Nissanin suosikkimalli Qashqai uudistuu

18.02.2021 14.00

Qashqai2021_3.png

Nissan tuo markkinoille täysin uuden, kolmannen sukupolven Nissan Qashqain. Qashqaita on myyty yli kolme miljoonaa kappaletta siitä lähtien, kun se esiteltiin vuonna 2007.

Näissä uuden sukupolven autoissa on noudatettu edeltävien mallien pääperiaatteita, eli voimakasta muotoilua, käytännöllisiä voimalinjoja ja tilankäyttöä sekä ylemmästä segmentistä tuttua laadukkuutta ja ajettavuutta. Uusi Alliance CMF-C-alusta edustaa korkealuokkaista suunnittelua, innovatiivisuutta sekä edistyksellistä teknologiaa. Täysin uusi Qashqai nostaa riman c-crossover-segmentissä taas aivan uudelle tasolle. 

Kuten edeltäjänsäkin, täysin uusi Qashqai on lontoolaisen Nissan Design Europe -tiimin suunnittelema ja sen teknisestä kehitystyöstä vastaa Nissan Technical Centre Europe Bedfordshiren Cranfieldissä. 

“Täysin uuden Qashqain suunnittelussa ja kehitystyössä oli lähtökohtana tarkka analyysi kokemuksistamme Qashqain nykyisten asiakkaiden kanssa viimeisten 13 vuoden ajalta. Näin olemme saaneet selville heidän tarpeensa ja erityisesti ne ominaisuudet, joita he arvostavat ja joihin he luottavat autonsa päivittäisessä käytössä” kertoo Marco Fioravanti.

CMF-C-alusta

Uusi CMF-C-alusta edustaa huippumodernia rakennetta ja teknologiaa. Insinöörit ovat pyrkineet säilyttämään Qashqain tutut mittasuhteet, vaikka uusi malli onkin tilavampi. Täysin uuden Qashqai-mallin rakenteissa on käytetty 50 % enemmän ultralujuusterästä. Näin korista on saatu tällä hetkellä markkinoilla olevaa mallia kevyempi, mutta 40 % jäykempi. Tämä tekee ajamisesta entistä mukavampaa ja ajotuntumasta herkemmän. Auton painoa on pyritty keventämään kaikista mahdollisista paikoista. Jopa takaluukku on nyt tehty komposiittimateriaalista, joka vähentää painoa 2,6 kg. Etu- ja takaovet, etulokasuojat ja konepelti on nyt valmistettu alumiinista. Tämä vähentää painoa yhteensä 21 kg. Tämä uudistus vaikuttaa myös turvallisuuteen. Uusi rakenne nimittäin sitoo energiaa onnettomuustilanteessa entistä tehokkaammin. 

Qashqai2021_1.png

Uudistettu jousitus ja ohjaus

Täysin uusi Qashqai tarjoaa edelleen tutun palkitsevan ajokokemuksen. Matkustamo on hienostunut ja tilava, mutta ajaminen on miellyttävää mutkaisillakin teillä. Uusi alusta tarjoaa ylemmistä autosegmenteistä tutun jäykkyyden, ja parantaa ohjauksen herkkyyttä ja jämäkkyyttä. Autossa on MacPherson-joustintuet edessä sekä 4-veto malleissa sekä 20” vanteilla varustettujen mallien yhteydessä takana multi-link monivarsituenta.  

Muissa malleissa on takana yhdystukiakseli joka suodattaa iskuja ja vähentää rengasmelua, jotta ajaminen olisi miellyttävää ja hiljaista kaikilla tienpinnoilla. Rengasmelun vaimennuksessa on onnistuttu loistavasti, mukavuuden ja dynaamisen ajotuntuman yhdistäminen on luokkansa parasta. 

David Moss, Region Senior Vice President Research and Development, Africa, Middle East, India, Europe and Oceania (AMIEO): ”Suunnittelutiimimme on tehnyt vertailua erilaisiin C-segmentin hatchback-malleihin sekä luokkansa suoriin kilpailijoihin ja saavuttanut tuhansien ajokilometrimäärien ja Euroopassa tehtyjen testausten jälkeen ajomukavuuden ja käsiteltävyyden välille tasapainon, joka tekee autolla ajamisesta erittäin nautinnollista.”

