R.M. Enberg Transportin uusi Volvo: Puupinojen country tähti30.10.2021 15.40
Eteläisen rannikkoseudun teillä liikkuessa vastaan saattaa jatkossa tulla todella näyttävä puutavara-auto. Ja jos tarkkaan kuuntelee niin Volvon väkivahvan moottorin murinan alta saattaa kuulua country-musiikkia... (kuva yllä: R.M. Enberg Transportin uusi Volvo puutavarayhdistelmä on näyttävä ilmestys ja tarkoin työtehtäväänsä suunniteltu kokonaisuus. Ulkoasu on toteutettu yliteippaamalla koko auto.) Tammisaarelainen R.M. Enberg Transport Ab:lle valmistui syyskuun puolivälissä ajoon täysin uusi puutavarayhdistelmä, mikä on myös viimeistelty näyttävästi. - Kun kaluston uusinnan aika nyt oli niin päätimme investoida kerralla koko putkeen eli auton lisäksi tuli uusi nosturi ja perävaunu. Onhan nämä kalliita vetoja mutta pakko se on panostaa uuteen tekniikkaan jos meinaa kannattavasti puuta ajaa. Ja kun ratin takana menee suurin osa elämästä niin miksei kalustoa sitten tekisi mahdollisimman kuljettajaystävälliseksi, turvalliseksi ja sellaiseksi mistä voi olla ylpeä, sanoo kuljetusyrittäjä Mikael Enberg. (kuva: Volvon teemaksi valittiin ruotsalainen country-tähti Jill Johnson, joka on kuljetusyrittäjä Mikael Enbergin suosikkilaulaja.) Puuta ja juomia Puutavarayhdistelmiä R.M. Enberg Transportilla on ajossa kaksi - lisäksi hoidetaan juomakuljetuksia kahdella jakeluautolla ja yhdellä puolikkaalla. - Olin aikanaan kuljettajana yrityksessä mikä hoiti Hartwallin ajoja kunnes vuonna 1998 ostin sen toiminnan ja siirryin jatkamaan toimintaa kuljetusyrittäjän roolissa. Puutavara-autot tuli mukaan kuvioon vuonna 2006 kun aloitettiin Metsäliitolle ajo yhdellä autolla ja myöhemmin tuli toinen yhdistelmä Stora Enson ajoon. Tänä päivänä ajamme Stora Enson puuta Metsä Viitoset Oy:lle, mikä on usean puutavara-autoilijan ja metsäkoneyrittäjän omistama yhteisyritys millä on laaja-alainen sopimus puutavaran toimituksesta kannolta tehtaalle. Oprointialue kulkee Kehä kolmoselta rannikkoa Turkuun ja ylös Poriin päin ja siitä takaisin Karkkilan kautta kehälle, kertoilee Enberg. (kuva: Ohjaamon sisustuksen toteutti kokkolalainen West Customs todella ammattitaitoisesti ja nopealla aikataululla.) Vahva luotto Volvoon Kun uuden puutavara-auton vaihto oli ajankohtainen niin merkkivalinta oli Enbergille melko selvä asia: - Volvo on ollut meillä aina päämerkki ja tällä hetkellä kaikki autot on göteborgilaisia. Volvo sopii minun ja kuljettajien käteen samalla kun tekniikkaa on aina edistyksellistä sekä ennen kaikkea luotettavaa. Ja kun Tammisaaren Volvo Truck Center sijaitsee hallimme lähellä toisella puolella maantietä niin huoltopalvelut löytyy läheltä yhteistyön toimiessa tuttujen osaavien kavereiden kanssa. Kaupat uudesta 4-akselisesta Volvo FH16 750 puutavara-autosta kaikilla herkuilla tehtiin Tammisaaren Volvo myyjän Henrik Heinosen kanssa ja vaihdossa meni kuuden vuoden ikäinen edellisen sukupolven FH16 750. Toisena puuautona jatkaa kolmen vuoden ikäinen FH16 750. - Ajamme pääasiassa lyhyttä siirtoa metsäpinoilta juna-asemille