Heikki Tukiainen Oy - Perinteinen kuljetusyritys kehittyy ajan mukana07.02.2021 13.10
Heikki Tukiainen Oy on jo kolmannessa polvessa toimiva puutavarankuljetusyritys, mikä pitää toimipaikkaansa Kuopiossa. Pitkän historian omaava yritys katsoo tulevaisuuteen luottavaisena ja kehittää toimintojaan myös kansainvälistymällä. (kuva yllä: Tänä päivänä Heikki Tukiainen Oy:n käytössä on kolme Volvo FH 750 puutavara-autoa, mikä ovat kaikki Kalla Forest Oy:n ajossa.) Unto Tukiainen aloitti kuljetusyrittämisen Kaavilla vuonna 1952 ja poikansa Heikki jatkoi toimintaa luotsaten yritystä vuodesta 1974 aina vuoteen 2011 saakka. Nykyiset yrittäjäveljekset Timo ja Antti haluavat vaalia isänsä ja isoisänsä perinteitä sekä perheyrittäjyyden arvoja myös nykyajan toiminnassa. He aloittivat molemmat puunajon heti kun saivat yhdistelmäkortin parikymppisinä armeijan jälkeen. (kuva: Tukiaisten kuljetusyrityksessä alkoi 60-luvulla Volvo-kausi mikä jatkuu katkeamatta edelleen. Kuvassa Heikki Tukianen ja 70-luvun loppupuolen Volvo-rivistöä.)
(kuva: 80-luvulla ajettiin puuta myös tyyilikkäillä nokkamallin Volvoilla. Kuvassa Volvojen päällä kiipeilevät sisarukset Timo, Antti ja Anna.) - Toki nuoresta asti saatiin olla mukana oppimassa puunajon mestareilta. Vastuun yrittämisestä otimme 2011 minkä jälkeen ei ole ollut vapaa-ajan ongelmia; jos nyt oli ennen sitäkään. Silti ehdimme harrastaa jääkiekkoa ihan tosissaan - itse pelasin Kalpassa SM-sarjaa 18-vuotiaaksi ja sen jälkeen 3-divaria missä pelattiin samassa joukkueessakin Antin kanssa. Nykyään pelaillaan harrastekiekkoa ja käyn metsällä koirien kanssa sen minkä puunajolta ehtii, kertoilee Timo Tukiainen. (kuva: - Puutavarankuljetusyrityksillä on hyvä yhteishenki ja sitä tarvitaan jatkossakin pärjätäksemme tässä nopeasti muuttuvassa ja kovasti kilpaillussa maailmassa, sanoo Timo Tukiainen.) Aktiivista alan vaikuttamista Kiireisillä yrittäjillä on aikaa myös alan yhteiskunnalliseen kehittämiseen. Timo on Metsäalan Kuljetusyrittäjien Itä-Suomen puutavarajaoston puheenjohtaja ja sitä kautta mukana MKY:n hallituksessa, jossa Antti toimii varajäsenenä. - Puutavarankuljetusyrityksillä on hyvä yhteishenki ja sitä tarvitaan jatkossakin pärjätäksemme tässä nopeasti muuttuvassa ja kovasti kilpaillussa maailmassa. Myös kuljettajien saamiseksi alalle pitää tehdä paljon töitä, sanoo Antti. Volvo tuli pysyvästi taloon 60-luvulla Tänä päivänä Heikki Tukiainen Oy:n käytössä on kolme Volvo FH 750 puutavara-autoa. - Unton ensimmäinen auto oli Vanaja ja jonka jälkeen tuli saksalaisia MAN:eja ja Mersuja. Sitten 60-luvulla alkoi Volvo-kausi mikä jatkuu katkeamatta edelleen. Uusin FH16 750 tuli ajoon nyt lokakuussa, toiseksi vanhin on ollut meillä puolitoista vuotta ja vanhin 4,5 vuotta, mikä onkin seuraavaksi vaihtolistalla. Normivuotena ajetaan 180.000 - 200.000 km / auto ja keskikuljetusmatkat ovat 50-70 kilometrin luokkaa, Timo Tukiainen toteaa. Tukiaisten yli 50-vuoden luotto Volvoon ei ole syntynyt sattumalta. - Volvo on aina osannut tehdä autot pohjoismaisiin olosuhteisiin ja puunajon vaatimuksiin. Tämä uusin auto on taas hieman parempi kuin edellinen, joissa siinäkin on jo I-Shift varustettuna ryömintävaihteilla mikä on huippujuttu maastossa. Muutama vuosi sitten Volvoissa oli hieman luotettavuusongelmia mutta ei enää: kohta 300 000 ajettu automme on käynyt vain yhden ylimääräisen kerran huollossa anturin vaihdossa. Ja myös polttoaineenkulutus on autoissa kohdillaan: 76-tonnisten yhdistelmien keskikulutus on kesällä 60 litran paikkeilla satasella ja talvella lukema alkaa seiskalla mäkisissä maastoissamme. Tienhoidon laatu talvella vaikuttaa yllättävän paljon polttoaineenkulutukseen - jos lunta ei ole aurattu niin se näkyy heti tankilla. Kaiken kaikkiaan polttoainetta kuluu vähemmän per kuljetettu tonni kuin aikanaan 60-tonnin yhdistelmillä mikä tarkoittaa myös entistä ympäristöystävällisiä kuljetuksia. Kaikissa autoissamme on Volvon kattava