Tehokuutta innovaatioilla

Täysin uusi Qashqai on osa Nissanin laajempaa pyrkimystä sähköistettyjenvoimalinjojen käytön lisäämiseen. Asiakkaille on tarjolla kaksi mahdollista voimalinjavaihtoehtoa: joustava ja tehokas 1,3-litraisen bensiinimoottori varustettuna kevythybridijärjestelmällä sekä Nissanin innovatiivinen e-POWER-järjestelmä, joka tarjoaa Qashqai-malliin välittömän ja lineaarisen sähköautoista tutun kiihtyvyyden ilman huolta toimintamatkasta.

e-POWER-järjestelmä

Täysin uusi Qashqai edustaa Nissanin älykkäiden innovaatioiden visiota parhaimmillaan. Kutsumme sitä nimellä ”Nissan Intelligent Mobility”. Sen myötä Nissanin innovatiivinen e‑POWER-järjestelmä tuodaan ensi kertaa Eurooppaan. e-POWER-järjestelmä on Nissanin uniikki innovaatio. Se tarjoaa sähköautomaisen ajokokemuksen. Järjestelmään kuuluu LEAFfistä tuttu sähkömoottori sekä voimansiirto, joka on integroitu bensiinimoottorin. Tavallisissa hybridijärjestelmissä pyöriä pyöritetään sähkömoottorilla ja bensiinimoottorilla. e-POWER-järjestelmässä bensiinimoottoria ei ole kytketty vetäviin pyöriin. Se ainoastaan lataa akkua. Lisäksi moottori toimii auton tehonlähteenä pelkän akun sijaan, toisin kuin täys-sähköautoissa. [e-POWER-järjestelmän täydelliset tekniset tiedot julkistetaan lähempänä lanseerauspäivää.]

Tärkein ero tavallisiin hybridimalleihin verrattuna on se, että sähkömoottori on saman kokoinen kuin täys-sähköautoissa. Tämän ansiosta kiihtyvyys on välitön ja herkkä, mistä sähköautojen käyttäjät kovasti pitävät. Polttomottori lataa akustoa, mutta se voi välittää sähköä myös suoraan moottorille tehon lisäämiseksi. Moottori toimii optimaalisella kierroslukualueella, mikä mahdollistaa erinomaisen  polttoainetaloudellisuuden. Lisäksi se on säädetty mahdollisimman hiljaiseksi ja tuottamaan luonnollisen ja hyvän tuntuman kiihdytettäessä.

Päivitetty kuljettajaa avustava ProPILOT-järjestelmä

Täysin uudessa Qashqaissa tulee olemaan seuraavan sukupolven ProPILOT-järjestelmä, joka avustaa kuljettajaa entistäkin monipuolisemmin erilaisissa tilanteissa. Järjestelmää kutsutaan nimellä ”ProPILOT with Navi-link” (ProPILOT Navi-link toiminnolla) ja se on suunniteltu vähentämään kuljettajan väsymystä ja stressiä. Sen käyttö on erittäin intuitiivista.

Täysin uuden Nissan Qashqain päivitetty järjestelmä osaa nyt sopeuttaa ajonopeuden ulkoisten olosuhteiden mukaan: kun auto siirtyy maantiellä alemman nopeusrajoituksen alueelle, järjestelmä osaa lukea liikennemerkkejä ja huomioida navigointijärjestelmän nopeusrajoitustietoja sekä esimerkiksi tieto liittymistä ja tiukoista mutkista hidastaakseen Qashqain ajonopeuden sopivaksi, jolloin kuljettajan ei tarvitse säätää vakionopeussäätimen nopeutta manuaalisesti. Lisäksi Navi-linkillä varustettu ProPILOT voi nyt olla tiedonsiirtoyhteydessä Qashqain kuolleen kulman tutka-antureiden kanssa ja auttaa ohjausliikkeiden korjaamisessa, mikäli kaistaa ollaan vaihtamassa toisen ajoneuvon ollessa kuolleessa kulmassa.

