AMMATTILEHTI KOEAJAA: Citroen e-Jumpy ja Peugeot e-Expert - ranskalainen menestyskonsepti29.08.2021 16.33
Peugeot ja Citroen ovat nousseet lyhyessä ajassa yhteiseen tekniikkaan ja korirakenteeseen perustuvilla täyssähköpakettiautoillaan ajoneuvoluokan markkinajohtajiksi Suomessa. Menestyksen taustalla on kattava mallivaihtoehtojen kirjo ja pisimmillään jopa 330 km toimintamatka sekä siedettävät latausajat ja järkevä hinnoittelu. (kuva yllä: PSA yhtymän Citroen e-Jumpy ja Peugeot e-Expert sähköpakettiautojen toimintamatkat ovat pisimmillään yli 300 km, mikä nostaa sähköauton varteenotettavaksi vaihtoehdoksi myös koneurakointi ja huoltoautokäytössä.) Kevään kynnyksellä Citroen ja Peugeot laajensivat useimpiin käyttötarkoituksiin venyvää täyssähköpakettiautojen mallistojaan entisestään, tuomalla tarjolle jopa kuudelle matkustajalle asialliset tilat tarjoavat Crew Cab mallit Citroen e-Jumpy ja Peugeot e-Expert -malleista. Merkittävää Crew Cab -malleissa on se että lisäistuimien hintalisä jää perusmalliin verrattuna autoveroineen vain noin 3500 euroon. Polttomottorilla varustetussa autossa hintalisä olisi helposti viisinumeroinen. Syy löytyy hiilidioksidipäästöön perustuvasta autoveron laskentakaavasta. Nollapäästöisissä henkilö- ja pakettiautoissa autoveron osuus on varsin matala, niinpä autoveron osuus jää molempien valmistajien mallivaihtoehdoissa 1100 - 1500 euron välimaastoon. Olipa autossa sitten lisäistuinrivi tai ei. Hintahaitari asettuu molempien valmistajien kohdalla reilun 43 000 ja reippaan 53 000 euron hintahaarukkaan. Hinnat alkaen malleissa on vähemmän kuormatilaa ja kapasiteetiltaan 50 kWh ajoakut. Vajaan vuoden myyntikokemuksella Suomessa ovat nousseet suosituimmiksi pisimmällä eli XL koripituudella ja kapasiteetiltaan 75 kWh:n akuilla varustetut vaihtoehdot. Voimanlähde on mallista riippumatta 100 kW/136 hv sähkömoottori, mikä tarjoaa perinteisiin polttomoottoreihin verrattuna varsin tasaisen ja rivakan etenemiskyvyn. (kuva: Sekä rahdin- että matkustajien kuljetukseen soveltuvassa ja ajoneuvoluokassaan erinomaiseen toimintamatkaan yltävässä Crew Cab -mallissa on istumapaikat kuudelle.) Myytinmurtaja Sähköautoiluun liittyy paljon vahvoja uskomuksia ja olettamuksia. Vastikään arvostetun International Van of the Year 2021 -tittelin saanut sähköpakettiauto Peugeot e-Expert kumoaa ominaisuuksillaan monet sähköautoiluun liitetyt pinttyneet myytit esimerkiksi toimintasäteestä ja sähköauton soveltuvuudesta talvioloihin. Suurin osa sähköautoista ladataan joko kotilatauspisteessä tai työpaikalla. Auton mukana tulee tarvittavat latauskaapelit sekä hitaaseen että nopeaan lataukseen. Suuri osa asiakkaista hankkii kohtuullisesti hinnoitellun ja lautausta nopeuttavan Wall Box -latausaseman. Julkiseen latausverkostoon kuuluu tällä hetkellä Suomessa jo yli 4000 latausasemaa ja niiden määrä kasvaa koko ajan. e-Expertin akun voi ladata tyhjästä 80 prosentin varaustasoon nopeimmillaan jopa puolessa tunnissa. Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat e-Expertit on varustettu 11 kW:n ajoneuvolaturilla, joka mahdollistaa nopean latauksen sekä julkisen pikalatauksen jopa 100 kW teholla. (kuva: Kangasalalainen sähköautobloggaaja Marko Saarenketo keräsi käyttökokemuksia Peugeot e-Expert sähköautosta Suomen Lapissa jopa 30 asteen pakkasilla.) Ajoakut on sijoitettu auton pohjaan, tavaratilan lattian alle, joten tavaratila on yhtä tilava kuin polttomoottoriautossa, suurimmillaan 6,6 m3. Akkupaketin koosta riippuen e-Expertissä on kantavuutta reilusta 900 aina liki 1200 kg asti. Suurin perävaunumassa on 1000 kg, mikä riittää useimmille. Kenties eniten sähköauton käyttöön liittyvä keskustelunaihe liittyy toimintamatkaan ja tietenkin talvikäyttöön. Peugeot e-Expertissä on esilämmitystoiminto sekä matkustamolla