Toplift Finland tarjoaa kotimaiset ratkaisut metsäteollisuuden kuljetuksiin

26.04.2021 17.04

top1.jpg

Toplift Finland on raskaan kaluston päällirakenteita ja perävaunuja Joutsenossa valmistava sekä huoltava pitkän linjan yritys. Suunnittelu ja valmistusohjelmaan kuuluu räätälöidyt pressukapellit ja päällirakenteet mm. kappaletavaran ajoon sekä ketjupurkavat ja seinänousevat perävaunut hakkeen ja turpeen ajoon. Lisäksi tarjotaan johtavat Hiabin valmistamat ratkaisut kuormankäsittelyyn ja nostamiseen.

(kuva: Toplift Finland tarjoaa kehittyneet ratkaisut hakkeen kuljetuksiin. Metsähakkeen ajoon tarkoitetussa ketjupurkavassa puoliperävaunussa ketteryyttä oleellisesti parantava VSE-järjestelmä ohjaa kahta takimmaista akselia hydraulisesti ja niiden kääntäminen onnistuu kätevästi kaukosäätimellä.)

Topliftin pitkälle hiottu palveluprosessi takaa asiakkaan ajotarpeeseen parhaiten soveltuvan, monipuolisen ja kestävän kalustoratkaisun. Tuotteiden pitkä käyttöikä, helppo huollettavuus ja tunnetut komponentit varmistavat kaluston korkean käyttöasteen.

- Meiltä saa kestävät ratkaisut hakkeen ja turpeen kuljetukseen laatutakuulla. Ainoana markkinoilla Toplift tarjoaa valittavaksesi kaksi erilaista perävaunun runkorakennetta. Kevytkori elementtilattialla on kevyt ja kestävä vaihtoehto, kun kuljetukset ja lastaukset tapahtuvat kentällä tai suoaumalla. Metsähakkeelle ja vaativissa maasto-olosuhteissa toimiville hakeperävaunuille tarjoamme Z-profiileilla vahvistettua lattiarakennetta. Hakevaunussa teräsrakenne mahdollistaa lattian kiertymisen ilman pelkoa liimasaumojen pettämisestä. Lisäksi rakenne on elementtikoriin verrattuna erittäin helppo huoltaa ja korjata, kertoo Toplift Finland Oy:n toimitusjohtaja Janne Ikäheimonen.

top5.jpg

(kuva: - Tuotannossa on hyvä tahti päällä ja tilauskanta on vahva pitkälle syksyyn. Myös korjaamolla riittää sopivasti kiirettä, kertovat Toplift Finland Oy:n tekninen johtaja Jari Ikonen (vas.) ja myyjä Jarkko Lempiäinen.)

Asiakkaan tarpeeseen räätälöidyt ratkaisut

Topliftin ketjupurkuvaunut toteutetaan usein asiakkaan toiveesta kahdella purkunopeudella. Hydrauliikka tehdään putkituksin ja kumikiinnikkeillä. Kun perävaunu on mahdollisimman pitkäikäinen ja remonttien määrä vähäinen, on se asiakkaalle käytössä edullisin. 

- Käyttämämme komponentit edustavat alan parasta laatua. Komponentit on valittu luotettavuuden, saatavuuden ja huollon helppouden perusteella; ei hinnan tai varaosien yksinoikeuden vuoksi, huomauttaa Ikäheimonen.

Topliftin perävaunuihin voit valita tarvittavat lisävarusteet kulkuovista työkalulaatikoihin ja työvaloista tikkaisiin. Kauko-ohjaus tai radio-ohjaus voidaan toteuttaa esim. kattopeitteen tai kippilaitteen käyttöön.

- Suuren suosion saanut ketjupurkavien vaunujen lisävaruste on liukas kulutusmuovipohja mm. hakkeen tai energiajätteen ja turpeen ajoon. Kulutusmuovipohja helpottaa kuorman purkua pienentämällä purkupainetta ja estämällä materiaalin jäätymistä talvella kiinni pohjaan - se voidaan myös jälkiasentaa käytettyihin autoihin. Purkulaitteisto, hydrauliikka sekä auton moottori kuormittuvat purkutilanteessa vähemmän jolloin huoltokustannukset pienenevät pitkässä juoksussa, sanoo Toplift Finland Oy:n myyjä Jarkko Lempiäinen.

top2.jpg

(kuva: Toplift tunnetaan erityisesti ketjupurkavista koreistaan ja perävaunuistaan. Järjestelmän rakenne on kestävä mm. hakkeen, energiajätteen ja turpeenajossa kaikissa käyttöolosuhteissa.)

