Kuljetus V. Hirvonen Oy: Puunajoa tähtikeulalla yli puoli vuosisataa

05.04.2021 12.00

mese13.jpg

Kuljetus V. Hirvonen Oy:lle valmistui vuodenvaihteessa uusi Mercedes-Benz Arocs 3263 puutavara-auto, minkä päällerakenteet valmisti ProTruck Joensuu.

(kuva yllä: Kuljetus V. Hirvonen Oy:n uusi Mercedes-Benz Arocs 3263 puutavara-auto purki kuormaa Kiteen juna-asemalla tammikuun pakkasissa. Kesla 2114ZT nosturilla. Auton päällirakenteet ovat uutta Pro Truck Joensuun käsialaa.)

Kuljetus V. Hirvosen puunajon historia alkoi 1950-luvun puolivälissä Kiteellä, jolloin Erkki Hirvonen aloitti kuljetusyrittämisen - toki siihen aikaan kuljetettiin kuorma-autolla paljon muutakin. Alussa puuta ajettiin Ahlströmille, sitten Tehdaspuulle ja UPM Kymmenelle - tänä päivänä hyvä yhteistyö jatkuu UPM:n Keski- Karjalan alueella. 

- Itse olin puunajossa mukana tietenkin jo pikkupojasta. Vuonna 1997 jatkoin isän liiketoimintaa yhdessä lankomiehen Pekka Kojon kanssa, jonka sitten lunastin pois vuonna 2014 ja nykyisellä nimellä on toimittu kol- misen vuotta, kertoilee kuljetusyrittäjä Vesa Hirvonen

kitee3.jpg

(kuva: Ensimmäinen Mercedes-Benz kuorma-auto tuli Hirvosille 60-luvun loppupuolella ja siitä lähtien on puuta ajettu tähtikeulalla - jo yli 50 vuotta yhtä soittoa.)

Yli 50 vuotta puunajoa Mercedes-Benzillä

Ensimmäinen Mercedes-Benz kuorma-auto tuli Hirvosille 60-luvun loppupuolella.

- Olemme olleet aina yhden auton kuljetusyritys joten Mercedes-Benzillä on ajettu jo yli 50 vuotta yhtä soittoa. Oman yrittäjäurani aikana olen ostanut seitsemän uutta tähtikeulaista puutavara-autoa. Parista viimeisestä Arocsista on kaupat tehty hyvässä hengessä Veho Kuopion Jukka Pulkkisen kanssa, toteaa Hirvonen. 

kitee2.jpg

(kuva: Hydraulinen nosturi muutti puunajon tehokkuuden ja työturvallisuuden uudelle tasolle. Kuvassa tehdään erillisellä lastausautolla kuormaa kuljetusautoon talvimaisemissa 70-luvun alkupuolella - molemmat tietenkin Mercedes-Benzejä.)

Auton vaihtoväliksi on muodostunut noin kolme vuotta, jonka aikana mittariin kertyy lähes puoli miljoonaa kilometriä. 

- Ajamme kolmessa vuorossa kolmen miehen voimalla - itseni lisäksi rattia kääntävät Harri Toivanen ja Arto Hasunen. Puuta kuljetetaan lyhyttä siirtoa metsästä Kiteen juna-asemalle ja Puhokselle uittovarastoon, mistä niitä aletaan ajamaan keväällä järveen. Joskus harvoin käymme pidemmällä keikalla viemässä koivutukkia UPM:n Joensuun ja Savonlinnan vaneritehtaille. Ajomatkat ovatkin keskimäärin vain 30-40  kilometrin luokkaa suuntaansa ja keskinopeus noin 30 km/h tienoilla. Silti vuodessa kilometrejä kertyy autoon lähes 150 000 kilometriä ja käyttötunteja suhteessa paljon enemmän, sillä kuormat tehdään ja puretaan nosturilla, sanoo Hirvonen. 

kitee1.jpg

(kuva: Kuljetus E. Hirvosen ensimmäisiä Mercedes-Benz puutavara-autoja muisteltiin jo 80-luvun puolivälissä Alukarikka-lehdessä. Paljon on autot niistä ajoista kehittyneet mutta monet perusasiat ovat pysyneet samoina.)

Polttoainetaloudellisesti

Uusi 2+2 akselirakenteinen 630 hevosvoimainen Arocs on osoittautunut heti startista edellistä mallia polttoainetaloudellisemmaksi.

- Vaikka auto on vielä uuden kankea ja ajomme on lyhyttä siirtoa mäkisessä maastossa, niin 15 000 kilometrin keskikulutus on ollut 69,4 litraa satasella. Se on hyvä lukema 76 tonnin kokonaismassalla lumisissa olosuhteissa talvirenkailla ja -dieselillä ajettaessa, kommentoi Hirvonen.

Kehitys menee eteenpäin

Vesa Hirvonen ja haastatteluhetkellä uuden auton ratissa ollut kuljettaja Arto Hasunen toteavat kehityksen kulkeneen jälleen eteenpäin:

- Olihan se aluksi outoa kun perinteisiä peilejä ei enää ollut mutta nyt kun kamerapeileihin alkaa tottua niin ne ovat tosi hyvät. Ohjaamon sisällä olevat isot näytöt ovat aina puhtaat vaikka taivaalta sataa mitä eikä kameroidenkaan kanssa ole ollut ongelmia lumimyräkässä kovilla pakkaskeleillä. Perinteinen analoginen mittaristo on korvattu digitaalisella näytöllä, mikä on tosi selkeä ja helppo käyttää. Muita uudistuksia on Powershift 3 -vaihdeautomatiikkaan tullut ECO-alue - usein kuitenkin käytämme vaihteistoa manuaalisesti lyhyillä ajopätkillä haastavissa maasto-olosuhteissa. Maastossa Arocs on kuin kotonaan sillä maavaraa on riittävästi ja keula riittävän korkealla niin että se ei ota osumia kantoihin tai kiviin.

mese43.jpg

(kuva: Kuljetus V. Hirvosen kuljettaja Harri Toivanen kehuu uutta Mercedes-Benz Arocsia aiempaakin mallia paremmaksi: - Kehitys on mennyt taas monessa asiassa eteenpäin.)

