AMMATTILEHTI KOEAJAA: Uudistunut ja aikaisempaa tehokkaampi Ford Ranger Raptor

30.11.2022 13.00

RAnger_Raptor_2023_Ranger__11.jpg

Ford käynnistää täysin uuden seitsemännen sukupolven Ford Rangerin myynnin Euroopassa liki 300 hv V6 bensiinikoneen tahdittaman ja huippuluokan alustan omaavan Raptor-lippulaivamallin voimin. Mallin myynti on jo käynnissä ja ensimmäiset autot saapuvat maahan vuodenvaihteen tienoilla. Ammattilehti koeajoi uutuuden Espanjassa.

Jos ensimmäisen sukupolven Ford Ranger Raptor vaikutti moottoritehojen tai käyntiäänien puolesta jotenkin vaisulta USA:n markinoille tarkoitettuun Ford F-150 SVT Raptoriin verrattuna, niin täysin uudessa toisen sukupolven Raptorissa askelmerkit ovat osuneet liki täysin kohdilleen. Uuden Ranger Raptorin moottoritilaan on sovitettu 3-litrainen EcoBoost V6 -kaksoisturbomoottori, mistä irrotetaan Euroopan markkinoilla 292 hevosvoimaa ja 491 Nm vääntömomenttia. Mikäli se tuntuu runsaalta, niin Australiassa vastaavasta myllystä otetaan irti tehoa lähes 400 hv ja vääntömomenttia 580 Nm.

IMG_8166.jpg

Uuden Raptorin lanseeraus jäänee historian kirjoihin siinäkin mielessä, ettei tapahtumassa mainittu sanallakaan sähköisiä voimalinjavaihtoehtoja tai puhuttu polttoaineenkulutuksesta. Kenties ne otetaan asiaksi Rangerin muiden mallivarianttien esittelyjen yhteydessä.

Raptor_v6_engine.jpg

Tehoa laajalla rekisterillä

Uusi, ralliautoista tuttu viiveenestojärjestelmä pitää turboahtimien siivet pyörimässä, kun kuljettaja on nostanut kaasupoljinta. Sen ansiosta auto kiihtyy nopeammin kuljettajan painaessa kaasua uudestaan mutkan tai vaihteenvaihdon yhteydessä. Lisäksi Raptoriin on ohjelmoitu jokaiselle automaattivaihteiston vaihteelle yksilöllinen turboahtimen tehostusprofiili optimoidun suorituskyvyn saavuttamiseksi.

RAnger_Raptor_2023_AloitusRAPTOR.jpg

Ajossa järjestelmä pelaa hienosti. Moottorista viimeisetkin tehonrippeet kuljettajan käyttöön tarjoava Baja-ajotila kytkettynä auto vaikuttaa kaasu pohjassa ajettaessa ja suurempaa vaihdetta vaihdettaessa suorastaan ryntäävän eteen päin. Mainitsiko joku jo turbo-potkun? No huipputehoa saadaan kierroksia nostamalla, mutta huikeaa on sekin että vääntömomenttia on tarjolla runsain mitoin heti tyhjäkäyntikierrosalueen jälkeen. Ja sitä vaikuttaa piisaavan aina kierroslukumittarin noin 6500 r/min kohdalla alkavalle punarajalle asti. 

Ranger_v6.jpg

Käyntiäänien puolesta uskottavuutta tarjoaa 2,5 tuuman tuplapakoputkisto, joka päästää keskimmäisen äänenvaimentimen yhteyteen viedyillä ja sähköisesti ohjauspyörän nappulasta säätyvillä läppäventtiileillä V6 moottorin käyntiäänet valloilleen, kuljettajan niin päättäessä. Kuljettaja voi valita neljästä eri esiasetetusta äänitasosta. Myös valittu ajotila vaikuttaa kuinka avoimena läppäventtiilit ovat putkistossa. Kokeilun perusteella tällainen järjestelmä puoltaa paikkaansa Ranger Raptorissa.

Uudessa Ranger Platinum -mallissa on 240 hevosvoimainen 3,0 litran V6-turbodieselmoottori ja voimansiirto, jonka suunnittelussa on kiinnitetty erityisesti huomiota viimeistelyyn. Tämä takaa Ranger Platinumille tasaisen ja vaivattoman suorituskyvyn sekä poikkeuksellisen vääntömomentin, joten kuorman kuljettaminen ja hinaus onnistuvat vaivattomasti.