Metsäalalla uskotaan tulevaan ja investoidaan

Vaikka vuosi 2020 oli todella poikkeuksellinen ja ajat jatkuu edelleen haastavina, niin Topliftin tuotannossa on ollut koko ajan tasaisen hyvä tahti. Tilauskantaa on jo syksylle mutta joitain projekteja saadaan soviteltua työn alle nopeamminkin. Myös normaalia kausittaista aaltoliikettä tekevällä korjaamon puolella on nyt hyvin töitä.

- Metsäteollisuuden toiminta on pysynyt pandemian aikana hyvällä tasolla ja uusia laitoksia on valmisteilla. Alalla uskotaan vahvasti tulevaisuuteen ja uskalletaan tehdä investointejakin. Niinpä hake-, sellu- ja paperikuljetuksissa olevat asiakkaamme ovat tilanneet uutta kalustoa sekä kunnostaneet käytössä olevaa - pitkäisiä korirakenteitamme myös siirretään käytetyistä autoista uusiin jopa kolmannelle kierrokselle. Toki alalla ollaan myös odottavalla kannalla mikä johtuu mm. kuljetuskaluston rakenteita koskevista jatkuvista lakimuutoksista ja tämän hetken turvepolitiikasta, sanoo Ikäheimonen.

Hakkeen käyttö energiatuotannossa lisääntyy koko ajan.

- Meillä on tarjota koetellut ja edistykselliset ratkaisut hakkeen kuljetuksiin - niin autojen päällerakenteissa kuin perävaunuissakin - ajettiin sitten teollisuuden prosessihaketta tai metsähaketta. Topliftin ainutlaatuinen metsähakkeen kuljetukseen tarkoitettu lattiarakenne varustettuna liukkaalla kulutusmuovipohjalla on hyvässä maineessa kentällä, toteaa Jarkko Lempiäinen.

top3.jpg

(kuva: Metsäteollisuuden ajossa olevaan kuljetuskalustoon investoidaan. Kuvan yhdistelmässä Topliftin ketjupurkavat korirakenteet ja perävaunu hydraulisesti nousevilla peitteillä.)

Jatkuvaa kehitystyötä ja uusia rakenteita

Topliftin vuosikymmenten suunnitteluosaaminen näkyy jatkuvassa tuotekehityksessä, minkä tuloksena syntyy uusia edistyksellisiä ratkaisuja. 

- Tuotekehitystyö on jatkuvaa ja sitä tehdään tiiviisti asiakkaiden tarpeita kuunnellen. Rakenteissa ja komponenteissa on haettu viime aikoina kestävyyden ohella yhä helpompaa huollettavuutta. Hyvinä esimerkkeinä aiemmin mainittu hakekaluston kulutusmuovipohja ja kapellivaunuissa tolppien vaijerit on asennettu niin että laakeripesät on helposti irrotettavissa huollossa. Kapellirakenteisiin meiltä löytyy ainutlaatuinen rei´tetty reunaprofiili missä on kuormansidontapisteitä tiheässä, sanoo Jarkko Lempiäinen. 

top4.jpg

(kuva: Toplift valmistaa laajasti erilaisia korirakenteita asiakkaiden muuttuviin kuljetustarpeisiin. Myyntiohjelmaan kuuluu myös Hiabin kuormankäsittelylaitteet; kuvan autossa perässä kulkeva Moffett ajoneuvotrukki.)

Nopeasti tulevat uudet määräykset iso haaste

Viime vuosina Suomessa on kuljetuskaluston mitat, massat sekä muut vaatimukset muuttuneet nopeassa tahdissa. Viime kesänä voimaan astunut uusi tieliikennelaki toi uusia asetuksia kalustolle ja tänäkin vuonna moni vaatimus muuttuu.

- Kaluston valmistajien kannalta muutoksia tehdään liian nopealla tahdilla ja lyhyellä valmistaustumisajalla. Jatkuva muutos käy kalliiksi myös kuljetusyrityksille. Toki kehitystä pitää tapahtua ja tielläliikkujien turvallisuutta tulee kaikin keinoin parantaa mutta välillä tuntuu että päätöksentekijöillä ei ole oikein käsitystä käytännöstä. Teemme kuitenkin osaltamme kaikkemme että uusiin vaatimuksiin pystytään vastaamaan nopeasti, sanoo Toplift Finland Oy:n tekninen johtaja Jari Ikonen.

Tänä vuonna muuttuu ainakin vaihtolavalukitusta, kuormansidontaa ja taka-alleajosuojia koskevat määräykset. Lisäksi kuormausnosturin käyttö henkilönostoihin tullee muuttumaan 1.1.2022 alkaen. 

- Kiire tulee jälleen sillä esimerkiksi vaihtolavalukituksiin ei markkinoilla ole juurikaan uusien vaatimusten mukaan testattuja ratkaisuja, huomauttaa Ikonen. 

Yhdistelmien puskureiden osalta uuden E-säännön R58-03 mukaiset testivoimat ovat kaksinkertaiset vanhaan verrattuna. Tämä vaikuttaa puskureiden rakenteeseen ja sijoitteluun.

