Euro NCAP: Pakettiautojen turvallisuusvarusteissa parantamisen varaa17.12.2020 10.28
Euro NCAP on testannut ensimmäistä kertaa, uusilla kriteereillä, Euroopan 19 myydyimmän tonniluokan pakettiautomallin aktiivisten turvajärjestelmien toimintaa ja tehoa. Testit suoritettiin Euro NCAP 2018 Safety Assist -protokollien mukaisesti, mukaan lukien AEB, kaistatuki, nopeusapu ja matkustajatilojen valvonta. Euro NCAP te -palkinnon uusilla kriteereillä, joissa etusijalle asetetaan törmäysten välttäminen ja kuljettajaa avustavat apujärjestelmät. Euro NCAP testasi kaikkiaan yhdeksäntoista pakettiautoa, jotka kattavat 98 prosenttia viime vuoden myynnistä Euroopassa. Testatuista ajoneuvoista korkeimpiin kokonaispistemääriin yltivät Ford Transit, Mercedees-Benz Vito ja VW Transporter Ford Transit, Mercedes-Benz Vito ja VW Transporter, palkittiin kultaisella palkinnolla. Ford Transit Custom, Mercedes-Benz Sprinter, Opel / Vauxhall Vivaro, Peugeot Expert ja VW Crafter hopealla. Pronssipalkinto myönnettiin vielä kuudelle pakettiautolle: Citroën Jumper and Jumpy, FIAT Ducato, Iveco Daily, Peugeot Boxer ja Toyota PROACE. Jumbosijoille jäivät FIAT Talento, Opel / Vauxhall Movano, Nissan NV400, Renault Master ja Renault Trafic. Turvallisuustekniikoiden soveltamisessa on alueellisia eroja: yhdessä maassa vakiintuneet järjestelmät voivat olla valinnaisia muissa. Ja ajoneuvot, jotka ovat identtisiä etumerkkiä lukuun ottamatta, eroavat myös tarjoamastaan turvallisuudesta. Esimerkiksi nyt testatuista ajoneuvoista AEB on vaihtoehto Renault Master -mallissa, mutta sitä ei ole saatavana samalla tuotantolinjalta valmistuvaan Nissan NV-400:een. |