DAF Trucks on ottanut sähköisessä voimansiirrossa uuden edistysaskeleen pidentämällä DAF CF Electricin toimintamatkaa kaksinkertaiseksi, eli yli 200 kilometriin.07.09.2020 13.00 DAF Trucks on ottanut sähköisen voimansiirron kehityksessä uuden edistysaskeleen pidentämällä DAF CF Electricin toimintamatkaa VDL e-power -teknologian avulla kaksinkertaiseksi, eli yli 200 kilometriin. Lisäksi uuden sukupolven akut ovat 700 kg aiempia kevyemmät, mikä lisää suoraan hyötykuormaa. DAF on täysin sähkökäyttöisten kuorma-autojen kehityksen ja myynnin eturintamassa. Ensimmäisten CF Electric -mallien käyttötestit aloitettiin jo vuonna 2018 alankomaalaisten ja saksalaisten asiakkaiden kanssa, ja uudella ohjelmistolla ja kojelaudalla varustettu toinen sukupolvi tuli myyntiin viime vuonna. Vetoauto ja alusta DAF CF Electric on täydellinen päästötön ja hiljainen ratkaisu kaupunkialueille esimerkiksi yleiseen jakelukäyttöön, myymälöiden tavarantoimituksiin ja jätteenkeräykseen. DAF CF Electric on tällä hetkellä saatavana 4x2-vetoautona (kokonaismassa 37 tonnia) ja 6x2-alustana (kokonaismassa 28 tonnia), jossa on erinomaisen ohjattavuuden takaava ohjattu teliakseli. Hyväksi havaittua ja luotettavaa teknologiaa CF Electricin uusimman sukupolven lähtökohtana on aiempien mallien todistettu luotettavuus ja helppokäyttöisyys. Uusi lisä niissä on entistä tehokkaampi 350 kWh:n akku (hyötyteho 315 kWh). Se on myös huomattavasti (700 kg) aiempaa kevyempi, mikä lisää suoraan hyötykuormakapasiteettia. Akku esilämmitetään, minkä ansiosta sen lämpötila pysyy säästä riippumatta aina 25–40 C:ssa. Näin akku säilyttää suorituskykynsä ja kestää pidempään. 500 kilometriä sähköllä päivässä Kooltaan entisen kokoisella mutta kapasiteetiltaan suuremmalla akulla CF Electric kulkee yli 200 kilometriä, eli aiempiin sukupolviin verrattuna kaksinkertaisen matkan. Akku ladataan yleensä kuorma-auton varikolla, ja 250 kilowatin latausasemalla sen täyteen lataaminen kestää noin 75 minuuttia. Erityishuomioita hankinnasta ja käytöstä Sähkökäyttöiset ajoneuvot edellyttävät asiakkaalta tietyntyyppistä lähestymistapaa. Siksi DAF tarjoaa asiakkailleen edistyksellisiä reittisimulointimalleja, jotka auttavat luomaan ajoneuvolle tehokkaan käyttösuunnitelman ja opastavat akun lataamisessa järkevästi ja tehokkaasti. DAF tarjoaa yhdessä VDL:n ja tiettyjen muiden toimittajiensa kanssa asiakkailleen neuvontaa myös latausinfrastruktuurin optimointiin. Myyntiin syyskuussa Pidemmän toimintamatkan CF Electric tulee myyntiin syyskuussa, ja toimitukset aloitetaan todennäköisesti alkuvuodesta 2021. ”Merkittävä edistysaskel” ”Uusi toimintamatkaltaan pidempi CF Electric vahvistaa asemaamme sähköisten maantiekuljetusten edelläkävijänä”, toteaa DAF:n tuotekehityksestä vastaava johtaja Ron Borsboom. ”Se on kehitetty vastaukseksi tavoitteisiin pienentää hiilidioksidipäästöjä ja parantaa ilmanlaatua kaupungeissa. Pelkällä sähköllä 500 kilometriä päivässä kulkeva kuorma-auto on kuljetusyrityksille todellinen vaihtoehto.” DAF CF Electric | FT-vetoauto – Tekniset tiedot Alusta 4x2 Akseliväli 380 cm Vetoauton paino 9 000 kg Sähkömoottori 210 kW Vääntömomentti 2 000 Nm Akun kapasiteetti 350 kWh (hyötyteho 315 kWh) DAF CF Electric | FAN-alusta – Tekniset tiedot Alusta 6x2, teliakseli Akseliväli 380/420/460/480 cm Alustan paino 10 200 kg Sähkömoottori 210 kW Vääntömomentti 2 000 Nm Akun kapasiteetti 350 kWh (hyötyteho 315 kWh) Täyteen ladatun ajoneuvon toimintamatka Enimmillään 220 km Akkujen pikalataus 75 minuuttia (250 kW) |