Väkivahva V8 - yllättävän usein se looginen valinta

13.06.2017 9.05

Scania_v8.jpg

Ajoneuvoyhdistelmien kokonaismassojen nostaminen on monessa sovelluksessa ja monella alalla luonnollinen tapa laskea suhteellista hiilidioksidikuormaa ja nostaa kuljetusten tehokkuutta.

Ajoneuvoyhdistelmien enimmäismassoja ja -pituuksia koskevia lakeja muutetaan ja samalla esimerkiksi tiestöt ja kuorma-autoissa käytetty tekniikka kehittyvät nopeasti tonnikilometrikohtaisten päästöjen rajoittamisen noustessa yhä tärkeämmäksi. Scania V8:n kaltainen voimakas moottori on alhaista kulutusta, maksimaalista tuottavuutta ja kestävää kehitystä arvostavan kuljetustoimijan selkeä ykkösvalinta.

“Scania V8 -moottorin valitseminen on käyttöiän aikaisten kokonaiskustannusten optimointiin perustuva looginen valinta, ja tässä suhteessa yksikään kuljetustoimija, jonka ajoneuvoyhdistelmien kokonaismassa on yli 30 tonnia, ei pety", sanoo tuotehallintajohtaja Björn Fahlström, Scania Trucks. "Parantunutta tuottavuutta voi mitata suoraan, samoin alhaisempaa polttoaineenkulutusta tonnikilometriä kohti. Muut parannukset, kuten parantunut mukavuus, kasvanut käytettävyys ja erinomainen jälleenmyyntiarvo, käyvät ilmeisemmiksi ajan myötä."

Pohjoismaat tiennäyttäjinä

Euroopassa Pohjoismaat ovat näyttäneet tietä suuria kokonaismassoja ja pituuksia sallivine lainsäädäntöineen ja laajoine tutkimuksineen siitä, mitä uudet ajoneuvoyhdistelmät merkitsevät sekä taloudelle että haitallisten kasvihuonekaasupäästöjen kannalta.

Ruotsissa on perinteisesti sallittu pitkien ja raskaiden yhdistelmien käyttö ilman erikoislupaa. Vuonna 1972 säädettiin laki, jonka mukaan ajoneuvoyhdistelmä saa olla 24 metriä pitkä; nykyään sallitaan 25,25 metrin pituus ja 64 tonnin kokonaismassa. Vuonna 2017 Ruotsissa astuu voimaan säännös, jonka mukaan määrätyillä teillä sallitaan 74 tonnin kokonaismassa. Tilanne on vielä parempi Ruotsin naapurimaassa Suomessa, jossa voidaan käyttää jopa 76 tonnin yhdistelmämassa edellyttäen, että tien kantavuusluokka riittää ja yhdistelmä täyttää akseleiden lukumäärään ja teho-/massasuhteeseen kohdistuvia vaatimukset.

"Pohjoismaat ovat Scanian kotimarkkina-aluetta, joten meillä on runsaasti kokemusta raskaista ja pitkistä ajoneuvoyhdistelmistä", Fahlström sanoo. "Muuallakin maailmassa voimakkaiden, luotettavien ja energiatehokkaiden kuorma-automoottoreiden tarve kasvaa."

EU:ssa suuntauksena on, että säilytetään nykyiset perussäännöt, jotka sallivat kokonaismassaltaan 40-tonniset ja pituudeltaan 16,5-metriset puoliperävaunuyhdistelmät. Säännösten höllentämistä koskevat neuvottelut on kuitenkin aloitettu, ja on selvä, että muualla maailmassa päättäjät näkevät nykyaikaisen tekniikan mahdollisuudet vähentää kuljetusten ympäristövaikutuksia ja lisätä kuljetusten taloudellisuutta.

“Scanian uuden sukupolven V8-moottorit ovat aluksi tarjolla ainoastaan Euro 6 -versiona, mutta päästötasotarjontamme laajenee lanseerauksen edetessä", Fahlström sanoo.

