Tavaraviennin arvo laski ja kauppataseen alijäämä kasvoi

08.02.2021 9.34

tulli.png

Suomen tavaraviennin arvo laski 11,9 prosenttia vuonna 2020 Tullin ennakkotietojen mukaan. Vienti oli arvoltaan 57,3 miljardia euroa. Tuonnin arvo väheni 9,9 prosenttia. Tavaratuonti oli arvoltaan lähes 59,4 miljardia euroa. Edellisvuonna 2019 vienti kasvoi 2,2 prosenttia, mutta tuonti laski 1,1 prosenttia. Vuonna 2018 sekä vienti että tuonti nousivat 6,6 prosenttia.  

Neljänneksittäin tarkasteltuna vienti laski eniten vuoden 2020 toisella neljänneksellä, 21,6 prosenttia, ensimmäisellä neljänneksellä vienti laski 12,3 prosenttia ja kolmannella 11,0 prosenttia. Vuoden viimeisellä neljänneksellä vienti laski 2,5 prosenttia. Tuonti väheni ensimmäisellä neljänneksellä 2,5 prosenttia, toisella 20,7 prosenttia ja kolmannella 9,8 prosenttia. Vuoden viimeisellä neljänneksellä tuonti väheni 6,1 prosenttia. Viimeisen neljänneksen luvut ovat ennakollisia tietoja.

Joulukuun 2020 vientiin tilastoitiin arvoltaan hieman yli 950 miljoonan euron merialustoimitus, vuotta aiemmin joulukuussa vietiin arvoltaan lähes yhtä suuri merialus.

Kuvio 1. Viennin ja tuonnin muutosprosentit neljännesvuosittain 2019-2020

Kauppataseen alijäämä kasvoi selvästi viime vuonna edellisvuoteen verrattuna. Kauppatase jäi ennakkotietojen mukaan 2,0 miljardia euroa alijäämäiseksi vuonna 2020. Alijäämä EU-maiden kanssa käydyssä kaupassa nousi 4,0 miljardiin euroon. Mutta EU-maiden ulkopuolisten maiden kanssa käytävässä kaupassa kauppatase oli lähes 2,0 miljardia euroa ylijäämäinen. Vuonna 2019 kauppatase oli alijäämäinen lähes 0,8 miljardia euroa. Kauppa EU-maiden kanssa oli tuolloin 2,3 miljardia alijäämäinen ja kauppa EU:n ulkopuolisten maiden kanssa 1,5 miljardiaylijäämäinen, molemmat vuodet laskettuna EU27:llä. Vuonna 2018 kauppataseen alijäämää kertyi 2,9 miljardia euroa.

Kokonaiskehitys, miljoonaa euroa (vuoden 2020 luvut perustuvat ennakkotilastoon)

 

EU-maihin suuntautunut vienti laski 12,8 prosenttia vuonna 2020. Vienti euroalueelle väheni 13,6 prosenttia. Vienti EU:n ulkopuolisiin maihin laski 10,7 prosenttia. Tuonti EU-maista pieneni 7,5 prosenttia ja tuonti muista maista laski 13,1 prosenttia. Vuonna 2019 vienti nykyisiin EU-maihin kasvoi 2,5 prosenttia ja vienti EU:n ulkopuolelle nousi 1,7 prosenttia. Tuonti EU-maista suureni vuonna 2019 vähemmän kuin vienti, 0,7 prosenttia. Tuonti EU-maiden ulkopuolelta väheni samaan aikaan 3,5 prosenttia.

