Itä-Suomen yliopisto kartoitti: Kustannusten voimakas nousu ja tiestön rapistuva kunto toimijoiden suurimmat huolet puutavaran autokuljetuksessa

07.01.2023 17.00

kalle1net.jpg

Itä-Suomen yliopisto selvitti, mitkä ovat merkittävimmät nykytoimintaympäristön haasteet raakapuun kaukokuljetuksessa ja toisaalta mitkä olisivat potentiaalisimmat kehitystoimenpiteet seuraaville lähivuosille. Kysely lähetettiin puutavaran autokuljetusyrittäjille, puunhankintaorganisaatioiden edustajille sekä alan tutkijoille. Kaikki vastaajaryhmät nostivat esille voimakkaan huolen kustannusten rajusta noususta ja tiestön heikkenevästä kunnosta.

Suomessa puutavaraa kuljetetaan keskimäärin 1 400 puutavara-autoyhdistelmällä. Metsäteollisuuden käyttämästä raakapuusta kolme neljäsosaa liikkuu kokonaisuudessaan puutavara-autoilla ja loppu neljännes raakapuusta on kumipyörillä sen alkukuljetuksen ajan. Puutavaran kaukokuljetusta tekee lähes 600 puutavaran autokuljetusyrittäjää, jotka omistavat tyypillisesti 1-3 puutavara-autoyhdistelmää.

Toimiala pahassa vastatuulessa

Vuoden 2021 alusta vuoden 2022 alkuun dieselin keskihinta nousi voimakkaasti 1,38 eurosta 1,78 euroon. Tämän vuoden alussa talouden lähdettyä vihdoin kasvuun kahden koronavuoden jälkeen ja erityisesti Venäjän hyökättyä Ukrainaan polttoaineiden hinnat ovat lähteneet rajulle laukalle. Tämä on merkittävästi rasittanut autokuljetusyrittäjien taloutta. Tilastokeskuksen mukaan polttoaineen osuus puutavara-autokuljetusyrityksen kustannusrakenteesta on 35 prosenttia, työvoimakustannusten osuus 34 prosenttia ja pääoman poistojen ja korkojen osuus 14 prosenttia.

kalle2net.jpg

(kuva: Dieselin keskihintakehitys tammikuusta 2021 kesäkuuhun 2022. Lähde: Tilastokeskus.)

Kustannusten räjähdysmäinen nousu ja tiestönkunto huolina

Suurimpina toiminnan nykyhaasteina vastaajat näkivät polttoaineen hinnan ja yleisen kustannustason nousun sekä liiketoiminnan kannattavuuden. Samoin tieverkoston kunnossa ja sen kunnossapidossa nähtiin olevan merkittävää parantamisen varaa. Myös muiden tuotannontekijöiden (autokaluston ja työvoiman) kustannusten nousu oli vastaajien, erityisesti autokuljetusyrittäjien huolena. Lisäksi merkittävinä ongelmina koettiin aikatauluajo tehtaille, kiire ja hektisyys työssä ja toisaalta kausivaihtelu toiminnassa sekä tehtaiden suhteellisen suppeat pyöreän puun varastotilat. 

Vastaajat kantoivat huolta myös autokuljetusyrittäjien työssäjaksamisesta. Ammattitaitoisten kuljettajien saatavuus toimialalle ja toisaalta heidän siirtymisensä töihin muille toimialoille olivat erityisesti puunhankintaorganisaatioiden edustajien huolenaiheina.

Polttoaineverohelpotuksia raskaalle liikenteelle odotettiin

Merkittävimmiksi kehityskohteiksi vastaajat näkivät tieverkoston kunnon parantamisen sekä tiestön kunnossapidon laadun nostamisen. Kaikki vastaajaryhmät kaipasivat myös polttoaineverohelpotuksia raskaalle liikenteelle. Lisäksi erityisesti autokuljetusyrittäjät näkivät tar- vetta kuljetusten hinnoitteluun kannattavan yritystoiminnan tasolle. Samoin vastaajat sanoivat, että puutavarankuljetusalan houkuttelevuutta on lisättävä ja alan arvostus on saatava nykyistä paremmalle tasolle.

Vastaajat korostivat myös, että sekä kuljettajien että autokuljetusyrittäjien työssäjaksamisesta on huolehdittava. Samoin tutkimukseen osallistuneet näkivät tarvetta tehostaa puutavara-autonkuljettajakoulutusta. Johtamisen ja esimiestyön tehostamisella ja parantamisella vastaajat arvioivat myös voitavan kehittää toimintaa puutavaran kaukokuljetuksessa. 

Kausivaihtelun tasaaminen toivelistalla

Autokuljetusyrittäjät toivoivat lisäksi, että kausivaihtelua pitäisi saada vähennettyä ja että eri toimijoilla olisi oltava yhtenäiset käytännöt mahdollisten ylikuormien käsittelyssä. Autokuljetus- yrittäjät ja puunhankintaorganisaatioiden edustajat korostivat myös, että puutavaran kaukokuljetusten kustannus- ja energiatehokkuutta pystyttäisiin parantamaan vähentämällä kuorma-autojen polttoaineen kulutusta moottoriteknologiaa kehittämällä.

