92-tonninen HCT-auto tekee ilmastotekoja ja pelastaa maailmaa joka kuormalla

28.08.2021 12.20

kalle1hct.jpg

Stora Enson ja Itä-Suomen yliopiston tutkimuksessa 92-tonnisen HCT-puutavara-autoyhdistelmän polttoainetalous oli parempi kuin 76-tonnisen auton. Nykyinen HCT-autojen poikkeuslupakäytäntö kuitenkin hidastaa merkittävästi HCT-autojen yleistymistä metsäteollisuuden kuljetuksissa. 

(kuva yllä: Mäntytukin kuormausta HCT-auton perävaunuun terminaalissa Kari Malmstedt Oy:n HCT-autolla.)

Marinin hallituksen tavoitteena on, että Suomi on hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. Tämä edellyttää nopeutettuja päästövähennyksiä kaikilla sektoreilla sekä hiilinielujen vahvistamista. Liikenne- ja viestintäministeriön Fossiilittoman liikenteen tiekartan tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. 

Vain 10 HCT-autoa puuraaka-ainekuljetuksissa

Viime vuonna julkaistussa työ- ja elinkeinoministeriön Yhteenveto toimialojen vähähiilitiekartoista -raportissa todettiin, että hallituksen tavoite hiilineutraalista Suomesta vuonna 2035 on teollisuuden ja muiden toimialojen osalta saavutettavissa olemassa olevilla tai näköpiirissä olevilla teknologioilla. Tiekarttojen toteutuminen edellyttää kuitenkin, että investointiympäristö on suotuisa ja useat reunaehdot toteutuvat. 

Yhdeksi keinoksi Yhteenveto-raportissa nostettiin isompien - pidempien tai raskaampien - autoyhdistelmien eli niin sanottujen HCT (High Capacity Transport) -autojen lisääminen. Massan suhteen HCT-autoilla tarkoitetaan kokonaispainoltaan yli 76-tonnisia autoyhdistelmiä.

Sallittua pidempiä tai raskaampia HCT-kuljetuksia on Suomessa kokeiltu vuodesta 2013 lähtien Traficomin poikkeusluvilla. Käyttökokemukset HCT-kuljetuksista ovat olleet erittäin hyviä. Traficomin internet-sivujen mukaan liikenteessä on nykyisin raskaampia, yli 76-tonnin massalla liikennöiviä autoyhdistelmiä yhteensä 21 kappaletta. 

Metsätehon Pirjo Venäläisen ylläpitämien tilastojen mukaan Traficomin myöntämä poikkeuslupa on voimassa yhteensä viidellä HCT-puutavara-autoyhdistelmällä ja viidellä HCT-hakeautoyhdistelmällä metsäteollisuuden kuljetuksissa.

kalle2hct.jpg

(kuva: 92-tonninen, 12-akselinen HCT-auto lähdössä terminaalista kohden Stora Enson Honkalahden sahaa.)

Malmstedtin HCT suurennuslasin alla

Yksi nykyisin operoivista HCT-puutavara-autoyhdistelmistä on Kari Malmstedt Oy:n omistama 92-tonninen puutavara-auto, jossa on neliakselinen Sisu Polar -vetoauto ja viisiakselinen perävaunu sekä kolmiakselinen puoliperävaunu. Malmstedtin 92-tonnisen HCT-autoyhdistelmän omapaino jää alle 28 tonnin, joten autoyhdistelmällä kuljetettavat hyötykuormat ovat kooltaan yli 64 tonnia.

Stora Enson ja Itä-Suomen yliopiston tutkimuksessa selvitettiin 92-tonnisen HCT-auton polttoaineen kulutusta kuormattuna-ajossa ja sitä verrattiin pitkiä kuljetusmatkoja ajaneeseen normaaliin 76-tonniseen puutavara-autoyhdistelmään, jossa vetoautona oli samanlainen 625-hevosvoimainen Sisu Polar kuin HCT-autossa. Polttoaineen kulutusseurantaa tehtiin lähes yhden ja puolen vuoden ajan vuosina 2019 ja 2020. Tutkimuksessa olleiden puutavara-autoyhdistelmien polttoaineen kulutusta ja polttoainetaloutta tarkasteltiin kolmella eri mittarilla:

1) litraa per ajettu 100 kilometri (L/100 km)

2) litraa per kuljetettu tonni (L/t)

3) millilitraa per tonnikilometri, eli kuljetetut tonnit kerrottuna ajetuilla kilometreillä (mL/tkm).

kalle3hct.jpg

(kuva: PITKÄ KULJETUS - Pituutta tutkitulla HCT-autoyhdistelmällä oli 32 metriä. Yhdistelmän perävaunu oli A Weckman Oy:n valmistama.)

