Puutavaranipun sidonta on kuormasiteen, kitkavoimien sekä pankkokiinnityksen yhteispeiä.
24.06.2017 0.07
Kaikissa Terminator XXL ja XLR pankkomalleissa on huomioitu asetuksen 940/1982 asettamat vaatimukset itse puutavarapankoille ja myös pankkojen vaikutukset kuormansidontaan on otettu täysimääräisesti huomioon. - Nippusidonta on vastuullinen kokonaispaketti, joka muodostuu sidosten lujuuden lisäksi niiten kiristysvoimista, kitkapinnoista, kuorman muodosta ja pankkokiinnityksistä.
Rautahammastukset pankkorungoissa.
Asetus 940/1982 asettaa vaatimuksen, jossa pankkorungoille on määritelty kuorman liikkumista estävä vähintään 10 mm korkuinen liukuestesermi. Terminatormallistossa rungon liukuestepinnan sermin korkeus on 12 mm ja se on lisäksi varustettu kitkavoimia tehostavalla ja puuhun lujasti pureutuvalla rautahammastuksella.
Liukuesteet myös tolpissa.
Terminatorpankojen tolpissa on terävät liukuestesermit koko kuormatilan (tolpan) pituisina. Tolppien liukuestepinnat pureutuvat puutavaranippujen ulkoreunoihin estäen niitten liikkumisen jarrutustilanteissa yhdessä asetusten mukaisen kuormansidonnan kanssa.
Ketjupuikkareille asennuspisteet valmiina ja nostokoukut vakiona.
Kuormasidonnassa ketjusidonta on saanut käyttäjäkunnan hyväksynnän ja on nyt selvästi suosituin ja sen osuus kasvaa nopeasti. Terminatorpankkomallistossa ja markkinoinnissa on huomioitu nämä muutokset lisäämällä tolppiin valmiit ketjupuikkareitten asennuspisteet. Lisäksi pankkotoimituksiin kuuluu aina vakiona ajoneuvojen tarvitsemat ketjupuikkarit sekä XXL nostokoukkusarjat.
Sidontaketjujen kiinnityspisteet pankoissa vakiona.
Terminatoreitten pankkorunkojen päissä on valmiina asennusreijät sidosketjujen kiinnityslevyille, ja tai pika-avauslaitteille , joita käytetään kiinteissä pankoissa automaattikiristimien yhteydessä.
Perävaunun etupankon tuplakiinnike.
Perävaunun etupankko on sekä jatkettavissa, että kiinteissä perävaunuissa kiinnitettävä siten, että se kestää takana olevien liukuvien pankkojen tuomat lisärasitukset ääritilanteissakin. Tähän on kehitetty Terminator "tuplakiinnike" , joka ottaa tukivoimat perävaunupalkin molemminpuolisesti ja sen kiinnitys pankkorunkoon kestää kaksinkertaiset rasitukset, verrattuna peruskiinnikemalliin.
Kumivaimentimet auttavat iskukuormissa.
Terminatorpankkojen alakiinnikkeissä on "BRIAB" - tyyppiset vaimennuskumit, jotka ottavat vastaan värinävaimennusominaisuuksiensa ohella myös iskukuormituksia. Kumijousto tuo kaivattua jarrutusmatkaa erikoisterästen jouston avuksi. - Juostinkumin avulla pankkokiinnike on säädettävissä haluttuun kireyteen.
Alumiiniset jarrulevypinnat kuormatta liikkuvissa pankoissa.
Puutavarayhdistelmässä on sekä kiinteitä, että liikkuvia/liikuteltavia pankkoja.Terminatoreitten kiinnityksissä suosittelemme niihin pankkoihin, joita liikutetaan ilman kuormaa , kitkaa lisääviä alumiinilevyjä ja vain kuormattuna liikkuviin pankkoihin liukumuovilevyjä. Lisäksi suosittelemme mahdollisimman monessa pankossa pankkoasennusta, jonka eteenpäin liikkuminen on estetty/varmistettu kiinteällä esteellä.
Kumivaimentimet tehostavat pankkojen paikoillaanpysymistä.
Terminatoreitten kumivaimentimet on säädettävissä tarkasti pankon käytön mukaisesti. Välyksen poiston lisäksi niillä säädetään pankolle sopiva kireys kiinteästä liukuvaan ja sille välille.
Keskikiinnitykselle ja kourallasiirrolle asennusreijitys.
Puutavarapankot kiinnitetään mahdollisuuksien mukaan aina siten, että ne eivät liiku paikaltaan ajotilanteissa. Terminatoreitten pankkorunkojen keskellä on asennuspaikat pankkojen vakiona toimitettaviin keskikiinnikkeille, sekä niitten kiinnityksiin alustan siirtolaitteisiin ja pankkojen nosturin kourasiirrolle.
Lisäksi valmisreijityksellä on huomioitu perävaunun siirtokelkan keskipankkojen vaatima "rotanloukkulukitus" sekä etupään siirtorautojen kiinnityspisteet.
|