AMMATTILEHTI KOEAJAA: Citroen e-Jumpy ja Peugeot e-Expert - ranskalainen menestyskonsepti

29.08.2021 16.33

sahko12.jpg

Peugeot ja Citroen ovat nousseet lyhyessä ajassa yhteiseen tekniikkaan ja korirakenteeseen perustuvilla täyssähköpakettiautoillaan ajoneuvoluokan markkinajohtajiksi Suomessa. Menestyksen taustalla on kattava mallivaihtoehtojen kirjo ja pisimmillään jopa 330 km toimintamatka sekä siedettävät latausajat ja järkevä hinnoittelu. 

(kuva yllä: PSA yhtymän Citroen e-Jumpy ja Peugeot e-Expert sähköpakettiautojen toimintamatkat ovat pisimmillään yli 300 km, mikä nostaa sähköauton varteenotettavaksi vaihtoehdoksi myös koneurakointi ja huoltoautokäytössä.)

Kevään kynnyksellä Citroen ja Peugeot laajensivat useimpiin käyttötarkoituksiin venyvää täyssähköpakettiautojen mallistojaan entisestään, tuomalla tarjolle jopa kuudelle matkustajalle asialliset tilat tarjoavat Crew Cab mallit Citroen e-Jumpy ja Peugeot e-Expert -malleista. Merkittävää Crew Cab -malleissa on se että lisäistuimien hintalisä jää perusmalliin verrattuna autoveroineen vain noin 3500 euroon. Polttomottorilla varustetussa autossa hintalisä olisi helposti viisinumeroinen. Syy löytyy hiilidioksidipäästöön perustuvasta autoveron laskentakaavasta. Nollapäästöisissä henkilö- ja pakettiautoissa autoveron osuus on varsin matala, niinpä autoveron osuus jää molempien valmistajien mallivaihtoehdoissa 1100 - 1500 euron välimaastoon. Olipa autossa sitten lisäistuinrivi tai ei. Hintahaitari asettuu molempien valmistajien kohdalla reilun 43 000 ja reippaan 53 000 euron hintahaarukkaan. Hinnat alkaen malleissa on vähemmän kuormatilaa ja kapasiteetiltaan 50 kWh ajoakut. Vajaan vuoden myyntikokemuksella Suomessa ovat nousseet suosituimmiksi pisimmällä eli XL koripituudella ja kapasiteetiltaan 75 kWh:n akuilla varustetut vaihtoehdot. Voimanlähde on mallista riippumatta 100 kW/136 hv sähkömoottori, mikä tarjoaa perinteisiin polttomoottoreihin verrattuna varsin tasaisen ja rivakan etenemiskyvyn.

sahko23.jpg

(kuva: Sekä rahdin- että matkustajien kuljetukseen soveltuvassa ja ajoneuvoluokassaan erinomaiseen toimintamatkaan yltävässä Crew Cab -mallissa on istumapaikat kuudelle.)

Myytinmurtaja

Sähköautoiluun liittyy paljon vahvoja uskomuksia ja olettamuksia. Vastikään arvostetun International Van of the Year 2021 -tittelin saanut sähköpakettiauto Peugeot e-Expert kumoaa ominaisuuksillaan monet sähköautoiluun liitetyt pinttyneet myytit esimerkiksi toimintasäteestä ja sähköauton soveltuvuudesta talvioloihin. 

Suurin osa sähköautoista ladataan joko kotilatauspisteessä tai työpaikalla. Auton mukana tulee tarvittavat latauskaapelit sekä hitaaseen että nopeaan lataukseen. Suuri osa asiakkaista hankkii kohtuullisesti hinnoitellun ja lautausta nopeuttavan Wall Box -latausaseman. Julkiseen latausverkostoon kuuluu tällä hetkellä Suomessa jo yli 4000 latausasemaa ja niiden määrä kasvaa koko ajan. e-Expertin akun voi ladata tyhjästä 80 prosentin varaustasoon nopeimmillaan jopa puolessa tunnissa. Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat e-Expertit on varustettu 11 kW:n ajoneuvolaturilla, joka mahdollistaa nopean latauksen sekä julkisen pikalatauksen jopa 100 kW teholla. 

sahko42.jpg

(kuva: Kangasalalainen sähköautobloggaaja Marko Saarenketo keräsi käyttökokemuksia Peugeot e-Expert sähköautosta Suomen Lapissa jopa 30 asteen pakkasilla.)

Ajoakut on sijoitettu auton pohjaan, tavaratilan lattian alle, joten tavaratila on yhtä tilava kuin polttomoottoriautossa, suurimmillaan 6,6 m3. Akkupaketin koosta riippuen e-Expertissä on kantavuutta reilusta 900 aina liki 1200 kg asti. Suurin perävaunumassa on 1000 kg, mikä riittää useimmille.