Yksityiskohtaiset tiedot ovat käytettävissä tammi-marraskuun 2020 osalta. Investointitavaroiden vienti väheni tammi-marraskuussa 7,0 prosenttia ja niiden osuus koko tavaraviennistä oli 27,5 prosenttia. Teollisuuden tuotantotarvikkeiden vienti laski 14,0 prosenttia, niiden osuus tavaraviennistä oli 48,5 prosenttia. Kuljetusvälineiden vienti väheni 25,2 prosenttia ja osuus oli 8,7 prosenttia. Poltto- ja voiteluaineiden viennin arvo laski eniten, 32,9 prosenttia ja osuus viennistä kutistui 6,8 prosenttiin. Kulutustavaroiden vienti sen sijaan nousi, 3,2 prosenttia, mutta osuus viennistä oli vain 3,6 prosenttia. Myös elintarvikkeiden ja juomien vienti kasvoi, 3,3 prosenttia ja tavararyhmän osuus oli 2,8 prosenttia kokonaistavaraviennistä. Tulli julkaisee ulkomaan tavarakaupan yksityiskohtaiset maa- ja tavaratiedot koko viime vuoden osalta 26.2.2021.

Myös tuonnissa poltto- ja voiteluaineiden kauppa laski eniten, 37,4 prosenttia vuoden 2020 tammi-marraskuussa. Tämän ryhmän osuus koko tavaratuonnista oli 10,3 prosenttia. Teollisuuden tuotantotarvikkeiden tuonti väheni 6,6 prosenttia ja osuus oli 30,7 prosenttia. Investointitavaroiden tuonti väheni 4,6 prosenttia ja osuus koko tuonnista oli 21,8 prosenttia.  Kuljetusvälineiden, joiden osuus oli 12,9 prosenttia, tuonnin lasku oli 14,0 prosenttia. Kulutustavaroiden tuonti kasvoi viime vuoden tammi-marraskuussa 1,1 prosenttia (osuus 12,0 %), mutta elintarvikkeiden ja juomien tuonti väheni 2,0 prosenttia (osuus 7,2 %).

Kuvio 2. Suomen viennin ja tuonnin muutos 2015–2020 (1-11), prosenttia, BEC-luokitus.

Huom: Tavarat makrotaloudellisen luokkien mukaan, Class ification by Broad Economic Categories (BEC)

Kuvio 3. Suomen vienti, tuonti ja kauppatase kuukausittain, 2018–2020, miljoonaa euroa. 

Kuvio 4. Suomen vienti, tuonti ja kauppatase vuosittain 2005–2020, miljardia euroa. 

 

Koneiden, laitteiden ja kuljetusvälineiden vienti laski kokonaisuudessaan 12,8 prosenttia vuoden 2020 tammi-marraskuussa. Koko vuonna 2019 kasvua kertyi 7,7 prosenttia. Teollisuuden koneiden ja laitteiden vienti väheni 4,0 prosenttia edellisvuoden tammi-marraskuuhun verrattuna. Vain voimakoneiden ja moottorien vienti lisääntyi, 5,7 prosenttia. Sähkökoneiden ja –laitteiden vienti laski 11,2 prosenttia. Kuljetusvälineiden vienti oli tammi-marraskuussa 29,1 prosentin laskussa. Henkilöautojen vienti pieneni 25,7 prosenttia. Joulukuun vientiin tilastoitiin 950 miljoonan euron merialusvienti, myös vuotta aiemmin joulukuulle osui arvoltaan lähes yhtä suuri merialusvienti.

Metsäteollisuussektorin viennin arvo kokonaisuudessaan heikkeni 18,0 prosenttia vuoden 2020 tammi-marraskuussa. Vuonna 2019 metsäteollisuuden tuotteiden vienti väheni 5,5 prosenttia. Paperimassan viennin arvo laski 22,2 prosenttia. Lasku johtui sekä vientihintojen että vientimäärien alenemisesta. Sahatavaran vienti laski 12,2 prosenttia ja puutuotteiden 11,5 prosenttia. Paperin ja pahvin viennin arvo laski 18,8 prosenttia.