Useilta sektoreilta saatujen kokemusten mukaan suurempien yhdistelmien käytöllä on selkeästi myönteisiä vaikutuksia ja hyvin vähän haittoja, edellyttäen, että ajoneuvolainsäädäntö on laadittu asialliseksi. On mm. todettu, että yhdistelmämassojen nostamisesta on vain vähän hyötyä, ellei samalla sallita pitempiä yhdistelmiä ja päinvastoin.

HCT-kokeiluja

Eräs esimerkki tästä on Scanian kuljetuslaboratorio, joka usean vuoden ajan on kuljettanut tavaraa yhtiön Ruotsin tehtaille ja tehtailta käyttäen 31,5-metrisiä yhdistelmiä (V8-moottorilla varustettu vetoauto ja kaksi maksimimittaista perävaunua, yhteensä 10 akselia) erittäin hyvin tuloksin. Polttoaineenkulutus tonnikilometriä kohti väheni noin 30 prosenttia, erinomainen tulos, joka olisi vaikea saavuttaa muilla keinoin.

Scania on myös osallistunut pitkien ja raskaiden yhdistelmien kokeiluihin Pohjoismaissa; ne ovat usein liittyneet metsätalousalan kuljetuksiin. Tulokset puhuvat puolestaan: polttoaineenkulutus tonnikilometriä kohti laski dramaattisesti ilman mitään suoraan havaittavia haittoja, esim. teiden kulumista tai liikenneturvallisuuden heikennystä.

Uusi suosikki

Nyt esiteltävästä DC16 650 -moottorista, joka tuo V8-sarjaan uuden teholuokan, muodostuu todennäköisesti monen raskaita kuormia kuljettavan asiakkaan uusi suosikki. Moottori tuottaa kaikilla vaihteilla hyödynnettävän täyden vääntömomentin, 3 300 Nm, käyntinopeudesta 950 r/min alkaen.

Siksi autoon voi valita nopean vetopyörästövälityksen ja hyödyntää vääntöä laskemalla moottorin käyntinopeutta ja siten myös polttoaineenkulutusta. Viime vuonna Scania esitteli uuden ja erityisen nopean vetopyörästön, jonka välityssuhde on 2,35:1; se on kaukokuljetustehtävissä ihanteellinen yhdistettynä vääntävään V8-moottoriin.

Twinscroll.png

Scanian uuden V8-sukupolven moottoreissa on järeä kiinteäsiipinen turbo (FGT), jossa turbiinia pyörittävät kahdesta suunnasta vihreällä merkittyjen pakokaasuohjainten kautta tulevat pakokaasut (järjestely tunnetaan nimellä twin scroll).

Kaikki autoilijat eivät tietenkään ole kiinnostuneita raskaista ajoneuvoyhdistelmistä. Nekin, jotka harjoittavat tavanomaisempaa liikennettä muualla Euroopassa, voivat hyvällä syyllä harkita Scania V8 -moottoria. Siitä lähtien, kun ensimmäinen sukupolvi, teholtaan tuolloin hämmästyttävät 350 hevosvoimaa, esiteltiin vuonna 1969, Scanian V8-moottorit ovat olleet luotettavan ja vahvan moottorin maineessa – todisteena pitkät ajosuoritteet ja alan parhaat jälleenmyyntiarvot.

Asiakkaat, jotka ostavat uuden 520-hevosvoimaisen moottorin (DC16 116), jossa on käytetty edistynyttä moottoritekniikkaa – Miller-nokka-akselia – saavat käyttöönsä ominaisuuksia, jotka harvoin esiintyvät samanaikaisesti.

"On aivan erityinen tunne istua 40-tonnisessa yhdistelmässä käskemässä 2 700 Nm vääntömomenttia tuottavaa moottoria, joka jaksaa pitää yllä korkeaa ja tasaista matkanopeutta mäkisilläkin tieosuuksilla, kun tietää, että samaisen moottorin polttoaineenkulutus on sama tai alhaisempi kuin muiden valmistajien 450 hevosvoiman moottoreiden", Fahlström sanoo. 