joten vuodessa mittariin ei tule kuin noin satatuhatta kilometriä mutta kuormaamista on puolestaan todella paljon. Alustaksi valitsimme ilmajousitetun tridemin takateliohjauksella ja akseliperällä. Uutta on se että nyt Volvossa voi painonsiirron hoitaa nopeasti yhdellä napin painalluksella niin että vetävän telin painot lähtee pois eikä auto puske tiukoissa paikoissa. Ja päädyimme suoraan akselivetoon perinteisen napaperän sijaan sillä meillä on rakenteesta hyviä kokemuksia puunajossa kun aikanaan hankimme sellaisen Ruotsista käytettynä eikä kestävyydenkään kanssa ollut ongelmia. Akseliperä säästää todella paljon polttoainetta ja tässä uudessä autossa välityksetkin on osuneet nappiin. Niinpä kun ajoimme tyhjän täysyhdistelmän kaikki akselit alhaalla Maksamaalta varustelusta Tammisaareen niin kulutus oli sadalla kilometrillä vain 19-20 litran välillä kun napaperäinen vanha automme veisi samassa tilanteessa jotain yli 35 litraa satasella; toki uuden Volvon polttoainetalous on parantunut muillakin osa-alueilla, toteaa Enberg. (kuva: Kaupat uudesta 4-akselisesta Volvo FH16 750 puutavara-autosta tehtiin Tammisaaren Volvo myyjän Henrik Heinosen kanssa.) Aiempaakin parempi Ensimmäiset kilometrit uuden sukupolven Volvolla ovat muutenkin vakuuttaneet: - Puuta ei ole vielä ollut yhtään kyydissä sillä viimeistelemme auton varustelun ja sitten sillä mennään Mantorpiin Nordic Trophy -näyttelyyn lokakuun alkupuolella. Mutta se mitä tyhjänä sillä on sompaillut niin uusi ohjaamo on taas edellistä viihtyisämpi, led-ajovalotekniikka kehittynyttä ja ajettavuus volvomaisen miellyttävää. Valitsimme autoon kaikki turvavarusteet kuten apukuskin puolen kyljen näyttävän kuolleen kulman kameran ja kehityksen kärkeä edustavat ajoavustimet ovat niin nerokkaat että tuntuu että auto melkein osaa ajaa jo itse, pohtii Enberg. (kuva: Kaupat Palfinger Epsilon nostureista Mikael Enberg (oik.) tekee hyvässä hengessä MoilAr Oy:n Arto Moilasen kanssa.) Nosturin oltava hyvä Kun R.M. Enberg Transportin puunajo on melkein jatkuvaa kuormaamista niin nosturivalinnassa on paljon pelissä. - Kyllä nosturimerkki oli lopulta melkein yhtä helppo päätös kuin autokin. Meille tuli aikanaan ensimmäinen Palfinger Epsilon vuonna 2013 ja itävaltalaisnosturi on vakuuttanut kuormateossa niin että nyt hankittiin jo neljäs Epsilon eli M12Z, missä ulottuvuutta 10,5 metriä, johon vaihdossa meni hyvin palvellut Q150L -malli. Kyseessä on meidän ensimmäinen Z-mallin nosturi ja halusimme sen ehdottomasti hydraulisella esiohjauksella, mistä on saanut nauttia edelleen hyvässä iskussa olevassa muutaman vuoden ikäisessä Palfinger Epsilon M12L -nosturissamme, Enberg kertoo. (kuva: Nosturiksi valittiin Z-mallin Palfinger Epsilon M12Z hydraulisella esiohjauksella.) Kaupat uudesta Palfinger Epsilonista käteltiin pitkän linjan nosturikauppiaan MoilAr Oy:n Arto Moilasen kanssa:
(kuva: - Ohjaamo on viihtyisä ja hydraulinen esiohjaus ehdoton, sanoo Mikael Enberg uudessa työpaikassaan.) - Artolla on vankkaa osaamista ja yhdessä miettien löysimme meille parhaan ratkaisun. Yksi rakenteellinen asia mikä puolsi Palfinger Epsilonia oli se että siinä ei ole letkusyheröä pääpylvään takana kuten muissa merkeissä ja puomistossa letkut kulkee tietenkin siististi sisällä aina riippukkeelle saakka. Myös jousitetulla penkillä varustettu ohjaamo on oikein hyvä työpaikka ja vaa´aksi tuli langaton Intermercato kun taas toisessa nosturissamme on Tamtron mikä sekin on pelannut hyvin. Meillä ei ole ollut yhdessäkään Palfinger Epsilonissa koskaan mitään teknisiä murheita, mikä osaksi johtuu varmaan siitä että huollamme kalustoa säntillisesti omassa hallissamme ja otamme heti kiinni pienimpiinkin orastaviin ongelmiin; Palfinger Epsilon ansaitsee kiitokset myös huoltoystävällisyydestään. Uusien nostureiden asennukset ja katsastukset hoitaa Isera Oy Salossa ammattitaidolla. (kuva: Tummanpunainen värimaailma vietiin myös nosturiin kun RT Maalaus maalasi ohjaamon laadukkaasti. Huomioitavaa todella siisti letkutus.) Alumiinivarusteet ja pitkä kiinteä perävaunu Uuden Volvon puutavaravarustelu on Alucarin kevyttä ja kestävää alumiinia pankkoja myöden kuten perävaunussakin. - Meillä on ollut Alucarin varusteet kaikissa autoissamme ja siellä todella kuunnellaan asiakkaan toiveita sekä toteutetaan ne laadukkaasti. Perävaunukaupat tein 5-akselisesta suorarunkoisesta 10,8 metriä pitkästä SLP:stä vähän vahingossa kun törmäsin myyjään ja kysyin lennosta tarjousta - kun hinta oli todella kohdillaan ajattelin että kokeillaan uutta merkkiä. Vaunu on hyvin tehty ja otimme siihen alumiinivanteet sekä rengaspaineiden säätöjärjestelmän mikä säästää toivottavasti rengaskuluissa ja polttoainettakin, pohtii Enberg. (kuva: Z-mallin Epsilon Palfingerissa on ulottuvuutta 10,5 metriä joten pitkän perävaunun takanipun lastaaminenkin sujuu mallikkaasti.) Tyylillä tuunattu Kun uuden puutavarayhdistelmän rakenne ja yhteistyökumppanit oli päätetty niin Mikael Enberg keskittyi sen jälkeen auton ulkoasun suunnitteluun mieleisekseen apunaan 17-vuotias pikansa William sekä yrityksen kuljettajat. - Halusimme autolle jonkun persoonallisen teeman ja koska olen ruotsalaisen ja amerikassakin menestyneen countrylaulaja Jill Johnsonin suuri ihailija niin päädyimme tekemään auton hänen kunniakseen. Kun Volvo valmistui Göteborgin tehtaalta niin se vietiin Tukholmaan Troäng Designille, joka teippasi ohjaamon yli ja Jillin tyylikkäillä kuvilla, joiden käyttöön saimme tähdeltä luvan ja hän oli itse asiassa kovin otettu ideastamme. Jill ikuistettiin myös auton sisään ohjaamon takaseinään ja kilveksi saatiin JIL-1. Ohjaamon sisustuksen toteutti kokkolalainen West Customs todella ammattitaitoisesti ja nopealla aikataululla; emme edes tavanneet vaan kerroimme toiveemme puhelimitse ja he toteuttivat sen fantastisesti, kehuu Enberg ja jatkaa: - Lisäksi auton ulkonäköä on kohennettu Custom Partsin tekemällä rosteri puskurilla ja valoraudoilla sekä tietenkin valoja on riittävästi. Tummanpunainen värimaailma vietiin myös nosturiin kun RT Maalaus Perniöstä maalasi ohjaamon laadukkaasti.
|