Vuoden 2020 tammi-marraskuussa öljytuotteiden viennin arvo romahti 33,0 prosenttia. Vientihinnat laskivat paljon enemmän kuin vientimäärät. Vuonna 2019 öljytuotteiden viennin arvo nousi 6,9 prosenttia. Muun kemianteollisuuden tuotteiden vienti pieneni vähemmän kuin vuotta aiemmin, 1,3 prosenttia. Lääkkeiden ja farmaseuttisten tuotteiden vienti kasvoi 28,0 prosenttia, mutta peruskemikaalien vienti väheni 11,7 prosenttia ja muovien vienti 9,2 prosenttia.

Myös metalliteollisuuden tuotteiden viennin lasku kokonaisuudessaan oli merkittävää, 19,8 prosenttia, vuonna 2020 tammi-marraskuussa. Vienti vuonna 2019 väheni 0,1 prosenttia. Raudan ja teräksen viennin arvo pieneni 31,0 prosenttia ja muiden metallien 2,1 prosenttia. Metallituotteiden vienti väheni 7,9 prosenttia. Kojeiden ja mittarien vienti laski tammi-marraskuussa 9,6 prosenttia. Reippaassa kasvussa oli malmien ja metalliromun vienti, nousua 16,8 prosenttia ja elintarvikkeidenkin vienti suureni 4,7 prosenttia.

Kuvio 5. Päävientituotteiden viennin muutos 2015–2020 (1–11), prosenttia, SITC-luokitus.

 

Huom: Kansainvälisen kaupan luokittelustandardi; Standard International Trade Classification (SITC)

Myös tavaratuonti laski useimmilla päävientialoilla tammi-marraskuussa 2020

Koneiden, laitteiden ja kuljetusvälineiden tuonti väheni kokonaisuudessaan 9,2 prosenttia vuoden 2020 tammi-marraskuussa. Niiden osuus koko tavaratuonnista oli 33,5 prosenttia. Vuotta aiemmin niiden tuonti oli 2,5 prosentin kasvussa. Teollisuuden koneita ja laitteita tuotiin 11,7 prosenttia vähemmän kuin vastaavana aikana vuotta aiemmin ja sähköteknisiä laitteita 4,2 prosenttia vähemmän. Sähkölaitteista kasvussa oli puhelinlaitteet ja niiden osat sekä äänen tallennus- ja toistolaitteet.  Kuljetusvälineiden tuonti laski 12,4 prosenttia. Henkilöautojen tuonnin arvo väheni 8,2 prosenttia. Metallien ja metallituotteiden tuonti väheni 10,1 prosenttia. Raudan ja teräksen tuonti väheni 14,2 prosenttia ja muiden metallien 8,3 prosenttia.

Öljyn ja öljytuotteiden tuonnin arvo väheni 36,3 prosenttia ja kemiallisten aineiden ja tuotteiden tuonti laski 4,8 prosenttia. Lääkkeiden ja farmaseuttisten tuotteiden tuonti nousi 4,3, mutta peruskemikaalien tuonti väheni 19,4 prosenttia. Tekstiilituotteiden (muut kuin vaatteet) tuonti nousi 29,3 prosenttia. Kojeiden ja mittareiden tuonti pieneni 6,1 prosenttia.  Elintarvikkeiden tuonti laski 2,4 prosenttia. Malmien ja metalliromun tuonti sen sijaan kasvoi 6,1 prosenttia.

Kuvio 6. Päätuontituotteiden tuonnin muutos 2015–2020 (1–11), prosenttia, SITC-luokitus.

 

Huom: Kansainvälisen kaupan luokittelustandardi; Standard International Trade Classification (SITC)

Tavarakaupan kehitys suurimpien kumppanimaiden kanssa vuonna 2020

Tavaravienti laski lähes kaikkiin suurimpiin vientimaihin vuonna 2020. Vienti Saksaan väheni 16,6 prosenttia ja vienti Ruotsiin 11,2 prosenttia. Mutta vienti Yhdysvaltoihin kasvoi 1,4 prosenttia ja vienti Alankomaihin väheni vain 2,9 prosenttia. Vienti Venäjälle laski 17,6 prosenttia. Vienti Kiinaan pieneni 13,2 ja vienti Isoon-Britanniaan 16,0 prosenttia. Vuonna 2019 vienti oli vielä kasvussa Ruotsiin ja Venäjälle.

