely takaa pidentyneen käyttöiän ja paremman ulkomuodon.
23.01.2017 12.00Tuulivoimavuosi 2016 toi Suomeen lähes miljardin investoinnit
23.01.2017 11.00Rauman seudun kunnissa nuorten onnettomuusriski poikkeuksellisen korkea
23.01.2017 10.21Maarakennusalan firmat haastavat kaivuhommiin keskellä Stadia
23.01.2017 3.33Volvo Trucksin verkosto jatkaa mittavia investointeja Suomen markkinaan sekä panostamalla henkilöstöön
22.01.2017 16.10PONSSE Pohjoinen Express - entistäkin parempaa palvelua pohjoisen Suomen asiakkaille
22.01.2017 13.01FACEBOOK KUVAKISA! Tunnistatko kuvan metsätöissä olevan camo-värisen näyttävän Hitachi ZX135 USL -kaivukoneen...?
22.01.2017 11.15Nimityksiä Teboilissa
22.01.2017 6.53Asennustilahelpotusta neliakselisten puutavara-autojen tila-ahtauteen Weckmanilta.
22.01.2017 1.10Juha-Matti Raatikainen aloittanut Volvo Truck Centerin aluemyyntipäällikkönä idän alueella
21.01.2017 18.01Logset 8H GT -harvesteri esiintyy työnäytöksessä Hausjärvellä 3.2.2017
21.01.2017 15.55Uutta hiekoittimen muotoilua tila-ahtaisiin trippeliautoihin
21.01.2017 10.10Ammattilehti Facebook kuvakisa puukuskeille - tunnistatko kuvan Volvon...?
21.01.2017 9.00Uusi menetelmä tunnistaa puulajin automaattisesti
21.01.2017 7.22Ammattilehden hyötyajoneuvojen koeajot täydessä vauhdissa - Fiat Fullback ja Renault Master 4x4 uusimmat koeajettavat
21.01.2017 3.00Pro: Meri- ja autoteollisuuden tukitoimet tervetulleita - kiitoksen paikka
20.01.2017 15.22KATSO KUVAT TÄSTÄ! Eco Log esittelee uudet E-sarjan kuormatraktorit
20.01.2017 14.20Veho Hyötyajoneuvot ja Mercedes-Benz Verkostomessuilla 25.-26.1.2017
20.01.2017 12.00Tieliikenneonnettomuuksissa kuoli 270 ja loukkaantui vakavasti 477 ihmistä vuonna 2015
20.01.2017 11.01Pumppukärryt ja paljon muuta helposti verkkokaupasta - parhaaseen hintaan
20.01.2017 10.25Jari Halinen edustaa Suomea Loglift Jonsered -lähettiläänä
20.01.2017 10.22Käy tutustumassa Tamtronin uudistuneeseen verkkopalveluun
20.01.2017 10.20Retro Trucks Rekkakukossa 6.5.2017
20.01.2017 9.20Vertailu: Toyotan merkkiuskollisuus on erittäin vahva - Jaguar vetää puoleensa nuoria aikuisia
20.01.2017 3.13Avoin data tehokäyttöön
20.01.2017 0.07Yhtiömalli ratkaisisi liikenneverkon rahoituksen
19.01.2017 21.58Aseiden lupaprosessi joustavammaksi aseturvallisuudesta tinkimättä
19.01.2017 21.00Liukkaat hoitamattomat tiet ja lumikuorma puhuttivat KUORMATILAA - 2017 kiertueneen avauksessa Uimaharjulla.