"Kun vielä lisäät siihen tietoisuuden siitä, että kuorma-autosi sydän toimii luotettavasti vuodesta toiseen, että kuljettajat pitävät sellaisen auton ajamista luontaisetuna ja että todennäköisesti saat hyvän hinnan autosta, jos päätät myydä sen, tiedät miksi Scania V8 on legendaarinen."

Scania_V8_1.jpg

Scania V8 on jo vuosikymmenien ajan ollut looginen moottorivaihtoehto haastaviin olosuhteisiin. Samalla on pakko tunnustaa, että asiakkaat pitävät niistä myös muista syistä: äänestä, voimasta, tunteesta, jonka kuljettaja kokee ohjaajan paikalla. Tai, kuten Björn Fahlström asian ilmaisee myöntäessään, että sekä logiikka että tunteet vaikuttavat asioihin:

"Meillä Scanialla on valtava tarve parantaa asiakkaidemme kannattavuutta tarjoamillamme ratkaisuilla. Jokainen keskustelu asiakkaamme kanssa on prosessi, jossa käymme ensin yhdessä läpi sovellukseen liittyvät ainutkertaiset olosuhteet ja sen jälkeen analysoimme sen, miten asiakas saavuttaa parhaan käyttötalouden tuotteidemme ja palvelujemme avulla. Kun kaikki parametrit on otettu huomioon, Scania V8 on usein optimaalisen ratkaisun osa silloin, kun olosuhteet ovat tavanomaista haastavammat – arvostusta ja tunnetta unohtamatta."

