Citroën vety ë-Jumpy tuotantoon16.12.2021 8.30
Vety tuo uuden vaihtoehdon Citroënin täyssähköiseen hyötyajoneuvomallistoon. Se on suunniteltu vähäpäästöiseksi ratkaisuksi niille, joiden päivittäinen ajotarve on enemmän kuin 300 km. Vety ë-Jumpy hyödyntää kahta toistaan täydentävää voimajärjestelmää: energiavarastona ja sähkön tuottajana toimivaa akkua sekä polttokennoja, jotka muuntavat vedyn ja ilmassa olevan hapen sähköksi, vedeksi ja lämmöksi. Niin kauan kuin vetyä on tarjolla, tämä voimanlähde toimii taukoamatta. Sähkömoottori, joka saa päävirtansa 45 kW polttokennoilta, kykenee tarjoamaan pidennetyn toimintamatkan jopa 350 km. 10,5 kWh litium-ion akku toimii järjestelmän varalla ja mahdollistaa 50 km:n (WLTP-arvo) lisän toimintamatkaan. Lisäksi akku tuottaa tärkeää lisätehoa moottorille ja tuo dynaamisen suorituskyvyn erityisesti kiihdytyksiin. Se myös mahdollistaa energian talteenoton vauhdin hidastuessa ja jarrutettaessa. Yhdessä nämä tuottavat yli 400 km:n toimintamatkan. Nopea tankkaus Vety ë-Jumpyn lataaminen käy 20 kertaa nopeammin kuin sähköauton lataus (verrattuna lataamiseen julkisella 100kW latausasemalla). Kolmen vetysäiliön (4,4 kg) täyttö vie hädin tuskin kolmea minuuttia ja säästää näin aikaa ja lisää työajan tuottavuutta. Kuljetuskapasiteetti Hyötyajoneuvon tärkeimpiä, kantavuuteen ja lastaustilavuuteen liittyviä ominaisuuksia suojellakseen vety ë-Jumpyssa akusto on sijoitettu istuinten alapuolelle ja kolme vetysäiliötä lattian alapuolelle. Mallin molemmat saatavilla olevat pituudet ovatkin ominaisuuksiltaan täysin samat täyssähköversioihin verrattuna: lastaustilavuus 5,3m3 M-koossa ja ja 6,1m3 XL-koossa. Vastaavasti kantavuus sekä vetomassat ovat jopa 1000 kg – aivan kuten Jumpyn bensiini- ja dieselversioissa. Citroënin vety ë-Jumpy kootaan Ranskassa SevelNordin tehtaalla ja tämän jälkeen viimeistellään STELLANTIS -yhtiön polttokennoteknologian osaamiskeskuksessa Rüsselsheimissa, Saksassa. SUEZ, ENSIMMÄISEN CITROËN VETY Ë-JUMPY HYDROGEN Kansainvälisen vesi- ja jätehuoltoalalla toimivaa ranskalainen SUEZ saa nyt ensimmäisen vety ë-Jumpy -pakettiauton testikäyttöön todellisiin olosuhteisiin kahdeksi viikoksi. Käytännössä auto tulee kiertämään yhtiön lukuisissa päivittäisissä operationaalisen valvonnan käyttötarpeissa. Testikäyttö palvelee molempia osapuolia ja toimii Citroënille mahdollisuutena saada vahvistus uuden teknologian kehitystyön onnistumiselle aidoissa käyttöolosuhteissa. |