AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volvo FH16 750 Wood Pro - Uutta puhtia raakapuukuljetuksiin

24.04.2021 16.20

fh1.jpg

Täysin uudistuneen Volvo Trucks kuorma-automalliston kruununjalokivi FH16 750 on nyt entistäkin tuottavampi ja parempi työpaikka kuljetusalan ammattilaisille. Kuten aikaisemminkin myös uutta mallisarjaa tarjotaan eri kuljetussuoritealojen tarpeisiin räätälöityinä Volvo Pro -konseptiautoina. 

(kuva yllä: Koeajoimme talven liukkailla keleillä uuden Volvo FH16 750 Wood Pro -konseptin puutavara-auton, missä perässä kulki 5-akselinen Jyki Ultra Low -vaunu ja nosturina Loglift 118S.)

Koeajoimme esittelyautoksi varustellun Wood Pro -puutavara-auton, missä jatkeena Jykin hiljattain markkinoille tuoma Ultra Low puutavaraperävaunu. Logliftin sähköohjatulla 118S -nosturilla täydennetty puutavarayhdistelmä tarjosi koeajossa yllätyksentöntä kyytiä, vaativissa keliolosuhteissa.

Puunajoa vuodesta 1928

Volvon kuorma-automallisto on ollut mukana puutavarankuljetuksissa aina yrityksen perustamisesta eli vuodesta 1928 alkaen. Kuten liki sata vuotta sitten myös nykyiset, uusimman sukupolven Volvot sopivat niin ominaisuuksien kuin varusteiden osalta täydellisesti raakapuukuljetuksia tarjoavien ammattilaisten vaatimuksiin. Jos tarkemmin katsotaan niin useat Volvo kuorma-autohin tarjottavista edistyksellisistä ratkaisuista kuten esimerkiksi ryömintävaihteet tai automatisoitu I-Shift vaihteisto ovat saaneet alkunsa puukuljetuasiakkaiden tarpeista.

fh32.jpg

(kuva: Ohjauspyörän takana oleva näyttö kertoo kaiken ajon kannalta tarpeellisen tiedon, kuljettajan toiveiden mukaisesti. Apunäyttö on varattu toimintojen asettamiseen ja kameranäytöksi. Useiden kameroiden yhteiskuva antaa selvän viestin tapahtumista auton ympärillä.)

Kuljettaja viihtyy

Asiakaslähtöisyys on ollut keskiössä myös uudistuneen malliston suunnittelussa. Lippulaivamalli Volvo FH16 750:n kohdalla keskityttiin tekniikan hienosäädön ohella palveluiden, turvallisuuden ja kuljettajamukavuuden kohentamiseen. Näillä osa-alueilla Volvo onnistui kiitettävin kouluarvosanoin.

Päivitetyn mallin ulkoisiin tunnusmerkkeihin lukeutuu uusi waterfall-etusäleikkö ja entistä kiilamaisemmat ajovalot, jotka ovat nyt led-toimiset. Tarkkasilmäinen saattaa huomata apumiehen puoleiseen sivupeilinvarteen sovitetun laajakulmakameran. 

Sisällä uuistukset ovat sitäkin laajemmat. Kojelauta on täysin uusi ja entistä matalampi. Kojelaudassa on nyt kaksi suurikokoista näyttöä. Näistä kuljettajan edessä oleva on varattu mittaritietojen ja lukuisten eri toimintojen näytöksi. Toimintojen ohjaus ja valinnat tapahtuvat kojelaudan keskelle nostetusta kosketusnäytöstä, tai uudistetun ja entistä ergonomisemman ohjauspyörän nappuloista. Vaihtoehtoisesti järjestelmän toimintoja voidaan ohjata myös äänikomennoilla. 

Sivunäyttö toimii myös aikaisemmin mainitun peilikameran, mutta myös muiden kameroiden näyttönä, joita voidaan liittää jopa kuusin kappalein autoon. Täysin uutta on se että kaikkien kameroiden välittämää kuvaa voidaan katsoa kootusti yhdellä kertaa. Koeajettavassa autossa on kaikkiaan viisi kameraa ja ainakin tässä kokoonpanossa sekä yhteisnäyttö että erikseen valittavissa olevat kameranäkymät pelaavat hienosti.   