että ajoakuilla. Esilämmityksellä on merkittävästi lisäävä vaikutus auton toimintamatkaan talvikeleillä. Kesähelteillä auton matkustamon voi puolestaan esijäähdyttää haluttuun lämpötilaan. Esilämmityksen ja -jäähdytyksen käyttö onnistuu vaivattomasti MyPeugeot-sovelluksen avulla. Peugeot e-Expertin talvikäyttökokemuksiin on perehtynyt muun muassa kangasalalainen sähköautobloggaaja Marko Saarenketo, joka lähti ennakkoluulottomasti ratkomaan talviajoon liittyviä myyttejä ajamalla Tampereelta Nuorgamiin helmikuussa 2021, juuri kovimpien pakkasten aikaan. Saarenkedon tarkoituksena oli kerätä ja jakaa kokemuksia sähköautoilusta arktisissa olosuhteissa. Utsjoelle saavuttaessa auton mittariin oli kertynyt Tampereelta lähdön jälkeen 1196 kilometriä. Aikaa matkantekoon oli kulunut kaikkiaan 31,5 tuntia, josta lataamiseen 14 tuntia ja 12 minuuttia. Pisin eli seitsemän tunnin mittainen lataustauko ajoittui Saariselälle. Menomatkan keskikulutukseksi auto laski 31 kWh/100 km, joka on Saarenkedon mukaan varsin kohtuullinen auton koon, korkean ilmanvastuksen ja rahdin huomioonottaen. Latauksille kertyi hintaa 65,98 euroa eli 5,52 euroa/100 km. - Totta kai tällainen reissu vaatii ennakkosuunnittelua ja sellaista asennetta, että lataustaukoja maltetaan pitää säännöllisesti, Saarenketo summaa reissun oppeja. Esimerkiksi Sodankylästä ylöspäin ei käytössä ole enää yhtään pikalaturia, ja jo sitä edeltävä etappi Ivalosta Sodankyläänkin täytyi suunnitella huolella. Utsjoella autoon saatiin virtaa rakennustyömaalta. - Täytyy sanoa, että sähköpakettiauto olisikin mitä erinomaisin työkalu rakennustyömailla töitä tekeville, jotka voisivat ottaa työpäivän aikana lataukseen sähköä työmaakeskuksesta. Tuolloin parinsadan kilometrin työmatka suuntaansa ei olisi mikään ongelma. Ennen koko maan kattavan julkisen latausverkoston valmistumista sähkökäyttöinen pakettiauto tarjoaa suurimmat etunsa taajama-alueiden kuljetuksissa. Tilastokeskuksen mukaan pakettiautoilla ajetaan Suomessa kes- kimäärin noin 60 kilometriä arkipäivässä, joten Sekä Citroen e-Jumpyn että Peugeot e-Expertin 230-330 km (ajoakun kapasiteetista riippuen) toimintamatka on useimmille riittävä. Suomessa sähköautot tekevät vasta tuloaan tavara-autopuolelle ja tähän asti kerätyt kokemukset vaikuttavat lupaavilta. (kuva: Käytännöllisyydellä ja erinomaisella ajettavuudella ihastuttanut Peugeot e-Expert on jo lyhyessä ajassa noussut A2B Oy:n kuljettajien suosikiksi.) Edullinen ja ekologinen Ekologisia kuljetuksien pioneeri A2B Oy:n kuljetuskalusto on rakentunut yrityksen perustamisesta, vuodesta 2010 lähtien vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkevaan ajoneuvokantaan. Viime syksynä A2B toi pääosin biokaasuautojen varaan rakentuvaan ajoneuvokantaan ensimmäisen Peugeot e-Expert täyssäköpakettiauton. Yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja Tero Kakko kertoo kuljettajien antaneen innokkaasti palautetta e-Expertistä: - Se on juuri passeli meidän käyttöömme ja erittäin hyvä ajettava. Lisäksi se on laadukkaan oloinen ja myös ulkoisesti varsin näyttävä kokonaisuus. Kakko uskoo, että sähköautojen osuus tulee kasvamaan yrityksessä: - Sähköautot ovat ehdottomasti iso osa tulevaisuuttamme ja tulemme varmasti tilaamaan niitä lisää nyt kun toimintamatkat ovat kasvaneet jo yli 300 kilometriin. Niiden ehdottomiin valttikortteihin kuuluu lisäksi muun muassa hiljaisuus, joka on erittäin arvostettava ominaisuus, kun liikumme kaupunkien keskustoissa iltamyöhään tai aamuvarhaisella. A2B:llä on omat latausasemat Helsingin Metsälän terminaalilla, jotka takaavat sen, että tien päälle lähdetään aina täydellä akulla ja lämpimällä autolla. - Omasta latauspisteestä ladattuna ja nykyisillä sähkön hinnoilla ajaminen on ollut todella edullista, Kakko kiittelee. |