Vaihtoehtoiset käyttövoimat raskaassa liikenteessä ja puutavara-autoissa tulevaisuudessa Suomessa

29.01.2023 16.00

dieselkalle1.jpg

Milloin täyssähkö- tai vetypuutavara-autot tulevat Suomen teille? Näitä kysymyksiä on esitetty viime vuosina, mutta tänä vuonna Venäjän hyökättyä Ukrainaan ja kaikkien kärvistellessä energiakriisissä ei ole paljoa kyselty vaihtoehtoisten käyttövoimien perään raskaassa liikenteessä ja puutavaran kaukokuljetuksessa; pääasia nyt on että raaka-aineet ja tavarat saadaan liikkumaan tehtaille, asiakkaille ja kuluttajille. 

(kuva yllä: Itä-Suomen yliopiston tutkimuksessa haastateltiin kuorma-autovalmistajia, viranomaisia ja tutkijoita raskaan liikenteen vaihtoehtoisista käyttövoimista sekä niiden realistisista käyttömahdollisuuksista tulevina lähivuosikymmeninä Suomessa ja lisäksi tarkasteltiin vaihtoehtoisia käyttövoimia erityisesti puutavara-autokuljetuksissa.) 

Marinin hallitusohjelmassa tavoitteena on, että Suomi on hiilineutraali vuonna 2035 ja hiilinegatiivinen nopeasti sen jälkeen. Lisäksi Suomessa on asetettu tavoitteeksi vähintään puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon. Tie vähähiiliseen liikenteeseen -liikenteen ja logistiikan tiekartassa on linjattu, että liikenteen päästöt vähenevät merkittävästi 2020-luvulla seuraavilla toimilla: autokannan uusiutumisen nopeuttaminen, infrapanostukset liikennejärjestelmään, joukkoliikenne ja kaupunkien kestävät kulkumuodot, kestävät liikenteen palvelut ja digitalisaatio sekä uusiutuvat polttoaineet ja vaihtoehtoiset käyttövoimat.

Vaihtoehtoisia käyttövoimia on, mutta...

Vaihtoehtoisista käyttövoimista esillä ovat olleet sähkö, vety ja sähköpolttoaineet, kaasu sekä biodiesel. Vaihtoehtoisia käyttövoimia on olemassa, mutta niin on niiden pullonkaulojakin: Henkilöautoissa sähkö on yleistynyt rivakasti kuluneen vuoden aikana Suomessa, mutta raskaan liikenteen sähköistymisen taivaalla on vielä runsaasti tummia pilviä. Vedyllä on suuri potentiaali raskaassa liikenteessä, mutta sen nykyinen hinta sekä ajoneuvojen ja tankkausinfrastruktuurin puute rajoittavat vedyn lähivuosikymmenien kasvupotentiaalia. Sähköpolttoaineet, jotka valmistetaan sähkön avulla hiilidioksidista ja vedestä, kärsivät vedyn tavoin samoista haasteista. 

Biokaasu, joka on pääosin metaania, valmistetaan anaerobisesti mädättämällä biomassaa, jonka rajallisuus on kuitenkin muodostumassa sen yleistymisen suurimmaksi esteeksi. Biodieselit ovat kehittyneet viime vuosien aikana ja ensimmäisen sukupolven biopolttoaineiden ongelmat on pääosin korjattu toisen sukupolven biodieselissä, uusiutuvassa dieselissä. 

Itä-Suomen yliopisto haastatteli

Itä-Suomen yliopiston tutkimuksessa haastateltiin kuorma-autovalmistajia, viranomaisia ja tutkijoita raskaan liikenteen vaihtoehtoisista käyttövoimista sekä niiden realistisista käyttömahdollisuuksista tulevina lähivuosikymmeninä Suomessa ja lisäksi tarkasteltiin vaihtoehtoisia käyttövoimia erityisesti puutavara-autokuljetuksissa. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä yhdeksää asiantuntijaa maalis-huhtikuussa 2022. 

Haastatelluilta kysyttiin, milloin uskot täyssähkön/vedyn/kaasun/biodieselin olevan varteenotettava käyttövoima Suomessa raskaassa liikenteessä ja puutavara-autoissa. Tutkimuksessa käytetyt aikajänteet olivat 2020, 2030 ja 2040-luvut ja myöhemmin tulevaisuudessa. Varteenotettava käyttövoima määriteltiin haastatelluille siten, että tällöin kyseisen käyttövoiman osuus on yli 10 prosenttia uusista myydyistä ajoneuvoista.

dieselkalle3.jpg

(kuva: Haastateltujen asiantuntijoiden arviot, millä vuosikymmenellä täyssähkö, vety, kaasu ja biodiesel tulevat olemaan varteenotettavia käyttövoimia (eli osuus yli 10 % uusista myydyistä ajoneuvoista) raskaassa liikenteessä Suomessa.)