Lisäksi puunhankintaorganisaatioiden edustajat esittivät, että nykyistä raskaampia (yli 76 tonnia) puutavara-autoyhdistelmiä on voitava hyödyntää tehokkaammin ja lisäksi HCT (high capacity transport, kokonaispainoltaan yli 76-tonnisten) -ajoneuvoyhdistelmien nykyistä lupakäytäntöä on kyettävä helpottamaan. Tutkijat puolestaan näkivät, että reaaliaikainen tiestön kuntotieto voisi parantaa ja tehostaa tiestön kunnossapitoa, ajantasaiset metsäkuljetussuoritteet tienvarsivarastoista voisivat tehostaa puutavaran kaukokuljetusta sekä useammalle asiakkaalle ajon (moniasiakkuuden) lisääminen tehostaisivat raakapuun kaukokuljetusta Suomessa. 

kalle3net.jpg

(kuva: Tutkimukseen vastanneiden ryhmien mielestä suurimmat haasteet ja ongelmat puutavaran kaukokuljetuksessa alkuvuonna 2022. Käytetty skaala: 1=Ei lainkaan merkittävä … 5=Erittäin merkittävä.)

Kannattavat ja hyvinvoivat kuljetusyritykset biotalous-Suomen perusta 

Tehty tutkimus osoitti, että puutavaran kaukokuljetussektorilla eletään erittäin haasteellisia aikoja. Valtiovaltaa kaivataan tueksi, että toimialalla selvittäisiin erityisesti polttoaineiden hintojen rajusta noususta. Heinäkuun alussa valtioneuvoston tekemä päätös laskea liikennepolttoaineiden jakeluvelvoite 12 prosenttiin on helpottanut viime viikkoina kuljetussektoria. 

Valtiovallalta odotetaan myös lisäpanostusta julkisen tieinfran kunnossapitoon. Julkisen tieverkon korjausvelka on kasvanut vuosi vuodelta ja on nykyään jo yli 1,5 miljardia euroa. Lisäksi on laskettu, että yksityisteillä ja niiden silloilla on yhteensä yli miljardin euron suuruinen korjausvelka. Huonokuntoiset tiet ja sillat aiheuttavat puutavara-autoille ylimääräistä ajoa ja luovat tarpeetonta tehottomuutta raakapuun autokuljetuksiin, mikä on saatava poistettua, kun tavoitellaan parempaa energiatehokkuutta Liikenne- ja kuljetusalan vähäpäästöisen liikenteen tiekartan mukaisesti.

Puutavaran kaukokuljetustoimialalla on myös pyrittävä nostamaan alan houkuttelevuutta ja parantamaan alan arvostusta. Erittäin tärkeässä roolissa on myös niin autonkuljettajien kuin kuljetusyrittäjienkin hyvinvoinnista ja työssäjaksamisesta huolehtiminen. Kannattavia ja hyvinvoivia puutavaran autokuljetusyrityksiä tarvitaan jatkossakin rakennettaessa uusiutuviin materiaaleihin ja raaka-aineisiin pohjautuvaa biotalous-Suomea.    

kalle4net.jpg

(kuva: Tutkimukseen vastanneiden ryhmien mielestä merkittävimmät kehitystoimenpiteet puutavaran kaukokuljetuksen tehostamiseksi alkuvuonna 2022. Käytetty skaala: 1=Ei lainkaan merkittävä … 5=Erittäin merkittävä.)

Artikkeli: Topi Rantala & Kalle Kärhä, Itä-Suomen yliopisto

Artikkeli perustuu metsätieteiden yo Topi Rantalan metsätieteiden kandidaatin tutkielmaan, jonka professori Kalle Kärhä ohjasi Itä-Suomen yliopistossa metsätieteiden osastolla. Tutkimus liittyy professori Heli Peltolan johtaman Metsät ja biotalous (FOBI) -tutkimusyhteisön tutkimusalaan ja sitä on tukenut myös Itä-Suomen yliopiston koordinoima ja professori Jyrki Kankaan johtama UNITE-lippulaiva. Tehdyn tutkimuksen tulokset tarjoavat hyvän perustan uusien tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohankkeiden rakentamiseen Itä-Suomen yliopistossa. 

*** Näin tutkimus toteutettiin ***

Itä-Suomen yliopisto tutki, mitkä ovat puutavaran kaukokuljetuksen parissa työskentelevien toimijoiden mielestä suurimpia haasteita nykytoimintaympäristössä puutavaran kaukokuljetuksessa. Samoin tavoitteena oli kartoittaa kaukokuljetuksen parissa työskentelevien mielestä potentiaalisimmat kehitystoimenpiteet seuraaville lähivuosille.

Internet-pohjainen Webropol- kysely lähetettiin vastaajille 14.2. ja se suljettiin 8.3.2022. Kysely lähetettiin 349 autokuljetusyrittäjälle sekä 14 puunhankintaorganisaation ja 15 tutkimussektorin edustajalle. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 86 kuljetusyrittäjää (vastausprosentti 25 %), 9 puunhankintaorganisaation edustajaa (64 %) ja 9 tutkijaa (60 %). Kyselyssä vastaajille esitettiin yhteensä 41 potentiaalista toimintaympäristön haastetta ja pullonkaulaa sekä 44 mahdollista kehitysideaa ja -toimenpidettä.  

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin

Näytä lisää »