Päivitettyihin kohteisiin lukeutuvat myös kuljettajan istuin ja I-Shift vaihdevipu. Lisäksi ohjauspyörän yhteyteen vietyjen vipujen, kuten moottorijarrun toiminnallisuuksia on päivitetty kuljettajien toiveiden mukaisesti.Tilava ohjaamo on kokonaisuutena toimiva ja yöpymiskelpoinen.

fh2g.jpg

(kuva: - Volvo FH16:sta ohjaamossa on nyt entistäkin mukavammat oltavat. Uusien kamerajärjestelmien ansiosta kuljettaja voi nyt ajaa entistä turvallisemmin mielin liikenteessä, ja miksei myös tukkiteillä, sanoo Volvo Trucksin tuotepäällikkö Antti Heinonen.)

Voimaa ja vääntöä

Rautajousitetun vetoauton moottorina on mallimerkinnän vihjailema 16 litrainen rivikuutonen, josta irrotetaan parhaimmillaan tehoa 750 hv ja vääntömomenttia 3550 Nm. Moottorin tuottama suunnaton teho annostellaan vetäville akseleille uusimman sukupolven I-Shift vaihteiston kautta, jossa on peräti kaksi ryömintävaihdetta liikkeellelähtöjä ja maastoajoa sujuvoittamassa. Ryömintä sujuu myös taakse päin ajettaessa. Tässä tridem-alustaisessa autossa vetävä teli on toteutettu napaperäisin akselein. Mallipäivityksen myötä Volvo FH16:sta saa puutavara-autona myös akseliperäisenä 100 tonnin telillä; tätä vaih- toehtoa suositellaan mielummin siirtoautoihin, kuin pinolta puita noutaviin autoihin. 

fh6.jpg

(kuva: Esittely-yhdistelmässä oli nosturina uusi suorapuominen Loglift 118S missä ulottuvuutta 9,6 metriä. Viihtyisässä ohjaamossa nosturin käyttö tapahtuu sähköohjauksella ja kattavaan varusteluun kuuluu mm. Webasto lämmitin.)

fh7.jpg

(kuva: - Ja nosturille annetaan 2 vuoden takuu, lisää Hiab myyjä Janna Wolin.)

Koeajo tehtiin todella liukkaissa olosuhteissa

Koeajorupeama osui ilmaston ja sijannin puolesta ehkä vuoden haastavimpaan päivään. Kaikkien Vantaan Volvo Truck Centerin ympäristön ja tarkemmin koko Etelä-Suomen teiden ollessa umpijäässä ja lumisateen liukastamia. Ryömintävaihteiden ansiosta reilun 66 tonnin kokonaispainoon kuormattu yhdistelmä saatiin ansiokkaasti liikenteeseen ja ajossa apua saatiin Volvo VDS -ohjauksesta. Matkavauhdin tavoitteluun vallitseva liukkaus tarjosi muutakin ohjelmaa. Vetopidon puute toppasi tuon tuostakin yhdistelmän menohaluja, mikä ilmeni mittaristossa luistonestojärjestelmän merkkivalona. Koeajopäivä ei selvästikkään ollut se päivä kun harjoitellaan mäkilähtöjä.

Matalaksi tehdyn kuorman ja oikein mitoitetun Jyki Ultra Low -perävaunun ansiosta Volvo Wood Pro -yhdistelmä kulkee tasapainoisesti ja yllätyksettömästi maantiellä ja taajamassa. Kun mahdollisuus kerran valintaan oli suotu, niin jään kirkastamille pikkuteille ei tällä reissulla väkisin hakeuduttu. 

Vaativa keli antoi hyvät lähtökohdat uudistuneen ennakoivan vakionopeuden säätimen ja päivittyneen I-See mäkitutkan kokeiluun. Ja asiallisesti ja ilman moitteen sanaa nekin toimivat.

