Sähköistettyjen kuljetusten uusi virstanpylväs - Scanian uudet BEV kuorma-autot esillä IAA-näyttelyssä

19.09.2022 9.30

BEV_valikoima_Kuva.jpg

Kesäkuussa Scania esitteli seuraavan tason sähkökuorma-autot (BEV) verkkotapahtumassa, joka herätti paljon kiinnostusta potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa.

Tarjoamalla sekä R- että S-ohjaamoja kahdella eri teholla ja laajan akselivälivalikoiman, joka kattaa sekä vetoautot että kuorma-autoalustat, BEV-kuorma-autojen valikoima laajeni yhtäkkiä huomattavasti. Kahteen eri tehotasoon on saatavana jopa 624 kWh:n akut, mikä tarkoittaa, että 40 tonnin kuorma-auton toimintasäde voi olla jopa 350 km. Yhdessä nämä luvut avaavat tietä erilaisille alueellisille kuljetussovelluksille. 

"Kesäkuun esittely oli merkittävä virstanpylväs meille ja yhteistyökumppaneillemme", Scanian sähköistämisen johtaja Fredrik Allard sanoo. "Voimme nyt tarjota ratkaisuja useille eri asiakkaille ja sovelluksiin, mikä tarkoittaa, että liikenteen ekosysteemin muutos on nopeutumassa. Meillä on valmiina sellaiset sähköiset valmiudet ja ratkaisut, joita asiakkaamme ja kuljetusteollisuus kaipaavat."

Scanian uusi BEV-kuorma-autosukupolvi perustuu Scanian klassisiin kulmakiviin, kuten modulaarisuuteen, vastuullisuuteen ja kokonaistaloudellisuuteen, ja sillä on potentiaalia saavuttaa tai jopa ylittää kaikki, mitä sähköautoilta odotetaan. Scania on myös tehnyt kaikki tarvittavat digitalisointia koskevat kotiläksyt etukäteen, jotta uusista sähkökuorma-autoista tulisi täydellisiä ratkaisuja, joissa latauksen, rahoituksen, vakuutusten ja huollon kaltaisiin palveluihin on varauduttu hyvin.

"Uskomme, että nämä lisäykset toimivat lähtökohtana kaikenlaisten asiakkaiden siirtymiselle kohti sähköajoneuvoja, sillä ne sisältävät tärkeitä näkökohtia, kuten tiiviin kumppanuuden ja nollapäästötavoitteen", Allard sanoo. "Asiakkaat, jotka haluavat ottaa ohjat käsiinsä ja aloittaa muutoksen, voivat nyt saada tarvitsemansa kokonaisuuden Scanian laajasta ratkaisuvalikoimasta."

Scanian seuraavan tason sähkökuorma-autoja on saatavana sekä kuorma-auton alustoina että vetoautoina. Odotettavissa olevat toimintasäteet vaihtelevat painon, kokoonpanon ja maaston mukaan, mutta kuudella akulla varustetun 40 tonnin 4x2-vetoauto-perävaunuyhdistelmän toimintasäde voi olla jopa 350 km latauskertojen välillä, kun keskinopeus moottoriteillä on 80 km/h. Samoissa olosuhteissa 64 tonnin painoisella "pohjoismaisella" yhdistelmällä toimintasäde voi olla noin 250 kilometriä.

Kiinteää reittiä ajavat kuorma-autot voivat lisäksi hyötyä suunnitellusta latauksesta kotivarikolla ja/tai määränpäässä. Yksi lataus päivässä - esimerkiksi kuljettajan pakollisen 45 minuutin lepoajan aikana - tukee kuorma-autoja, joiden käyttö on joustavampaa, jolloin kippiauto voi liikkua vapaasti päivän aikana suurkaupunkialueella (jos sen 350 kilometrin toimintasäde, jolla se todennäköisesti aloittaa päivänsä, ei riitä).

"Scanian sähköistetty valikoima on nyt saavuttanut pisteen, jossa meillä on houkuttelevia tarjouksia monille eri asiakkaille", Allard sanoo. "Meillä on hybridejä tiettyjä sovelluksia varten, sillä ne ovat ”matalan kynnyksen” lähtökohta sähköistymiselle. Kahden uuden BEV-mallin myötä voimme tarjota houkuttelevia ratkaisuja, mukaan luettuna palvelut kaikille malleille aina 16 tonnin jakeluautoista aluekuljetuksiin ja 64 tonnin puutavara-autoihin asti. Tämä on houkuttelevaa niille asiakkaille, jotka pyrkivät päästöttömyyteen ja alhaisiin käyttökustannuksiin."

