Kauppalehti - Nyt on rekalla kokoa: Suomen pisin tien päälle

16.03.2015 20.27

Teiden jättiläiseen mahtuu kerralla marketin verran tavaraa.

”Road trainiksikin” eli tiejunaksi kutsuttu 34-metrinen yhdistelmä ajaa joka päivä Ruokakeskon Vantaan keskusvarastolta Kempeleelle ja takaisin.

Rekka on tavallista yhdistelmäkuljetusta yhdeksän metriä pitempi. Käytännössä se tarkoittaa kahden henkilöauton verran lisää pituutta. Täyden kuorman massa on 90 tonnia.

Kyydissä on yhteensä 189 rullakkoa kaupan päivittäistavaroita. Normaaliin yhdistelmään rullakoita mahtuu 90. Paluumatkalle Kempeleen terminaalista Vantaalle rekka tungetaan täyteen tyhjiä rullakoita.

Rekka lähti Vantaalta kohti pohjoista ensimmäisen kerran perjantaina aamupäivällä.

Tuplaa tavaran määrän

Keskossa yhdistelmän kutsutaan Ekorekaksi, koska se tuplaa yhdellä rekalla kuljetettavan tavaramäärän.

”Ekorekalla saamme vähennettyä jopa 600 Vantaan ja Oulun välistä kuljetuskertaa vuosittain”, kertoo Ruokakeskon logistiikkayhtiön Keslogin toimitusjohtaja Mika Salmijärvi.

Salmijärven mukaan kyytiin mahtuu tavaraa yhden marketin verran. Rullakot voi lastata kahteen tasoon, kevyemmät päälle, raskaammat alas ja eteen.

Volvon valmistaman ”nupin” moottorissa on tehoa 750 hevosvoimaa, kun tavallisen moottorin teho on 500 hevosvoimaa. Rekassa on henkilöautoista tuttuja moderneja varusteita, kuten kaistavahti ja automaattinen jarrutustoiminto. Jäisessä ylämäessä kuljettaja voi helposti heittää renkaisiin ketjut päälle.

Mutta mahtuuko se tielle?

Rekka liikennöi tarkkaan määrättyä reittiä nelostietä pitkin. Reitin pituus on vähän alle 600 kilometriä yhteen suuntaan. Liikennöintiä on simuloitu ja rekalla ajamista on harjoiteltu suljetulla radalla.

”Autosta  on tehty riittävän ketterä ja vakaa. Se mahtuu kääntymään reitin liittymissä ja risteyksissä”, sanoo Keslogin logistiikkapäällikkö Jani Lindström.

Tiukin paikka on Jyväskylän vieressä, Vaajakosken kiertoliittymässä. Siinä pitkä yhdistelmä oikaisee sen verran, ettei se mahdu yhdelle kaistalle.

Normaaliliikenteessä jättirekan ohittaminen kestää laskelmien mukaan yhden sekunnin pitempään kuin tavallisen yhdistelmän ohittaminen.

Rekan liikennöintiin on Trafin poikkeuslupa. Kokeilu kestää vuoden 2019 loppuun, jonka jälkeen päätetään jatkosta. Vuodessa kilometrejä kertyy 360000.

Kokeilusta kerätään jatkuvasti dataa. Rekka kuvaa koko ajan videokuvaa edestä ja sivuilta.

EKOREKKA KÄYTTÖÖN KESKOSSA – TEHOKKUUTTA PITKIEN MATKOJEN KULJETUKSIIN

kesko_ekorekka_1.jpg

Keskon päivittäistavarakaupan kuljetuksissa otetaan käyttöön uusi suurempi kalustoratkaisu Ekorekka, jolla saadaan kuljetettua tavaraa jopa kaksinkertainen määrä normaalia enemmän. Ekorekalla tehostetaan päivittäistavaroiden lämpötilasäädeltyjä elintarvikekuljetuksia pitkien etäisyyksien Suomessa.

Ekorekan avulla saadaan parannettua merkittävästi logistista tehokkuutta, kun kerralla pystytään kuljettamaan jopa kaksinkertainen määrä kaupan rullakoita perinteiseen yhdistelmärekkaan verrattuna.

– Kuljetusten aiheuttamat hiilidioksidipäästöt ovat yksi toimintamme merkittävimmistä ympäristövaikutuksista. Tällä ratkaisulla pienennämme myös päästöjä. Olemme laskeneet, että Ekorekalla saamme vähennettyä jopa 600 Vantaan ja Oulun välistä kuljetuskertaa vuosittain, kertoo Ruokakeskon logistiikkayhtiön Keslog Oy:n toimitusjohtaja Mika Salmijärvi.

