Metsähallitus suhtautuu myönteisesti puutavara-autojen kokonaispainojen kasvattamiseen. puu76

04.12.2012 5.32
scania_ajon.saato_-koskinen.pngAjoneuvon liikettä vastustavat voimat, jotka ovat vierintävastus, ilmanvastus sekä ajoneuvon ollessa ylämäessä nousuvastus. Myötämäessä nousuvastus on luonnollisesti negatiivinen ja silloin ko. voima vaikuttaa liikettä myötäävästi. Onhan tunnettua, kuinka herkästi täysipainoinen yhdistelmä ”haistaa” ylämäet. Mutta myös vastaavasti alamäissä auto yrittää karata käsistä ja sitä saa todella jarruttaa, jotta nopeus pysyisi sallituissa lukemissa.

Jos tarkastellaan liikkumista mäettömällä tiellä, vastusvoimat muodostuvat vain vierintä- ja ilmanvastuksista. Jos massa on 60 tonnia ja nopeus 80 km/h, tavanomaisella umpikoriyhdistelmällä vierintävastuksen osuus on 60 ... 70 % kulkuvastuksista, joten ilmanvastuksen osuudeksi jää vain noin kolmannes. Tämä lienee syy, miksi ajoneuvon ilmanvastukseen ja yleensä aerodynamiikkaan on kiinnitetty aika vähän huomiota.

1346308326335_1_thumb.jpgIlmanvastuksen määrittämisperusteenahan on patopaine ajoneuvon otsapintaa vasten. Patopaine määräytyy ilman tiheyden ja nopeuden neliön perusteella, ja kun paine kerrotaan pinta-alalla saadaan voima. Vertailupinta-alana käytetään otsapintaa, joka on kohtisuoralle ja pystysuoralle tasolle projisioitu pinta-ala, mutta todellisuudessa kolmiulotteisessa ajoneuvossa on muitakin pintoja, joita vastaan patopaine kohdistuu. Nämä otetaan huomioon kappaleen muodosta johtuvalla korjauskertoimella, josta yleensä käytetään symbolia Cd (tai Cw) ja jonka avulla otsapinta korjataan vastaamaan kaikkia vastustavia pintoja. Niinpä ilmanvastusvoima kokonaisuudessaan voidaan esittää seuraavan yhtälön avulla:

 

     Fair = .5 Da Cd Af v2

 

  missä:

      Fair = ilmanvastusvoima [N]

      Da   = ilman tiheys [kg/m3]

      v     = nopeus [m/s]

      Af  = otsapinta-ala [m2]

     Cd  =  muodosta johtuva korjauskerroin

 

Tyypillisen suomalaisen 4.2 m korkean yhdistelmän otsapinta-ala on likimäärin 9.5 m2, mutta sen sijaan muotokerroin Cd voi vaihdella huomattavissa rajoissa, mikä riippuu ajoneuvon kuormatilatyypistä ja –rakenteesta. Linja-autoilla on parhaimmillaan päästy arvoon noin 0.3, kun taas kuorma-auton ja varsinaisen perävaunun yhdistelmillä arvoon noin  0.8. Mikäli kuormatila on avoin, on eroa myös tyhjän ja kuormatun ajoneuvon välillä. Tällöinhän kuorma itsessään lisää usein otsapintaa, mutta se voi vaikuttaa myös varsinaiseen muotokertoimeen

kiinnike_briab.jpgEräs selvimmistä esimerkkitapauksista on puutavarayhdistelmä. Kun sitä tarkastellaan kuormaamattomana kohtisuoraan edestä päin, sen otsapinta-ala on noin 6.5 m2. Esimerkiksi kuvassa pankot jäävät toistensa varjoon, mutta ne sijaitsevat peräkkäin kuitenkin jo sellaisin etäisyyksin, että jokainen niistä vastustaa erikseen auton kulkua. Toisin sanoen ne toimivat kuten haravan piikit. Pelkkien pankkojen otsapinta-ala yhteensä saattaa helposti olla kaksinkertainenkin hytin otsapintaan verrattuna, ja tällöinhän jo näistä muodostuva yhteispinta-ala on 18 ...19 m2. Puutavarayhdistelmässä on lisäksi huomattava määrä kaikenlaisia ”risukoita” (ohjaamosuoja, rungon poikkipalkit, letkut, putket, takavalojen kiinnitysvarret, lokasuojat, sekalaiset ulokkeet jne.), jotka omalla vähäisellä osuudellaan aiheuttavat lisävastusta. Näiden vaikutus korostuu erityisesti ajettaessa tyhjänä, jota puutavarakuljetuksissa muodostaa vähintään 50 %.