28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle
14.03.2024 13.13Renault Trucksilla vahva vuosi takana - uusien autojen toimitukset kasvoivat liki viidenneksellä
14.03.2024 13.13Ruotsalaisvalmistajan raskaiden perävaunujen Trako-vetoaisoissa havaittu merkittäviä puutteita
14.03.2024 9.00MAN jatkaa itsenäisesti kulkevien kuorma-autojen kehittämistä
13.03.2024 17.00Nordic Traction Group ilmoittaa strategisesta aikeestaan siirtää telatuotanto Skotlannista Suomeen
12.03.2024 18.00Puutavaterminaalissa operoitaessa luotettavuus ja tehokkuus ratkaisee
12.03.2024 14.45MEP Elsi Katainen: Jättirekkojen rajat ylittävä liikenne sinetöitiin parlamentin kantaan
12.03.2024 13.20Kartonkitehtaan sivuvirrat viljelijöille hyötykäyttöön
12.03.2024 10.00Uusien autojen verkkokaupan pioneeri vaihtaa nimeä
12.03.2024 8.00Ennallistamisasiantuntijat: Ennallistamisasetus tavoittelee elinympäristöjen tilan parantamista laajasti
11.03.2024 18.00T. ja J. Kivioja Oy: Energia-alan kokonaispalvelua
11.03.2024 11.27Keski-Suomen maanteiden päällysteitä korjataan vuonna 2024 yhteensä 200 km tieosuudella
11.03.2024 11.11Scanian myynti ja tulos kasvoivat merkittävästi vuonna 2023 - Sähköautojen kysyntä vaimeaa
11.03.2024 10.30NDI laajentaa edullisten maatalousrenkaiden valikoimaa
11.03.2024 8.22Metsä Group palkkaa 16-17-vuotiaita kesätöihin
10.03.2024 17.00Katso video kaivukoneiden lumenveiston SM-kisoista Juupajoelta
08.03.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 200. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.03.2024 11.00Toimitusketjujen viiveet ja tilauskannan oheneminen söivät Keslan tulosta
07.03.2024 13.33Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Mönsteråsin sellutehtaalle Ruotsiin
07.03.2024 10.14MacGregorille suuri nosturitilaus VARD-laivanrakennusyhtiöltä kaapelinlaskualusprojektiin
07.03.2024 10.00Valkohäntäpeuroja ja metsäkauriita saaliiksi aiempaa vähemmän
06.03.2024 16.00Allison Transmissionilta uusi täyssähköisen 8,5-tonnin akseli
06.03.2024 9.06Suomessa lähes neljä miljoonaa ajokortillista
06.03.2024 9.00Siltojen korjaustyöt vaikuttavat liikenteeseen tulevana kesänä Vantaalla Kehä III:n ja Lahdenväylän liittymässä
06.03.2024 8.50Vianor uusiin tiloihin Seinäjoella
05.03.2024 10.10Valmet Automotiven vuosikatsaus 2023: Positiivinen liiketulos haastavassa markkinassa
05.03.2024 10.00Nauvo-Korppoon ja Vartsalan lauttaliikenteeseen luvassa parannuksia kesäkuusta alkaen
05.03.2024 9.00EU:n ennallistamisasetus on hyväksytty Euroopan parlamentissa - ajankohtaiswebinaari pureutuu asetuksen toteutukseen ja etenemiseen
04.03.2024 17.00Magni-kurottajat tekevät uuden maahantuojan voimin paluun Suomen markkinoille
04.03.2024 12.00AVS-Yhtiöt Oy siirtyy Beijer Tech:n omistukseen
04.03.2024 8.30Kaivinkoneiden lumenveiston SM-tittelit 2024 ratkaistaan ensi lauantaina 9.3. Juupajoella - lähde mukaan hienoon koko perheen tapahtumaan
04.03.2024 7.50Tilasto: Ennätysmäärä uusia yhteismetsiä perustettiin viime vuonna
03.03.2024 15.00Optimaalisella kuljetuskalustolla päästään parhaaseen tulokseen puunajossa
03.03.2024 10.00Suomen ajoneuvokanta kasvoi vuonna 2023
02.03.2024 12.10Uusi ympäristöystävällinen teräketjun voiteluaine vakuuttaa ominaisuuksillaan
01.03.2024 19.00KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.03.2024 8.49Metsähallitus avaa tontinluovutuskilpailun Kilpisjärvellä matkailuliiketoiminnan edistämiseksi
01.03.2024 8.30Keslan tilinpäätöstiedote: liikevaihto kasvoi, tulos parani
29.02.2024 9.30Kuumat ja kuivat kasvuolosuhteet sekä työvoiman heikko saatavuus puutarhaviljelyn haasteina
29.02.2024 9.20Ratatyöt hidastavat lentoaseman junayhteyksiä pk-seudulla
29.02.2024 9.11Biokaasulaitoksen maanrakennustyöt käynnistyvät Kiuruvedellä
28.02.2024 18.20Korpipojat Oy: Korpimetsien korjuuta luontoa kunnioittaen
28.02.2024 16.09Merikarvian sahan toiminta lakkaa kesäkuussa
28.02.2024 16.00AUTO 2025 palaa maaliskuussa Messukeskuksen ohjelmaan
28.02.2024 8.45MAN valmistautuu raskaan liikenteen sähköistymiseen avaamalla akkukorjaamoiden verkoston Eurooppaan
28.02.2024 8.33Suomen metsäkeskuksen sähköinen asiointipalvelu Metsään.fi uudistuu
27.02.2024 17.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
27.02.2024 13.00Metsätalouden Metka-tukien haku avautuu maaliskuun alussa
27.02.2024 9.17Metsä Group luopuu puunhankintaliiketoiminnoistaan Virossa
26.02.2024 16.44Huippumodernin sahalaitoksen tehokasta tukkien käsittelyä
26.02.2024 16.00Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan vastuullinen logistiikka takaa toimitusvarmuuden asiakkaille
26.02.2024 12.22Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
26.02.2024 12.00Muodostelmaluistelu: Suomenmestaruudet ratkaistu - Junioreissa yllätysvoittaja
26.02.2024 12.00Kansainvälinen nesteiden kuljetusyritys HOYER tilaa 165 DAF XG -vetoautoa
26.02.2024 10.15Renault jo seitsemännen kerran The Car of the Year voittaja
26.02.2024 9.12Täydellisesti uudistunut Dacia Duster ehtii kesäksi Suomeen

Näytä lisää »