Kuormakoko isompi 

Tutkimusdataa 92-tonnisesta HCT-autosta kertyi yhteensä lä-hes tuhat tukki- ja kuitupuukuormaa. Kuormakoko 92-tonnisella HCT-autolla oli keskimäärin 65,0 tonnia. Vastaavasti tutkimuksessa olleella normaalilla 76-tonnisella puutavara-autolla keskikuormakoko oli 51,0 tonnia. Täten kuormakoko HCT-autolla oli keskimäärin 29 prosenttia isompi kuin 76-tonnisella autolla.

Polttoainetalous eri mittareilla tarkasteltuna  

1) Kun tarkasteltiin L/100 km -polttoaineen kulutusta, havaittiin, että HCT-puutavara-autolla polttoaineen kulutus oli 70-72 L/100 km, kun kuormattuna-ajomatka oli 100-300 kilometriä. 76-tonnisella puutavara-autolla keskikulutus oli puolestaan 61-64 L/100 km. Täten L/100 km -polttoaineen kulutus oli runsaat kymmenen prosenttia korkeampi HCT-autolla kuin 76-tonnisella autolla.

2) Katsottaessa polttoaineen kulutusta, joka oli suhteutettu kuljettuihin raakapuutonneihin (L/t), havaittiin että polttoaineen kulutukset olivat hyvin lähellä toisiaan tutkimuksen 92 ja 76 -tonnisilla puutavara-autoyhdistelmillä. Sadan kilometrin kuormattuna-ajomatkalla polttoaineen kulutus oli 1,1-1,3 L/t ja 300 kilometrin ajomatkalla polttoaineen kulutus oli 3,1-3,3 L/t.

3) Kun suurennuslasin alle oletettiin polttoaineen kulutus, joka jyvitettiin kuljetettua puutonnia ja kuormattuna-ajettua kilometriä kohden (mL/tkm), nähtiin, että vaakakuppi kääntyi polttoainetalouden suhteen selvästi 92-tonnisen HCT-puutavara-autoyhdistelmän eduksi: 92 -tonnisella HCT-autolla polttoaineen kulutus oli 10-12 mL/tkm, kun se 76-tonnisella autolla oli 12-13 mL/tkm, kun kuormattuna-ajomatka oli 100-300 kilometriä. Näin ollen HCT-auton polttoainetalous oli hieman yli kymmenen prosenttia parempi kuin 76-tonnisen auton.

Parhaimpana raskaan liikenteen polttoainetaloutta kuvaavana mittarina pidetään yleisesti polttoaineen kulutusta, jossa kulutus suhteutetaan kuljettuihin tonneihin ja ajettuihin kilometreihin eli tonnikilometreihin. Tällä mittarilla tarkastellen tutkimuksen 92-tonninen HCT -puutavara-auto oli taloudellisempi ja tehokkaampi kuin normaali 76-tonninen puutavara-auto.

Nykyinen HCT-lupakäytäntö ei toimi

Tehty tutkimus osoitti, että HCT-puutavara-autot ovat yksi, toimiva keino vähentää hiilidioksidi- ja muita päästöjä Suomessa. Nykyisin HCT-autot vaativat Traficomin poikkeusluvan. Tämä lupakäytäntö on valitettavasti hidastanut ja vaikeuttanut merkittävästi HCT-autojen yleistymistä metsäteollisuuden raakapuu- ja hakekuljetuksissa.  

Pyrittäessä aidosti vähentämään kasvihuonepäästöjä ja saavuttamaan vähähiilitiekarttojen haasteelliset tavoitteet tarvitaan uutta tulokulmaa HCT-autojen hyödyntämiseen Suomessa. Tut- kittu Kari Malmstedt Oy:n 92-tonninen ympäristöystävällinen HCT-auto tekee ilmastotekoja ja pelastaa maailmaa kuorma kuormalta joka päivä.    

Työryhmä: Kalle Kärhä, Antti Karjalainen, Hanna Haavikko

Valokuvat: Rasmus Rokka, Oy Sisu Auto Ab

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin

Näytä lisää »