Ajettaessa tyhjänä pankot pitäisi voida xxl_nousiainen_tankkaus.jpgkaataa, mutta tällaisiin ratkaisuihin ei ainakaan vielä toistaiseksi ole menty. Syynä on varmaankin kustannusten lisäys rakenteiden monimutkaistuessa. Sen sijaan pankkojen muotoilun vaikutusta ilmanvastuskertoimeen on selvitetty jo 1980-luvun puolivälissä

Tulokset jo tuolloin olivat varsin selkeät. Tyhjänä ajettaessa Cd-arvo vaihteli välillä 1.5 ... 2.4. Kuormattuna ajettaessa ero ei enää ollut merkittävä. Tuolloin Cd-arvon suuruusluokka oli 1.2 ... 1.3. Kuitenkin tässäkin on parantamisen varaa, koska muunlaisilla kuormatilarakenteilla on parhaimmillaan päästy arvoon 0.8.

Kun otetaan huomioon edellä mainitut tulokset, on ilmeisen selvää, että puutavarayhdistelmillä tyhjänä ajettaessa aerodynamiikan merkitys korostuu. Auton kulku tuntuu varsin ”tahmealta” eivätkä myötämäetkään anna lisää vauhtia, koska massaa ei ole tuolloin riittävästi painamassa. Polttoaineenkulutus saattaa olla lähes yhtä suuri kuin kuormattunakin. Tämän ovat osoittaneet niin lukuisat mittaukset kuin teoreettiset tietokonesimuloinnitkin.

en_trave.jpgAjoneuvojen sekä niiden päällirakenteiden ja varusteiden valmistajat eivät ole tähän mennessä valitettavasti kiinnittäneet riittävästi huomiota kaikkeen kokonaisuuteen, millä tässä yhteydessä tarkoitetaan puutavaran kuljetukseen tarkoitettua kokonaista ajoneuvoyhdistelmää. Ilmeisestikin jokainen taho on kokenut tärkeänä vain oman osuutensa sekä sen markkinoinnin.

Kulkuvastuskertoimet voidaan varsin tehokkaasti määrittää vierintäkokeiden avulla. Edellytys on, että tiedot käytetystä ajasta, edetystä matkasta sekä hetkellisestä nopeudesta mitataan ja kerätään riittävän tiheällä esimerkiksi yhden sekunnin aikavälillä. Tulosten käsittely ja analysointi tapahtuu tähän tarkoitukseen kehitetyllä ohjelmistolla.

doli_koskinen_ja_jokela.jpgEri vastuskertoimien vaikutusta polttoaineenkulutukseen voidaan luonnollisestikin mitata, mutta koska mittaukset ovat varsin työläitä, ne voidaan rajoittaa minimiinsä. Sen sijaan vaikutusta polttoaineenkulutukseen sekunti sekunnilta ja/tai metri metriltä kuten myös moniin muihinkin tekijöihin voidaan selvittää tehokkaasti tietokonesimuloinnilla. Edellytyksenä ovat moottorikartat polttoaineenkulutuksesta (ns. simpukkadiagrammit) sekä mahdollisista päästöistä. Järjestelmään rakennetaan ja kuvataan moottorin ympärille ajoneuvo teknisine tietoineen voimansiirtolinjasta, ajovastuksista, massasta, akselilukumäärästä jne. sekä ajettavista teistä pinolta tehtaalle kuten myös ajotapaan vaikuttavista liikenneolosuhteista.

Simuloinnin tuloksena saadaan paljon muutakin tietoa ajoneuvon liiketapahtumasta, mutta polttoaineenkulutus sekä päästöt lienevät eräitä tärkeimpiä tällä hetkellä. Ympäristökysymyksethän sellaisinaan lienevät aina ajankohtaisia, mutta eiköhän dieselpolttoaineenkin hinta ole jo riittävän korkea, jotta polttoaineenkulutus sekä sen vähentäminen kiinnostaisivat eri tahoja?

