AMMATTILEHTI KOEAJAA: Fiat Talento 2.0 L2H1(6 m3) EcoJet 145 & Fiat Ducato L4H2 (15 m3) EcoJet 140 - Autot ja palvelut paranee

07.10.2020 10.30

fiat2.jpg

Hiljattain maahantuojaa vaihtaneen Fiatin leirissä on nyt tekemisen meininki ja asiat etenevät iso vaihde silmässä. Uutta on tarjolla myös valmistajan puolelta, sillä Fiat Professional -hyötyautojen moottorit täyttävät nyt WLTP päästötason vaatimukset. Sen myötä suosikkimallit Ducato ja Talento saivat uutta rautaa uumeniinsa.

(kuva yllä: Fiat Talento on italialaisvalmistajan vastaus pakettiautojen tonniluokkaan. Talenton konehuoneessa on nyt täysin uusi, tilavuudeltaan kaksilitrainen ja parhaalta teholtaan 145 hv (350 Nm) EcoJet -dieselvoimanlähde. Suomessa tarjolla on myös 120 hv (320 Nm) ja 170 hv (380 Nm) vaihtoehdot.)

Viime vuoden syksyllä voimaan astunut ajoneuvojen päästöjen WLTP -mittaustapa aiheutti melkoisen myllerryksen autovalmistajien suunnalla. Fiat Professional hyötyautojen mallistossa asiat etenivät positiiviseen suuntaan. Merkittävin uudistus tehtiin tonniluokkaan asemoituvan Talenton voimalinjaan missä 1,6 litran moottorit saivat väistyä uusien 2-litraisten tieltä. Ducatoon päästöpäivitys toi urea ruiskutuksen sekä uusia kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Syksyllä Ducato-mallisto täydentyy Suomessa täysin uudella 9-lovisella automaattivaihteistolla. 

Maahantuonti uusiksi - valikoima laajenee

Vuoden vaihteen tienoilla Fiat henkilöautojen ja Fiat Professional hyötyautojen maahantuonti siirtyi yhdessä Alfa Romeon ja Jeepin kanssa Mitsubishin ja Kian maahantuojana tunnetulle Bergé Auto Nordics Oy:lle. Samalla Fiat-maahantuojan nimi vaihtui FCA Finland Oy:stä Italmotor Finland Oy:ksi. 

Uuden maahantuontiorganisaation myötä Fiatin tulevaisuus näyttää nyt oikein valoisalle. Muutos näkyy myös jälleenmyynti- ja huoltoverkoston puolella, mitä kasvatetaan määrätietoisesti koko Suomen alueella. 

Fiatin hyötyautopuolella mallivaihtoehtojen määrät kasvavat ja malliston hinnoittelua on tarkastettu usean mallivaihtoehdon kohdalta kilpailukykyisempään suuntaan, toki korotuksiakin on tehty. Vuonna 2020 Fiat Professionalin mallisto rakentuu neljän peruskiven: Fiorinon, Doblón, Talenton ja Ducaton varaan. Näistä etenkin kahdella viimeksi mainituilla on asiallinen asiakaspohja Suomessa.

fiat3.jpg

(kuva: Sisusta on nyt kaksivärisen sijasta yksivärinen ja tumman puhuva. Kosketusnäyttö on 7-tuumainen ja ymmärtää suomen kieltä.)

Talenton uusi moottori ja kehittynyt ajotuntuma

Nyt koeajettava ja tekniikaltaan päivittynyt Talento pohjautuu Nissan NV 300:n tavoin Renault Traficiin. Pesäero sisaruksiin tehdään keulan muotoilulla ja omilla tunnuksilla. Eroavaisuuksia on myös vakio- ja valinnaisvarusteissa. Esimerkiksi automaattivaihteistoa tai LED -ajovaloja ei ole Talentoon tarjolla. Maa- ja merkkikohtaisia eroja on myös takuuehdoissa ja korivaihtoehdoissa. Talento sisarmalleineen, joihin olisi tuoreimman tiedon mukaan liittymässä täysin uutena valmistajana myös Mitsubishi, valmistetaan Ranskassa, korkeasta laadustaan tunnetussa Sandouvillen tehtaassa.

Talenton konehuoneessa on nyt täysin uusi, tilavuudeltaan kaksilitrainen ja parhaalta teholtaan 145 hv (350 Nm) EcoJet -dieselvoimanlähde. Suomessa tarjolla on myös 120 hv (320 Nm) ja 170 hv (380 Nm) vaihtoehdot. Kaikissa konevaihtoehdoissa on nyt kaksoisahtimien asemesta  muuttuvasiipiset ahtimet. Sen ja kasvaneen iskutilavuuden myötä moottorien luonne muuttui melkoisesti edukseen; paras vääntömomenttialue saavutetaan nyt aikaisempaa matalammalla kierroslukualu- eella. Sen myötä Talentosta tuli entistäkin leppoisampi ajettava. Ainoana vaihtoehtona tarjottava 6-vaihteinen manuaalivaihteisto pelaa käytössä takertelematta.

fiat4.jpg

(kuva: Väliseinässä olevs pitkän tavaran luukku on vakiovaruste. Sen avaamalla saadaan rajatulle alueelle jopa 80 cm lisää pituutta lattiatasoon.)