Käyttöönotettavan Ekorekan pituus on 34 metriä ja massa täydessä kuormassa 90 tonnia. Se tulee liikennöimään Ruokakeskon Vantaan keskusvarastojen ja Oulun jakelualueen Kempeleen terminaalin välisessä runkoliikenteessä. Liikennöintiin on Trafin määräaikainen poikkeuslupa. Kokeilu kestää vuoden 2019 loppuun. Päätökset jatkosta tehdään saatujen kokemusten perusteella.

– Mahdollistamme poikkeusluvilla uusien ajoneuvoratkaisujen testaamisen liikenteessä. Kokeilujen kautta toivotaan löytyvän turvallisia ja tehokkaita ratkaisuja, jotka parantavat logistista kilpailukykyä pitkällä aikavälillä, kertoo hanketta ohjaamassa ollut Liikenteen turvallisuusviraston Trafin Yksikön päällikkö Otto Lahti.

Hanketta on valmisteltu Keslogin johdolla noin kaksi vuotta ja siinä on mukana useampi yhteistyökumppani. Ajoneuvon suunnittelusta ja rakentamisesta ovat vastanneet Volvo Trucks Oy ja korivalmistaja VAK Oy Vahdosta. Ekorekkaa liikennöi Keslogin yhteistyökumppani Mikko Niskala Oy Haukiputaalta.

– Olemme olleet hankkeessa alusta asti mukana ja on hienoa vihdoin päästä tositoimiin, iloitsee kuljetusliikkeen toimitusjohtaja Mikko Niskala hankkeen käynnistymistä.