Täyssähkö tulossa hitaammin puutavara-autoihin

Haastatellut olivat vahvasti sitä mieltä, että täyssähkö on täysin realistinen käyttövoima raskaassa liikenteessä jo seuraavan 20 vuoden aikana Suomessa: Vajaa puolet haastatelluista arvioi, että sähkö lyö itsensä läpi raskaassa liikenteessä jo 2020-luvulla. Vastaavasti runsas puolet haastatelluista ennusti sähkön yleistymistä käyttövoimana vasta 2030-luvulla raskaassa liikenteessä Suomessa.

Tutkimuksessa oli selvästi enemmän vaihtelua näkemyksissä täyssähkön käytöstä puutavara-autoissa: Lähes puolet haastatelluista arvioi, että täyssähkön käyttö on realistista ja sen infrastruktuurin sekä tekniikan kehityttyä mahdollista jopa jo 2030-luvulla. Joka kymmenes haastateltu oli sitä mieltä, että täyssähköiset puutavara-autot ovat mahdollisia vasta 2040-luvulla. Toisaalta viidennes haastatelluista oli sitä mieltä, ettei täyssähkön käyttö tule koskaan olemaan realistista puutavara-autoissa Suomessa. 

Vety ei vielä lähivuosien käyttövoima 

Tutkimuksessa vedyn uskottiin tulevan hitaammin markkinoille kuin täyssähkön sen nykyisten pullonkaulojen, kuten tankkausinfrastruktuurin puutteen vuoksi. Vedyn käyttö nähtiin kuitenkin realistisena käyttövoimana raskaassa liikenteessä ja kaksi kolmasosaa haastatelluista oli sitä mieltä, että yli kymmenes uusista myydyistä raskaan liikenteen ajoneuvoista on vetykäyttöisiä 2030-luvulla.

Puutavara-autojen käyttövoimana vedyllä ei nähty täyssähkön kaltaisia haasteita, joten haastatellut ennustivat vedyn ja täyssähkön yleistymisen samanlaisena puutavara-autojen käyttövoimana: Lähes puolet haastatelluista visioi, että vedystä muodostuu varteenotettava käyttövoima metsäsektorilla 2030-luvulla. Lisäksi vajaa puolet haastatelluista arvioi, että vetypuutavara-autot yleistyvät vasta 2040-luvulla tai sen jälkeen. 

Usko kaasuun ja biodieseliin vankka

Kaasukäyttöisiä raskaan liikenteen ajoneuvoja on jo markkinoilla nykyisin ja haastatelluista lähes 90 prosenttia olikin sitä mieltä, että kaasu on jo nyt varteenotettava käyttövoima Suomen raskaassa liikenteessä tai se tulee viimeistään olemaan sitä tämän vuosikymmenen aikana. Kaasuajoneuvojen määrä on kasvanut viimeisten vuosien aikana. Tähän on syynä muun muassa kaasun tankkausverkoston kattavuuden laajeneminen, hankintatuki kaasukuorma-autoille sekä markkinoilla olevien kaasuajoneuvovaihtoehtojen kasvanut tarjonta.

Puutavara-autojen suhteen haastateltujen vastauksissa oli enemmän vaihtelua: Kolmannes haastatelluista ennusti, että kaasu on varteenotettava käyttövoima puutavara-autoissa 2020-luvulla. Toisaalta kolmannes asiantuntijoista arvioi, että kaasu on varteenotettava käyttövoima puutavara-autoissa vasta 2030-luvulla. Viidennes haastatelluista puolestaan visioi, ettei kaasu tule olemaan koskaan varteenotettava käyttövoima puutavara-autokalustossa maassamme. 

