SKAL: Kunnat, varmistakaa, että täytätte lain vaatimukset kuljetuspalveluiden tilaajana12.03.2015 12.40
Oranssit kehykset kuorma- ja pakettiautojen rekisterikilpien ympärillä ovat merkki siitä, että ajoneuvolla harjoitetaan kaupallista tavaraliikennettä ja ajoneuvon haltijalla on tähän toimintaan tarvittava liikennelupa. Oranssit kehykset ovat lisääntyneet, sillä lain kaupallisista tavarankuljetuksista tiellä (21.7.2006/693) uudistuksen yhteydessä liikennelupavelvoitetta laajennettiin heinäkuussa 2014. Samalla laista poistui urakkapykäläksikin kutsuttu 30 prosentin sääntö, johon ilman liikennelupaa aiemmin toimineet yrittäjät ovat saattaneet vedota. SKAL on julkaissut viranomaisten myötävaikutuksella oppaan kirkastaakseen lupavaatimuksia kuljetusmarkkinoiden eri toimijoille – myös kuljetusten tilaajille. Lain mukaan tavaroiden kuljettaminen tiellä autolla tai traktorilla vaatii pääsääntöisesti liikenneluvan silloin, kun kuljetus tehdään korvausta vastaan ja kuljetukseen käytetyn ajoneuvon suurin sallittu paino ylittää 2 000 kiloa. Suomessa lupia myöntää ELY-keskus. Luvan haltijalla on oikeus harjoittaa kaupallista tavaraliikennettä. Liikenneluvan haltijalle asetetaan erilaisia velvoitteita ja maksuja, joten kilpailuneutraliteetin nimissä on tärkeää, että lupavaatimus kohdistuu kaikkiin samoilla markkinoilla kilpaileviin yrityksiin. SKAL on tukenut lainsäätäjää lakiuudistuksessa, jonka tavoitteena oli pelisääntöjen yhtenäistäminen ja harmaan talouden kitkeminen toimialalta. Uudistuneen tavaraliikennelain mukaan kuljetuspalveluiden ostajan velvoitteena on varmistaa muun muassa se, että kuljetuksen suorittajalla on tavaraliikennelupa. Asiakas voi tarkistaa liikennelupa-asiat helposti itse ELY-keskuksen ylläpitämästä internetrekisteristä tai olla yhteydessä ELY-keskuksen puhelinpalveluun. Kuljetusasiakas on velvollinen myös selvittämään, että kuljetuspalvelun hinta on sellainen, jolla kuljetusyritys kykenee täyttämään työnantajavelvoitteensa, kuten maksamaan sitä sitovan työehtosopimuksen mukaiset palkat kuljettajille sivukuluineen. Asiakkaan tulee olla selvillä myös siitä, että kuljetuksen suorittaja on merkitty arvonlisäverovelvollisten rekisteriin, ja jos kuljetus suoritetaan kabotaasina, että kabotaasikuljetus on laillinen. Suomen sisäisessä liikenteessä – myös kabotaasissa – on noudatettava Suomen työehtosopimuksen mukaista palkkausta (kuorma-autoalan TES).
SKAL on aiemmin julkaissut ”Kuljetuspalveluiden ostajan vastuu”-oppaan Autoliikenteen Työnantajaliiton kanssa. Uudessa ”Milloin tarvitset liikenneluvan”-oppaassa asiakas saa uutta tietoa liikennelupavelvoitteesta kaikessa laajuudessaan esimerkkien avulla.
SKAL pitää tärkeänä sitä, että lainsäätäjä toteuttaa tarmokkaasti hallitusohjelmaan kirjattua harmaan talouden torjuntaa uusilla säännöksillä, jotka koskevat koko kuljetusketjua. |