Metsähallitus suhtautuu myönteisesti puutavara-autojen kokonaispainojen kasvattamiseen. puu76

04.12.2012 5.32
scania_ajon.saato_-koskinen.pngAjoneuvon liikettä vastustavat voimat, jotka ovat vierintävastus, ilmanvastus sekä ajoneuvon ollessa ylämäessä nousuvastus. Myötämäessä nousuvastus on luonnollisesti negatiivinen ja silloin ko. voima vaikuttaa liikettä myötäävästi. Onhan tunnettua, kuinka herkästi täysipainoinen yhdistelmä ”haistaa” ylämäet. Mutta myös vastaavasti alamäissä auto yrittää karata käsistä ja sitä saa todella jarruttaa, jotta nopeus pysyisi sallituissa lukemissa.

Jos tarkastellaan liikkumista mäettömällä tiellä, vastusvoimat muodostuvat vain vierintä- ja ilmanvastuksista. Jos massa on 60 tonnia ja nopeus 80 km/h, tavanomaisella umpikoriyhdistelmällä vierintävastuksen osuus on 60 ... 70 % kulkuvastuksista, joten ilmanvastuksen osuudeksi jää vain noin kolmannes. Tämä lienee syy, miksi ajoneuvon ilmanvastukseen ja yleensä aerodynamiikkaan on kiinnitetty aika vähän huomiota.

1346308326335_1_thumb.jpgIlmanvastuksen määrittämisperusteenahan on patopaine ajoneuvon otsapintaa vasten. Patopaine määräytyy ilman tiheyden ja nopeuden neliön perusteella, ja kun paine kerrotaan pinta-alalla saadaan voima. Vertailupinta-alana käytetään otsapintaa, joka on kohtisuoralle ja pystysuoralle tasolle projisioitu pinta-ala, mutta todellisuudessa kolmiulotteisessa ajoneuvossa on muitakin pintoja, joita vastaan patopaine kohdistuu. Nämä otetaan huomioon kappaleen muodosta johtuvalla korjauskertoimella, josta yleensä käytetään symbolia Cd (tai Cw) ja jonka avulla otsapinta korjataan vastaamaan kaikkia vastustavia pintoja. Niinpä ilmanvastusvoima kokonaisuudessaan voidaan esittää seuraavan yhtälön avulla:

 

     Fair = .5 Da Cd Af v2

 

  missä:

      Fair = ilmanvastusvoima [N]

      Da   = ilman tiheys [kg/m3]

      v     = nopeus [m/s]

      Af  = otsapinta-ala [m2]

     Cd  =  muodosta johtuva korjauskerroin

 

Tyypillisen suomalaisen 4.2 m korkean yhdistelmän otsapinta-ala on likimäärin 9.5 m2, mutta sen sijaan muotokerroin Cd voi vaihdella huomattavissa rajoissa, mikä riippuu ajoneuvon kuormatilatyypistä ja –rakenteesta. Linja-autoilla on parhaimmillaan päästy arvoon noin 0.3, kun taas kuorma-auton ja varsinaisen perävaunun yhdistelmillä arvoon noin  0.8. Mikäli kuormatila on avoin, on eroa myös tyhjän ja kuormatun ajoneuvon välillä. Tällöinhän kuorma itsessään lisää usein otsapintaa, mutta se voi vaikuttaa myös varsinaiseen muotokertoimeen

kiinnike_briab.jpgEräs selvimmistä esimerkkitapauksista on puutavarayhdistelmä. Kun sitä tarkastellaan kuormaamattomana kohtisuoraan edestä päin, sen otsapinta-ala on noin 6.5 m2. Esimerkiksi kuvassa pankot jäävät toistensa varjoon, mutta ne sijaitsevat peräkkäin kuitenkin jo sellaisin etäisyyksin, että jokainen niistä vastustaa erikseen auton kulkua. Toisin sanoen ne toimivat kuten haravan piikit. Pelkkien pankkojen otsapinta-ala yhteensä saattaa helposti olla kaksinkertainenkin hytin otsapintaan verrattuna, ja tällöinhän jo näistä muodostuva yhteispinta-ala on 18 ...19 m2. Puutavarayhdistelmässä on lisäksi huomattava määrä kaikenlaisia ”risukoita” (ohjaamosuoja, rungon poikkipalkit, letkut, putket, takavalojen kiinnitysvarret, lokasuojat, sekalaiset ulokkeet jne.), jotka omalla vähäisellä osuudellaan aiheuttavat lisävastusta. Näiden vaikutus korostuu erityisesti ajettaessa tyhjänä, jota puutavarakuljetuksissa muodostaa vähintään 50 %.