Nykyiset biopohjaiset dieselit toimivat hyvin dieselmoottoriajoneuvoissa, joten käyttövoimana se oli jo varteenotettava kaikkien haastateltujen mielestä. Tutkimuksessa korostettiin, että biodieselin markkinaosuus tulee kasvamaan tulevaisuudessa tankkausinfrastruktuurin kattavuuden laajennettua, kun puunhankinnassa pyritään pienentämään tehtaille toimitetun puun hiilijalanjälkeä.

dieselaklle4.jpg

(kuva: Haastateltujen asiantuntijoiden arviot, millä vuosikymmenellä täyssähkö, vety, kaasu ja biodiesel tulevat olemaan varteenotettavia käyttövoimia (eli osuus yli 10 % uusista myydyistä ajoneuvoista) puutavara-autoissa Suomessa.)

Diesel pitää asemansa vielä vuosia

Raskaan liikenteen käyttövoimamarkkinat tulevat muuttumaan jo seuraavan 10 vuoden aikana, mutta voidaan ennustaa, että suuremmat muutokset tapahtuvat sen jälkeisillä vuosikymmenillä. Tehdyn tutkimuksen pohjalta voidaan arvioida, että biodiesel omaa lähitulevaisuudessa suurimman markkinaosuuspotentiaalin tutkimuksessa esillä olleista vaihtoehtoisista käyttövoimista raskaassa liikenteessä sekä puutavara-autoissa jo olemassa olevan tankkausinfrastruktuurin ja valmiina olevien käyttömahdollisuuksien vuoksi. Vety- ja myös sähköpolttoaineet - nähtiin epävarmimpina käyttövoimina tutkimuksen tarkasteluajanjaksolla niiden alkutekijöissä olevan teknologian takia. 

dieselkalle2.jpgTäyssähkön nähtiin yleistyvän raskaassa liikenteessä lähivuosikymmeninä, mutta raskaimmissa ajoneuvoyhdistelmissä ja puutavaran kaukokuljetuksessa teknologia tulee yleistymään hitaammin. Kaasun markkinaosuus tulee kasvamaan nykyisestä raskaassa liikenteessä, mutta tehorajoitteiden vuoksi on epävarmaa, onko teknologiaa mahdollista hyödyntää täysmääräisesti raskaimmissa ajoneuvoyhdistelmissä, kuten puutavara-autoissa. Haastatellut kaipasivat tutkimustuloksia kaasupuutavara-autoista ja niiden energiatehokkuudesta.    

*****

Artikkeli perustuu metsätieteiden yo Juho Ylä-Pöntisen metsätieteiden kandidaatin tutkielmaan, jonka professori Kalle Kärhä ohjasi Itä-Suomen yliopistossa metsätieteiden osastolla. Tutkimus liittyy professori Heli Peltolan johtaman Metsät ja biotalous (FOBI) -tutkimusyhteisön tutkimusalaan ja sitä on tukenut myös Itä-Suomen yliopiston koordinoima ja professori Jyrki Kankaan johtama UNITE-lippulaiva.

