Tomas Strandberg: Kuormatraktorin tehokkuus noussut ohjaamojousituksen ansiosta14.09.2020 15.23
F:ma Tomas Strandberg tekee monipuolista urakointia läntisen Uudenmaan rannikolla. Metsätöissä puut ajetaan tienvarteen Logset kuormatraktorilla - hiljattain käyttöön tuli uusi 5F GT malli mikä on jo yrityksen viides Logset peräkkäin. (kuva yllä: F:ma Tomas Strandberg otti huhtikuussa 2020 käyttöön uuden Logset 5F GT kuormatraktorin Smooth Ride -ohjaamojousituksella, mikä on nostanut ajonopeutta merkittävästi.) Tomas Strandberg aloitti urakoinnin 20 vuotta sitten ja viisi vuotta sitten tekeminen pal- kittiin Tenala-Bromarf yrittäjien palkinnolla. - Kotitilalla Bromarfissa viljeltiin aikanaan peltoja ja hoidettiin lypsykarjaa. Kun otin isännän roolin lähdimme keskittymään urakointiin traktoreilla sekä maarakennus- ja metsäkoneilla - olin ennen yrittäjäksi siirtymistä hetken aikaa myös harvesterin kuljettajana. Lisäksi meillä on edelleen jonkin verran omaa metsää, mitä hoidan lähinnä harrastusmielessä. Raivaussahalla on mukava pitää metsät siistinä ja samalla saa liikuntaa. (kuva: - Tämä uusi 5F GT on meillä jo viides Logset kuormatraktori peräkkäin. Koivulahden tehtaalla tehdään hyvää kehitystyötä ja joka kerta uusi kone on ollut edellistäkin parempi, sanoo Tomas Strandberg.) Puunajoa rannikon haastavissa maastoissa F:ma Tomas Strandberg ajaa puuta kuormatraktorilla, tekee metsäteiden hoitoa ja muuta maarakennustyötä kaivukoneella sekä monipuolista traktoriurakointia mm. moottorisahalla kaadettujen puiden ajoa tonteilta ja kesämökeiltä sekä myrskypuiden poistoa. - Puuta olemme urakoineet koko toimintamme ajan Södra Skogsrevirenille. Ajamme Logsetilla Kjell Dahlbergin harvesterin perässä ja pitkään jatkunut yhteistyö pelaa; Kjell tekee harvesterilla niin tarkkaa jälkeä että ajokonemiehen työ on helppoa ja puuta tulee tienvarteen tehokkaasti, kehuu Strandberg. (kuva: Aina 10 metriin saakka ulottuva Mesera 83 nosturi on voimakas ja tarkka kuormata.) Suurin osa, jopa 80 % leimikoista on päätehakkuuta. - Leimikoiden koko on meillä keskimäärin noin 500 kuutiota ja koneen siirtomatkat kohteesta toiseen melko lyhyitä. Rannikolla on paljon kivistä maastoa joten kuormatraktorin pitää olla sellainen että sillä pystyy liikkumaan vaikeissakin paikoissa; olemme tehneet puunkorjuuta myös saarissa mikä on haastavaa mutta samalla mielenkiintoista hommaa. Välillä ollaan toki harvennuksillakin, mihin tämä Logset 5F GT soveltuu myös oikein hyvin ja ajamme lisäksi korjuutähteitä terminaaliin mitkä sitten myymme eteenpäin voimalaitoskäyttöön, kertoilee Strandberg. (kuva: - Ohjaamo on tilava, hiljainen ja varusteltu viimeisen päälle. Myös näkyvyys on huippuluokkaa joka suuntaan, kehuu Strandberg.) Viisi Logset kuormatraktoria peräkkäin Tomas Strandbergin ensimmäinen kuormatraktori oli käytettynä hankittu Logset. - Se oli oikein hyvä kone joten kun vaihdon aika tuli päädyin uuteen Logset 4F ajokoneeseen. Olemme sen jälkeen uusineet koneen tasaiseen tahtiin ja nyt huhtikuussa ajoon otettu uusi 5F GT on jo kolmas samaa mallisarjaa. Logsetin kanssa on päässyt aina kauppoihin hyvässä hengessä ja viimeiset pari konetta on ostettu Logsetin Erno Mäntyseltä, jonka kanssa on mukava asioida. Vaihdamme konetta noin viiden vuoden välein - vuodessa mittariin kertyy yleensä suunnilleen 2000 tuntia, sanoo Strandberg. (kuva: Ergonomia on hiottu huippuunsa ja uusi TOC2 -ohjausjärjestelmä on helppokäyttöinen.) Tasainen kyyti nostaa ajonopeutta Uudella Logset 5F GT koneella on nyt ajettu viitisensataa tuntia ja kone on vakuuttanut Strandbergin heti startista. (kuva: Kaasupolkimen paikkaa siirrettiin Logsetin tehtaalla Strandbergin ajoasentoon sopivaksi.) - Koeajoin viime FinnMetkossa SmoothRide -ohjaamojousituksella varustetun uudistetun mallin ja ajattelin jo silloin että tämä on tuleva koneemme. Nyt kun olemme päässeet kokeilemaan jositusta tositoimissa niin päätöstä ei ole tarvinnut katua: todella stabiililla koneella on ilo ajaa kun ohjaamo ei heilu eikä anna iskuja kuljettajaan. Smooth Ride mahdollistaa aiempaa nopeamman ajon kivikkoisessa maastossa joten puuta siirtyy enemmän kuin vanhalla mallilla. Hiljattain ajoin kahdessa normaalinpituisessa työpäivässä tukkia 754 kuutiota tienvarteen kun entisellä koneella olisi mennyt todennäköisesti kolmaskin päivä. (kuva: Suuret 26,5” pyörät, korkea maavara ja erinomaiset kulkuominaisuudet tekevät 5F GT:stä toimivan ratkaisun vaihteleviin olosuhteisiin.) |