Väkivahva V8 - yllättävän usein se looginen valinta13.06.2017 9.05
Ajoneuvoyhdistelmien kokonaismassojen nostaminen on monessa sovelluksessa ja monella alalla luonnollinen tapa laskea suhteellista hiilidioksidikuormaa ja nostaa kuljetusten tehokkuutta. Ajoneuvoyhdistelmien enimmäismassoja ja -pituuksia koskevia lakeja muutetaan ja samalla esimerkiksi tiestöt ja kuorma-autoissa käytetty tekniikka kehittyvät nopeasti tonnikilometrikohtaisten päästöjen rajoittamisen noustessa yhä tärkeämmäksi. Scania V8:n kaltainen voimakas moottori on alhaista kulutusta, maksimaalista tuottavuutta ja kestävää kehitystä arvostavan kuljetustoimijan selkeä ykkösvalinta. “Scania V8 -moottorin valitseminen on käyttöiän aikaisten kokonaiskustannusten optimointiin perustuva looginen valinta, ja tässä suhteessa yksikään kuljetustoimija, jonka ajoneuvoyhdistelmien kokonaismassa on yli 30 tonnia, ei pety", sanoo tuotehallintajohtaja Björn Fahlström, Scania Trucks. "Parantunutta tuottavuutta voi mitata suoraan, samoin alhaisempaa polttoaineenkulutusta tonnikilometriä kohti. Muut parannukset, kuten parantunut mukavuus, kasvanut käytettävyys ja erinomainen jälleenmyyntiarvo, käyvät ilmeisemmiksi ajan myötä." Pohjoismaat tiennäyttäjinä Euroopassa Pohjoismaat ovat näyttäneet tietä suuria kokonaismassoja ja pituuksia sallivine lainsäädäntöineen ja laajoine tutkimuksineen siitä, mitä uudet ajoneuvoyhdistelmät merkitsevät sekä taloudelle että haitallisten kasvihuonekaasupäästöjen kannalta. Ruotsissa on perinteisesti sallittu pitkien ja raskaiden yhdistelmien käyttö ilman erikoislupaa. Vuonna 1972 säädettiin laki, jonka mukaan ajoneuvoyhdistelmä saa olla 24 metriä pitkä; nykyään sallitaan 25,25 metrin pituus ja 64 tonnin kokonaismassa. Vuonna 2017 Ruotsissa astuu voimaan säännös, jonka mukaan määrätyillä teillä sallitaan 74 tonnin kokonaismassa. Tilanne on vielä parempi Ruotsin naapurimaassa Suomessa, jossa voidaan käyttää jopa 76 tonnin yhdistelmämassa edellyttäen, että tien kantavuusluokka riittää ja yhdistelmä täyttää akseleiden lukumäärään ja teho-/massasuhteeseen kohdistuvia vaatimukset. "Pohjoismaat ovat Scanian kotimarkkina-aluetta, joten meillä on runsaasti kokemusta raskaista ja pitkistä ajoneuvoyhdistelmistä", Fahlström sanoo. "Muuallakin maailmassa voimakkaiden, luotettavien ja energiatehokkaiden kuorma-automoottoreiden tarve kasvaa." EU:ssa suuntauksena on, että säilytetään nykyiset perussäännöt, jotka sallivat kokonaismassaltaan 40-tonniset ja pituudeltaan 16,5-metriset puoliperävaunuyhdistelmät. Säännösten höllentämistä koskevat neuvottelut on kuitenkin aloitettu, ja on selvä, että muualla maailmassa päättäjät näkevät nykyaikaisen tekniikan mahdollisuudet vähentää kuljetusten ympäristövaikutuksia ja lisätä kuljetusten taloudellisuutta. “Scanian uuden sukupolven V8-moottorit ovat aluksi tarjolla ainoastaan Euro 6 -versiona, mutta päästötasotarjontamme laajenee lanseerauksen edetessä", Fahlström sanoo. Useilta sektoreilta saatujen kokemusten mukaan suurempien yhdistelmien käytöllä on selkeästi myönteisiä vaikutuksia ja hyvin vähän haittoja, edellyttäen, että ajoneuvolainsäädäntö on laadittu asialliseksi. On mm. todettu, että yhdistelmämassojen nostamisesta on vain vähän hyötyä, ellei samalla sallita pitempiä yhdistelmiä ja päinvastoin. HCT-kokeiluja Eräs esimerkki tästä on Scanian kuljetuslaboratorio, joka usean vuoden ajan on kuljettanut tavaraa yhtiön Ruotsin tehtaille ja tehtailta käyttäen 31,5-metrisiä yhdistelmiä (V8-moottorilla varustettu vetoauto ja kaksi maksimimittaista perävaunua, yhteensä 10 akselia) erittäin hyvin