AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Express Blue dCi 95 3.3 m3 - Torpparista siniveriseksi

12.09.2021 17.44

rellu9.jpg

Uusi Renault Express tarjoaa kenties markkinoiden parhaan vastineen sijoitetulle rahalle. Voimalinja perustuu valmistajan menestysreseptiin ja runsaan lisävarustevalikoiman ansiosta mukavuuden saa nostettua pienellä rahalla kelvollisesta ensiluokkaiseksi. Asiallisen maavaran ansiosta Expressillä pärjää myös pääteiden ulkopuolisissa kuljetuksissa. 

Renaultin tavara-autoperheeseen täysin uutena mallina tuotu ja valmistajan hinnastossa Kangoon alapuolelle sijoittuva Renault Express  on käytännössä päivitetty painos Dacian huippusuositusta ja kompaktista Dokker pakettiautosta. 

Ainoastaan yhtenä koripituutena myytävää Expressiä tarjotaan Kangoon rinnalla edullisempana vaihtoehtona. Markkina-asetelmasta tulee vähintäänkin mielenkiintoinen, sillä Express asemoituu niin kuormatilan kuin varusteiden osalta samoille kuutiometreille pian markkinoille tuotavan lyhytkorisen Kangoon kanssa. Aikaisemman Dokkerin huikean menestyksen salaisuutena oli tietysti yrittäjäystävällinen hinnoittelu. Takavuosina Dacian tavara-auton sai huokeimmillaan noin 15 000 eurolla. Renault yhtymän hierarkiassa torpparista siniveriseksi nousun myötä myös hintapyyntejä on hilattu ylöspäin. Tosin niin on tehty myös tekniikalle ja varusteille.

rellu63.jpg

(kuva: Kuormaus sujuu vaivatta auton kokoon nähden kookkaista lastausaukoista. Enimmillään 180° avautuvat takaovet mahdollistavat lastauksen vaikkapa trukilla. Rahtiosastolla on pituutta 191, korkeutta takaovien kohdalta 110 cm, suurin korkeus on noin 125 cm ja kantavuutta liki 600 kg. Sivuliukuoven luukusta sopii teholavakin kyytiin.)

Hyvin tavaratilaa

Renault Express tarjoaa kovalla väliseinällä 3,3 kuution tavaratilan, yli 600 kilon kantavuuden ja kokoluokkansa leveimpiin lukeutuvan (716 mm) liukuoven lastausaukon. Myöhemmin tarjolle tuotavan verkkoväliseinän ja alas taittuvan vänkärin penkin kanssa kuormatilaa on tarjolla jopa 3,7 kuutiometriä. Samalla kuormatilan suurin pituus kasvaa reilusta 1,9 metristä noin 2,5 metriin. Kuormatilaa on siis varsin mukavasti 4,4 metriselle autolle. Ja mikä yllättävintä tiloja ei ole ryöstetty matkustamoa pienentämällä. Expressin ohjauspyörän taakse sopii kelvollisesti piempikin kuljettaja. Vetokykyä Express tarjoaa perävaunutyypistä riippuen 685 - 1 200 kg. Hintaa alkuperäiselle vetokoukulle jää kohtuulliset noin 560 euroa.

rellu34.jpg(kuva: Uudelleen muotoillut istuimet ovat havaittavasti entisiä tukevammat. Seisontajarru on perinteinen käsikäyttöinen.)

Vähäpäästöinen diesel

Suomessa Renault Expressin voimanlähteenä on uusimman sukupolven 1,5 litran Blue dCi -turbodieselmoottori, joko 75 tai 95 hevosvoimaisena vaihtoehtona. Pakokaasut pelkistetään vii- meisimmän Euro 6 -päästötason mukaisiksi urealiuoksen avuin. Vaihteistona on aina kuusiportainen manuaali. Teholtaan 75 hevosvoimaisen mallin hintapyynnit alkavat noin 19 500 eurosta ja 1000 euron lisähinnalla saa 20 hevosvoimaa lisää. 

rellu43.jpg

(kuva: Istuimien väliin saa puhelimen langattoman latauksen.)

Käytännöllinen

Kustannussäästöjen asemesta laatua ja mukavuutta painottavassa ohjaamossa on uudet vahvistetut istuimet, enemmän säilytystiloja ja ergonomiakin on entistä parempi.

