Professori Jouni Juntunen lähtee isolla puolella liikkeelle07.09.2020 16.51
Holistinen näkemys autoalalta on puuttunut pitkään. Muutos on tiedossa. Oulun yliopiston liiketalouden autoalan professuurin haltija Jouni Juntunen ottaa osaltaan vastuuta autoalan kokonaiskuvan kehittämisestä ja muutoksen vauhdittamisesta. (kuva yllä: Professori Jouni Juntunen veljensä Markku Juntusen Scanian ja Volvon välissä; utajärveläinen Markku jatkaa autoilua toisen polven kuljetusyrittäjänä.) Pohjois-Pohjanmaan Utajärveltä lähtöisin oleva Jouni tietää kokemuksesta mihin keulaa käännetään raskaalla yhdistelmällä ja selviää tilanteesta, kun teliä pitää keventää vetopidon parantamiseksi. Vetopitoa muutoksen ylläpitämiseen professori tiimeineen hakee telinnoston sijaan tutkimuksella. Välillä professori Juntunen tosin tarttuu ison auton rattiin perstuntuman ylläpitämiseksi, keula pysyy oikeassa suunnassa. Jouni Juntunen tiesi jo nuoruudessaan mistä leipä pöytäänsä tulee isona. Ajoneuvot ja varsinkin raskaat autot ovat aina olleet osa nykyään Oulun yliopiston professorina toimivan Jounin arkipäivää. Toisen polven kuljetusalan yrittäjäksi suunnannut Juntunen kiinnostui insinööriopinnoissaan tutkimaan asioita perusteellisesti ja kouluttautui lisää. Kaksinkertaisen tohtorin Jouni Juntusen Oulun yliopisto nimitti vuoden 2020 maaliskuussa liiketalousalan autoalan professuurin ensimmäiseksi määräaikaiseksi haltijaksi. Muun muassa Autoalan keskusliiton masinoimassa ja osaltaan rahoittamassa professuurissa riittää työsarkaa. Kokonaiskuva pitää saada hahmotettua Tuoreen professori Juntusen mukaan kokonaiskuva eli holistinen näkemys täytyy autoalalla saada selville. Suomessa on Juntusen mukaan valtavasti annettavaa autoalan eri osa-alueilla. - Nythän jakeluliikenteeseen on ensimmäiset sähkökäyttöiset kuorma-autot tulleet, mutta autojen hinnoittelu ei vielä kuljetusyrityksen näkökulmasta ole tarpeeksi houkutteleva. Mitä tulee runkolinjojen kuljetusten sähköistämiseen, energiatarve on niin valtava, ettei tällä hetkellä ole ratkaisua esimerkiksi autojen lataamiseen terminaalissa yöaikaan useisiin kymmeniin rekkoihin kerrallaan, toteaa professori Juntunen. Sähkö raskaan yhdistelmän energialähteenä ei ole professori Juntusen mielestä ensisijainen valinta alan ammattilaisten kanssa puhuessa. Sen sijaan polttokennojen kehitys ja nykyään jo Suomessakin laajeneva kaasun käyttö vaihtoehtona dieselille on. Jounin mukaan ympäristöllisestä näkökulmasta logistisen ketjun etu on käyttää mahdollisimman tehokasta voimantuottoa. Sähkömoottorin hyötysuhde verrattuna diesel-käyttöiseen tai puhumattakaan kaasumoottoriin on ylivoimainen. Mukana kuljetettavan energialähteen energiatiheys on ratkaiseva asia. Raskaan ajoneuvoyhdistelmän mukana kulkevaan energiaan ei nestemäistä polttoainetta parempaa ratkaisua toistaiseksi ole laajassa käytössä. Tulevaisuudessa vääjäämättä on. - Pienten sähköautojen määrää taajamakäyttöön pitäisi ensin lisätä ja hankintahinta saada alas. Toisaalta hajautettua sähköntuottamista on mahdollista kehittää. Paikalliset puualan- tai energiatuotantolaitokset ja niiden hyödyntäminen voisivat olla yksi osaratkaisu liikennealan ympäristötavoitteiden saavuttamiseen. Innovaatiot vaativat rohkeutta ja resurssointia, kiteyttää Oulun professori kokonaiskuva-ajattelua henkilöliikenteen puolella. Yhteistyötä laajalla rintamalla Jouni Juntunen tutkimusryhmineen tekee yhteistyötä autoalan eri toimijoiden kanssa. Lue Ammattilehden seuraavissa numeroissa professori Juntusen ajatuksista suomalaisen autoalan osaamisen mahdollisuuksista kannattavaan ja vientikelpoiseen liiketoimintaan. Ammattilehden toimitus onnittelee Oulun yliopiston professori Jouni Juntusta. Vireä keskustelu jatkukoon. Kokonaiskuvan muodostuminen on lähtenyt isolla puolella liikkeelle. |