Gold huoltosopimus mikä mahdollistaa kulujen tarkan ennakoinnin. Ja naapurissa sijaitsevassa Kuopion Volvo Truck Centerissä palvelu pelaa kaikin puolin, kehuu Tukiainen. (kuva: Vaikka nykyisissä 76-tonnisissa yhdistelmissä riittää pituutta ja akseleita niin intiaanikäännös onnistuu tiukassa paikassa liejuisissakin olosuhteissa...) Samanlaisia yhdistelmiä Autojen lisäksi koko yhdistelmät on pyritty tekemään hyvin identtisiksi. - Se helpottaa huoltoja ja tekemistä kun jokainen peli ei ole erilainen. Autojen päällerakenteet ovat Alucarilta - pankoista osa on Aucarin teräksisiä ja osa Kuormavälineen teräksisiä ForestKingejä. Ensimmäisen Palfinger Epsilonin ostimme Maxliftilta 2011 ja tänä päivänä kai- kissa kolmessa autossa on itävaltalainen laatunosturi hydraulisella esiohjauksella, mikä on tosi mukava kuormata. Meillä ei ole tarvetta tiputella nostureita matkalla joten ne on asennettu kiinteiksi mikä säästää vähän painossakin. Myös kärryissä alkoi muutos 2011 kun Komen Raimo Poutiainen myi meille uuden Briabin - nyt jokaisen auton perässä kulkee 5-akselinen Briab joiden runkoja ei ole tarvinnut kertaakaan hitsailla, kertoo Tukiainen. Kalla Forestin ajossa Heikki Tukiainen Oy on mukana Kalla Forest Oy:ssa, joka on viiden puutavarankuljetusyhtiön perustama yhteenliittymä, jonka muut osakkaat ovat Varpaisjärven Liikenne Myöhänen Oy, T:mi Pertti Kananen, Kuljetus J. Torvinen Oy ja A & A Konttisen Kuljetus Oy. - Kalla Forest perustettiin vuonna 2015 ja sillä on ollut siitä lähtien kuljetussopimukset Stora Enson kanssa, vuodesta 2016 Kuopion kaupungin kanssa - jolla on kuntaliitosten kautta suuria metsäalueita - sekä vuodesta 2018 UPM:n kanssa. Kalla Forestin osakkailla on ajossa yhteensä yhdeksän puutavarayhdistelmää sekä aliurakoitsijana V. Ylijoki Ky yhdellä yhdistelmällä. Tänä vuonna puuta kuljetetaan noin 600 000 kuutiota mikä on kohtuullisen hyvä määrä; näinä haastavina aikoina auttaa kun on useampi iso asiakas. Parhaimmillaan ajettiin vuonna 2018 noin 730 000 kuu- tiota kahdeksalla autolla, joten nykyisellä kalustolla olisi resursseja jopa 800 000 kuutioon. Puuta kuljetetaan Uimaharjun ja Varkauden tehtaille - joskus myös Savon Sellulle - sekä monelle eri sahalle ja puolen kymmenelle juna-asemalle. - Kesäisin tehdään paljon uittoon ajoa lisää Antti Tukianen ja jatkaa: alkaneen talven ajotilanne näyttää hyvälle mikäli tulee pakkaskelit niin että metsäkoneet pääsee talvileimikoille ja metsäautotiet kantavat, pohtii Tukiainen. (kuva: 90-luvun lopulla mentiin 7-akselilla yhdistelmillä ja kokonaispainot olivat maksimissaan 60-tonnissa. Sen jälkeen akseleita on tullut yhdistelmiin kaksi lisää.) Savosta maailmalle Heikki Tukiainen Oy:n lähes 70-vuotta historia Savon alueen raakapuun kuljetuksissa jatkuu vahvana mutta katseet on suunnattu myös maailmalle. - Kun Gudrun-myrsky kaatoi valtavat määrät puuta Ruotsissa vuonna 2005, lähdimme sinne ajoon kahdella yhdistelmällä. Reissu oli kaikin puoli opettavainen ja hyvä kokemus, joten meillä oli yksi auto länsinaapurissa ajossa myös 2014-15, kertoo Tukiainen. Alkuvuodesta 2021 yrityksessä kääntyy uusi lehti kun aloitetaan operointi Saksassa, missä tehtävään varusteltiin uusi Volvo FH12 540 puutavara-auto. - Kuopiolainen Finnharvest on tehnyt uraauurtavaa työtä Keski-Euroopassa metsäkoneurakoinnissa. Kun Saksassa heidän toimintojaan pyörittävät Eino Piironen ja Manuel Schmid tarjosivat mahdollisuutta lähteä mukaan savottaan puutavara-autolla, emme kauaa asiaa miettineet sillä kyseessä on ainutlaatuinen mahdollisuus hyvässä porukassa, sanoo Tukiainen. Osavalle kuljettajalle töitä tarjolla… Tällä hetkellä Heikki Tukiainen Oy työllistää yrittäjäveljesten lisäksi viisi puunajon ammattilaista. - Meillä on osaavat ja sitoutuneet kuljettajat mistä syntyy myös hyvä yhteishenki. Nyt kun Saksaan lähtee Antti ja toinen kuljettaja kerrallaan, olisi meillä tarjolla yksi vakiokuljettajan paikka, ilmoittaa Timo Tukiainen. |