Ajettaessa tyhjänä pankot pitäisi voida xxl_nousiainen_tankkaus.jpgkaataa, mutta tällaisiin ratkaisuihin ei ainakaan vielä toistaiseksi ole menty. Syynä on varmaankin kustannusten lisäys rakenteiden monimutkaistuessa. Sen sijaan pankkojen muotoilun vaikutusta ilmanvastuskertoimeen on selvitetty jo 1980-luvun puolivälissä

Tulokset jo tuolloin olivat varsin selkeät. Tyhjänä ajettaessa Cd-arvo vaihteli välillä 1.5 ... 2.4. Kuormattuna ajettaessa ero ei enää ollut merkittävä. Tuolloin Cd-arvon suuruusluokka oli 1.2 ... 1.3. Kuitenkin tässäkin on parantamisen varaa, koska muunlaisilla kuormatilarakenteilla on parhaimmillaan päästy arvoon 0.8.

Kun otetaan huomioon edellä mainitut tulokset, on ilmeisen selvää, että puutavarayhdistelmillä tyhjänä ajettaessa aerodynamiikan merkitys korostuu. Auton kulku tuntuu varsin ”tahmealta” eivätkä myötämäetkään anna lisää vauhtia, koska massaa ei ole tuolloin riittävästi painamassa. Polttoaineenkulutus saattaa olla lähes yhtä suuri kuin kuormattunakin. Tämän ovat osoittaneet niin lukuisat mittaukset kuin teoreettiset tietokonesimuloinnitkin.

en_trave.jpgAjoneuvojen sekä niiden päällirakenteiden ja varusteiden valmistajat eivät ole tähän mennessä valitettavasti kiinnittäneet riittävästi huomiota kaikkeen kokonaisuuteen, millä tässä yhteydessä tarkoitetaan puutavaran kuljetukseen tarkoitettua kokonaista ajoneuvoyhdistelmää. Ilmeisestikin jokainen taho on kokenut tärkeänä vain oman osuutensa sekä sen markkinoinnin.

Kulkuvastuskertoimet voidaan varsin tehokkaasti määrittää vierintäkokeiden avulla. Edellytys on, että tiedot käytetystä ajasta, edetystä matkasta sekä hetkellisestä nopeudesta mitataan ja kerätään riittävän tiheällä esimerkiksi yhden sekunnin aikavälillä. Tulosten käsittely ja analysointi tapahtuu tähän tarkoitukseen kehitetyllä ohjelmistolla.

doli_koskinen_ja_jokela.jpgEri vastuskertoimien vaikutusta polttoaineenkulutukseen voidaan luonnollisestikin mitata, mutta koska mittaukset ovat varsin työläitä, ne voidaan rajoittaa minimiinsä. Sen sijaan vaikutusta polttoaineenkulutukseen sekunti sekunnilta ja/tai metri metriltä kuten myös moniin muihinkin tekijöihin voidaan selvittää tehokkaasti tietokonesimuloinnilla. Edellytyksenä ovat moottorikartat polttoaineenkulutuksesta (ns. simpukkadiagrammit) sekä mahdollisista päästöistä. Järjestelmään rakennetaan ja kuvataan moottorin ympärille ajoneuvo teknisine tietoineen voimansiirtolinjasta, ajovastuksista, massasta, akselilukumäärästä jne. sekä ajettavista teistä pinolta tehtaalle kuten myös ajotapaan vaikuttavista liikenneolosuhteista.

Simuloinnin tuloksena saadaan paljon muutakin tietoa ajoneuvon liiketapahtumasta, mutta polttoaineenkulutus sekä päästöt lienevät eräitä tärkeimpiä tällä hetkellä. Ympäristökysymyksethän sellaisinaan lienevät aina ajankohtaisia, mutta eiköhän dieselpolttoaineenkin hinta ole jo riittävän korkea, jotta polttoaineenkulutus sekä sen vähentäminen kiinnostaisivat eri tahoja?