Olavi H. Koskinen

DI, yli-insinööri

04.11.2024 16.00Ammattilehti koeajaa: Renault Trucks T E-Tech 4x2 - Lumoavan miellyttävä
04.11.2024 11.33Ivecon Pohjoismaiset toiminnot siirtyivät Hedinille
04.11.2024 9.52Pohjois-Pohjanmaalle 3,2 miljoonaa euroa EU-rahaa kone- ja autotekniikkaa tehostaviin innovaatioihin
02.11.2024 12.00Metsänhoitoyhdistys Kainuu on Vuoden Kymppi - Metsävaltuuskunnan kultainen ansiomerkki savonlinnalaiselle Juha-Pekka Hannikaiselle
01.11.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 1.11. LÄHETYS! Laajasti maarakennus, kuljetus ja metsäalan asiaa
01.11.2024 14.00Lokakuun ensirekisteröinnit alittivat 6000 auton rajapyykin
01.11.2024 11.00Alfa Romeo Junior nyt Suomessa - virallinen hinnasto julkistettu
31.10.2024 13.49BMW:n sporttipyöriin lisää tehoa ja varusteita
31.10.2024 13.04Nokian Renkaat laajentaa traktorien Soil King VF -rengastuoteperhettä uusilla kokoluokilla
31.10.2024 11.00Volvo päivittää raskaiden kuorma-autojen turvajärjestelmiä
30.10.2024 16.54Renault Trucks juhlistaa Bourg-en-Bresse tehtaan 60-vuotispäivää
30.10.2024 13.14Nimitykset: Tommi Puttosesta MAN Center Espoon palvelupäällikö
30.10.2024 11.51ACEA: henkilöautojen ensirekisteröinnit jatkoivat laskuaan EU:ssa - markkina silti vakaa
30.10.2024 11.34Hyötyajoneuvokaupassa positiivista ja negatiivista kehitystä ensimmäisten yhdeksän kuukauden aikana Euroopassa
30.10.2024 11.00Finnairin ensimmäinen uudistettu Embraer-kone valmistui Euroopan reittiliikenteeseen
30.10.2024 10.00Kymmenen litraa pois kulutuksesta
29.10.2024 18.00Nimitysuutinen: Kari Zeus Parlok Tradingin ajoneuvoteollisuuden päällirakennekomponenttien tekniseksi myyjäksi
29.10.2024 11.15Sampo metsäkoneiden työnäytös huomenna keskiviikkona 30.10. Oulussa - tervetuloa!
29.10.2024 11.00Metsä Group tarjoaa sopimusasiakkailleen alueelliseen hintaindeksiin sidotun puukaupan hintatakuun
28.10.2024 14.00Mielenkiintoinen metsäalan tapahtuma Iitissä ensi lauantaina 2.11. - esittelyssä paljon alan kalustoa, työnäytöksiä ym.
28.10.2024 14.00Etelä-Amerikassa investoidaan tulevina vuosina ja markkinoita jaetaan nyt - Suomen kannattaa olla mukana
28.10.2024 11.38Metsä Board aloittaa lomautusneuvottelut Suomessa
28.10.2024 9.30Stora Enso Oyj ostaa Junnikkalan
25.10.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 25.10. LÄHETYS! Laajasti maarakennus, kuljetus ja metsäalan asiaa
25.10.2024 13.34Saariston rengasteille toinen kausipidennys vuodelle 2025
25.10.2024 10.00TAV tuo markkinoille uuden Dolly-vetokytkimen
25.10.2024 7.00Päätoimittaja Janne Jokela palkittiin Metsämiesten Säätiön stipendillä Metsäpäivillä
24.10.2024 14.22Metsäpäivät avattiin keskustelulla yhteisistä metsäsektorin tavoitteista
24.10.2024 11.01Neste vetäytyy suunnitellusta uusiutuvan vedyn tuotantohankkeesta
24.10.2024 10.00Kuusakoski perusti kylmälaitteiden kierrätyslaitokseen Hyvinkäälle - rekkaralli Ruotsiin päättyy
23.10.2024 21.00LUE TÄSTÄ! Syksyn jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
23.10.2024 9.08Kaakkois-Suomen maanteillä, Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa, otetaan talvikauden alemmat nopeusrajoitukset käyttöön perjantaista 25.10.2024 alkaen