19.01.2017 17.32Liikenneverkkoa kehitettävä kokonaisuutena pitkäjänteisesti
19.01.2017 16.00Vuoden 2016 Kuljetuskuutio-palkinto Tullille
19.01.2017 15.00Kansainväliset öljymarkkinat tammikuu 2017
19.01.2017 12.30Rakennusteollisuus RT: Pitkäjänteisyys ja rahoituksen uudistaminen väyläyhtiön etuja
19.01.2017 12.30SKAL: Livessä aineksia kilpailukyvyn parantamiseen
19.01.2017 12.30Öljyala: Liikenneverkkoselvitys vaatii perusteellista arviointia
19.01.2017 11.15LVM: Yhtiömalli ratkaisisi liikenneverkon rahoituksen
19.01.2017 11.00Autoala pitää liikenneverkkoyhtiötä koskevaa selvitystä hyvänä avauksena
18.01.2017 20.10Huomio urakoitsijat ja metsänomistajat - katso tästä hyvä video metsäkoneteloista
18.01.2017 15.30Ympäristövaikutusten arviointiselostus on valmistunut Vaasan satamatiehankkeesta
18.01.2017 15.01Oletko Sinä seuraava Ammattilehden Facebook-sivujen lahjakortin voittaja?
18.01.2017 14.00Yritykset kasvattavat liikevaihtoaan viennin avulla osoittaa logistiikkayritys UPS:n teettämä tutkimus
18.01.2017 13.23Logset laajentaa toimintaansa Venäjällä
18.01.2017 13.22Yle: Ministeriö esittää tiemaksuja käyttöön, autovero kokonaan pois
18.01.2017 13.20Uutuuskirja paljastaa miten luodaan uusia menestyviä suomalaisia vientituotteita
18.01.2017 13.20Jätkäsaaren palvelukortteleille etsitään toteuttajaa
18.01.2017 13.20Ennakkotieto: Energia-alan Suomen ja Saksan yhteinen rahoitushaku avautuu
18.01.2017 13.20Uusi mittaus- ja kuivausteknologia vähentää kosteuden aiheuttamia sähkömoottoririkkoja
18.01.2017 8.00Kuntapäättäjät ovat tyytyväisiä kunnissa toteutettuihin tuulivoimahankkeisiin
18.01.2017 8.00Goodyear Eagle-360 voitti arvostetun muotoilupalkinnon
18.01.2017 3.57KUORMATILAA-2017 kierros starttasi Stora Ensolta Uimaharjusta 16-17.1.2017. - Starttipäivät Enocellillä oli kaupallinen menestys.
17.01.2017 18.01Valmet solmii strategisen energia- ja prosessiteollisuuden automaatiota koskevan kumppanuuden Consulta Enterprises -yhtiön kanssa Intiassa
17.01.2017 16.15Mechelininkadun peruskorjaus Helsingissä alkaa puiden kaatamisella
17.01.2017 15.15Nokian Raskailta Renkailta neljä uutta CT-rengasta - Maatalouden raskaimmatkin kuormat siirtyvät nyt tehokkaasti ja turvallisesti
17.01.2017 13.30Laihian kohdan tiehanke etenee siltatöillä
17.01.2017 12.00Tampereen Rantatunnelin säännölliset huollot jatkuvat
17.01.2017 10.50Mercedes-Benz GLC rallin uudeksi turva-autoksi
17.01.2017 10.10John Deere Forestry Oy:n nimitysuutisia
17.01.2017 10.00Vuonna 2016 Renault-yhtymän myynti kasvoi neljättä vuotta peräkkäin
17.01.2017 9.30Metsänkäsittelyn vaihtoehtoja voi kohta katsoa virtuaalilasien läpi
17.01.2017 9.30Lomalle paimeneen Haku lammas- ja lehmipaimenviikoille käynnissä16.1.?23.1.2017
17.01.2017 8.20Raskaspari Oy hakee mekaanikkoa koulutettavaksi oppisopimuksella metsäkonehuollon ammattilaiseksi
16.01.2017 18.20VTT:n spin-off yhtiöt keräsivät vuonna 2016 yhteensä ennätykselliset 18 milj. euroa pääomasijoituksia
16.01.2017 18.15Kekkilä jalostaa biomassat uudeksi kasvuksi
16.01.2017 18.11Nimitysuutinen Suomen metsäkeskuksessa Pirkanmaalla
16.01.2017 18.101400 tykkäystä tuli täyteen tänään! Ammattilehden Facebook sivut saaneet suuren suosion lyhyessä ajassa
16.01.2017 17.25....... ja Me tulemme taas ! ! ! - Terminatorimiesten KUORMATILAA- 2017 Suomen kierroksen startti Pohjois-Karjalassa.

Näytä lisää »