Scanian uudet korkeamman tason BEV-kuorma-autot voi tilata 4x2-vetoautona tai 6x2*4 kuorma-autoalustana. Kuudella akulla varustetun 4x2-vetoauton akseliväli on 4 150 mm, joten se hyötyy Euroopassa voimassa olevasta Increased Vehicle Dimension -asetuksesta. Yhdistelmän bruttopaino voi olla jopa 64 tonnia, kuten tyypillisessä pohjoismaisessa yhdistelmässä. 

Latauskapasiteetti on enintään 375 kW, mikä tarkoittaa, että tunnin lataus lisää toimintasädettä noin 270–300 kilometriä. Scania 40 R- tai S-mallien jatkuva teho on 400 kW (vastaa noin 560 hv) ja 45 R- tai S-mallien jatkuva teho on 450 kW (vastaa noin 610 hv). Scanian seuraavan tason sähkökuorma-autoja voi ennakkotilata Scanian edustajilta, ja tuotanto alkaa vuoden 2023 neljännellä neljänneksellä.

"Näemme kasvavaa kiinnostusta ja kysyntää asiakkailta, jotka haluavat vastata maailmanlaajuisiin CO2-haasteisiin”, Allard sanoo. "Scania on heille luonnollinen kumppani, sillä meillä on vankka perintö kestävän kehityksen ja kokonaisratkaisujen alalla. Ja kun latausinfrastruktuurin kehittämisessä edistytään, odotan, että kiinnostus lisääntyy entisestään tulevina vuosina. Merkittävä siirtymä kohti fossiilivapaita maantiekuljetuksia on alkamassa."

Scania esittelee osastollaan CHARIN-allianssin tuottaman Megawatt Charging System -aseman prototyyppiä. MCS-standardin tarkoituksena on mahdollistaa suuritehoinen lataus, jonka teho on vähintään 1 MW. Tämä mahdollistaisi kaukoliikenteen kuorma-autojen lataamisen kuljettajien 45 minuutin pakollisen tauon aikana. Tällaisen latausjärjestelmän standardia ei ole vielä täysin päätetty. Tavoitteena on muun muassa yksi johtava pistoke, joka on erittäin turvallinen. Liitäntä olisi voitava automatisoida ajoneuvossa olevan vakioidun paikan avulla, ja sen on mahdollistettava kaksisuuntainen V2X-viestintä (ajoneuvon ja verkon välinen).

CCS- (nykyinen standardi) ja MCS-latausratkaisujen saatavuus on ratkaisevan tärkeää eurooppalaisille asiakkaille, jotka haluavat investoida laajemmin BEV-kuorma-autoihin. Scania on tehnyt yhteistyötä useiden maailmanlaajuisten kumppaneiden kanssa tarjotakseen räätälöityjä yksilöllisiä ratkaisuja paikallisesti. Scanian emoyhtiö Traton on perustanut yhteisyrityksen Volvo Groupin ja Daimler Truckin kanssa rakentaakseen julkisen latausinfrastruktuuriverkoston raskaille ajoneuvoille Euroopassa.

