Metsähallitus suhtautuu myönteisesti puutavara-autojen kokonaispainojen kasvattamiseen. puu76

04.12.2012 5.32
scania_ajon.saato_-koskinen.pngAjoneuvon liikettä vastustavat voimat, jotka ovat vierintävastus, ilmanvastus sekä ajoneuvon ollessa ylämäessä nousuvastus. Myötämäessä nousuvastus on luonnollisesti negatiivinen ja silloin ko. voima vaikuttaa liikettä myötäävästi. Onhan tunnettua, kuinka herkästi täysipainoinen yhdistelmä ”haistaa” ylämäet. Mutta myös vastaavasti alamäissä auto yrittää karata käsistä ja sitä saa todella jarruttaa, jotta nopeus pysyisi sallituissa lukemissa.

Jos tarkastellaan liikkumista mäettömällä tiellä, vastusvoimat muodostuvat vain vierintä- ja ilmanvastuksista. Jos massa on 60 tonnia ja nopeus 80 km/h, tavanomaisella umpikoriyhdistelmällä vierintävastuksen osuus on 60 ... 70 % kulkuvastuksista, joten ilmanvastuksen osuudeksi jää vain noin kolmannes. Tämä lienee syy, miksi ajoneuvon ilmanvastukseen ja yleensä aerodynamiikkaan on kiinnitetty aika vähän huomiota.

1346308326335_1_thumb.jpgIlmanvastuksen määrittämisperusteenahan on patopaine ajoneuvon otsapintaa vasten. Patopaine määräytyy ilman tiheyden ja nopeuden neliön perusteella, ja kun paine kerrotaan pinta-alalla saadaan voima. Vertailupinta-alana käytetään otsapintaa, joka on kohtisuoralle ja pystysuoralle tasolle projisioitu pinta-ala, mutta todellisuudessa kolmiulotteisessa ajoneuvossa on muitakin pintoja, joita vastaan patopaine kohdistuu. Nämä otetaan huomioon kappaleen muodosta johtuvalla korjauskertoimella, josta yleensä käytetään symbolia Cd (tai Cw) ja jonka avulla otsapinta korjataan vastaamaan kaikkia vastustavia pintoja. Niinpä ilmanvastusvoima kokonaisuudessaan voidaan esittää seuraavan yhtälön avulla:

 

     Fair = .5 Da Cd Af v2

 

  missä:

      Fair = ilmanvastusvoima [N]

      Da   = ilman tiheys [kg/m3]

      v     = nopeus [m/s]

      Af  = otsapinta-ala [m2]

     Cd  =  muodosta johtuva korjauskerroin

 

Tyypillisen suomalaisen 4.2 m korkean yhdistelmän otsapinta-ala on likimäärin 9.5 m2, mutta sen sijaan muotokerroin Cd voi vaihdella huomattavissa rajoissa, mikä riippuu ajoneuvon kuormatilatyypistä ja –rakenteesta. Linja-autoilla on parhaimmillaan päästy arvoon noin 0.3, kun taas kuorma-auton ja varsinaisen perävaunun yhdistelmillä arvoon noin  0.8. Mikäli kuormatila on avoin, on eroa myös tyhjän ja kuormatun ajoneuvon välillä. Tällöinhän kuorma itsessään lisää usein otsapintaa, mutta se voi vaikuttaa myös varsinaiseen muotokertoimeen

kiinnike_briab.jpgEräs selvimmistä esimerkkitapauksista on puutavarayhdistelmä. Kun sitä tarkastellaan kuormaamattomana kohtisuoraan edestä päin, sen otsapinta-ala on noin 6.5 m2. Esimerkiksi kuvassa pankot jäävät toistensa varjoon, mutta ne sijaitsevat peräkkäin kuitenkin jo sellaisin etäisyyksin, että jokainen niistä vastustaa erikseen auton kulkua. Toisin sanoen ne toimivat kuten haravan piikit. Pelkkien pankkojen otsapinta-ala yhteensä saattaa helposti olla kaksinkertainenkin hytin otsapintaan verrattuna, ja tällöinhän jo näistä muodostuva yhteispinta-ala on 18 ...19 m2. Puutavarayhdistelmässä on lisäksi huomattava määrä kaikenlaisia ”risukoita” (ohjaamosuoja, rungon poikkipalkit, letkut, putket, takavalojen kiinnitysvarret, lokasuojat, sekalaiset ulokkeet jne.), jotka omalla vähäisellä osuudellaan aiheuttavat lisävastusta. Näiden vaikutus korostuu erityisesti ajettaessa tyhjänä, jota puutavarakuljetuksissa muodostaa vähintään 50 %.

