Maastoliikenneonnettomuustutkimus käynnissä - eniten loukkaantumisia tapahtuu vapaa-ajan kelkkailussa22.01.2015 9.11 Trafi ja Liikennevakuutuskeskus ovat käynnistäneet tutkimuksen, jossa selvitetään maastoliikenneonnettomuuksien määrää ja seurauksia. Ennakkotulosten perusteella näyttää siltä, että omatoimisessa vapaa-ajan kelkkailussa loukkaannutaan useammin kuin ohjatuilla safareilla. Tutkimuksessa selvitetään aiempaa laajemmin loukkaantumiseen johtaneiden moottorikelkka- ja mönkijäonnettomuuksien määriä, syitä ja seurauksia laajalla, mutta rajatulla alueella Lapissa. Käytössä on sairaala-aineisto, liikennevakuutuksesta korvatut vahingot, liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimat onnettomuudet sekä safariyritysten onnettomuusraportteja Lapin sekä tarkemmin Rovaniemen alueelta. Safariyritysten onnettomuustiedot perustuvat yritysten ilmoituksiin. Näiden yritysten toiminta kattaa noin 70 % Rovaniemen alueen safaritoiminnasta. Tiedonkeruu on loppusuoralla ja käytössä on alustavia tuloksia moottorikelkkaonnettomuuksista vuosilta 2011-2014. Omatoimikelkkailijoiden loukkaantumisia tapahtuu eniten – syynä kelkan kaatuminen tai törmäys Moottorikelkkailulla on Lapissa erityinen merkitys. Moottorikelkkaa käytetään työtehtävissä, vapaa-ajan harrastusvälineenä sekä matkailussa. Erityisesti matkailuun liittyvä kelkkailu on hyvin kansainvälistä, onnettomuustilastoissa on edustettuna yli 20 eri kansalaisuutta. Se tuo mukanaan erilaisia haasteita mm. kelkkailun turvallisuuteen. Vuosina 2011-2014 Lapin keskussairaalassa hoidettuja ja Rovaniemen alueella kelkkaonnettomuuksissa loukkaantuneita oli yhteensä 138. Heistä ohjatuilla safareilla loukkaantui 52 henkilöä (38%), muulla vapaa-ajalla 65 henkilöä (47%) ja työ-, kilpa- tai muussa ajossa 21 henkilöä (15%). Kaikista loukkaantuneista 28% oli matkustajia ja 72% kuljettajia. Matkustajien osuus oli ulkomaalaisten joukossa selvästi suurempi (45%) kuin suomalaisten (18%). Kaikista sairaalaan tulleista kelkkaonnettomuuksien uhreista yli 30% joutui jäämään sairaalahoitoon. Sairaalahoidossa olleiden sairausloman keskimääräinen pituus oli peräti 37 vuorokautta. Sekä omatoimisessa että safarilla ohjatussa vapaa-ajan kelkkailussa tapahtuu merkittävä määrä hoitoa vaativia tapaturmia. Safarionnettomuuksien ja ulkomaalaisten osuus safareilla loukkaantuneista on kuitenkin pieni ottaen huomioon heidän suuren lukumääränsä (tuhansia kelkkasafareita kaudessa) ja vähäisen kelkkailukokemuksen. Ulkomaalaisten naisten kohdalla huomion arvoista on heidän suuri osuutensa (45%) kelkan kuljettajina suomalaisiin naisiin (10%) verrattuna. Tyypilliset loukkaantumiseen johtaneet kelkkaonnettomuudet ovat törmäämisiä esteeseen tai kelkan kaatumisia. Vammoista yleisimmät ovat ylä- ja alaraajavammat sekä pään vammat, joita kuitenkin vähentää kypärän kattava käyttö. Kohti turvallisempaa kelkkailua – avainasemassa oikea tilannenopeus ja kelkkailijan taidot Moottorikelkkaonnettomuuksien ehkäisyssä avainasemassa on oikea tilannenopeus suhteessa rajoituksiin ja kelkkailijan taitoihin. Myös reittien kunnolla on suuri merkitys. Suuri osa kelkkailusta ja myös onnettomuuksista tapahtuu kelkkaurilla, jotka tulisi pitää hyvässä ja ajettavassa kunnossa. Näin ajaminen on turvallisempaa ja houkutus lähteä ajamaan reittien ulkopuolelle on minimaalinen. Safariyritykset ja Rovaniemellä toimiva kelkkavalmistaja ovat panostaneet safarien ja kelkkojen turvallisuuteen. Safarioppaita koulutetaan ja uusiin kelkkoihin on tulossa mm. nopeutta ja kiihtyvyyttä rajoittavia laitteita, joilla pyritään vähentämään tyypillisimpiä onnettomuuksia. Uusien kelkkojen turvallisuutta lisäävillä laitteilla on kelkkojen yleistyessä vaikutusta myös muun vapaa-ajankelkkailun turvallisuuteen. ”Turvallisessa kelkkailussa pätevät pitkälti samat perussäännöt kuin muussakin liikenteessä eli valmistaudu matkaan hyvin, tutustu kulkuneuvoosi ja tarkista oma kuntosi”, muistuttaa johtava asiantuntija Inkeri ParkkariTrafista: ”Lisäksi omatoimikelkkailijoiden kannattaa kehittää erä-, ensiapu- ja suunnistustaitojaan, käyttää valmiita kelkkailureittejä sekä kertoa suunnitelmistaan muille.” Tutkimuksen aikataulu Tutkimustiedon keruu jatkuu meneillään olevan kelkkakauden loppuun, jonka jälkeen analysoidaan lopulliset kelkka- ja mönkijäonnettomuusaineistot. Tutkimus valmistuu kesäkuussa 2015 ja tutkimusraportti julkaistaan Trafin julkaisusarjassa. |