Polttoaineenkulutuksista on tällaisten lyhytkestoisten tutustumisajojen yhteydessä turha puhua. Mittaus vaatisi sekä auton että nosturin pidempiaikaista käyttöä, mihin nyt ei ollut mahdollisuutta.

Uudistunut Volvo FH16 750 täyttää onnistuneesti valmistajan lupaukset paremmasta kuljettajamukavuudesta ja käytettävyydestä sekä kohentuneesta turvallisuudesta. Runsaan kameravarustuksen ansiosta kuljettajan paikalta näkee erinomaisesti myös aikaisemmin katveissa oleviin kohtiin auton ja yhdistelmän ympärillä.

Ajoon valmis ratkaisu

Volvon konseptiautot ovat saavuttaneet vuosien saatossa vahvan kannatuksen Suomalaisten asiakkaiden puolella. Ja vaikka valmiista mallista on kyse, niin monet yksityiskohdat ovat silti asiakkaiden toiveiden mukaisesti muutettavissa.

- Wood Pro puutavara-auto toimitetaan ajovalmiina tehtaalta Alucarin puutavaravarustein ja nosturin sähköt ja hydrauliikat valmiiksi auton perään saakka vedettyinä. Wood Pro onkin asiakkaalle vaivaton valinta: ei tarvita kuin nosturi perään ja auto on valmis töihin, sanoo Volvo Trucksin tuotepäällikkö Antti Heinonen.

fh4.jpg

(kuva: 5-akselisella matalarakenteisella Jyki Ultra Low -kärryllä on mittaa 10,7 metriä - runkokorkeus on etupäässä 1030 mm ja takapäässä 970 mm. 20-pyöräisen vaunun kaikki akselit ovat BPW Eco Plus 3:ia 9 tonnin kantavuudella. Näistä 2. on kevennyksellä ja 4. ja 5. nousevia, sillä erotuksella että 5. nousee kuormattuna vain alle 10 km/h nopeudessa.)

Ultra Low perävaunu

Nyt koeajettava Volvo ja sen perässä vakaasti kulkeva Jyki Ultra Low ovat parhaillaan mukana maahantuojan koko maan kattavalla koeajokiertueella. Vasta reilun vuoden verran tuotannossa ollut Ultra Low on saanut Jykin myyjän Ville Reautiaisen mukaan positiivisen vastaan oton asiakaskunnassa. Ultra Lown vanavedessä Jyki on myös tuonut tarjolle laajennettavan telematiikkapalvelun, joka on valmistajalle täysin uusi palvelukonsepti:

- Ultra Low on nimensä mukaisesti erittäin matala, mutta tilava. Pankkokorkeus on näillä Alucarin tolpilla 335 cm, eli kuormatilaa on korkeussuunnassa 10 cm perinteistä kärryä enemmän. Tähän on päästy keularakennetta madaltamalla ja ajokorkeutta tiputtamalla sekä rengaskokomuutoksella. Tässä kärryssä on 265/70-19,5 renkaat. Vaihtoehtoisesti renkaat voivat olla kokoa 275/70-22,5 Maastoajoa varten ilmajousitetussa kär- ryssä on erityinen ja nappulasta kytkettävä Off-Road ajotila mikä nostaa jousitusta 60 mm. 

Jyki Ultra Low kärryn runkokorkeus on etupäässä 1030 mm ja takapäässä 970 mm. Uusi rakenne nostaa hieman kärryn omamassaa.

- Käytännössä äärimmäisen vähän. Ultra Low on tasan yhtä tukeva ja kestävä kuin kaikki muutkin Jykiläiset. Tukevuuden saavuttamiseksi kärryn rakennetta on vahvistettu kriittisistä kohdin ja siksi omapaino on 7860 kg, mikä on varsin kohtuullinen lukema, ilmoittaa Rautiainen.

fh5.jpg

(kuva: - Uusi erittäin matala Jyki Ultra Low -perävaunu mahdollistaa suuremman kuormatilan sekä tarjoaa alhaisemman painopisteen tuomat edut kuten paremman tasapainon, sanoo Jykin myyjä Ville Rautiainen.)