Ajettaessa tyhjänä pankot pitäisi voida xxl_nousiainen_tankkaus.jpgkaataa, mutta tällaisiin ratkaisuihin ei ainakaan vielä toistaiseksi ole menty. Syynä on varmaankin kustannusten lisäys rakenteiden monimutkaistuessa. Sen sijaan pankkojen muotoilun vaikutusta ilmanvastuskertoimeen on selvitetty jo 1980-luvun puolivälissä

Tulokset jo tuolloin olivat varsin selkeät. Tyhjänä ajettaessa Cd-arvo vaihteli välillä 1.5 ... 2.4. Kuormattuna ajettaessa ero ei enää ollut merkittävä. Tuolloin Cd-arvon suuruusluokka oli 1.2 ... 1.3. Kuitenkin tässäkin on parantamisen varaa, koska muunlaisilla kuormatilarakenteilla on parhaimmillaan päästy arvoon 0.8.

Kun otetaan huomioon edellä mainitut tulokset, on ilmeisen selvää, että puutavarayhdistelmillä tyhjänä ajettaessa aerodynamiikan merkitys korostuu. Auton kulku tuntuu varsin ”tahmealta” eivätkä myötämäetkään anna lisää vauhtia, koska massaa ei ole tuolloin riittävästi painamassa. Polttoaineenkulutus saattaa olla lähes yhtä suuri kuin kuormattunakin. Tämän ovat osoittaneet niin lukuisat mittaukset kuin teoreettiset tietokonesimuloinnitkin.

en_trave.jpgAjoneuvojen sekä niiden päällirakenteiden ja varusteiden valmistajat eivät ole tähän mennessä valitettavasti kiinnittäneet riittävästi huomiota kaikkeen kokonaisuuteen, millä tässä yhteydessä tarkoitetaan puutavaran kuljetukseen tarkoitettua kokonaista ajoneuvoyhdistelmää. Ilmeisestikin jokainen taho on kokenut tärkeänä vain oman osuutensa sekä sen markkinoinnin.

Kulkuvastuskertoimet voidaan varsin tehokkaasti määrittää vierintäkokeiden avulla. Edellytys on, että tiedot käytetystä ajasta, edetystä matkasta sekä hetkellisestä nopeudesta mitataan ja kerätään riittävän tiheällä esimerkiksi yhden sekunnin aikavälillä. Tulosten käsittely ja analysointi tapahtuu tähän tarkoitukseen kehitetyllä ohjelmistolla.

doli_koskinen_ja_jokela.jpgEri vastuskertoimien vaikutusta polttoaineenkulutukseen voidaan luonnollisestikin mitata, mutta koska mittaukset ovat varsin työläitä, ne voidaan rajoittaa minimiinsä. Sen sijaan vaikutusta polttoaineenkulutukseen sekunti sekunnilta ja/tai metri metriltä kuten myös moniin muihinkin tekijöihin voidaan selvittää tehokkaasti tietokonesimuloinnilla. Edellytyksenä ovat moottorikartat polttoaineenkulutuksesta (ns. simpukkadiagrammit) sekä mahdollisista päästöistä. Järjestelmään rakennetaan ja kuvataan moottorin ympärille ajoneuvo teknisine tietoineen voimansiirtolinjasta, ajovastuksista, massasta, akselilukumäärästä jne. sekä ajettavista teistä pinolta tehtaalle kuten myös ajotapaan vaikuttavista liikenneolosuhteista.

Simuloinnin tuloksena saadaan paljon muutakin tietoa ajoneuvon liiketapahtumasta, mutta polttoaineenkulutus sekä päästöt lienevät eräitä tärkeimpiä tällä hetkellä. Ympäristökysymyksethän sellaisinaan lienevät aina ajankohtaisia, mutta eiköhän dieselpolttoaineenkin hinta ole jo riittävän korkea, jotta polttoaineenkulutus sekä sen vähentäminen kiinnostaisivat eri tahoja?