Olavi H. Koskinen

DI, yli-insinööri

06.02.2025 14.40Ponsse juhlistaa 55-vuotista taivaltaan - 21 000. metsäkone luovutettu asiakkaalle
06.02.2025 12.40Metsä Groupin vertailukelpoinen liiketulos 203 miljoonaa euroa vuonna 2024
06.02.2025 12.30Mercedes-Benzin Drive Pilot tuo ehdollisen autonomisen ajon Saksaan
04.02.2025 14.11Volkswagenin ainutlaatuinen 7-paikkainen tila-auto Multivan nyt myös ladattavan hybridin ja nelivedon yhdistelmänä
04.02.2025 11.00Metsäyhtiöiden luontoa koskeva vastuullisuusraportointi monipuolistuu
04.02.2025 10.00Kuljetusyrittäjät: Asemien saavutettavuus ratkaisee eniten polttoainejakelijan valinnassa
03.02.2025 17.12Itä-Suomen maanteiden korjaus- ja päällystystöihin varattu 55 miljoonaa vuodelle 2025
03.02.2025 12.05Kuorma-autojen ensirekisteröinnit laskussa tammikuussa 2025
03.02.2025 11.53Uusien pakettiautojen myynti käynnistyi edellisvuotta paremmin
03.02.2025 11.49Kuorma-autokannassa diesel vielä vallitseva käyttövoima
03.02.2025 11.33DB Schenker ottaa käyttöön ensimmäiset MAN eTGX -sähkökuorma-autot
03.02.2025 8.00Metsäsektorin sähkökuorma-autojen ja latausinfran kustannus- ja päästövaikutuksia arvioitu
03.02.2025 7.30Euroopan kattavin ja ajantasaisin kosteikkokartta julkaistu
31.01.2025 19.00KATSO TÄSTÄ 31.1. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa - esittelyssä myös sotilasajoneuvoja ja moottoripyöriä
31.01.2025 15.20Uusi BMW iX - entistä tehokkaampi ja pidemmällä toimintamatkalla
31.01.2025 9.38Scania Top Team kilpailu alkaa - Suomesta kisaamaan lähtee 34 joukkuetta
30.01.2025 10.11Traficom: Uusien autojen rekisteröinnit historiallisen alhaalla vuonna 2024
30.01.2025 9.00Suomalaiset sijoittamassa Intian liikenteen sähköistymiseen
29.01.2025 11.00Yksityisteiden kunnossapitoavustuksien karsimista jatketaan vuonna 2025
28.01.2025 11.00Kesla mukaan puolustusteollisuusmarkkinoille uudella Kesla Defence -tuotelinjalla
28.01.2025 10.29Metsästys: Tirolilainen perheyritys laajentaa Z8i-mallistoaan korkean suurennuksen kiikaritähtäimellä
28.01.2025 9.00Luonnonsuojelualueiden kirjanpainajatuhojen leviämisen riski talousmetsiin on pieni
28.01.2025 8.20TIP Groupin Kotkan huoltopisteestä valtuutettu MAN huoltopalvelupiste
28.01.2025 8.00Yksityismetsien hakkuuaikomukset nousivat kaikkien aikojen ennätykseen vuonna 2024
27.01.2025 13.45Lapissa jopa puolet puunkuljetuksista tehdään talviteitä pitkin
27.01.2025 12.52Turvetuotantoalueiden ennallistamista vauhdittava hanke käynnistyi Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Lapissa
27.01.2025 12.40Scania raskaiden markkinajohtajaksi Suomessa 2024
27.01.2025 8.00Valtion luonnonsuojelualueilla saavutettiin pääosin ennallistamistavoitteet 2024 - vauhti riippuu rahoituksen määrästä
26.01.2025 19.00Olofsfors CoverB-OF - metsäkoneiden uusi yhdistelmätela
24.01.2025 23.00KATSO TÄSTÄ: Hyviä uutisia! erikoislähetys Kuopion Konepäiviltä - mielenkiintoista asiaa vuoden ensimmäisestä alan tapahtumasta
23.01.2025 9.00Metsähallituksen laatupalkkiot kannustavat yrittäjiä kehittämään toimintaansa - palkkioita jaettiin yhteensä 274 000 euroa