Ja jos palataan vielä hetkeksi voimanlähdevalikoimaan, niin ensi vuonna Euroopassa Raptorin moottoritarjontaa laajennetaan 2-litraisella kaksoisahdetulla rivinelos-dieselillä, mistä irrotetaan tehoa hieman päältä 200 hevosvoimaa. Ja mainittakoon tässä yhteydessä sekin, että Rangeria tullaan tarjoamaan myös 3-litran V6 dieselvaihtoehtona, Joskaan ei Raptor erikoismallina. 

Raptorin vaihteistona on aina kaikissa olosuhteissa sujuvasti pykäliä vaihtava 10-vaihteinen automaatti.

RAnger_Raptor_2023_Ranger__5.jpg

Etulukko vakiona

Merkittäviä tekijöitä Raptorin erinomaiseen etenemiskykyyn ovat vielä aikaisempaakin paremmaksi hierottu jousitus ja uudelleen suunniteltu, aikaisempaa vääntöjäykempi tikapuurunko sekä älykäs erikseen kytkettävillä etu- ja taka-akselin lukoilla sekä erinomaisen maastovakionopeuden säätimen sisältävä e-AWD nelivetojärjestelmä.

RAnger_Raptor_2023_sisa2.jpg

Mainittakoon että Raptor lienee ensimmäinen lava-auto, missä etulukko lukeutuu vakiovarusteisiin. Sen ja muiden nelivetojärjestelmään liittyvien toimintojen kytkentä sujuu vaivatta kojelaudan suurikokoisesta Ford Sync 4A käyttöjärjestelmän sisältävästä monitoiminäytöstä.

Ranger_v6_dip.jpg

Raptorin alustassa on täysin uudet alumiiniset ylä- ja alatukivarret, suuren liikevaran omaava etu- ja takajousitus ja hienostunut Watts link -takajousitus yhdessä uusimman sukupolven sähkösäätöisien FOX Live Valve -iskunvaimentimien kanssa. Nämä pitävät auton pyörät tukevasti kiinni maanpinnassa kaikissa ajateltavissa olevissa olosuhteissa ja nopeuksissa. 

Raptorin Live Valve -iskunvaimennusjärjestelmä on käytössä kaikkien uudistettujen seitsemän ajotilavaihtoehtojen kanssa. Eri ajotilojen ja Trail Control-maastovakionopeudensäätimen yhteispeliä voi luonnehtia jopa hämmentävän hyväksi. 

RAnger_Raptor_2023_iskari.JPG

Jos sähköautopuolella mehustellaan One pedal eli yhden polkimen ajolla, niin Raptorin ohjauspyörän takana polkimiin ei tarvitse maastossa välttämättä kajota lainkaan. Kuljettaja valitsee vain asetetun nopeuden alle 32 km/h ja auto hallitsee kiihdytyksiä ja jarrutuksia kuljettajan keskittyessä ohjaamiseen vaikeassa maastossa. Korkean ja kookkaan auton kulmien arviointia auttaa erinomainen kamerajärjestelmä, joka pitää sisällään etupyörien suunnan näyttävän etukameran. Sen avuin Raptorin ohjaus sujuu vaivattomasti maastossa, vaikka kuljettajan paikalta ei suoraa näköyhteyttä eteen päin olisikaan. 

RAnger_Raptor_2023_Ranger__16.jpg

Hienosäädetty

Uuden Ranger Raptorin suunnittelussa ei tyydytty pelkkään voimalinjan ja jousituksen uudistamiseen. Uutta on niin ulkonäössä kuin auton mitoissakin. Eri mallisukupolvet erottaa helpoiten toisistaan uuden mallin puolikaaren muotoisista päiväajovaloista, ja jos autot ajetaan vierekkäin on uusi auto myös aikaisempaa raamikkaampi.

Uusi Raptor on 11 mm vakiomallia pidempi ( 5 381 mm ), samalla 3 270 mm:n akselivälillä. Raptor on myös 36 mm korkeampi ( 1 922 mm  ) ja peräti 110 mm vakiomallia leveämpi ( 2 028 mm ). 