Olavi H. Koskinen

DI, yli-insinööri

09.07.2025 8.00Valmet toimittaa keskeistä sellutehdasteknologiaa Shandong Sun Paperin Yandianin sellutehtaalle Kiinaan
08.07.2025 8.20Pekka Liiri Oy - puunkorjuuta vuodesta 1981
07.07.2025 11.00Tulosvaroitus: Metsä Groupin vertailukelpoinen liiketulos huhti-kesäkuulta 2025 on selvästi tappiollinen
07.07.2025 10.00Relais Groupin konserniyhtiö Raskone ostaa kaksi raskaan kaluston korjaamoa Wetteri Auto Oy:ltä
07.07.2025 9.00Puolustusvoimat ovat tilanneet Scania Suomelta 15 kappaletta paloautoja
05.07.2025 11.00Kuljetus- ja logistiikkanäyttely palaa Helsingin Messukeskuksen ohjelmaan toukokuussa 2027
04.07.2025 18.00KATSO TÄSTÄ OKRA 2025 -ERIKOISLÄHETYS! Laaja raportti maatalousnäyttelystä - paljon asiaa koneista ja urakoinnista
03.07.2025 17.00Ford tuo markkinoille odotetun E-Transit Custom AWD -nelivetomallin
03.07.2025 16.00Stellantis laajentaa sähköistä hyötyajoneuvotarjontaansa ? Cargo Box BEV lähtee tuotantoon Atessan tehtaalla ja CustomFit-ohjelma kasvaa
03.07.2025 15.00MAXUS paljasti täyssähköisen eTERRON 9- ja dieselkäyttöisen T60 MAX -lava-autojen hinnat
03.07.2025 9.00Haketoimituksia Oulunseudulla tehokkaalla kalustolla
03.07.2025 8.00Teollisuuden liikevaihto väheni 1,3 % vuoden 2025 toukokuussa
02.07.2025 11.00Komission tiukkaa ilmastotavoitetta ei voida saavuttaa maankäyttösektorilla
02.07.2025 10.00Relais Group Oyj on toteuttanut 70 prosentin osuuden oston belgialaisesta Matro Group -yritysryhmästä
01.07.2025 17.00Kesla mukana Okra-maatalousnäyttelyssä - koeajettavissa uutuuksia ja esittelyssä tehokkaita kokonaisuuksia
01.07.2025 14.00Tornion- ja Simojokeen on noussut vähän lohia
01.07.2025 11.00Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta ? romutuspalkkiokampanja piristää kysyntää loppuvuonna
01.07.2025 9.00Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
30.06.2025 20.00TULOSSA OKRA 2025 -ERIKOISLÄHETYS! Lähde mukaan kertomaan yrityksenne tuotteista ja palveluista todella suurelle yleisölle
30.06.2025 11.42Ammattilehden haastattelussa Ivecon Luca Sra: eJolly ja eSuperJolly tuovat meille aivan uuden ulottuvuuden
30.06.2025 11.22Volkswagen lanseeraa eHybrid 4MOTION -järjestelmän Multivan- ja California-malleihin
30.06.2025 9.48CargoTronic: e-mobility-ratkaisu kuorma-autojen rahdin lämmitykseen
30.06.2025 9.00Testivoittajan tehokkuutta keskitehoisille traktoreille: Nokian Renkaat laajentaa Soil King VF -sarjaa uusilla 65-sarjan rengaskoilla
30.06.2025 8.00SSAB varmistaa 430 miljoonan euron lisärahoituksen Luulajan transformaatiolle
29.06.2025 11.00Metsäalustaiset kaivukoneet järkihintaan ja nopeilla toimitusajoilla työmaalle
28.06.2025 15.00Hallituksen esitys romutuspalkkioksi nopeuttaa autokannan uudistumista ja ilmastotavoitteiden saavuttamista - se on myös kaivattu piristys autokaupalle
27.06.2025 21.00KATSO TÄSTÄ 27.6. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kooste maarakennus, kuljetus ja metsäalan hyviä uutisia
27.06.2025 12.00Ruokaomavaraisuudessa on suuria maakuntakohtaisia eroja
26.06.2025 16.00Suomen lava-automarkkina saa jälleen uuden pelurin - KGM Musso EV:n myynti käynnistyi
26.06.2025 11.30Tarkkaa päästödataa puutavarakuljetuksiin
25.06.2025 15.00Ritiläautoja Kankaanpäästä - tehokkuutta metsäkoneiden siirtologistiikkaan
25.06.2025 8.30Päivittyneet harvennusohjeet: metsänhoidon asiantuntijat kuuluttavat malttia varttuneiden kuusikoiden harventamiseen
