Duster uudistuu - automaatin paluu22.06.2021 12.00
Pienten muutosten ja uudemman tekniikan avulla uudistuneen Dacia Dusterin kulutus on pienentynyt. Varustelua on kehitetty ja lisätty, minkä lisäksi sisätilat ovat aiempaa korkeatasoisemmat. Valikoima kasvaa täysin uudella etuvetoisella automaattivaihteisella Dusterilla, joka saapuu Suomeen elo-syyskuussa. Nyt tapahtuvan uudistuksen yhteydessä Dusterin keulaa on muutettu samaan tyyliin kuin uusissa Sanderoissa. Edessä on nyt ledivalot ja päiväajovaloissa on uusi Y-kuvio. Etusäleikössä on uusi muotoilu. Kulutusta alentavia parannuksia ovat uudet pyörien laakerit ja alhaisen vierintävastuksen renkaat. Muutoksiin kuuluu vielä pienentynyt ilmanvastus. Kaikkien parannusten summana nelivetoisten Dustereiden hiilidioksidipäästö on vähentynyt yli 5 g/km. Samalla kulutus on pienentynyt, mikä tarkoittaa edullisempaa autoilua. Ohjaamon verhoilumateriaalit ovat uusia ja aiempaa hienostuneempia. Etuistuimien pääntuet tukevat entistä paremmin ja samalla niiden uusi muotoilu parantaa näkyvyyttä niin edestä taaksepäin kuin takaa eteen. Varustetasoa on kohennettu entisestään, sillä nyt kaikissa Dustereissa perusmallista alkaen on ajotietokone, automaattisesti päälle ja pois kytkeytyvät ajovalot, nopeusrajoitin ja taustavalaistut katkaisimet ohjauspyörässä. Ylimmällä varustetasolla on vakiona vielä digitaalisilla säädöillä varustettu automaatti-ilmastointi. Tieto-viihdejärjestelmän perustaso on Plug & Music, jossa on radio, MP3-soitin, USB ja Bluetooth. Kojelaudassa on uusi suurempi 8-tuumainen kosketusnäyttö kahta uutta tieto-viihdejärjestelmää varten. Niistä Media Displayhin voi liittää älypuhelimen Apple CarPlayn tai Android Auton perinteisesti datakaapelin avulla, ja kokonaisuuteen kuuluvat äänikomennot. Media Navissa sen sijaan älypuhelimen peilaus tapahtuu langattomasti WiFin avulla ja lisäksi siinä on nimensä mukaisesti integroitu navigointi. Järjestelmä voi kerätä tietoja ajotavasta ja nelivetoisissa 4x4-monitori näyttää maastoajossa hyödyllisiä tietoja, kuten kallistuskulmat ja kompassin. Bensiinimoottoreita on kolme, jotka ovat TCe 90, TCe 130 ja TCe 150. Niissä, kuten turbodieselissä numero kertoo moottorin tehon hevosvoimissa. Dustereista TCe 90 ja TCe 130 ovat nyt aina etuvetoisia. Tehokkaimman TCe 150 -moottorin kanssa on kaksi vaihtoehtoa, neliveto käsivalintaisen vaihteiston kanssa tai uusi etuvedon ja automaatin yhdistelmä. Uusi automaattivaihteinen Duster kasvattaa varmasti katumaasturin asiakaskuntaa. Dacia on valinnut Dusteriinsa kaksoiskytkinautomaatin, joka yhdistää automaattivaihteiston mukavuuden ja käsivalintaisen vaihteiston taloudellisuuden. Uudistuneita Dacia Dustereita alkaa tulla Suomeen alkusyksystä. Ensimmäisinä koeajettaviksi ja myyntiin saadaan uudet automaattivaihteiset Duster TCe 150 EDC -versiot. Muut versiot tulevat vähän myöhemmin. |