Muita tärkeitä mittoja ovat maavara 272 mm, raideleveys 1710 mm ja kahlaamissyvyys 850 mm, joka on 50 mm enemmän kuin vakio Rangerissa. Jos edellä mainittuja mittoja verrataan tuotannosta poistuvaan Raptoriin, niin auto nyt liki 20 mm aikaisempaa lyhyempi, vaikka akseliväli on kasvanut 50 mm. Kasvua on tapahtunut myös korkeussuunnassa, liki viiden senttimetrin verran. Hieman yllättäen valmistajan ilmoittamasta maavarasta on nyt kadonnut reilu senttimetri ja samalla lähestymiskulma on pienentynyt puolella asteella 32 asteeseen. Fordilta kerrotaan, että auton keula on törmäysturvallisuuteen liittyvien tekijöiden takia aikaisempaa matalammalla. Toisaalta etuakseli on nyt 15 mm aikaisempaa edempänä, joten lähestymiskulmaan on tullut vain hiuksen hieno loivennus. Ylitys eli ramppikulma on entisellään 24 asteessa. Jättökulma on 27 astetta ilman vetokoukkua ja 24 astetta vetokoukkupalkin kanssa. Sen verran tarkasti oli Fordin väki koeajoreitin valinnut, ettei pohjakosketuksia tai muitakaan ”osumia” osin vaativallekin maastoajoreitille osunut.

RAnger_Raptor_2023_Ranger__14.jpg

Urheilullinen

Tehtaalta lähtiessään Raptor on aina viisipaikkaisella Double Cab ohjaamolla. Suomessa Raptoria tarjotaan myös alennetun autoveron pakettiautona, jolloin takaistuin korvataan tavarankuljetukseen soveltuvalla sarjalla. 

RAnger_Raptor_2023_sisa1.jpg

Sisällä ohjaamossa huokuu vahvana auton urheilullinen puoli. Uudet etuistuimet ovat vielä aikaisempaakin tukevammat ja selkänojissa on entiseen tapaan Raptor tikkaukset. Sama Code Orange värisävy toistuu kojelaudan ja verhoilun sekä istuimien yksityiskohdissa. Urheilullista tunnelmaa täydentää premium-nahkainen lämmitettävä urheiluohjauspyörä, jossa on nyt omat napit ohjausvasteen, iskunvaimennuksen ja pakoäänien hienosäätöön.   

RAnger_Raptor_2023_Ranger__17.jpg

Lisähyötyä tuo myös uusin digitaalitekniikka. Kuljettajan eteen avautuu 12,4 tuuman digitaalimittaristo ja kojelaudan keskellä oleva 12 tuuman kosketusnäyttö toimii useimpien toimintojen käyttöpaneelina. Fordin uuden sukupolven SYNC 4A® -tietoviihdejärjestelmä tarjoaa langattoman Apple Carplay- ja Android Auto -yhteensopivuuden ilman lisäkustannuksia. Laadukkaasta äänimaailmasta vastaa 10 kaiutinta sisältävä äänentoistojärjestelmä. Tällä reissulla tosin ei radiota taidettu edes avata, sillä kaivattu äänimaailma löytyi onnistuneesti ohjauspyörän pakoäänivalikon nappulasta.

Hämmästyttävän hyvin kaikissa ajateltavissa olevissa olosuhteissa tien ja maaston epätasaisuudet suorastaan neutralisoiva jousitus yhdessä huippuluokan istuimien kanssa tarjoavat poikkeuksellisen mukavan ajokokemuksen.

RAnger_Raptor_2023_Ranger__8.jpg

Vauhti maksaa

Kokonaisuutena uudistunut Raptor perii onnistuneesti manttelin edeltäjältään, jopa hämmentävän hyvin. Ja mikä parasta malli on nyt lähempänä esikuvaansa eli FORD F-150 SVT Raptoria.

RAnger_Raptor_2023_Ranger__2.jpg

Kuten alussa mainittiin uuden Raptorin myynti on jo kovassa vauhdissa maailmalla. Suomessa vauhtia saattaa hieman hillitä, ainakin täyden autoveron versiona, korkeahkoksi luonnehdittava reilun 135 000 euron hintapyynti. V6 bensiinimoottorin 315 g/km CO2 -päästöarvo nostaa Raptorista kannettavan autoveron osuuden yli 60 000 euroon. Joten vauhti maksaa!

19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen

Näytä lisää »