 
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle
14.03.2024 13.13Renault Trucksilla vahva vuosi takana - uusien autojen toimitukset kasvoivat liki viidenneksellä
14.03.2024 13.13Ruotsalaisvalmistajan raskaiden perävaunujen Trako-vetoaisoissa havaittu merkittäviä puutteita
14.03.2024 9.00MAN jatkaa itsenäisesti kulkevien kuorma-autojen kehittämistä
13.03.2024 17.00Nordic Traction Group ilmoittaa strategisesta aikeestaan siirtää telatuotanto Skotlannista Suomeen
12.03.2024 18.00Puutavaterminaalissa operoitaessa luotettavuus ja tehokkuus ratkaisee
12.03.2024 14.45MEP Elsi Katainen: Jättirekkojen rajat ylittävä liikenne sinetöitiin parlamentin kantaan
12.03.2024 13.20Kartonkitehtaan sivuvirrat viljelijöille hyötykäyttöön
12.03.2024 10.00Uusien autojen verkkokaupan pioneeri vaihtaa nimeä
12.03.2024 8.00Ennallistamisasiantuntijat: Ennallistamisasetus tavoittelee elinympäristöjen tilan parantamista laajasti
11.03.2024 18.00T. ja J. Kivioja Oy: Energia-alan kokonaispalvelua
11.03.2024 11.27Keski-Suomen maanteiden päällysteitä korjataan vuonna 2024 yhteensä 200 km tieosuudella
11.03.2024 11.11Scanian myynti ja tulos kasvoivat merkittävästi vuonna 2023 - Sähköautojen kysyntä vaimeaa
11.03.2024 10.30NDI laajentaa edullisten maatalousrenkaiden valikoimaa
11.03.2024 8.22Metsä Group palkkaa 16-17-vuotiaita kesätöihin
10.03.2024 17.00Katso video kaivukoneiden lumenveiston SM-kisoista Juupajoelta
08.03.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 200. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.03.2024 11.00Toimitusketjujen viiveet ja tilauskannan oheneminen söivät Keslan tulosta
07.03.2024 13.33Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Mönsteråsin sellutehtaalle Ruotsiin
07.03.2024 10.14MacGregorille suuri nosturitilaus VARD-laivanrakennusyhtiöltä kaapelinlaskualusprojektiin
07.03.2024 10.00Valkohäntäpeuroja ja metsäkauriita saaliiksi aiempaa vähemmän
06.03.2024 16.00Allison Transmissionilta uusi täyssähköisen 8,5-tonnin akseli
06.03.2024 9.06Suomessa lähes neljä miljoonaa ajokortillista
06.03.2024 9.00Siltojen korjaustyöt vaikuttavat liikenteeseen tulevana kesänä Vantaalla Kehä III:n ja Lahdenväylän liittymässä
06.03.2024 8.50Vianor uusiin tiloihin Seinäjoella
05.03.2024 10.10Valmet Automotiven vuosikatsaus 2023: Positiivinen liiketulos haastavassa markkinassa
05.03.2024 10.00Nauvo-Korppoon ja Vartsalan lauttaliikenteeseen luvassa parannuksia kesäkuusta alkaen
05.03.2024 9.00EU:n ennallistamisasetus on hyväksytty Euroopan parlamentissa - ajankohtaiswebinaari pureutuu asetuksen toteutukseen ja etenemiseen
04.03.2024 17.00Magni-kurottajat tekevät uuden maahantuojan voimin paluun Suomen markkinoille
04.03.2024 12.00AVS-Yhtiöt Oy siirtyy Beijer Tech:n omistukseen
04.03.2024 8.30Kaivinkoneiden lumenveiston SM-tittelit 2024 ratkaistaan ensi lauantaina 9.3. Juupajoella - lähde mukaan hienoon koko perheen tapahtumaan
04.03.2024 7.50Tilasto: Ennätysmäärä uusia yhteismetsiä perustettiin viime vuonna
03.03.2024 15.00Optimaalisella kuljetuskalustolla päästään parhaaseen tulokseen puunajossa
03.03.2024 10.00Suomen ajoneuvokanta kasvoi vuonna 2023
02.03.2024 12.10Uusi ympäristöystävällinen teräketjun voiteluaine vakuuttaa ominaisuuksillaan
01.03.2024 19.00KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.03.2024 8.49Metsähallitus avaa tontinluovutuskilpailun Kilpisjärvellä matkailuliiketoiminnan edistämiseksi
01.03.2024 8.30Keslan tilinpäätöstiedote: liikevaihto kasvoi, tulos parani
29.02.2024 9.30Kuumat ja kuivat kasvuolosuhteet sekä työvoiman heikko saatavuus puutarhaviljelyn haasteina
29.02.2024 9.20Ratatyöt hidastavat lentoaseman junayhteyksiä pk-seudulla
29.02.2024 9.11Biokaasulaitoksen maanrakennustyöt käynnistyvät Kiuruvedellä
28.02.2024 18.20Korpipojat Oy: Korpimetsien korjuuta luontoa kunnioittaen
28.02.2024 16.09Merikarvian sahan toiminta lakkaa kesäkuussa
28.02.2024 16.00AUTO 2025 palaa maaliskuussa Messukeskuksen ohjelmaan
28.02.2024 8.45MAN valmistautuu raskaan liikenteen sähköistymiseen avaamalla akkukorjaamoiden verkoston Eurooppaan
28.02.2024 8.33Suomen metsäkeskuksen sähköinen asiointipalvelu Metsään.fi uudistuu
27.02.2024 17.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
27.02.2024 13.00Metsätalouden Metka-tukien haku avautuu maaliskuun alussa
27.02.2024 9.17Metsä Group luopuu puunhankintaliiketoiminnoistaan Virossa
26.02.2024 16.44Huippumodernin sahalaitoksen tehokasta tukkien käsittelyä
26.02.2024 16.00Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan vastuullinen logistiikka takaa toimitusvarmuuden asiakkaille
26.02.2024 12.22Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
26.02.2024 12.00Muodostelmaluistelu: Suomenmestaruudet ratkaistu - Junioreissa yllätysvoittaja

Näytä lisää »