Yli puolet Suomen koko tavaraviennistä suuntautuu näihin seitsemään maahan. Saksan osuus oli suurin, 13,8 prosenttia, Ruotsin 10,5 prosenttia ja Yhdysvaltojen 8,5 prosenttia. 

Kuvio 7. Suomen viennin arvon muutos Saksaan, Alankomaihin, Yhdysvaltoihin, Venäjälle, Kiinaan, Isoon-Britanniaan ja Ruotsiin 2015–2020 prosenttia. 

 

Huom: joulukuun arvot ovat ennakollisia

Tuonti Saksasta kääntyi laskuun viime vuonna edellisvuoden nollakasvusta, 10,5 prosenttia. Tuonti Ruotsista väheni 11,2 prosenttia, tuonti Alankomaista 9,6 prosenttia ja tuonti Yhdysvalloista 8,4 prosenttia. Tuonti Venäjältä väheni 35,1 prosenttia. Tuonti Kiinasta sen sijaan kasvoi, 9,0 prosenttia. Noin 57 prosenttia Suomen koko tavaratuonnista oli alkuperältään näistä kuudesta maasta. Saksan osuus koko tavaratuonnista oli 15,7 prosenttia ja Ruotsin 11,0 prosenttia.  Venäjän osuus oli 9,8 prosenttia ja Kiinan 9,1 prosenttia. Iso-Britannian osuus tuonnista oli 2,8 prosenttia ja se oli vasta sijalla 11. Nämä maakohtaiset luvut ovat ennakollisia joulukuun osalta ja muutokset ovat mahdollisia. Tulli julkaisee koko vuoden 2020 ulkomaankaupan kaikki maakohtaiset tiedot 26.2.2021.

Kuvio 8. Suomen tuonnin arvon muutos Saksasta, Alankomaista, Yhdysvalloista, Venäjältä, Kiinasta, USA:sta ja Ruotsista 2015–2020, prosenttia. 

Huom: joulukuun arvot ovat ennakollisia

EU-maiden osuus Suomen tavaroiden ulkomaankaupasta 57,1 prosenttia

Iso-Britannia erosi EU:sta 31.1.2020, jolloin siitä tuli tavaroiden ulkomaankauppatilastossa EU-maiden ulkopuolinen maa. Koko vuoden 2020 EU-maiden osuus Suomen tavaraviennistä ja -tuonnista on laskettu ilman Iso-Britanniaa, maan osuus oli suurempi viennissä verrattuna tuontiin. EU-maiden osuus Suomen tavaraviennistä oli 54,6 prosenttia vuonna 2020, laskettuna 27:llä jäsenvaltiolla. Vuonna 2019 EU-maiden osuus oli 59,3 prosenttia laskettuna 28 jäsenvaltiolla.

EU-maiden osuus Suomen tavaratuonnista oli 59,5 prosenttia vuonna 2020, laskettuna 27:llä jäsenvaltiolla ja vuonna 2019 EU-maiden osuus oli 60,6 prosenttia laskettuna 28 jäsenvaltiolla. EU-maiden ulkopuolelle suuntautuvan kaupan osuudet muuttuivat vastaavasti. Viime vuonna ulkokaupan osuus viennistä oli 45,4 prosenttia ja tuonnista 40,5 prosenttia, kun vastaavat osuudet vuonna 2019 olivat viennissä 40,7 ja tuonnissa 39,4 prosenttia. 