21.10.2024 16.00Valmet irtisanoo ja lomauttaa
21.10.2024 10.52Matkahuolto laajentaa pakettiautomaattiverkostoaan - tavoitteena yli 2 000 pakettiautomaatin verkosto
21.10.2024 9.15Mitsubishi Outlander palaa uudistuneena Euroopan markkinoille
18.10.2024 18.00KATSO TÄSTÄ! Erikoislähetys MaatalousKonemessuilta Helsingistä
18.10.2024 17.42Hyviä uutisia ilmanlaadusta: elohopeapitoisuudet ovat laskeneet pohjoisella pallonpuoliskolla
17.10.2024 8.00Kesla esittelee uuden sukupolven metsäperävaunumallin
16.10.2024 13.01Ferrarin maahantuonnista luopunut Luxury Collection Automobiles Oy keskittyy muihin luksusautomerkkeihin
16.10.2024 13.00Ferrarin liiketoiminta Suomessa uudelle yhtiölle
15.10.2024 15.37Talvirenkaiden kunto ja oikea-aikainen vaihto vaikuttavat merkittävästi liikenneturvallisuuteen
14.10.2024 12.01Väitös: Maissi täydentää kotimaista rehuntuotantoa - oikealla viljelytekniikalla tehokkuutta sadontuottoon
14.10.2024 10.47Renaultilta jälleen uusintapainos ikonisesta klassikosta- nyt on vuorossa Tipparellu
14.10.2024 10.17Kuljetussektorin odotukset liikevaihdon ja kannattavuuden suhteen ovat viime vuotta positiivisempia
14.10.2024 9.44Tulli kehottaa matkustajia tutustumaan tuomisten tuontirajoituksiin jo ennen reissua
11.10.2024 22.00KATSO TÄSTÄ 11.10. LÄHETYS! Laajasti maarakennus, kuljetus ja metsäalan asiaa
11.10.2024 13.33Lauttaliikenteen palvelutasoa ja kuljetuskapasiteettia lisätään Järvi-Suomessa - Lossien kantavuus kasvaa 90 tonniin
11.10.2024 0.03Kotimaisen koivuvenerituotannon lopettaminen uhkaa 370 työpaikkaa Suolahdessa
10.10.2024 21.00VAIKUTA NYT: Suomen parhainta raakapuun tehdasvastaanottoa etsitään - äänestää ehdit 15.10. saakka
10.10.2024 13.38Renaultin raskaisiin kuorma-autoihin luvassa päivityksiä mallivuodelle 2025
10.10.2024 9.35Puukaupan vilkastuminen nostaa kantohintoja
10.10.2024 9.25Metsäteollisuustuotteiden kysyntä elpymässä
10.10.2024 9.18Metsähakkeen käyttö ja hinnat nousussa
10.10.2024 8.00Nimityksiä Metsä Groupin liiketoiminta-alueiden johtoryhmissä
09.10.2024 8.00MAN palkitsee uusia sähkö kuorma-auto-asiakkaita kattavalla palvelupaketilla
09.10.2024 7.52Peugeot tuo Suomeen E-3008- ja E-5008- Long Range -mallit
09.10.2024 7.20Raaseporissa Fiskarin tunneli kiinni vuorokaudeksi 15.10.
08.10.2024 11.45UPM käynnistää massiiviset muutosneuvottelut - tavoitteena lomautukset ja 110 työtehtävän vähennys
07.10.2024 16.00Yli kolmeen miljoonaan autoon pitää vaihtaa talvirenkaat
07.10.2024 8.00Suometsiä uudistetaan edelleen useimmin avohakkuilla
06.10.2024 14.00Laihialla laatu ratkaisee - myös pyöräkuormaajissa
06.10.2024 11.00Valmet toimittaa OptiConcept M -kartonginvalmistuslinjan Anhui Linping Circular Developmentille Kiinaan
05.10.2024 11.00Teollisuuden liikevaihto väheni 2,4 % vuoden 2024 elokuussa - metsäteollisuudessa kasvua
04.10.2024 23.00KATSO TÄSTÄ 4.10. LÄHETYS! Laajasti koneurakointi ja kuljetusalan asiaa sekä raportti Alihankinta 2024 -messuilta
04.10.2024 13.00Revontulia odotettavissa koko maassa viikonloppuna
03.10.2024 9.43Uudet maanteiden hoitourakoitsijat aloittivat Ivalon, Kuusamon ja Kuhmon tiealueilla
03.10.2024 9.23Litralla pidemmälle - Norjalainen kuljetusyritys Gasumin sopimusyrittäjäksi Suomessa