tuloksin. Polttoaineenkulutus tonnikilometriä kohti väheni noin 30 prosenttia, erinomainen tulos, joka olisi vaikea saavuttaa muilla keinoin. Scania on myös osallistunut pitkien ja raskaiden yhdistelmien kokeiluihin Pohjoismaissa; ne ovat usein liittyneet metsätalousalan kuljetuksiin. Tulokset puhuvat puolestaan: polttoaineenkulutus tonnikilometriä kohti laski dramaattisesti ilman mitään suoraan havaittavia haittoja, esim. teiden kulumista tai liikenneturvallisuuden heikennystä. Uusi suosikki Nyt esiteltävästä DC16 650 -moottorista, joka tuo V8-sarjaan uuden teholuokan, muodostuu todennäköisesti monen raskaita kuormia kuljettavan asiakkaan uusi suosikki. Moottori tuottaa kaikilla vaihteilla hyödynnettävän täyden vääntömomentin, 3 300 Nm, käyntinopeudesta 950 r/min alkaen. Siksi autoon voi valita nopean vetopyörästövälityksen ja hyödyntää vääntöä laskemalla moottorin käyntinopeutta ja siten myös polttoaineenkulutusta. Viime vuonna Scania esitteli uuden ja erityisen nopean vetopyörästön, jonka välityssuhde on 2,35:1; se on kaukokuljetustehtävissä ihanteellinen yhdistettynä vääntävään V8-moottoriin.
Scanian uuden V8-sukupolven moottoreissa on järeä kiinteäsiipinen turbo (FGT), jossa turbiinia pyörittävät kahdesta suunnasta vihreällä merkittyjen pakokaasuohjainten kautta tulevat pakokaasut (järjestely tunnetaan nimellä twin scroll). Kaikki autoilijat eivät tietenkään ole kiinnostuneita raskaista ajoneuvoyhdistelmistä. Nekin, jotka harjoittavat tavanomaisempaa liikennettä muualla Euroopassa, voivat hyvällä syyllä harkita Scania V8 -moottoria. Siitä lähtien, kun ensimmäinen sukupolvi, teholtaan tuolloin hämmästyttävät 350 hevosvoimaa, esiteltiin vuonna 1969, Scanian V8-moottorit ovat olleet luotettavan ja vahvan moottorin maineessa – todisteena pitkät ajosuoritteet ja alan parhaat jälleenmyyntiarvot. Asiakkaat, jotka ostavat uuden 520-hevosvoimaisen moottorin (DC16 116), jossa on käytetty edistynyttä moottoritekniikkaa – Miller-nokka-akselia – saavat käyttöönsä ominaisuuksia, jotka harvoin esiintyvät samanaikaisesti. "On aivan erityinen tunne istua 40-tonnisessa yhdistelmässä käskemässä 2 700 Nm vääntömomenttia tuottavaa moottoria, joka jaksaa pitää yllä korkeaa ja tasaista matkanopeutta mäkisilläkin tieosuuksilla, kun tietää, että samaisen moottorin polttoaineenkulutus on sama tai alhaisempi kuin muiden valmistajien 450 hevosvoiman moottoreiden", Fahlström sanoo. "Kun vielä lisäät siihen tietoisuuden siitä, että kuorma-autosi sydän toimii luotettavasti vuodesta toiseen, että kuljettajat pitävät sellaisen auton ajamista luontaisetuna ja että todennäköisesti saat hyvän hinnan autosta, jos päätät myydä sen, tiedät miksi Scania V8 on legendaarinen." Scania V8 on jo vuosikymmenien ajan ollut looginen moottorivaihtoehto haastaviin olosuhteisiin. Samalla on pakko tunnustaa, että asiakkaat pitävät niistä myös muista syistä: äänestä, voimasta, tunteesta, jonka kuljettaja kokee ohjaajan paikalla. Tai, kuten Björn Fahlström asian ilmaisee myöntäessään, että sekä logiikka että tunteet vaikuttavat asioihin: "Meillä Scanialla on valtava tarve parantaa asiakkaidemme kannattavuutta tarjoamillamme ratkaisuilla. Jokainen keskustelu asiakkaamme kanssa on prosessi, jossa käymme ensin yhdessä läpi sovellukseen liittyvät ainutkertaiset olosuhteet ja sen jälkeen analysoimme sen, miten asiakas saavuttaa parhaan käyttötalouden tuotteidemme ja palvelujemme avulla. Kun kaikki parametrit on otettu huomioon, Scania V8 on usein optimaalisen ratkaisun osa silloin, kun olosuhteet ovat tavanomaista haastavammat – arvostusta ja tunnetta unohtamatta." |