Rautiainen kertoo ensimmäisten kärryjen olleen ajossa jo pian kaksi vuotta ja kokemukset ovat olleet erittäin hyviä:

- Kestävyyden kanssa ei ole ollut harmeja ja mitä kuormaukseen tulee, niin kuivan puun aikaan on saatu tehtyä maksimikuormia. Ultra Low vastaa hyvin asiakkaidemme tarpeisiin ajaa maksimikuormia mahdollisimman matalalla ja tasapainoisella kärryllä.

Aikaisemmin mainittu perävaunun telematiikka on jatkumoa autoista tuttuun teknologiaan. 

- Aluksi tarjoamme asiakkaille jarrupalojen kulumista seuraavan järjestelmän, joka tekee hälytyksen esimerkiksi jarrusatulan liikkumattomuudesta ohjaamoon ja jos kuljettaja ei jostain syystä reagoi tieto välittyy vaikkapa suoraan huoltoon tai muuhun asiakkaan valitsemaan paikkaan, mistä tieto saadaan välitettyä ohjaamoon. Huolto voi myös kerätyn tiedon pohjalta varoitella hyvissä ajoin asiakasta jarrupalojen vaihtotarpeesta yms. Järjestelmää kehitetään jatkuvasti asiakaslähtöisesti eli Jykin puolelta uutta on odotettavissa pitkin vuotta. Jo tehtyihin palvelun kehitysaskeleisiin lukeutuvat Jyvin entistäkin vahvempi panostus jälkimarkkinaan sekä huoltopalveluihin, kuten katsastuspalveluun, jota tarjoamme nyt korjaamollamme raskaalle kalustolle kertoilee perävaunumyyjä Ville Rautiainen.     