EU-maiden tavaraviennin kehitys vuonna 2020

EU-maiden (EU27) yhteenlaskettu tavaravienti väheni vuoden 2020 tammi-marraskuussa 9,2 prosenttia [1].  Suomen tavaravienti laski vastaavana ajanjaksona 14 prosenttia. Vain yhdellä EU-maalla vienti kasvoi, Irlannissa vienti suureni neljä prosenttia. Latviassa vienti oli samalla tasolla kuin vuotta aiemmin. Muiden EU-maiden vienti laski, Puolassa vähiten, kaksi prosenttia ja Luxemburgissa eniten, 19 prosenttia. Ranskassa vienti väheni 17 prosenttia. Suomen viennin pudotus oli vuoden 2020 tammi-marraskuussa EU-maista kolmanneksi jyrkin.

Muissa Suomen suurimmissa kauppakumppanimaissa viennin lasku vaihteli suuruudeltaan. Ruotsissa vienti laski kuusi prosenttia ja Saksassa kymmenen prosenttia. Alankomaissa vienti väheni seitsemän prosenttia ja Belgiassa yhdeksän prosenttia. Kreikassa, Espanjassa ja Italiassa vienti väheni 11 prosenttia. 

Kuvio 9. Viennin muutos EU27-maissa vuonna 2020 (1–11), prosenttia.