02.10.2024 16.00Nimitysuutinen: Tomi Piskunen Speed Oy:n toimitusjohtajaksi
02.10.2024 8.20Laukaalaiselle kuljetusyrittäjä Tommi Koljoselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
02.10.2024 8.00Kuljetusalalta ratkaisuja teollisen kilpailukyvyn vahvistamiseksi
01.10.2024 16.00Puutavaravarusteluiden pintakäsittely uudelle tasolle
01.10.2024 12.00Uusien autojen rekisteröinnit huimassa laskussa syyskuussa - Kuorma-autojen rekisteröinnissä varovaista kasvua
01.10.2024 11.56Hankintatuki on kirittänyt kaasu- ja sähkökäyttöisten kuorma-autojen hankintaa
01.10.2024 11.22Iveco TurboStarin esittelystä 40 vuotta
01.10.2024 10.44Syyskuu oli monimerkkimaahantuojan kaikkien aikojen paras kuukausi - autojen myynti yli kaksinkertaistui
01.10.2024 10.00Juomien runkokuljetukset sähköistyvät
30.09.2024 17.00Lasse Aalto aloittaa Logsetin huoltoliiketoiminnan johtajana
30.09.2024 15.24Scania kokeili uusiokomponenttien käyttöä autovalmistuksessa
30.09.2024 9.02Tieverkon kunnossapidon lisärahoitus kaksinkertaisti tieverkon päällystystyöt viime vuodesta
29.09.2024 16.00Keijo Ojala siirtyi vapaaherraksi: Metsäkonealan aitiopaikalla viidellä vuosikymmenellä - jatkossa perhovavan kanssa jokivarressa...
27.09.2024 22.00KATSO TÄSTÄ 27.9. LÄHETYS! Hyviä uutisia erikoislähetys Stadin Mörinöiltä - paljon koneurakointi ja kuljetusalan asiaa
26.09.2024 10.32Metsähanhen metsästysalueisiin laajennuksia
26.09.2024 10.03Metsä Group suosittelee paahderinteille luonnonhoidollista käsittelyä
26.09.2024 9.59Raskaan liikenteen ajokielto jatkuu Montan vesivoimalaitoksen sillalla Muhoksella
25.09.2024 11.01Swedish Steel Prize 2025 -palkinnon ehdokkaiden haku on käynnistynyt - Ilmoittautumisaika päättyy 15.12.2024
24.09.2024 17.00Harald Dialer nimitetty UPM:n teknologiajohtajaksi ja UPM Biorefining -liiketoiminnan johtajaksi
24.09.2024 12.45Kia Picanto uudistui - kaikki tarpeellinen alle 20 000 eurolla
24.09.2024 9.00Energiapuun korjuunäytös ja nuoren metsän hoitokohteet Kerimäellä huomenna keskiviikkona 25.9.
24.09.2024 8.10Keski-Suomen metsissä testataan dronella tehtäviä lämpökuvauksia: tavoitteena lisätä metsänhoidon vastuullisuutta ja tarkkuutta
23.09.2024 14.14Kotitalousvähennykseen tulee suuria muutoksia
23.09.2024 12.12Suomen Puolustusvoimat lunastaa lisää Patria 6x6 -ajoneuvoja lisähankintavarauksesta
23.09.2024 8.00Raumalaiselle metsäasiantuntija Carl Marttiselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
22.09.2024 15.00Langaton vaakajärjestelmä tarkkaan ja luotettavaan punnitukseen
21.09.2024 15.00Tehdasvalmis autohakkuri avaimet käteen -periaatteella
20.09.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 20.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.09.2024 10.01UPM Biochemicals ja Södra vauhdittavat innovatiivisten ligniinipohjaisten ratkaisujen kaupallistamista
20.09.2024 8.52Vuoden Autoalan koulutuksen järjestäjä -palkinto Vaasaan
20.09.2024 7.22Kuljetus ja muutto O. Jylhä Oy:lle 12 uutta DAF vetoautoa
19.09.2024 14.05IAA 2024: Vetykuorma-autolle innovaatiopalkinto
19.09.2024 13.50Kesla Oyj heikentää ohjeistusta vuodelle 2024 - Tilauskannat jäämässä ennakoitua pienemmiksi

Näytä lisää »