Renault Arkana - kohtuuhintainen katumaasturi

30.08.2021 15.22

Renault_Arkana2021_IMG_0043.JPG

Renault Arkana on ensimmäinen automalli kokoluokassaan, missä on coupémainen kori. Arkanan sähköavusteinen voimalinja vaalii ympäristöä sekä taloutta ja bensiinimoottorivaihtoehtojen jatkeeksi liitetty automaattivaihteisto tekee ajamisesta vaivatonta. Suomeen juuri saapuneen Renault Arkanan hinnat alkavat 28 390 eurosta.

Arkanassa ei ole tingitty tiloista. Akseliväliä 2,72 metriä ja pituutta autolla on 4,57 metriä. Kori on hieman pidempi kuin valmistajan Kadjarissa. Muotoilijat ovat tehneet taitavaa työtä, eikä takapenkillä ole puutetta pääntilasta loivasti kohti perää laskevasta katosta huolimatta. 

Arkana E-TECH Hybrid 145:ssä tavaratilaa sopii jopa 480 litran verran kuormaa. Niinpä Arkana käy vaihtoehdoksi vaikkapa farmariautoille. Taittamalla epäsymmetrisen takapenkin selkänojan eteen tavaratila kasvaa yli 1,2 kuutiometrin kokoiseksi. Tavaratilan monikäyttöisyyttä lisää vielä kaksitasoinen lattia. 

Renault_Arkana2021_IMG_0071.JPG

Uusi Arkana on oitis tunnistettavissa Renaultiksi keulan kookkaasta timantista ja valojen C kuviosta. Myös takavaloissa on tuttu kuvio, joka auttaa nimeämään Arkanan Renaultiksi pimeässäkin. Korin alaosan muovisuojaukset ja lähes 20 sentin maavara yhdessä suurten pyörien kanssa korostavat auton maasturimaisuutta. 

Turvallisuus on aina ollut yksi Renaultin vahvuuksia, ja siitä alkaen kun Euro NCAP alkoi tehdä törmäys- ja turvallisuustestejä, on aina pyritty parhaaseen viiden tähden arvosanaan. Arkana jatkaa Renaultin komeaa sarjaa, sillä se sai uusimmassa ja aiempaa vaativammassa vuoden 2021 vaatimusten mukaan tehdyssä turvallisuustestissä viiden tähden arvosanan. 

Lähtökohtana kiitettävälle tulokselle on vankka Renault Capturista lainattu CMF-B -perusrakenne. Optimoidut törmäysvyöhykkeet, uudelleen suunnitellut istuimien rakenteet sekä turvavöiden kiinnikkeet yhdessä pyroteknisten esikiristimien ja voiman rajoittimien kanssa antavat optimaalisen tuen matkustajille. Renault käyttää myös Fix4sure-teknologiaa, mikä varmistaa etteivät matkustajat pääse liukumaan istuimelta turvavyön alitse. 

Hyvä, jäykkä kori ja matkustajia suojaavat rakenteet sekä varusteet eivät enää riitä parhaaseen arvosanaan Euro NCAP:n turvallisuustestissä, vaan lisäksi tarvitaan kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Arkanassa on monipuolinen ADAS-paketti (Advanced Driver Assistance Systems), johon kuuluvat aktiivisessa hätäjarrutusjärjestelmässä sekä jalankulkija- että pyöräilijätunnistin, moottoritie- ja ruuhka-avustin, kaistavaroitin ja -avustin, ajajan vireystilan valvonta ja paljon muuta. Intens-varustetasosta alkaen paketissa ovat myös katvealueen valvontajärjestelmä ja peruutettaessa risteävän liikenteen varoitin. 

Turvallisuuteen kuuluu merkittävänä osana näkyvyys, josta Arkanassa huolehtivat automaattisesti pimeällä syttyvät ledivalot. 

Renault_Arkana2021_IMG_0064.JPG

Täysin uuden Renault Arkanan konehuoneessa on aina sähköistetty voimalinja eli kevythybridi tai täyshybridi. Halvin Arkana-versio on kevythybridi TCe 140 EDC-automaatti. Siinä on 103 kilowattia (140 hv) kehittävä 1,3-litrainen bensiiniturbo kehittää 103 kiowattia, jolle käynnistingeneraattori antaa apua liikkeellelähdöissä ja kiihdytyksissä. Se saa voimaa pienestä litiumioniakusta, jota ladataan jarrutuksissa. Sähkön avulla kulutus ja hiilidioksidipäästö ovat 8 prosenttia pienemmät kuin ilman sitä.

Suomessa myynnin uskotaan keskittyvän vahvasti täyshybridi Arkana E-TECH Hybridiin, jossa on sama edistyksellinen voimalinja kuin Clio E-TECH -mallissa. Merkittävin parannus on ajoakun nestejäähdytys. Arkanan 1,6-litrainen bensiinimoottori kehittää 69 kilowattia ja sähkömoottori 36 kilowattia, minkä lisäksi autossa on 15 kilowatin tehoinen käynnistysgeneraattori. Suurimmillaan voimalinjan teho on 105 kilowattia (143 hv) ja siinä hyödynnetään Formula 1 -moottoreissa kehitettyä teknologiaa.

Renaultin edistyksellinen hybridijärjestelmä on yhtä aikaa rinnakkais- ja sarjahybridi, minkä lisäksi voidaan liikkua pelkästään sähköllä. Ajajan ei tarvitse kuitenkaan pohtia asiaa, vaan kaikki tapahtuu täysin automaattisesti. Liikkeelle Arkana E-TECH Hybridillä lähdetään aina pehmeästi sähkön voimalla.