- Itse puskurin korkeus kasvaa ja alareuna laskee alemmas, mikä aiheuttaa ongelmia ketjupurkukalustolle ajettaessa purkupaikoille. Entistä isompi puskuri ja lyhyemmät puskurin kiinnikkeet aiheuttavat haasteen vetokytkimen sijoitteluun riittävän syvälle korin alle. Koukkulaiteyhdistelmissä tulee perävaunussa olla muutoksen takia laskettava aisaveräjä jotta perävaunun etummaista konttia pystytään käsittelemään. Kun ottaa huomioon koukkulaitekaluston pitkän käyttöiän, joutuvat kuljetusyritykset uusimaan kalustoaan, vaikka se ei vielä muuten olisikaan ajankohtaista, sanoo Ikonen.

Selkeä epäkohta on Ikosen mukaan uusissa vaatimuksissa myös siinä, että perässä kuljetettavia ajoneuvotrukkeja käsitellään jatkossa puskurimääräysten mukaan eikä kuormana kuten vaihtolavoja:

- Vaihtolavaa käsitellään kuormana ja se saa tulla 2 metriä yli auton kiinteän rakenteen (taka-ylitys). Moffet-ajoneuvotrukin pitää täyttää uudet säännön mukaiset vaatimukset mitoituksen sekä testausvoimien osalta, vaikka ajoneuvoon kytkettynä takaylitys on vain 1,3 metriä. Vaihtolava jää yleensä maasta noin 1200 mm korkeudelle, kun taas ajoneuvotrukin kiinteä osa on ollut noin 800 mm korkeudella. Uuden E-säännön tulkinnan mukaan ajoneuvotrukin perä pitäisi olla jatkossa olla korkeintaan 450 mm maasta. Tällöin vetoauton perään asennettu ajoneuvotrukki törmää vedettävän perävaunun aisaan. 

Henkilöstökorien käytössä tulossa haastava muutos

Henkilöstökorien käyttö kuormausnostureissa muuttuu 1.1.2022.

- Jatkossa kuormausnostureita ei saisi käyttää enää tilapäisinä henkilönostimina ilman että ne on hyväksytty siirrettäviä henkilönostimia koskevan standardin EN280 vaatimusten mukaisesti. Nykyään Suomessa on käytössä kansallinen asetus mikä on mahdollistanut tilapäiset henkilönostot kuormausnosturilla, johon on kiinnitetty henkilökori. Tällä hetkellä Suomessa on käytössä n. 11 000 nosturia, joissa on käytetty henkilönostokoria. Jos niitä ei jatkossa saisi käyttää, aiheutuisi siitä todella kallis investointi ja usein muu vaihtoehto esimerkiksi maastoissa tapahtuvissa henkilönostoissa on vaikea kuljetettava ja jopa turvattomampi käyttää. Tulkinta hakee kuitenkin vielä muotoaan ja aika näyttää miten käytössä olevaa kalustoa tullaan 1.1.2022 alkaen kohtelemaan, sanoo Jari Ikonen.      