06.02.2017 10.10Bioenergia ry haluaa lisää keskustelua turpeesta
06.02.2017 8.30Intohimo moottoripyöräilyyn ei ole hiipunut
06.02.2017 7.00Nuoret kalastajat sukelsivat talveen 4.2. - pilkkivavat kädessään
05.02.2017 21.15SAVOTAN TILIPÄIVÄ! Osallistu Ammattilehden Facebook kisaan ja voita 200 eur lahjakortti
05.02.2017 21.10John Deere Forestryllä tapahtuu Ylivieskan Rysky-päivänä 24.2.2016
05.02.2017 13.011700 tykkäystä tuli täyteen äsken! Ammattilehden Facebook sivut saaneet suuren suosion lyhyessä ajassa
05.02.2017 11.01Metsä Groupin vuoden 2016 vertailukelpoinen liiketulos 439 miljoonaa euroa
05.02.2017 10.30Metsä Tissue Oyj on siirtynyt kokonaisuudessaan Metsäliitto Osuuskunnan omistukseen
05.02.2017 10.00Puutavarayhdistelmän turvalaitteitten toiminnassa suuria puutteita.
05.02.2017 2.24Ajatus yksinäisestä suomalaisesta luontoliikkujasta on aikansa elänyt
05.02.2017 1.23Teijon kansallispuiston palvelut kehittyvät
04.02.2017 17.04Weckmanin supertilava ja kevyt viisiakselinen raakapuuvaunu.
04.02.2017 13.14Stora Enso investoi 28 miljoonaa euroa Heinolan Flutingtehtaan tuotannon kehittämiseen
04.02.2017 13.10UPM tähtää entistä korkeammalle uusilla pitkän aikavälin taloudellisilla tavoitteilla
04.02.2017 10.10Stora Enson tilinpäätöstiedote 2016
04.02.2017 8.50Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlan kunniaksi vietettävät Luonnon päivät käynnistyvät tänään lauantaina 4.2.
04.02.2017 3.13Terminaalitoiminnot energiatehokkaassa puutavaralogistiikassa
04.02.2017 1.12Kari Mikkilästä Logsetin talous- ja hallintojohtaja
03.02.2017 18.10KUVAKISA PUUKUSKEILLE! Tunnista kuvan auto ja tehdas missä ollaan - voita Fazerin Sinistä Ammattilehden Facebookissa
03.02.2017 18.01Heikki Hämäläinen voitti 150 euron lahjakortin Ammattilehden Facebook kisassa
03.02.2017 16.22KATSO TÄSTÄ KUVAT! Logset järjesti onnistuneen työnäytöksen tänään Hausjärvellä
03.02.2017 15.17Koneosapalvelusta Koppom Maskin AB:n jälleenmyyjä
03.02.2017 10.00Metsä Groupin vuoden 2016 vertailukelpoinen liiketulos 439 Meur
03.02.2017 9.30Mercedes-Benz G 500 4x4² Infrastar Oy:llä vaativissa työnjohto- ja huoltotehtävissä
03.02.2017 9.30Kaustisilla uusitaan Raumansillan päällysrakenteita
03.02.2017 9.00Puutavarapankkojen pinnoitteitten lumentarttuvuutta tutkitaan.
03.02.2017 3.33Kosteikot tärkeitä luonnonkatastrofien torjunnassa
02.02.2017 16.01John Deeren hakkuutähdepaalainyksikön oikeudet Wellinkcaesar Timber Technologylle
02.02.2017 16.00Logset 8H GT harvesterin työnäytös huomenna Hausjärvellä
02.02.2017 9.02Inarin Juutua-Tuulispään virkistysmetsän käyttöä ohjaava suunnitelma valmistuu: suunnittelu poiki pysyvän yhteistyöryhmän paikkakunnalle
02.02.2017 8.00Uutta tehokasta aeroajattelua Isuzun pickup - mallistoon
02.02.2017 3.22Uusi hopeasävy käyttökokeiluun
01.02.2017 19.00SKAL Kuljetusbarometri 1/2017: Biotalouden investoinnit ruokkivat kuljetusten kysyntää; energiatehokkuutta kuljetuskaluston optimoinnilla, varovaista kiinnostusta yhdistelmäpituuden kasvattamiseen
01.02.2017 18.01Rottne esittelee uuden keskikokoisen 12 tonnin 8-pyöräisen F11D -kuormatraktorin
01.02.2017 14.40Pyhäjoella käynnistetään taajamateiden järjestelyt ja tie- ja rakennussuunnitelman laatiminen
01.02.2017 14.20KIVIROCK-LEHTI TULEE! Varaa ilmoituspaikkasi seuraavassa yli 250 sivuisessa järkäleessä
01.02.2017 14.00Neste myy Pietarsaaren terminaalin ruotsalaiselle Wibax Ab:lle
01.02.2017 12.21LUE TÄSTÄ! Historian suurin FLUID Finland lehti on ilmestynyt - 156 sivua teknistä luettavaa kone- ja kuljetusalan ammattilaisille
01.02.2017 11.02Puupohjainen tekstiilikuitu haastaa perinteisen valmistuksen - suomalaisyrityksen tavoitteena globaalit markkinat
01.02.2017 10.45RealParts ja Mikarent järjestävät yhteisen talvipäivän 4.2.2017 klo 10:00-15:00!
01.02.2017 8.00Puun ympärillä merkittäviä innovaatioita yli toimialarajojen menevällä allianssilla
01.02.2017 3.49V-Traffic mukana Vuosisadan Liikenneteko -hankkeessa Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi
01.02.2017 3.40Sotiemme veteraanit juhlivat Suomi 100 itsenäisyyden juhlavuotta lämpimin jaloin
01.02.2017 2.34Suden metsästys etenee
31.01.2017 15.00Moottorin osia 3D-tulostustekniikalla
31.01.2017 11.55Biotalouden investoinnit ruokkivat kuljetusten kysyntää; energiatehokkuutta kuljetuskaluston optimoinnilla, varovaista kiinnostusta yhdistelmäpituuden kasvattamiseen
31.01.2017 11.00Isuzu D-Max uudistuu - Paljon parannuksia ja uusi sydän
31.01.2017 9.15Stora Enso näyttää Lahden MM-hiihdoissa mihin puu pystyy