29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle
14.03.2024 13.13Renault Trucksilla vahva vuosi takana - uusien autojen toimitukset kasvoivat liki viidenneksellä
14.03.2024 13.13Ruotsalaisvalmistajan raskaiden perävaunujen Trako-vetoaisoissa havaittu merkittäviä puutteita
14.03.2024 9.00MAN jatkaa itsenäisesti kulkevien kuorma-autojen kehittämistä
13.03.2024 17.00Nordic Traction Group ilmoittaa strategisesta aikeestaan siirtää telatuotanto Skotlannista Suomeen
12.03.2024 18.00Puutavaterminaalissa operoitaessa luotettavuus ja tehokkuus ratkaisee
12.03.2024 14.45MEP Elsi Katainen: Jättirekkojen rajat ylittävä liikenne sinetöitiin parlamentin kantaan
12.03.2024 13.20Kartonkitehtaan sivuvirrat viljelijöille hyötykäyttöön
12.03.2024 10.00Uusien autojen verkkokaupan pioneeri vaihtaa nimeä
12.03.2024 8.00Ennallistamisasiantuntijat: Ennallistamisasetus tavoittelee elinympäristöjen tilan parantamista laajasti
11.03.2024 18.00T. ja J. Kivioja Oy: Energia-alan kokonaispalvelua
11.03.2024 11.27Keski-Suomen maanteiden päällysteitä korjataan vuonna 2024 yhteensä 200 km tieosuudella
11.03.2024 11.11Scanian myynti ja tulos kasvoivat merkittävästi vuonna 2023 - Sähköautojen kysyntä vaimeaa
11.03.2024 10.30NDI laajentaa edullisten maatalousrenkaiden valikoimaa
11.03.2024 8.22Metsä Group palkkaa 16-17-vuotiaita kesätöihin
10.03.2024 17.00Katso video kaivukoneiden lumenveiston SM-kisoista Juupajoelta
08.03.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 200. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.03.2024 11.00Toimitusketjujen viiveet ja tilauskannan oheneminen söivät Keslan tulosta
07.03.2024 13.33Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Mönsteråsin sellutehtaalle Ruotsiin
07.03.2024 10.14MacGregorille suuri nosturitilaus VARD-laivanrakennusyhtiöltä kaapelinlaskualusprojektiin
07.03.2024 10.00Valkohäntäpeuroja ja metsäkauriita saaliiksi aiempaa vähemmän
06.03.2024 16.00Allison Transmissionilta uusi täyssähköisen 8,5-tonnin akseli
06.03.2024 9.06Suomessa lähes neljä miljoonaa ajokortillista
06.03.2024 9.00Siltojen korjaustyöt vaikuttavat liikenteeseen tulevana kesänä Vantaalla Kehä III:n ja Lahdenväylän liittymässä
06.03.2024 8.50Vianor uusiin tiloihin Seinäjoella
05.03.2024 10.10Valmet Automotiven vuosikatsaus 2023: Positiivinen liiketulos haastavassa markkinassa
05.03.2024 10.00Nauvo-Korppoon ja Vartsalan lauttaliikenteeseen luvassa parannuksia kesäkuusta alkaen
05.03.2024 9.00EU:n ennallistamisasetus on hyväksytty Euroopan parlamentissa - ajankohtaiswebinaari pureutuu asetuksen toteutukseen ja etenemiseen
04.03.2024 17.00Magni-kurottajat tekevät uuden maahantuojan voimin paluun Suomen markkinoille
04.03.2024 12.00AVS-Yhtiöt Oy siirtyy Beijer Tech:n omistukseen
04.03.2024 8.30Kaivinkoneiden lumenveiston SM-tittelit 2024 ratkaistaan ensi lauantaina 9.3. Juupajoella - lähde mukaan hienoon koko perheen tapahtumaan
04.03.2024 7.50Tilasto: Ennätysmäärä uusia yhteismetsiä perustettiin viime vuonna
03.03.2024 15.00Optimaalisella kuljetuskalustolla päästään parhaaseen tulokseen puunajossa
03.03.2024 10.00Suomen ajoneuvokanta kasvoi vuonna 2023
02.03.2024 12.10Uusi ympäristöystävällinen teräketjun voiteluaine vakuuttaa ominaisuuksillaan
01.03.2024 19.00KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.03.2024 8.49Metsähallitus avaa tontinluovutuskilpailun Kilpisjärvellä matkailuliiketoiminnan edistämiseksi
01.03.2024 8.30Keslan tilinpäätöstiedote: liikevaihto kasvoi, tulos parani
29.02.2024 9.30Kuumat ja kuivat kasvuolosuhteet sekä työvoiman heikko saatavuus puutarhaviljelyn haasteina
29.02.2024 9.20Ratatyöt hidastavat lentoaseman junayhteyksiä pk-seudulla
29.02.2024 9.11Biokaasulaitoksen maanrakennustyöt käynnistyvät Kiuruvedellä
28.02.2024 18.20Korpipojat Oy: Korpimetsien korjuuta luontoa kunnioittaen
28.02.2024 16.09Merikarvian sahan toiminta lakkaa kesäkuussa
28.02.2024 16.00AUTO 2025 palaa maaliskuussa Messukeskuksen ohjelmaan
28.02.2024 8.45MAN valmistautuu raskaan liikenteen sähköistymiseen avaamalla akkukorjaamoiden verkoston Eurooppaan
28.02.2024 8.33Suomen metsäkeskuksen sähköinen asiointipalvelu Metsään.fi uudistuu
27.02.2024 17.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
27.02.2024 13.00Metsätalouden Metka-tukien haku avautuu maaliskuun alussa
27.02.2024 9.17Metsä Group luopuu puunhankintaliiketoiminnoistaan Virossa
26.02.2024 16.44Huippumodernin sahalaitoksen tehokasta tukkien käsittelyä
26.02.2024 16.00Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan vastuullinen logistiikka takaa toimitusvarmuuden asiakkaille
26.02.2024 12.22Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
26.02.2024 12.00Muodostelmaluistelu: Suomenmestaruudet ratkaistu - Junioreissa yllätysvoittaja

Näytä lisää »