Sähköautot: Mercedes-Benzin T-sarja laajenee täyssähköversiolla05.12.2022 9.15
Mercedes-Benz EQT on odotettu sähköinen uutuusmalli pienten tila-autojen kokoluokkaan. Uutuus sopii harrastajien ja perheiden aktiiviseen elämäntyyliin ja tarjoaa moneen käyttöön riittävät tilat viidelle ihmiselle ja matkatavaroille. EQT:n tilauskirjat ovat aukeamassa vuoden 2023 alkupuolella, ja mallisto laajenee pitkäakselivälisellä versiolla jo ensi vuoden aikana. EQT tulee pidemmän akselivälin myötä saataville myös 7-paikkaisena. Uuden Mercedes-Benz EQT:n (L1-koripituus) mitat ovat (pituus/leveys/korkeus): 4498/1859/1819 mm. Akseliväli on 2716 milliä. Vakiovarusteena on ylös avautuva takaluukku, ja pariovet ovat saatavana valinnaisvarusteena. Lastauskorkeus on noin 56 cm. Auton sisään kuljetaan molemmin puolin liukuovista. Takaistuimelle voidaan asentaa rinnakkain peräti kolme lastenistuinta. Myös etumatkustajan istuimella on iSize- ja TopTether- kiinnityspisteet turvaistuinta varten. Laajat ikkunapinta-alat tarjoavat asiallisen näkyvyyden ja samalla myös valoisat matkustamotilat. Vakiotasolla pyörät ovat 16-tuumaiset, ja lisävarusteena saatavana ovat myös 17-tuumaiset renkaat viisipuolaisilla kevytmetallivanteilla. Ulkovärejä on kymmenen, joista kuusi on metallisävyjä.
Matkustamon puolella kojelaudassa katse kiinnittyy kenties ensimmäisenä 5,5-tuumaiseen mittaristoon ja 7-tuumaiseen MBUX-monitoiminäyttöön. 280 sähköistä kilometriä 45 kWh:n akulla, lataus 10–80 % välillä jopa 38 minuutissa EQT:n sähkömoottori on tyypiltään vierasmagnetoitu tahtimoottori, ja se välittää voiman etupyörille. Moottorin teho on 90 kW (122 hv), vääntö 245 Nm ja keskikulutus (WLTP) 19 kWh/100 km. Kuljettaja voi valita Comfort- ja ECO-ajo-ohjelman ja kolme energian talteenotto- eli rekuperaatiotasoa: D-, D tai D+. Taso valitaan keskikonsolin valitsimella. EQT:n latausteho DC-laturilla on 80 kW, jolloin akku latautuu 10–80 prosenttiin jopa 38 minuutissa. Latausaukko löytyy auton keulasta. Energiasisällöltään 45 kWh:n akku on sijoitettu alustaan taka-akselin eteen. Etuakselilla pyöräntuenta perustuu McPherson-rakenteeseen (joustintuet ja kallistuksenvaimennin). Takana hyödynnetään jäykkää akselia ja Panhard-tankoa.
Mercedes-Benz EQT: Tekniset tiedot (ennakkotietoja)
|