Kenties eniten sähköauton käyttöön liittyvä keskustelunaihe liittyy toimintamatkaan ja tietenkin talvikäyttöön. Peugeot e-Expertissä on esilämmitystoiminto sekä matkustamolla että ajoakuilla. Esilämmityksellä on merkittävästi lisäävä vaikutus auton toimintamatkaan talvikeleillä. Kesähelteillä auton matkustamon voi puolestaan esijäähdyttää haluttuun lämpötilaan. Esilämmityksen ja -jäähdytyksen käyttö onnistuu vaivattomasti MyPeugeot-sovelluksen avulla. Peugeot e-Expertin talvikäyttökokemuksiin on perehtynyt muun muassa kangasalalainen sähköautobloggaaja Marko Saarenketo, joka lähti ennakkoluulottomasti ratkomaan talviajoon liittyviä myyttejä ajamalla Tampereelta Nuorgamiin helmikuussa 2021, juuri kovimpien pakkasten aikaan. Saarenkedon tarkoituksena oli kerätä ja jakaa kokemuksia sähköautoilusta arktisissa olosuhteissa.

sahko52.jpg

Utsjoelle saavuttaessa auton mittariin oli kertynyt Tampereelta lähdön jälkeen 1196 kilometriä. Aikaa matkantekoon oli kulunut kaikkiaan 31,5 tuntia, josta lataamiseen 14 tuntia ja 12 minuuttia. 

Pisin eli seitsemän tunnin mittainen lataustauko ajoittui Saariselälle. Menomatkan keskikulutukseksi auto laski 31 kWh/100 km, joka on Saarenkedon mukaan varsin kohtuullinen auton koon, korkean ilmanvastuksen ja rahdin huomioonottaen. Latauksille kertyi hintaa 65,98 euroa eli 5,52 euroa/100 km.

- Totta kai tällainen reissu vaatii ennakkosuunnittelua ja sellaista asennetta, että lataustaukoja maltetaan pitää säännöllisesti, Saarenketo summaa reissun oppeja. Esimerkiksi Sodankylästä ylöspäin ei käytössä ole enää yhtään pikalaturia, ja jo sitä edeltävä etappi Ivalosta Sodankyläänkin täytyi suunnitella huolella. Utsjoella autoon saatiin virtaa rakennustyömaalta. 

- Täytyy sanoa, että sähköpakettiauto olisikin mitä erinomaisin työkalu rakennustyömailla töitä tekeville, jotka voisivat ottaa työpäivän aikana lataukseen sähköä työmaakeskuksesta. Tuolloin parinsadan kilometrin työmatka suuntaansa ei olisi mikään ongelma.

Ennen koko maan kattavan julkisen latausverkoston valmistumista sähkökäyttöinen pakettiauto tarjoaa suurimmat etunsa taajama-alueiden kuljetuksissa. Tilastokeskuksen mukaan pakettiautoilla ajetaan Suomessa kes- kimäärin noin 60 kilometriä arkipäivässä, joten Sekä Citroen e-Jumpyn että Peugeot e-Expertin 230-330 km (ajoakun kapasiteetista riippuen) toimintamatka on useimmille riittävä.

Suomessa sähköautot tekevät vasta tuloaan tavara-autopuolelle ja tähän asti kerätyt kokemukset vaikuttavat lupaavilta.

sahko34.jpg

(kuva: Käytännöllisyydellä ja erinomaisella ajettavuudella ihastuttanut Peugeot e-Expert on jo lyhyessä ajassa noussut A2B Oy:n kuljettajien suosikiksi.)

Edullinen ja ekologinen

Ekologisia kuljetuksien pioneeri A2B Oy:n kuljetuskalusto on rakentunut yrityksen perustamisesta, vuodesta 2010 lähtien vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkevaan ajoneuvokantaan. Viime syksynä A2B toi pääosin biokaasuautojen varaan rakentuvaan ajoneuvokantaan ensimmäisen Peugeot e-Expert täyssäköpakettiauton. Yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja Tero Kakko kertoo kuljettajien antaneen innokkaasti palautetta e-Expertistä: 

- Se on juuri passeli meidän käyttöömme ja erittäin hyvä ajettava. Lisäksi se on laadukkaan oloinen ja myös ulkoisesti varsin näyttävä kokonaisuus.

Kakko uskoo, että sähköautojen osuus tulee kasvamaan yrityksessä: 

- Sähköautot ovat ehdottomasti iso osa tulevaisuuttamme ja tulemme varmasti tilaamaan niitä lisää nyt kun toimintamatkat ovat kasvaneet jo yli 300 kilometriin. Niiden ehdottomiin valttikortteihin kuuluu lisäksi muun muassa hiljaisuus, joka on erittäin arvostettava ominaisuus, kun liikumme kaupunkien keskustoissa iltamyöhään tai aamuvarhaisella.

A2B:llä on omat latausasemat Helsingin Metsälän terminaalilla, jotka takaavat sen, että tien päälle lähdetään aina täydellä akulla ja lämpimällä autolla. 

- Omasta latauspisteestä ladattuna ja nykyisillä sähkön hinnoilla ajaminen on ollut todella edullista, Kakko kiittelee.      

19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen

Näytä lisää »