31.01.2017 9.00Iveco / De Rooyn tiimi ja Goodyear palkintopallille Dakar-rallissa
31.01.2017 9.00STIHL varoittaa väärennöksistä
31.01.2017 9.00Metsänomistajien päivä Rajamäellä 18.3.2017 klo 10­?15
31.01.2017 8.45Maatilojen neuvontakorvaus tuplaantuu helmikuun alusta alkaen
31.01.2017 0.07Puutavarayhdistelmän lika- / lumikuormaa on rakenteissa keskimäärin 1000 kg /kuorma.
30.01.2017 20.01Metsähake kuivaksi keinokuivurilla
30.01.2017 14.01Lähes 1,2 miljoonan euron rahoitus metsäbiotalouden innovatiivisten liiketoimintamallien tutkimukseen
30.01.2017 11.00Neljä Valmetin toimittamaa pehmopaperilinjaa käynnistetty kolmen kuukauden sisällä Lee & Manin tehtaalla Kiinassa
30.01.2017 9.45Neste MY uusiutuvan dieselin myynti laajenee raskaan kaluston Neste Truck -asemille
30.01.2017 4.10Yhdistelmien huomiovalot ja heijasusteipit ovat käytännön olosuhteissa aivan liian yleisesti huonossa hapessa.
30.01.2017 1.23Reservistä siviilipalvelukseen siirtymistä ilmiönä pitää tutkia tarkemmin
29.01.2017 13.11Puukaupassa lähenneltiin ennätyslukemia vuonna 2016
29.01.2017 12.55Energiavuosi 2016: Sähkönkäyttö kääntyi nousuun
29.01.2017 4.56Kaikille Saimaan kuuteille pyritään nyt takaamaan syntymäpesä apukinoksia tekemällä
29.01.2017 0.10YK:n metsästrategia hyväksyttiin
29.01.2017 0.07Miksi nanopinnoitteet?
29.01.2017 0.05Puutavarapankkojen pinnoitemenetelmiä on syytä edelleenkehittää.
28.01.2017 21.04Lue Scania Maailma 3/2016 lehti tästä
28.01.2017 19.57Nanopinnoitteistako apua puutavarayhdistelmien lumikuormien pienentämiseen.
28.01.2017 18.01Parempaa haketta polttoon - Luken uudesta mallista taloudellista hyötyä yrityksille
28.01.2017 17.00Tieliikenteessä kuoli 15 ihmistä joulukuussa
28.01.2017 16.00Valmet toimittaa kuidutinjärjestelmän Luso Finsalle Portugaliin
28.01.2017 9.21OSALLISTU KISAAN! Tonniviissataa tykkääjää täyteen Ammattilehden Facebook sivuille tammikuun loppuun - voita 150 eur lahjakortti
28.01.2017 5.55Yksityistielain uudistuksella selkiytetään vastuita ja turvataan liikkumisen edellytyksiä
28.01.2017 2.42Kuorma-autojen enimmäismassoja nostetaan
27.01.2017 19.01Kuluttajien luottamus vahvistui yhä tammikuussa
27.01.2017 18.10Koneosapalvelu Oy hakee Vilppulaan ostopäällikköä
27.01.2017 16.00LVM: VM:n virkamiehet osallistuivat liikenneverkkoyhtiön selvitystyöhön
27.01.2017 15.00Yhdysvalloissa kiertävä sauna kulkee Neste MY uusiutuvalla dieselillä
27.01.2017 13.21LUE TÄSTÄ! Vuodenvaihteen mielenkiintoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
27.01.2017 13.10LUE TÄSTÄ! ParkerStore Lähimyyjien uutislehti 1/2017 - paljon asiaa hydrauliikasta kone- ja kuljetusalalle
27.01.2017 11.00Kansallispuistojen käyntimäärät ja suotuisat talousvaikutukset edelleen kasvussa
27.01.2017 8.35Farmi Forest Oy ja Agritek Oy laajentavat yhteistyötään
27.01.2017 8.21Vene 17 Båt juhlistaa 100-vuotiasta Suomea
26.01.2017 18.10Kivihiilen kulutus kasvoi 31 prosenttia Suomessa vuonna 2016
26.01.2017 12.30Vuoden 2016 Sillanrakentamisen Hyvä idea -tunnustus Ruukki Constructionille, Versowoodille ja Parmalle
26.01.2017 12.00Yaran pelto- ja metsälannoitevalikoimat vuodelle 2017
26.01.2017 12.00Valmet kehittää laadunhallintatuoteperhettään tuomalla markkinoille täysin uudistetun Valmet IQ Web Monitoring System -katkokamerajärjestelmän
26.01.2017 11.45Wärtsilä optimoi Tallinkin uuden M/S Megastarin ylläpidon ja moottoreiden suorituskyvyn
26.01.2017 9.10Järjestöt: Kuntien korjausvelka hukassa - yritysten avulla terveempään talouteen
26.01.2017 8.47Liukas puu ja liukas kuormatila ovat asetuksenmukaisellakin kuormansidonnalla vaarallinen yhdistelmä.
25.01.2017 20.12Valmet toimittaa haihdutuslaitoksen Arkangelin sellu- ja paperitehtaalle Venäjälle
25.01.2017 19.401600 tykkäystä tuli täyteen äsken! Ammattilehden Facebook sivut saaneet suuren suosion lyhyessä ajassa
25.01.2017 18.01Moottoripyörät pärähtävät käyntiin MP-messuilla
25.01.2017 16.45Ovatko dieselautot lähipäästöiltään niin huonoja kuin väitetään?
25.01.2017 15.00Nuori, pidä kiirettä! Maanmittauslaitoksen kesätyöpaikkojen hakuaika päättyy 27.1.
25.01.2017 15.00Lammas- ja lehmipaimenviikoille ennätysmäärä hakemuksia
25.01.2017 15.00Metsä Group tarjoaa kesätöitä 900 nuorelle
25.01.2017 3.36Metsähallitus tarkisti tienkäyttömaksujaan
25.01.2017 0.55Puolustus ei perustu vapaaehtoisuuteen
24.01.2017 18.10KUVAKISA KONEVÄELLE! Missä Ammattilehden Mediamobiili oli isojen koneiden vierellä...?
24.01.2017 13.00Mercedes-Benzin muotoilujohtajalle Gorden WagenerilleYhdysvaltain arvostetuin muotoilupalkinto

Näytä lisää »