28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle
14.03.2024 13.13Renault Trucksilla vahva vuosi takana - uusien autojen toimitukset kasvoivat liki viidenneksellä
14.03.2024 13.13Ruotsalaisvalmistajan raskaiden perävaunujen Trako-vetoaisoissa havaittu merkittäviä puutteita
14.03.2024 9.00MAN jatkaa itsenäisesti kulkevien kuorma-autojen kehittämistä
13.03.2024 17.00Nordic Traction Group ilmoittaa strategisesta aikeestaan siirtää telatuotanto Skotlannista Suomeen
12.03.2024 18.00Puutavaterminaalissa operoitaessa luotettavuus ja tehokkuus ratkaisee
12.03.2024 14.45MEP Elsi Katainen: Jättirekkojen rajat ylittävä liikenne sinetöitiin parlamentin kantaan
12.03.2024 13.20Kartonkitehtaan sivuvirrat viljelijöille hyötykäyttöön
12.03.2024 10.00Uusien autojen verkkokaupan pioneeri vaihtaa nimeä
12.03.2024 8.00Ennallistamisasiantuntijat: Ennallistamisasetus tavoittelee elinympäristöjen tilan parantamista laajasti
11.03.2024 18.00T. ja J. Kivioja Oy: Energia-alan kokonaispalvelua
11.03.2024 11.27Keski-Suomen maanteiden päällysteitä korjataan vuonna 2024 yhteensä 200 km tieosuudella
11.03.2024 11.11Scanian myynti ja tulos kasvoivat merkittävästi vuonna 2023 - Sähköautojen kysyntä vaimeaa
11.03.2024 10.30NDI laajentaa edullisten maatalousrenkaiden valikoimaa
11.03.2024 8.22Metsä Group palkkaa 16-17-vuotiaita kesätöihin
10.03.2024 17.00Katso video kaivukoneiden lumenveiston SM-kisoista Juupajoelta
08.03.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 200. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.03.2024 11.00Toimitusketjujen viiveet ja tilauskannan oheneminen söivät Keslan tulosta
07.03.2024 13.33Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Mönsteråsin sellutehtaalle Ruotsiin
07.03.2024 10.14MacGregorille suuri nosturitilaus VARD-laivanrakennusyhtiöltä kaapelinlaskualusprojektiin
07.03.2024 10.00Valkohäntäpeuroja ja metsäkauriita saaliiksi aiempaa vähemmän
06.03.2024 16.00Allison Transmissionilta uusi täyssähköisen 8,5-tonnin akseli
06.03.2024 9.06Suomessa lähes neljä miljoonaa ajokortillista
06.03.2024 9.00Siltojen korjaustyöt vaikuttavat liikenteeseen tulevana kesänä Vantaalla Kehä III:n ja Lahdenväylän liittymässä
06.03.2024 8.50Vianor uusiin tiloihin Seinäjoella
05.03.2024 10.10Valmet Automotiven vuosikatsaus 2023: Positiivinen liiketulos haastavassa markkinassa
05.03.2024 10.00Nauvo-Korppoon ja Vartsalan lauttaliikenteeseen luvassa parannuksia kesäkuusta alkaen
05.03.2024 9.00EU:n ennallistamisasetus on hyväksytty Euroopan parlamentissa - ajankohtaiswebinaari pureutuu asetuksen toteutukseen ja etenemiseen
04.03.2024 17.00Magni-kurottajat tekevät uuden maahantuojan voimin paluun Suomen markkinoille
04.03.2024 12.00AVS-Yhtiöt Oy siirtyy Beijer Tech:n omistukseen
04.03.2024 8.30Kaivinkoneiden lumenveiston SM-tittelit 2024 ratkaistaan ensi lauantaina 9.3. Juupajoella - lähde mukaan hienoon koko perheen tapahtumaan
04.03.2024 7.50Tilasto: Ennätysmäärä uusia yhteismetsiä perustettiin viime vuonna
03.03.2024 15.00Optimaalisella kuljetuskalustolla päästään parhaaseen tulokseen puunajossa
03.03.2024 10.00Suomen ajoneuvokanta kasvoi vuonna 2023
02.03.2024 12.10Uusi ympäristöystävällinen teräketjun voiteluaine vakuuttaa ominaisuuksillaan
01.03.2024 19.00KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.03.2024 8.49Metsähallitus avaa tontinluovutuskilpailun Kilpisjärvellä matkailuliiketoiminnan edistämiseksi
01.03.2024 8.30Keslan tilinpäätöstiedote: liikevaihto kasvoi, tulos parani
29.02.2024 9.30Kuumat ja kuivat kasvuolosuhteet sekä työvoiman heikko saatavuus puutarhaviljelyn haasteina
29.02.2024 9.20Ratatyöt hidastavat lentoaseman junayhteyksiä pk-seudulla
29.02.2024 9.11Biokaasulaitoksen maanrakennustyöt käynnistyvät Kiuruvedellä
28.02.2024 18.20Korpipojat Oy: Korpimetsien korjuuta luontoa kunnioittaen
28.02.2024 16.09Merikarvian sahan toiminta lakkaa kesäkuussa
28.02.2024 16.00AUTO 2025 palaa maaliskuussa Messukeskuksen ohjelmaan
28.02.2024 8.45MAN valmistautuu raskaan liikenteen sähköistymiseen avaamalla akkukorjaamoiden verkoston Eurooppaan
28.02.2024 8.33Suomen metsäkeskuksen sähköinen asiointipalvelu Metsään.fi uudistuu
27.02.2024 17.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
27.02.2024 13.00Metsätalouden Metka-tukien haku avautuu maaliskuun alussa
27.02.2024 9.17Metsä Group luopuu puunhankintaliiketoiminnoistaan Virossa
26.02.2024 16.44Huippumodernin sahalaitoksen tehokasta tukkien käsittelyä
26.02.2024 16.00Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan vastuullinen logistiikka takaa toimitusvarmuuden asiakkaille
26.02.2024 12.22Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
26.02.2024 12.00Muodostelmaluistelu: Suomenmestaruudet ratkaistu - Junioreissa yllätysvoittaja
26.02.2024 12.00Kansainvälinen nesteiden kuljetusyritys HOYER tilaa 165 DAF XG -vetoautoa
26.02.2024 10.15Renault jo seitsemännen kerran The Car of the Year voittaja
26.02.2024 9.12Täydellisesti uudistunut Dacia Duster ehtii kesäksi Suomeen

Näytä lisää »