23.01.2025 8.00Kekkilä-BVB esittelee uusimman innovaationsa - ruokohelpi kasvualustojen uusiutuvana raaka-aineena
22.01.2025 17.00Helena Norrman nimitetty SSAB:n viestintäjohtajaksi
22.01.2025 12.07Bidfood Netherlands vähentää kuljetusten CO2-päästöjä yhteensä 50 sähkökuorma-autolla
22.01.2025 9.00Adampolis Finland, MAN Truck & Bus ja Vireon Hydrogen strategiseen yhteistyöhön raskaan ajoneuvokaluston vetyratkaisujen edistämiseksi Suomessa
21.01.2025 17.00Senttitarkkaa paikkatietoa korjaussignaalin avulla
21.01.2025 11.44Valmet toimittaa off-machine-päällystyskoneen asiakkaalleen Aasian ja Tyynenmeren alueella
21.01.2025 9.20KATSO VIDEO! "Komatsu Comfort Ride -ohjaamo muuttaa metsät pumpuliksi"
21.01.2025 8.00Uusi opas auttaa vesienhallinnan ja luontotekojen suunnittelussa siirryttäessä turvetuotannosta aurinkovoiman tuotantoon
20.01.2025 16.00Vianor Oy:n muutosneuvottelut Suomessa päättyivät
20.01.2025 8.00Hirvivahinkokorvausten määrä nousee viime vuodesta
20.01.2025 7.00Itä- ja Pohjois-Suomen kasvu ei toteudu ilman lentoliikennettä
17.01.2025 22.00KATSO TÄSTÄ 17.1. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
17.01.2025 16.09Peugeot Partnerista ja Expertistä nelivetomallit diesel- ja sähköversioina
17.01.2025 14.55Porvoon Kilpilahteen neljä uutta Scania paloautoa
17.01.2025 11.38Täysin uudistuneet Renault Master tavara-autot nyt myös henkilöautopuolen myyntipisteistä
16.01.2025 14.00Valmet toimittaa pehmopaperikoneen Georgiaan Yhdysvaltoihin
16.01.2025 13.43Metsä Board suunnittelee Takon kartonkitehtaan sulkemista ja Kyron kartonkitehtaan toiminnan tehostamista
16.01.2025 9.01Suomalainen ohjelmistoyhtiö miljoonasopimuksen brittiläisen metsäteollisuusjätin kanssa
15.01.2025 10.22Kohdennetulla metsänlannoituksella voidaan lisätä metsien kasvua jopa 30 miljoonalla kuutiolla
15.01.2025 10.00Verohallinto: Yrittäjien sekä maa- ja metsätalouden harjoittajien veroilmoitukset nyt OmaVerossa
15.01.2025 9.00AKK ja Volkswagen Hyötyautot jatkavat pitkäaikaista yhteistyötään
14.01.2025 17.00Hyötyajoneuvojen varaosat ja tarvikkeet nopeasti - järkihintaan
14.01.2025 13.00Ajoneuvomatkailun kiinnostus kasvussa - Caravan-messut esittelee uutuudet
14.01.2025 11.00SSAB palkkaa noin 700 kesätyöntekijää Suomessa
13.01.2025 10.20Kotimaiset NextOil kierrätysöljyt metsäkonekäyttöön
13.01.2025 8.00Teollisuustuotanto kasvoi marraskuussa 2024 sekä edellisestä kuukaudesta että vuodentakaisesta
13.01.2025Autoalan lobbausjärjestö penää hallitukselta toimia Suomen autokannan ikääntymisen hidastamiseksi
12.01.2025 12.00Iveco eDaily - Työjuhta sähköistyi
12.01.2025 8.00Vaihtotase oli ylijäämäinen vuoden 2024 marraskuussa
11.01.2025 11.00Metsä Group jatkaa yhteistyötä Suomen 4H-liiton kanssa
10.01.2025 21.00KATSO TÄSTÄ 10.1. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
10.01.2025 11.27Toimintamatkaa lisätankeilla
09.01.2025 9.08Jyväskylän yliopiston johtamalle konsortiolle merkittävä rahoitus kvanttiteknologioiden kehittämiseen
