Mistä johtuu pankkopinta-alojen suuret erot?
24.05.2021 6.11 Puutavarayhdistelmien leveyksille ja korkeuksille on määräyksissä annettu maksimimitat. Korkeuden maksimi on maasta mitattuna 4.40m ja leveysmaksimi 2.60 m alle 22m yhdistelmäpituudella, tai 2.55m yli 22 metrisillä. Mutta mistä johtuu pankkojen yllättävänkin suuret pinta-ala erot?
Pinta-alaa kasvattaa, tai sitä pienentää autojen ja perävaunujen runkokorkeuserot. Autojen runkokorkeudet apurungon päältä mitattuna ovat tuotevalinnasta riippuen välillä 1.1m - 1.4m. Perävaunuissa korkeuserot ovat välillä 1.1m - 1.3m. - Nämä käyttäjän varustevalinnasta aiheutuvat tilavuuswerot ovat yhdistelmän viidellä kolmosella pahimmillaan luokkaa 10 kehyskuutiota.
Toinen merkittävä tilavuusero tulee pankkovalinnasta.
Kun verrataan saman tolppapituuden ja runkoleveyden omaavia pankkoja , löytyy toinen tuloksenteon kannalta ratkaisevan suuri "sudenkuoppa" pankkojen tuomista hyötykuormista.
Pankon hyötykuormakokoon vaikuttaa pankon sisäpinta-ala kuormattuna.Sisäpinta-alaan vaikuttaa pankkojen määräysten mukaisen ulkoleveyden rajoittama pankkokohtainen sisäpinta-ala. - Hyötykuormakorkeuteen vaikuttavat pankkorungon korkeus ja liukupalapaketin korkeus yhdessä. - Kuormatun pankon hyötyleveyttä syövät tolpan leveys , ja sen kuormausennakon muoto , sekä irtotolppaisen pankkomallien tolppaholkit.
Alumiinin kimmomoduuli on 1/3 teräksen kimmomoduulista. Tuo ero kasvattaa alumiinisten pankkojen rakenteissa profiilien äärimittojaa, kuormausennakkoja ja holkkien ainevahvuuksia. - Nuo pakolliset materiaalieroista johtuvat tilavuuserot kasvavat lisäksi merkittävästi Ruotsista periytyneen pankkorakenteen "tiimalasimuodon" ansiosta. Tiimalasimuotoa kasvattaa entisestään tolppien sisäpuolinen viiste.
|