Tiedekeskus Pilkkeeseen on saapunut pienoismalli ATOL-amfibiolentokoneesta, joka hyödyntää kevyttä ja vahvaa puukomposiittirakennetta. Kaksipaikkaisia, vedestä ja maalta operoitavia pienlentokoneita suunnittelee ja valmistaa rovaniemeläinen Atol Avion Oy.
–ATOL-lentokone on upea esimerkki pitkälle jalostetusta puutuotteesta. Tiedekeskus Pilke kertoo metsien kestävästä käytöstä eli biotaloudesta, ja puurakenteisen lentokoneen pienoismalli on hieno lisä näyttelyymme. Tässäkin tuotteessa puu on parempi ratkaisu kuin muut materiaalit, tiedekeskusoperaattori Darja Heikkilä sanoo.
Lähes 65 % ATOL-lentokoneen rakenteesta on puuta. Valmistuksessa käytetään suomalaista mäntyä ja koivuvaneria. Pienlentokoneissa painolla on suuri merkitys. Puurakenne on kevyempi kuin lujitemuovi. –Puukomposiitti on oman kehitystyömme tulos, Atol Avionin toimitusjohtaja Markku Koivurova kertoo. -ATOL-koneen kehittäminen alkoi jo vuonna 1984. Puukomposiittirakenne on vahvuutemme, maailmasta löytyy vain yksi vastaavanlaista tuotetta sarjavalmistava yritys. Koneen moottoriksi valitsimme sähköisen ruiskuversion, mikä mahdollistaa bioetanolia sisältävien polttoaineiden käyttämisen.
ATOL 650LSA-pienoismalli on nähtävillä Tiedekeskus Pilkkeen ilmatilassa Rovaniemellä. Pienoismallin rakensi Lauri Maalismaa ja Pilkkeeseen sen ripusti Treeform Oy.
Kuva: ATOL-pienoismalli liitää Pilkkeessä. Kuvaaja: Pekka Koski.