Uudistunut Talenton vaikuttaa kehittyneen oikeaan suuntaan. Ohjaustuntuma on asiallinen, samoin jousitusmukavuus. Moottoripäivityksen myötä ohjaamo vaikuttaa myös entistä hiljaisemmalta. Vaikka teholukemat ovat 145 heppaisessa koneessa entisellään on kyyti entistä jouheampaa. Ja tarvittaessa myös ripeämpää. Taajamanopeuksilla pärjää pitkälle pelkän kolmosvaihteen turvin. Kuutosvaihdetta ajotietokone kyselee pesään vasta korkeammilla maantienopeuksilla.

Moottorin litratilavuuden kasvattamisesta huolimatta Talenton EcoJet voimanlähdevalikoiman kerrrotaan yltävän jopa 11 prosenttia aikaisempaa parempaan polttoainetalouteen. Käytännössä puhutaan reilusta puolesta litrasta, mitä voi pitää nykymoottorien matalilla kulutuslukemilla isona asiana. Lupausta tukee  kevyesti kuormattuna, sekalaisella ajotavalla saavutettu 7,6 litran keskikulutuslukema. Se on kova lukema uusilla moottoritienopeuksilla.

Tehomyllyn lisäksi Suomi-uutta on L1H1 (5,2 m3) koripituus ja hätäjarrutusavustin, joka on vakiona kaikissa malleissa.

fiat1.jpg

(kuva: Fiat Professional Ducato on työkalu monipuolisiin kuljetustarpeisiin. Kuormatilavaihtoehtoja löytyy 8-kuutiometristä aina 17-kuutiometriin saakka.)

Ducato vain paranee...

Fiat valmistaa Ducatoa Sevel- yhteistyössä PSA-yhtymän kanssa Talentosta poiketen Fiat-vetoisesti. Sen johdosta valmistaja on antanut itselleen tiettyjä vapauksia. Esimerkiksi täysin uusi ZF:n valmistama yhdeksänvaihteinen automaattivaihteisto tulee aluksi tarjolle vain Ducatoon. Automaatti esiteltiin jo viime vuoden puolella, mutta suurin osa menee asuntoautoalustoihin, joissa Fiat on markkinajohtaja Euroopassa. Tavara-autot saadaan maahan syksyksi.

Pakon sanelema WLTP -päästötaso saavutettiin moottoripäivityksellä. Dieselit ovat entiseen tapaan 2,3 litraisia ja maakaasuvaihtoehdot 3 litraisia. Ahtimet ovat Talenton tavoin muuttuvalla siipigeometrialla. 

Tehovaihtoehtoja on neljä välillä 120-180 hv. Suomen mallisto käsittää tässä vaiheessa ainoastaan 140 heppaiset, mutta automaatin myötä mallistoon tuodaan runsain mitoin lisää tehovaihtoehtoja, koripituuksia ja korkeuksia. Lyhyin on 8-kuutioinen L1H1 ja pisin 17-kuutioinen L4H3:n. 

Ducaton ohjaamon vakiovarustelu runsas ja sisältää Suomessa kaiken tarpeellisen, kuten runsaat säilytystilat ja 5-tuumaisella kosketusnäytöllä varustetun audiolaitteen. Talenton tavoin myös Ducaton valinnaisvarusteet on niputettu tiiviiksi kokonaisuudeksi houkuttelevasti hinnoiteltuun varustepakettiin, joka sisältää vetokoukun ohella peruutuskameran sekä tukun muita herkkuja.

fiat5.jpg

(kuva: Ducatossa istuinmukavuus ja tilat ovat hyvällä tasolla. Varsinaiset päivitystoiveet kohdistuvat lähinnä ohjauspyörän säätövaroihin ja lämmityslaitteen säätimiin.)

Rahalle vastinetta?

Sekä Fiat Ducaton että Talenton hinnat alkaen mallit on hinnoiteltu houkuttelevasti. Verolliset pyyntihinnat alkavat Talenton hieman alta ja Ducaton vastaavasti hieman yli 30 000 eurosta. 

Konetehon lisäys maksaa nyt mallista ja teholuokasta riippuen 2- 3 000 euroa. Talentossa koripituuden kasvattaminen tarkoittaa 1 000 euron hintalisää. Ducatossa kuormatilan kasvattaminen kustantaa mallista riippuen 2000 - 3000 euroa. Koeajetussa L2H1 korisessa Talentossa on tehokkainta konetta lukuun ottamatta lähes kaikki Suomessa saatavilla oleva. Myös kuormatilan verhous. Sen verollinen pyyntihinta on liki 39 000 euroa. 

Koeajettu L4H2 korinen Ducato tarjoaa käytännöllisen 15 kuutiometrin kuormatilan. Sen pyyntihinta on Talenton kaltaisin varustein noin 47 000 euroa. 

Fiat Professional myöntää hyötyajoneuvoille kolmen vuoden / 100 000 km takuun, millä ei ylletä markkinoiden kärkikahinoihin, mutta lyödään ainakin peistä saksalaisiin kilpalijoihin.

Kokonaisuutena Fiatin uudet tavara-autoluokan syömähampaat: Talento ja Ducato ovat positiivisia jälleennäkemisiä. Päivitysten ja kasvaneen mallivalikoiman sekä kattavan vakiovarustelun ansiosta Fiat Professional hyötyautot nousevat entistä parempiin asemiin kilpailussa luokan markkinaosuuksista.

 
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen

Näytä lisää »