Lähde: Eurostat news release 10/2021

[1] Lähde: Eurostat comext-tilastotietokanta

27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle
14.03.2024 13.13Renault Trucksilla vahva vuosi takana - uusien autojen toimitukset kasvoivat liki viidenneksellä
14.03.2024 13.13Ruotsalaisvalmistajan raskaiden perävaunujen Trako-vetoaisoissa havaittu merkittäviä puutteita
14.03.2024 9.00MAN jatkaa itsenäisesti kulkevien kuorma-autojen kehittämistä
13.03.2024 17.00Nordic Traction Group ilmoittaa strategisesta aikeestaan siirtää telatuotanto Skotlannista Suomeen
12.03.2024 18.00Puutavaterminaalissa operoitaessa luotettavuus ja tehokkuus ratkaisee
12.03.2024 14.45MEP Elsi Katainen: Jättirekkojen rajat ylittävä liikenne sinetöitiin parlamentin kantaan
12.03.2024 13.20Kartonkitehtaan sivuvirrat viljelijöille hyötykäyttöön
12.03.2024 10.00Uusien autojen verkkokaupan pioneeri vaihtaa nimeä
12.03.2024 8.00Ennallistamisasiantuntijat: Ennallistamisasetus tavoittelee elinympäristöjen tilan parantamista laajasti
11.03.2024 18.00T. ja J. Kivioja Oy: Energia-alan kokonaispalvelua
11.03.2024 11.27Keski-Suomen maanteiden päällysteitä korjataan vuonna 2024 yhteensä 200 km tieosuudella
11.03.2024 11.11Scanian myynti ja tulos kasvoivat merkittävästi vuonna 2023 - Sähköautojen kysyntä vaimeaa
11.03.2024 10.30NDI laajentaa edullisten maatalousrenkaiden valikoimaa
11.03.2024 8.22Metsä Group palkkaa 16-17-vuotiaita kesätöihin
10.03.2024 17.00Katso video kaivukoneiden lumenveiston SM-kisoista Juupajoelta
08.03.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 200. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.03.2024 11.00Toimitusketjujen viiveet ja tilauskannan oheneminen söivät Keslan tulosta
07.03.2024 13.33Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Mönsteråsin sellutehtaalle Ruotsiin
07.03.2024 10.14MacGregorille suuri nosturitilaus VARD-laivanrakennusyhtiöltä kaapelinlaskualusprojektiin
07.03.2024 10.00Valkohäntäpeuroja ja metsäkauriita saaliiksi aiempaa vähemmän
06.03.2024 16.00Allison Transmissionilta uusi täyssähköisen 8,5-tonnin akseli
06.03.2024 9.06Suomessa lähes neljä miljoonaa ajokortillista
06.03.2024 9.00Siltojen korjaustyöt vaikuttavat liikenteeseen tulevana kesänä Vantaalla Kehä III:n ja Lahdenväylän liittymässä
06.03.2024 8.50Vianor uusiin tiloihin Seinäjoella
05.03.2024 10.10Valmet Automotiven vuosikatsaus 2023: Positiivinen liiketulos haastavassa markkinassa
05.03.2024 10.00Nauvo-Korppoon ja Vartsalan lauttaliikenteeseen luvassa parannuksia kesäkuusta alkaen
05.03.2024 9.00EU:n ennallistamisasetus on hyväksytty Euroopan parlamentissa - ajankohtaiswebinaari pureutuu asetuksen toteutukseen ja etenemiseen
04.03.2024 17.00Magni-kurottajat tekevät uuden maahantuojan voimin paluun Suomen markkinoille
04.03.2024 12.00AVS-Yhtiöt Oy siirtyy Beijer Tech:n omistukseen
04.03.2024 8.30Kaivinkoneiden lumenveiston SM-tittelit 2024 ratkaistaan ensi lauantaina 9.3. Juupajoella - lähde mukaan hienoon koko perheen tapahtumaan
04.03.2024 7.50Tilasto: Ennätysmäärä uusia yhteismetsiä perustettiin viime vuonna
03.03.2024 15.00Optimaalisella kuljetuskalustolla päästään parhaaseen tulokseen puunajossa
03.03.2024 10.00Suomen ajoneuvokanta kasvoi vuonna 2023
02.03.2024 12.10Uusi ympäristöystävällinen teräketjun voiteluaine vakuuttaa ominaisuuksillaan
01.03.2024 19.00KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.03.2024 8.49Metsähallitus avaa tontinluovutuskilpailun Kilpisjärvellä matkailuliiketoiminnan edistämiseksi
01.03.2024 8.30Keslan tilinpäätöstiedote: liikevaihto kasvoi, tulos parani
29.02.2024 9.30Kuumat ja kuivat kasvuolosuhteet sekä työvoiman heikko saatavuus puutarhaviljelyn haasteina
29.02.2024 9.20Ratatyöt hidastavat lentoaseman junayhteyksiä pk-seudulla
29.02.2024 9.11Biokaasulaitoksen maanrakennustyöt käynnistyvät Kiuruvedellä
28.02.2024 18.20Korpipojat Oy: Korpimetsien korjuuta luontoa kunnioittaen
28.02.2024 16.09Merikarvian sahan toiminta lakkaa kesäkuussa
28.02.2024 16.00AUTO 2025 palaa maaliskuussa Messukeskuksen ohjelmaan
28.02.2024 8.45MAN valmistautuu raskaan liikenteen sähköistymiseen avaamalla akkukorjaamoiden verkoston Eurooppaan
28.02.2024 8.33Suomen metsäkeskuksen sähköinen asiointipalvelu Metsään.fi uudistuu
27.02.2024 17.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
27.02.2024 13.00Metsätalouden Metka-tukien haku avautuu maaliskuun alussa
27.02.2024 9.17Metsä Group luopuu puunhankintaliiketoiminnoistaan Virossa
26.02.2024 16.44Huippumodernin sahalaitoksen tehokasta tukkien käsittelyä
26.02.2024 16.00Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan vastuullinen logistiikka takaa toimitusvarmuuden asiakkaille
26.02.2024 12.22Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
26.02.2024 12.00Muodostelmaluistelu: Suomenmestaruudet ratkaistu - Junioreissa yllätysvoittaja
26.02.2024 12.00Kansainvälinen nesteiden kuljetusyritys HOYER tilaa 165 DAF XG -vetoautoa
26.02.2024 10.15Renault jo seitsemännen kerran The Car of the Year voittaja
26.02.2024 9.12Täydellisesti uudistunut Dacia Duster ehtii kesäksi Suomeen
25.02.2024 12.00Lämmöksi Oy: Lämpöä metsästä kokonaispalveluna
24.02.2024 13.13Tavaraa määränpäähän kuljetettaessa tulisi välttää takaisinpäin kuljetusta

Näytä lisää »