Toimivat huoltopalvelut kaiken perusta

Erittäin merkittävässä roolissa pitkässä Mercedes-Benz historiassa on Hirvosen mukaan toimivat huoltopalvelut:

- Alueellamme virallisena Mercedeksen merkkihuoltona toimiva Karjalan Yhdistelmäjarrut on aivan loistava talo ja Tolosenmäellä asiakasta palvellaan. Tähän uuteen autoon valitsimme Select -huoltosopimuksen mikä kattaa perushuoltojen lisäksi voimansiirron huollot kolmen vuoden ajan.

mese33.jpg

(kuva: Kuljetus V. Hirvonen on tyytyväinen väkivahvaan 14 tonnimetriseen Keslan keskitolppa-Z nosturiin ja sähköohjaukseen, mikä ansiosta kuljettajien olkapäät ja kyynärpäät eivät tule kipeäksi.)

Z-mallin nosturi sähköohjauksella

Jos oli Hirvoselle auton merkki itsestään selvä asia uutta investointia mietittäessä niin oli nosturinkin.

- Kotimaiset Keslan nosturit valmistetaan Joensuussa ja niitä meillä on ollut todella pitkään; jo aikanaan Forestereita. Kaupat uudesta Kesla 2114ZT nosturista tehteen Kongan Konepajan Petri Lievosen kanssa, jonka kanssa on kätelty monta uutta nosturia. Aikanaan ostimme Petriltä myös Mercedes-Benz autoja silloin kun hän oli Vehon palveluksessa ja isäni teki autokauppoja sitä ennen Petrin isän Martin kanssa joten luottamus on pelannut vuosikymmeniä, kertoo Hirvonen.

Keskitolppainen Z-mallin nosturi taittuu kätevästi auton perään mistä on Hirvosen mukaan paljon hyötyä:

- Kun ajetaan lyhyttä siirtoa ja kuormataan jatkuvasti niin Keslan Z-mallin nosturi on kätevä taitella auton perään. Ja kun nosturin puomille ei tarvi jättää nuppikuormaan lovetusta niin puita mahtuu enemmän kyytiin. Z-nosturi lisää myös turvallisuutta kun uittoon tai tehtaalle ajettaessa nosturia ei tarvitse siirrellä purkukoneen edestä jol- loin nosturiin hyppiminen vähenee. Kuormaamisessa 14 tonnimetrin Kesla on väkivahva joten mättämisessä pitääkin olla järki päässä että auton rakenteet kestää. Keslan IQAN -sähköohjaukseen siirryimme jo edellisessä nosturissa ja se oli todella viisas päätös; enää ei ole olkapäät ja kyynärpäät olleet kipeät.

Jatkokärrystä edelleen hyötyä

Kuljetus V. Hirvosen Mercedeksen perässä kulkee 5-akselinen Weckmanin jatkovaunu.

- Weckmania on hinattu vuodesta 1997 lähtien - välissä oli yksi Jyki mutta sitten palattiin Heinolan laatuun. Kun yhdistelmät ovat kasvaneet niin jatkovaunusta on hyötyä ahtaissa paikoissa sompaillessa ja tiukoista liittymistä päätielle ajettaessa, sanoo Hirvonen.

mese23.jpg

(kuva: Erikoisteräksinen ProVaruste -runkorakenne kiinnitetään autoon pulttaamalla ilman hitsaamista. Sisäpuolinen nosturiteline ja karkaistusta alumiinista tehty etusermi ovat myös Pro Truck Joensuun valmistusta.)

Uusi Pro Varuste on laadukas päällirakenne

Uuden auton päällirakenteessa Vesa Hirvonen päätyi täysin uuteen Pro Varuste -tuotteeseen. 

pro4.jpg(kuva: Paljon kuormattaessa öljyn liiallisen lämpenemisen estävä hydrauliikan lauhdutin asennettiin suojaan etusermin taakse samoin kuin Kovin sermisäiliö.)

- Vaikka kyseessä olikin Pro Truck Joensuun ensimmäinen puutavara-auton päällerakenne niin työn laatu on todella laadukasta. Erikoisteräksinen runko on kevyt ja luja - kiinnitys on tehty auton runkoon pulttaamalla ilman hitsaamista. Myös sisäpuolinen, hydraulisella kiristimellä varustettu nosturiteline on onnistunut. Pankoiksi valitsimme Terminator XXL:t joissa on suuri kuormatila. Hydrauliikka on suunniteltu toimivaksi ja sen sydän on HAWE V60N 130 säätötilavuuspumppu. Järjestelmään asennettiin myös lauhdutin suojaan etusermin taakse, mikä estää öljyjen lämpenemisen kesällä sillä kuormaamme todella paljon. Ensimmäinen Pro Varuste päällerakenne joutuukin meidän mättämisessä todelliseen kestotestiin mutta uskoisin että se kestää, toteaa Hirvonen.  

16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle

Näytä lisää »