25.06.2025 7.22SKAL Kuljetusbarometri 2/2025: Kuljetusalalla tarvitaan kesätyöntekijöitä - yli 40 prosenttia kuljetusyrityksistä tarvitsee kesätuuraajia
24.06.2025 12.35Auto Vode Fiat- ja Fiat Professional -jälleenmyyjäksi Kouvolassa
24.06.2025 12.30Kirjanpainajan parveilu jatkui maltillisena juhannusviikolle tultaessa
24.06.2025 8.00SSAB lykkää Luulajan uuden terästehtaan käyttöönottoa vuodella
23.06.2025 18.00Kuusen istuttaminen väheni vuonna 2024
23.06.2025 15.00Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä kasvoi hieman vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä
23.06.2025 13.06Rengasvalmistaja BKT tähtää 2,6 miljardin euron liikevaihtoon
22.06.2025 11.00Waratah OM Oy investoi yli seitsemän miljoonaa uuteen toimitilaan Joensuussa
20.06.2025 22.00KATSO TÄSTÄ 20.6. JUHANNUSLÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus maarakennus, kuljetus ja metsäalan hyviä uutisia
19.06.2025 13.00Kenworth tuo kamerapeilit T680 -sarjaan - Eurooppa edellä kehityksessä
19.06.2025 10.44Kun verkkohuijari iskee - ohjeita ja apua on tarjolla
19.06.2025 9.38VDA esittää 10 kohdan ohjelman ilmastoneutraalin liikenteen puolesta - kilpailukyky ja ilmastotavoitteet on sovitettava yhteen
18.06.2025 12.35Kesla esittelee kaksi uutta kokopuunosturia - suorituskykyä vaativaan pitkän puutavaran käsittelyyn
18.06.2025 12.29EU kiristää autokierrätyksen vaatimuksia - raskaiden ajoneuvojen tuonti sääntelyn piiriin
17.06.2025 17.00Ylijoki Metsäenergia panostaa vastuulliseen tehokkuuteen
17.06.2025 15.33Takon kartonkitehtaan tuotanto päättyi - yli 150 vuoden teollinen historia sulkeutui Tampereella
17.06.2025 11.40Promillerajan ja ikärajan toivotaan siivoavan skuuttikaaoksen - uudet lait ohjaamaan sähköpotkulautailua
17.06.2025 11.21Volvo Group ja Daimler Truck perustivat Coreturan - tavoitteena rakentaa avoin käyttöjärjestelmä
17.06.2025 11.08Scania julkisti megawattilatauksensa - akku 80 % varaukseen alle puolessa tunnissa
17.06.2025 10.46Helsingin hallinto-oikeuden ratkaisu kiristää nettikaupan alkoholiverotusta - ulkomaiset myyjät vastuuseen Suomen veroista
17.06.2025 10.23Volvon päivitetty Dynamic Steering -järjestelmä reagoi nyt renkaan puhkeamisiin
17.06.2025 10.00Voimaa, vakautta ja tarkkuutta - Uusi John Deere 1470H 8W esittelyssä Forexpossa
17.06.2025 8.00UPM:n Leunan biojalostamo sai kolme kestävyyssertifikaattia
16.06.2025 17.00Risupeto tehokas myös harvesterikäytössä
16.06.2025 15.00Pakkaamisen tulevaisuus rakennetaan yhdessä: Metsä Board FACHPACK 2025 -messuilla
16.06.2025 8.00Stora Enso ja Metsähallituksen Luontopalvelut solmivat 1,1 miljoonan euron arvoisen Raakkuohjelma 2030 -yhteistyösopimuksen
16.06.2025 7.00Kesla tarkentaa strategiaansa ja lakkauttaa hakkurituoteryhmän
15.06.2025 16.00Ojitettujen turvemaiden alikasvoskuuset kasvavat nopeammin kuin valtapuut poimintahakkuun jälkeen
15.06.2025 10.00Wattiway keskittyy hakkeen tuottamiseen ja kuljetukseen
14.06.2025 12.00Musta on aina muotia - puunajossakin
13.06.2025 21.00KATSO TÄSTÄ 13.6. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus maarakennus, kuljetus ja metsäalan hyviä uutisia
13.06.2025 9.00Iveco S-eWay Artic: uusi täyssähköinen ratkaisu pitkän matkan kuljetuksiin
13.06.2025 8.30IVECO juhlistaa 50-vuotista taivaltaan 50xBeyond-tapahtumassa kotikaupungissaan Torinossa