Älykkäät LED-ajovalot

Nissanin insinöörit ovat suunnitelleet uutta Qashqai-mallia varten kehittyneen ajovalojärjestelmän, joka sopeuttaa valokeilan muodon tieolosuhteiden ja muiden tielläliikkujien mukaan. Valokeila on jaettu 12 erilliseen osaan, jotka poistuvat valikoidusti käytöstä, kun havaitaan vastaan tuleva auto. Tämän innovaation ansiosta voidaan käyttää kirkkaampaa, pidemmälle ulottuvaa ja leveämpää valokeilaa, mutta sen muotoa voidaan muuttaa tehokkaasti, jotta vastaan tulevat tielläliikkujat eivät häikäisty.

Qashqai2021_2.png

TEKNISET TIEDOT*

1.3-bensiiniKevythybridi e-POWER(1.5-bensiini)
6MT Xtronic
2WD 2WD/4WD 2WD
Teho  HP (kW) 138 (103) 156 (116) 188 (140)
Vääntö Nm 240 270 330
Veto 2WD 2WD / 4WD 2WD
       Pituus mm 4425 (+35)
Korkeus mm 1635 (+10)
Leveys mm 1838 (+32)
Akseliväli mm 2666 (+20)

*subject to homologation###

Qashqai: crossover-mallien edelläkävijä

Kun Qashqai julkistettiin vuonna 2007, ei mitään vastaavaa oltu ennen nähty.

Istuimet olivat hieman tavallista korkeammalla, jolloin näkyvyys parani, mutta auton hiilijalanjälki oli kuitenkin sama kuin C-segmentin hatchback-malleissa. Mallin bensiini- ja dieselmoottorivaihtoehdot olivat taloudellisia ja tehokkaita, mutta saatavilla oli myös nelivetoinen versio niille, jotka tarvitsivat ominaisuuksia vaativiin olosuhteisiin. Mallissa yhdistyivät loistavasti hatchback-mallin kompaktius sekä perinteisistä nelivetomalleista tuttu jykevyys ja korkeammalla olevien istuinten tarjoama parempi näkyvyys ilman nelivetoautojen haittoja: suurta kokoa, painoa tai kulutusta. Näin se tarjosi molempien autoluokkien parhaat puolet ja madalsi kynnystä katumaasturin hankkimiseen.

Tähän mennessä Qashqai-autoja on myyty Euroopassa yli kolme miljoonaa ja maailmanlaajuisesti yli viisi miljoonaa kappaletta.

Nykyisellä Qashqai-mallilla on tällä hetkellä 26 suoraa kilpailijaaQashqai oli tämän autotyypin edelläkävijä. Nykyisin kyseessä on oma segmenttinsä, joka kasvaa voimakkaasti vuosittain. Tullessaan markkinoille vuonna 2021 täysin uusi Qashqai tulee jälleen nostamaan rimaa ja asettamaan segmentille uudet standardit säväyttävällä muotoilullaan, mukavuudellaan, hienostuneisuudellaan, tehokkuudellaan ja käytännöllisellä tekniikallaan.

”Nissan on ensimmäinen merkki, joka tuo kompaktin crossover-mallinsa kolmannen sukupolven markkinoille. Nissanilla on ainutlaatuinen kokemus, asiantuntemus ja asiakassuhteet, joita olemme rakentaneet ensimmäisen Qashqai-mallin julkistamisesta lähtien, joten olemme uniikissa asemassa vahvistaaksemme täysin uudella Qashqai-mallilla asemaamme Euroopan suosituimpana crossover-valmistajana. Uuden mallin tavoitteena on parantaa asiakkaidemme ajo- ja omistajuuskokemusta elegantilla ja dynaamisella muotoilulla sekä innovatiivisella ja käytännöllisellä teknologialla tarjoten samalla erinomaista tehokkuutta,” kertoi Marco Fioravanti.

18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen

Näytä lisää »