Kojelauta on täysin uusi, samoin monitoimiohjauspyörä. Kojelaudassa ja ovipaneeleissa on nyt runsaasti erikokoisia lokeroita pikkutavaroille. Hansikaslokeroon ja kojelaudan päällä olevaan säilytystilaan on valittu lisähinnasta tarjottavat kannet. Myös apumiehen aurinkolippaan sovitettu laajakulmapeili on lisävarusteiden puolelta. Hintaa edellä mainituille kertyy yhteensä reilut 300 euroa, mikä tuntuu lievästi korkealta ajoavustinpakettiin verrattuna.

Maahantuojalta lainatussa esittelyautossa on liki kaikki tarjolla olevat tehdaslisävarusteet, joita tarjotaan joko yksittäin tai varsin houkuttelevasti hinnoiteltuina varustepaketteina. Näistä maininnan arvoisia ovat esimerkiksi noin 500 euron lisähinnalla tarjottava ajoavustinpaketti, joka sisältää 8-tuuman Easy Link -kosketusnäytön lisäksi kehittyneet matkapuhelintoiminnot, peruutuskameran, katvealueen valvonnan, pysäköintitutkat eteen ja taakse sekä langattoman latauksen matkapuhelimelle.

Ratti säätyy neljään suuntaa, eikä istuimen säätövaroissakaan ole moitteen sijaa. Ajoasennon löytää siten vaivatta. Suuret lasipinnat ja tässä kokoluokassa poikkeuksellisen kookkaat sivupeilit tarjoavat näkyvyyttä. Tosin tämän ajoneuvotyypin helmasynti: heikko sivunäkemä on vahvasti läsnä Expressissä. Tuotantomalleissa puutetta korvaa ajoavustinpakettiin sisältyvä katvealueen valvonta, mikä puuttui nyt koejattavasta esisarjan autosta.

rellu25.jpg

(kuva: 8” kosketusnäytöllä varustettu multimedia-järjestelmä tukee peruutuskameraa ja sisältää aina älypuhelinten peilaustuen Apple CarPlay sekä Android Auto -sovelluksille.)

Kehittynyt

Renault Expressin positiivisten asioiden listalle on nostettava kehittyneen ohjaamomukavuuden rinnalla myös ajettavuus.

Liekö renkaista kiinni, mutta Express vaikuttaa ajossa selkeästi Dokkeria tukevammalle ja suuntavakaammalle autolle. Ohjaustuntuma on jämäkkä, joskin kuorma päällä ajettuna jopa turhankin jämäkkä. Noin 500 kg nyytin kanssa nurkissa pyöriteltäessä ohjaustehostimelta alkaa nopeasti kaipaamaan enemmänkin apuja. Jousitus pelaa kelvollisesti maantiellä ja jopa erinomaisesti kun keula käännetään sorateille. Sukujuurista on apuja tässä asiassa.

rellu53.jpg

(kuva: ESP-järjestelmään on integroitu perävaunun vakautusjärjestelmä, mikäli auto on varustettu tehdasvarusteisella vetokoukulla. Suurin vetokyky on 1200 kg.)

Vaihteensiirto kysyy kuljettajalta määrätietoisia otteita, ainakin vasta pari tuhatta kilometriä ajetussa autossa. Vaihdevälit ovat nykytyyliin pitkähköt. Kuutosella 95 heppaiselta moottorilta kaipaisi jo hieman enemmän puhtia. Toisaalta polttoaineenkulutus pysyy nyt maltillisena. 

Valmistaja lupaa EU-yhdistetyn ajotavan kulutukseksi 5,1 l / 100 km. Koeajossa päästiin raskaalla kaasujalalla liki samaan eli 5,2 l / 100 km. Kojelaudan nappulasta valittavan ECO-ajotilan kanssa alle viiden litran keskikulutusĺukemat lienevät saavutettavissa.

Rahalle vastinetta?

Mikäli moottori- ja vaihteistovaihtoehtojen niukkuus ei asetu esteeksi tarjoaa Express edullisimmillaankin jo kaiken tarvittavan. Ajettavuuden, ominaisuuksien ja mukavuuden osalta Express yltää jo hintaluokkaa ylem- pien tasolle. Muutaman senttimetrin etu maavarassa tekee paljon, jos tienpinnan olosuhteet alkavat huonontua. Ainoa miinus Renault Expressin kilvessä on se ettei sitä saa läppämallin takaluukulla, mikä toimii vaikkapa metsurin sadekatoksena sahahuoltotehtävissä.    

24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen

Näytä lisää »