08.01.2025 18.00Ruotsalainen Axel Johnson International hankki enemmistön Parlok Oy:n ja Parlok Trading Oy:n osakkeista
08.01.2025 15.00Mika Latvala Metsätyö Oy:n johtoon
08.01.2025 14.50DAF tuo markkinoille FAW 8x4-4 -mallit etuakselin ilmajousituksella
08.01.2025 14.31Latvalinnustus alkaa: haastava metsästysmuoto tarjoaa elämyksiä
07.01.2025 16.00RTK GNSS kännykkä tarjoaa todella tarkkaa paikkatietoa
07.01.2025 15.42Vaihtoehtoiset käyttövoimat toivat lohtua Volvo Trucksin alakuloiselle vuodelle 2024
07.01.2025 12.00Säiliövalmistuksen osaaja esittelee uudet ratkaisut polttoaineiden kuljettamiseen työmaalle
06.01.2025 12.00Päällirakenneratkaisut energia- ja kierrätyspuolelle
06.01.2025 11.00Energiapuun korjuunäytös Konnevedelle lauantaina 11.1.2025
06.01.2025 10.00Valmet toimittaa hakun syöttölinjan uusinnan Unilin Panelsille Belgiaan
06.01.2025 9.00Hätäpuheluiden toimivuudessa ei havaittu ongelmia 3G-alasajon myötä
05.01.2025 12.55Ford F-150 Raptor - Harteikas Amerikan serkku
05.01.2025 9.00UPM alansa ainoa yritys Dow Jonesin globaalissa ja eurooppalaisessa kestävän kehityksen indekseissä
04.01.2025 12.00Hakkurikuljettajaksi ulkomaille..? BioDrift tarjoaa töitä Ruotsin puolella Albach Diamant hakkurilla
03.01.2025 19.00KATSO TÄSTÄ 3.1. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
03.01.2025 16.00ProTruck Joensuu - Puutavara-autoilijoiden kokonaispalvelua
03.01.2025 10.00Polttonesteiden vuosittaiset keskihinnat laskivat vuonna 2024
02.01.2025 11.44Vuosi 2024 oli autokaupalle alakuloinen
02.01.2025 10.00Naismetsäkoneenkuljettajista apua kuljettajavajeeseen
02.01.2025 8.00Pääkaupunkiseudun uusi Scania-keskus avataan 7.1. Vantaan Tuupakassa
01.01.2025 12.00Pentin Paja 60 vuotta - Naarvan kylästä maailman metsiin
31.12.2024 13.22VR luopuu maantielogistiikan yksiköistä - henkilöstö ja asiakasopimukset sijoitusyhtiölle
30.12.2024 17.00Hakelavat räätälöitynä nopeilla toimitusajoilla - vielä ehtii tällekin lämmityskaudelle
30.12.2024 12.00KATSO TÄSTÄ! Trailcon Road Movie - varaosamyymälöiden tunnelmia eri puolilta maata
30.12.2024 8.10Lahonkestävän lehtikuusen kysyntä ylittää tarjonnan
29.12.2024 11.00Naaran Kuljetushuolto panostaa puutavara-autojen varusteluun
28.12.2024 13.00Uusia innovaatioita tuottavaan energiapuun korjuuseen
27.12.2024 20.30KATSO TÄSTÄ 27.12. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
27.12.2024 16.00Mikko Juhola Metsätehon toimitusjohtajaksi
27.12.2024 11.00Sahateollisuus ry: Kuntien petrattava ilmastotyössä
26.12.2024 11.00Kannattavuutta ja helppoutta energiakouralla työskentelyyn
23.12.2024 17.00Porvoon kaupunki myösi ensimmäiset Vihreän siirtymän rahoitukset
23.12.2024 11.00Video: Silmien suojaus työssä ja vapaa-ajalla - Näe terävästi, työskentele turvallisesti!
22.12.2024 13.55Tenholassa luotetaan suomalaiseen Sisuun
21.12.2024 16.00Uudistetut PiikkiZ -kitkaketjut Metsätyöltä - turvallisuutta liukkaille keleille
21.12.2024 12.50MAN TGE 3.140 Next Level - Tyylikäs tasonnosto

Näytä lisää »