12.06.2025 13.01Iveco tuo markkinoille kaksi täysin uutta sähköpakettiautoa
12.06.2025 11.00UPM Raflatac muuttaa nimensä UPM Adhesive Materials -liiketoiminta-alueeksi
11.06.2025 14.00Finnair aloittaa lennot Torontoon kesällä 2026
11.06.2025 12.45Vianor ja Akselion yhteistyöhön - reaaliaikaista rengas- ja alustanvalvontaa raskaalle kalustolle
11.06.2025 11.00Iveco aloittaa täyssähköisen s-eWayn myynnin Tanskassa
11.06.2025Nokian Tyres Hakkapeliitta- ja Hakka-renkaille Avainlippu-merkki
10.06.2025 15.23Volvo Trucks tuo markkinoille automaattisen nopeudenrajoituspalvelun
10.06.2025 9.22Tornator lisää metsänhoidon urakoinnin valvontaa ? tavoitteena entistä vastuullisempi urakointi
09.06.2025 20.00Puunkorjuu on joukkuelaji
09.06.2025 12.20Raute tehostaa globaalia tuotantoverkostoaan ja sulkee Kiinan Changzhoun tehtaan
09.06.2025 11.50Nuoret istuttavat 700 000 puuntaimea valtion maille - kesätyö Metsähallituksen metsänistuttajana tarjoaa työkokemusta ja luonnossa liikkumista
09.06.2025 10.28Sähkörekkojen Megawattiluokan latausverkoston rakentaminen etenee - verkkaisesti
08.06.2025 9.55Puuhaukat lentää pinolta pinolle
07.06.2025 18.00Logset esitteli Elmia Woodissa oman nosturimallinsa ja laajasti muita uutuuksia
06.06.2025 23.55KATSO TÄSTÄ 6.6. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus maarakennus, kuljetus ja metsäalan hyviä uutisia
06.06.2025 14.45Uusi Ford Ranger PHEV saapuu Suomeen ? ensiesittely jälleenmyyjillä nyt viikonloppuna
05.06.2025 19.09ACEA varoittaa: EU:n paino- ja mittadirektiivin jumi vaarantaa nollapäästöisten raskaiden ajoneuvojen läpimurron
05.06.2025 13.31Selvitys ehdottaa veneilyn promillerajan laskua ja pelastusliivipakon laajentamista
05.06.2025 13.21V8 HEMI tekee paluun - Ram 1500 takaisin tuotantoon
04.06.2025 11.00IVECO osallistuu eurooppalaiseen kestävän kehityksen kiertueeseen - biokaasu keskiössä
04.06.2025 9.33Autonomiset ja päästöttömät työkoneet tulevat - Oulun ammattikorkeakoulu esittelee alan tutkimustaan ja uuden kehitysympäristönsä Osakan maailmannäyttelyssä
04.06.2025 9.00Hakkuukonetieto auttaa torjumaan juurikääpää
03.06.2025 22.00Kesän Metsäalan Ammattilehti työn alla - lähde mukaan ilmoituksella - lisäjakelussa mm. Power Truck Showssa ja Maxpossa
03.06.2025 11.00Einari Vidrén Säätiö palkitsi metsäalan osaajia
02.06.2025 16.10Anne Kalmari mukaan MTK:n puheenjohtajakisaan
02.06.2025 13.12Pakettiautot vetävät hyötyajoneuvomarkkinaa - Kiinalaismerkit henkilöautokaupan valopilkkuina
02.06.2025 9.00Yhä useammalla autoilijalla tuulilasissa kiveniskemiä
02.06.2025 8.00Suomen talouden kasvukäänne antaa vielä odottaa
01.06.2025 11.00Uudet näkymät jälkimarkkinoilla - autokorjaamoiden on sopeuduttava muutokseen
01.06.2025 9.00Lokakuussa Tampereella järjestettävä KoneAgria 2023 tapahtuma tukee maatalousyrittämisen tulevaisuutta
31.05.2025 11.00Niinexpress Oy:n säiliökuljetukset siirtyvät Simeon-konsernille
30.05.2025 19.00KATSO TÄSTÄ 30.5. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus maarakennus, kuljetus ja metsäalan hyviä uutisia
30.05.2025 16.00SKALin Kujala: Kuljetusalalla töitä tarjolla osaaville, kuljetusala toivottaa valmistuvat tervetulleeksi työelämään
30.05.2025 15.18Patria aloittaa rynnäkköpanssarivaunujen kokoonpanon Latviassa
28.05.2025 17.22FIAT esitteli kolmirenkaisen uutuusmallin "viimeisen mailin" kuljetuksiin

Näytä lisää »