Älykäs monitilavaihteisto käyttää moottoreita automaattisesti energiaa säästäen. Vaihteistossa on teoriassa peräti 15 ajotilaa, joilla automaattisesti optimoidaan voimalinjan toimintaa. Kaupunkiajossa käytetään sähköä jopa 80 prosenttia ajasta, mikä parantaa merkittävästi taloudellisuutta. Arkana E-TECH Hybridin yhdistetty kulutus on 4,8 litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö 109 g/km (WLTP). 

Renault_Arkana2021_IMG_0100.JPG

Automaattivaihteisto on Arkanassa aina vakiona, sillä kevythybridiversiossa on TCe 140 -moottorin kanssa 7-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto. Sen ansiosta kuljettaja voi keskittyä ajamiseen elektroniikan valitessa kuhunkin ajotilanteeseen parhaan mahdollisen vaihteen. 

Vaivaton ja miellyttävä ajettava

Arkanassa aina vakiona oleva automaattivaihteisto luo perustan sille, että ajaminen on helppoa kaikissa olosuhteissa ja etenkin kaupungissa. E-TECH Hybridissä liikkeellelähtö sähköllä ja voimalinjan saumaton toiminta parantavat niin ajajan kuin matkustajien mukavuutta. Kuljettaja voi päättää ajaako vaihteiston D-asennolla, vai käyttääkö B-asentoa. Siinä moottorijarrutus on voimakkaampi, eikä jarrupolkimeen tarvitse juurikaan koskea, vaan autoa voi ajaa lähes pelkästään kaasupolkimella. 

Intens-varustetason mukanaan tuomassa Multi-Sense -järjestelmässä ajaja voi vielä valita mieleisen ajotilan. Normaali-ajotilassa taloudellisuus ja suorituskyky ovat erinomaisessa tasapainossa. Eco-ajotilassa painotetaan taloudellisuutta ja Sport-ajotila tuo auton säätöihin urheilullisuutta. Lisäksi on MySense, jossa voi tehdä täysin yksilölliset säädöt. 

Kattavasti varustettu Arkana on aina yhteydessä ulkomaailmaan 

Renault on tehnyt Arkanan kanssa päätöksen, ettei sitä myydä Euroopassa lainkaan ns. perusvarustuksella, vaan jo halvimmassa Zen-varustetasossa on runsaasti tavaraa. Pientä ylellisyyttä ovat muun muassa sähköinen käsijarru, kromin käyttö ohjaamossa ovien sisäkahvoissa ja tuuletusritilöissä sekä nahkaverhoiltu vaihteenvalitsin. Niin ikään perusmalleissa harvinaisempia varusteita ovat älyavain, koria vasten kääntyvät ulkopeilit ja pysäköintitutkat edessä sekä takana. 

Zen-varustetaso on saatavissa vain kevythybridiin ja vähäisellä tuhannen euron lisähinnalla saa Intens-varustelun, joka on perustaso Arkana E-TECH Hybridissä. Lisää varusteita tulee runsaasti, sillä kuljettajan edessä digitaalinen näyttö kasvaa 7-tuumaiseksi ja muunneltavaksi. Kojelaudassa Easy Link -multimediajärjestelmän kosketusnäyttö on 7 tuumaisen sijaan 9,3-tuumainen, jossa ovat niin navigointi kuin peruutuskamera. Järjestelmää voi käyttää suomenkielisellä puheohjauksella ja sinne voi rakentaa profiilin eri käyttäjille

Renault_Arkana2021_IMG_0050.JPG

Intens-varustetason tunnistaa Arkanassa ulkoapäin siitä, että autossa on 18-tuumaiset pyörät, tummennetut takalasit, kromilistoja ja haineväantenni. Kuljettajan apuna on paljon turvavarusteita sekä muun muassa automaattinen valonvaihto, mukautuva vakionopeudensäädin sekä tummentuva sisätaustapeili. Intens-varustetasossa ylellisyyttä tuovat muun muassa korkeatasoisempi verhoilu, lämmitettävä ohjauspyörä, sisätilojen ledivalot ja tunnelmavalaistus

Arkana-mallisarjan huipulla on urheilullisuutta tihkuva R.S. Line, jonka vakiovärinä on tyylikäs metallisininen. Värivalikoimassa on ainoastaan R.S. Lineen saatava Valencian oranssi, minkä lisäksi ulkonäköä voi muuttaa 650 euron hintaisella väripaketilla, joka tuo mukanaan mustan katon ja takaspoilerin sekä korin väriset puskurien alaosat ja kylkilistat. R.S. Linen ulkonäkö on muutenkin sisarmalleja vähän aggressiivisempi. 

Myös R.S. Linen ohjaamo on urheilullisempi, kun osin Alcantaralla verhoilluissa istuimissa on punaiset tikkaukset ja kattoverhoilu on musta. Etuistuimissa on sähkösäädöt ja kuljettajalla vielä sähköinen ristiseläntuen säätö. Ajajaa avustamassa ovat Intens-varusteiden lisäksi aktiivinen pysäköintiavustin ja sivupysäköintitutkat. Vaihteenvalitsin on tyylikäs sähköinen e-shifter ja lisämausteena on puhelimen langaton latausalusta. 

Renault_Arkana2021_IMG_0032.JPG

Kohtuulliset hinnat

Uuden tyylikkään, aina automaattivaihteisen Renault-katumaasturin hinnat lähtevät Arkana TCe 140 EDC Zenin 28 390 eurosta, ja paljon täydellisemmin varustettu Intens maksaa vain tuhat euroa enemmän. Arkana E-TECH 145 Hybridissä varustelun perustasona on Intens, ja tämän luultavasti suosituimmaksi nousevan version hinta on 30 390 euroa. Mallisarjan huipulla on 32 390 euroa maksava R.S. Line.

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin

Näytä lisää »