28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle
14.03.2024 13.13Renault Trucksilla vahva vuosi takana - uusien autojen toimitukset kasvoivat liki viidenneksellä
14.03.2024 13.13Ruotsalaisvalmistajan raskaiden perävaunujen Trako-vetoaisoissa havaittu merkittäviä puutteita
14.03.2024 9.00MAN jatkaa itsenäisesti kulkevien kuorma-autojen kehittämistä
13.03.2024 17.00Nordic Traction Group ilmoittaa strategisesta aikeestaan siirtää telatuotanto Skotlannista Suomeen
12.03.2024 18.00Puutavaterminaalissa operoitaessa luotettavuus ja tehokkuus ratkaisee
12.03.2024 14.45MEP Elsi Katainen: Jättirekkojen rajat ylittävä liikenne sinetöitiin parlamentin kantaan
12.03.2024 13.20Kartonkitehtaan sivuvirrat viljelijöille hyötykäyttöön
12.03.2024 10.00Uusien autojen verkkokaupan pioneeri vaihtaa nimeä
12.03.2024 8.00Ennallistamisasiantuntijat: Ennallistamisasetus tavoittelee elinympäristöjen tilan parantamista laajasti
11.03.2024 18.00T. ja J. Kivioja Oy: Energia-alan kokonaispalvelua
11.03.2024 11.27Keski-Suomen maanteiden päällysteitä korjataan vuonna 2024 yhteensä 200 km tieosuudella
11.03.2024 11.11Scanian myynti ja tulos kasvoivat merkittävästi vuonna 2023 - Sähköautojen kysyntä vaimeaa
11.03.2024 10.30NDI laajentaa edullisten maatalousrenkaiden valikoimaa
11.03.2024 8.22Metsä Group palkkaa 16-17-vuotiaita kesätöihin
10.03.2024 17.00Katso video kaivukoneiden lumenveiston SM-kisoista Juupajoelta
08.03.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 200. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.03.2024 11.00Toimitusketjujen viiveet ja tilauskannan oheneminen söivät Keslan tulosta
07.03.2024 13.33Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Mönsteråsin sellutehtaalle Ruotsiin
07.03.2024 10.14MacGregorille suuri nosturitilaus VARD-laivanrakennusyhtiöltä kaapelinlaskualusprojektiin
07.03.2024 10.00Valkohäntäpeuroja ja metsäkauriita saaliiksi aiempaa vähemmän
06.03.2024 16.00Allison Transmissionilta uusi täyssähköisen 8,5-tonnin akseli
06.03.2024 9.06Suomessa lähes neljä miljoonaa ajokortillista
06.03.2024 9.00Siltojen korjaustyöt vaikuttavat liikenteeseen tulevana kesänä Vantaalla Kehä III:n ja Lahdenväylän liittymässä
06.03.2024 8.50Vianor uusiin tiloihin Seinäjoella
05.03.2024 10.10Valmet Automotiven vuosikatsaus 2023: Positiivinen liiketulos haastavassa markkinassa
05.03.2024 10.00Nauvo-Korppoon ja Vartsalan lauttaliikenteeseen luvassa parannuksia kesäkuusta alkaen
05.03.2024 9.00EU:n ennallistamisasetus on hyväksytty Euroopan parlamentissa - ajankohtaiswebinaari pureutuu asetuksen toteutukseen ja etenemiseen
04.03.2024 17.00Magni-kurottajat tekevät uuden maahantuojan voimin paluun Suomen markkinoille
04.03.2024 12.00AVS-Yhtiöt Oy siirtyy Beijer Tech:n omistukseen
04.03.2024 8.30Kaivinkoneiden lumenveiston SM-tittelit 2024 ratkaistaan ensi lauantaina 9.3. Juupajoella - lähde mukaan hienoon koko perheen tapahtumaan
04.03.2024 7.50Tilasto: Ennätysmäärä uusia yhteismetsiä perustettiin viime vuonna
03.03.2024 15.00Optimaalisella kuljetuskalustolla päästään parhaaseen tulokseen puunajossa
03.03.2024 10.00Suomen ajoneuvokanta kasvoi vuonna 2023
02.03.2024 12.10Uusi ympäristöystävällinen teräketjun voiteluaine vakuuttaa ominaisuuksillaan
01.03.2024 19.00KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.03.2024 8.49Metsähallitus avaa tontinluovutuskilpailun Kilpisjärvellä matkailuliiketoiminnan edistämiseksi
01.03.2024 8.30Keslan tilinpäätöstiedote: liikevaihto kasvoi, tulos parani
29.02.2024 9.30Kuumat ja kuivat kasvuolosuhteet sekä työvoiman heikko saatavuus puutarhaviljelyn haasteina
29.02.2024 9.20Ratatyöt hidastavat lentoaseman junayhteyksiä pk-seudulla
29.02.2024 9.11Biokaasulaitoksen maanrakennustyöt käynnistyvät Kiuruvedellä
28.02.2024 18.20Korpipojat Oy: Korpimetsien korjuuta luontoa kunnioittaen
28.02.2024 16.09Merikarvian sahan toiminta lakkaa kesäkuussa
28.02.2024 16.00AUTO 2025 palaa maaliskuussa Messukeskuksen ohjelmaan
28.02.2024 8.45MAN valmistautuu raskaan liikenteen sähköistymiseen avaamalla akkukorjaamoiden verkoston Eurooppaan
28.02.2024 8.33Suomen metsäkeskuksen sähköinen asiointipalvelu Metsään.fi uudistuu
27.02.2024 17.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
27.02.2024 13.00Metsätalouden Metka-tukien haku avautuu maaliskuun alussa
27.02.2024 9.17Metsä Group luopuu puunhankintaliiketoiminnoistaan Virossa
26.02.2024 16.44Huippumodernin sahalaitoksen tehokasta tukkien käsittelyä
26.02.2024 16.00Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan vastuullinen logistiikka takaa toimitusvarmuuden asiakkaille
26.02.2024 12.22Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
26.02.2024 12.00Muodostelmaluistelu: Suomenmestaruudet ratkaistu - Junioreissa yllätysvoittaja
26.02.2024 12.00Kansainvälinen nesteiden kuljetusyritys HOYER tilaa 165 DAF XG -vetoautoa
26.02.2024 10.15Renault jo seitsemännen kerran The Car of the Year voittaja
26.02.2024 9.12Täydellisesti uudistunut Dacia Duster ehtii kesäksi Suomeen

Näytä lisää »